Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ArrivaBas »

Snelheidsschattingen bij Arriva kloppen bijna nooit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Albatros2 braakt vaak afstanden uit die totaal niet kloppen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Stefan »

Lijkt vaak een komma die niet goed staat.. volgens Albatros is het van Vianen naar Utrecht ongeveer 120 km... :') :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Is er ergens al iets te vinden over de veranderingen in december? Heb al van 2 verschillende personen gehoord dat buschauffeurs verkondigen dat er veel gaat veranderen, en dat het weer enigszins op de oude Veolia situatie zou gaan lijken. Dus dat maakt de mens nieuwsgierig..
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

spannend, nu ben ik wel nieuwsgierig waarom elk ander plan dan toen met Veolia mislukt.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Er gaat inderdaad heel veel veranderen.
Zowel routen als freqenties. Heel veel OV shuttles worden nu lijntaxis en/of verbuurbust en aanelkaar geknoopt.
Ik weet niet of het plan al online te vinden is.

Er komt ook een nieuwe landgrensoverschrijdend buslijntje bij.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Etienne »

één wijziging is al bekend en dat is dat Rimburg een buurtbus krijgt tussen Eygelshoven en Ubach-Palenberg, lijn 723.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

huibf schreef:Er gaat inderdaad heel veel veranderen.
Zowel routen als freqenties. Heel veel OV shuttles worden nu lijntaxis en/of verbuurbust en aanelkaar geknoopt.
Ik weet niet of het plan al online te vinden is.

Er komt ook een nieuwe landgrensoverschrijdend buslijntje bij.
Als er zowel veel routes als frequenties gaan veranderen kunnen we nu dus eigenlijk wel concluderen dat men er eindelijk achter gekomen is wat veel mensen al voorspelden, namelijk dat het Limburgnet plan grotendeels waardeloos van opzet was voor deze provincie en dat dit (ook vooraf aan onderzoeken) onnodig veel tijd en geld gekost heeft. Want anders zouden ze het niet zo drastisch omgooien.

Een simpel voorbeeld daarvan vind ik lijn 10 Maastricht Noord - Randwyck - Gulpen. Er was blijkbaar een immense behoefte aan een verbinding Maastricht Noord - Centrum - Randwyck. Er zijn gigantische bedragen gestoken in busbanen en haltes op de Kennedybrug en de singels, maar elke keer als ik deze lijn tegenkom tussen het Tongerseplein en Randwyck dan zit er compleet niemand in. Weggegooid geld en zonde van het materieel en de uren, want er zijn andere plekken in de concessie die daar de dupe van zijn geworden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

eerst de wijzigingen maar eens zien. dan kunnen we pas conclusies trekken.
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Dat is ook wel zo, maar het feit dat de routes en frequenties voorgeschreven werden in het Limburgnet en er aan beiden veel gewijzigd gaat worden zegt nu al veel. Als de basis wel in orde was dan was het verder slechts een kwestie van bijschaven geweest. Maar zo klinkt het nu niet. Hopelijk snel concrete info!
EtienneM
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 22:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door EtienneM »

:idea: Een kaart gebaseerd op het concept voor Maastricht in 2018.

Afbeelding
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Toch een lek ergens. Hij ziet er op wat detail toch aardig uit.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ArrivaBas »

Wat mij opvalt is het volgende:
- Lijn 7 verliest het rondje door het Villapark aan lijn 9, gaat naar het AZM en krijgt een grotere lus in Caberg (en Malberg).
- Lijn 9 naar het Villapark
- OV-Shuttle 460 naar Kanne wordt vervangen door een lijn 48, welke sterk lijkt op de voormalige lijn 34 van Veolia.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OVwatcher »

EtienneM schreef::idea: Een kaart gebaseerd op het concept voor Maastricht in 2018.
Is dat concept (+de rest van Arriva Limburg) toevallig ergens te vinden?
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Als deze kaart klopt dan gaan we inderdaad op een paar kleine puntjes na echt terug naar de Veolia situatie.
Goed nieuws voor de Maastrichtenaren en een behoorlijke blamage voor het 'geweldige' Limburgnet van de Provincie.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roeland »

Ik ken bijna geen enkel politiek doorgedrukt lijnennet waar de vervoerders en de reizigers enthousiast van zijn geworden.
Kijk bijv. naar het fiasco rond de "hoogwaardige" Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle bij de start van de Syntus-discussie. Die HOV-bus bleek nog langzamer te zijn dan de gewone bus die er eerder reed!
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 16 aug 2017, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Dat gebeurt inderdaad vaker, en het ergste vind ik dat die mensen daar vaak totaal geen verantwoording voor hoeven af te leggen. Ze bedenken iets, het gaat mis, en ze gaan vrolijk verder met hun werk of in een andere functie.

Ben overigens wel benieuwd wat uiteindelijk de exacte route gaat worden van lijn 3 tussen de Groene Loper en Nazareth, zoals hij nu ingetekend staat kan namelijk in de praktijk niet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

Wat wil je dan? We moeten toch een klein beetje met de tijd mee gaan. Af en toe moeten we wat proberen, om het OV goedkoper of sneller of aantrekkelijker te maken. Helaas is dat een proces van vallen en opstaan. Maar zo werkt nou eenmaal alles in het leven :roll:
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef:
Roel043 schreef:Als deze kaart klopt dan gaan we inderdaad op een paar kleine puntjes na echt terug naar de Veolia situatie.
Goed nieuws voor de Maastrichtenaren en een behoorlijke blamage voor het 'geweldige' Limburgnet van de Provincie.
Ik ken bijna geen enkel politiek doorgedrukt lijnennet waar de vervoerders en de reizigers enthousiast van zijn geworden.
Qlink?
Ik heb geen onderschrift
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Yanaike schreef:Wat wil je dan? We moeten toch een klein beetje met de tijd mee gaan. Af en toe moeten we wat proberen, om het OV goedkoper of sneller of aantrekkelijker te maken. Helaas is dat een proces van vallen en opstaan. Maar zo werkt nou eenmaal alles in het leven :roll:
Als dat het streven is dan moet dat worden geprobeerd door mensen/bedrijven die er verstand van hebben.
Dan moet je niet als provincie zijnde het wiel opnieuw willen uitvinden en je plannen opleggen aan een vervoerder die dat in jouw opdracht uit moet gaan voeren en die daarbij weinig bewegingsvrijheid krijgt.
Geef dan de vervoerder de vrijheid om het zelf naar eigen inzicht in te vullen. Dat zal ook niet vlekkeloos verlopen maar die hebben er doorgaans meer verstand van en zullen vaak sneller stappen kunnen maken.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Zowel Brabant als Limburg hebben InnoV het werk laten doen. Ik snap niet dat dat bedrijf nog bestaat. De gemiddelde formgebruiker hier levert een beter uitgedacht en onderbouwd lijnennet op.
Maar omdat wij het voor niets doen en InnoV een bak geld vraagt, gaat men ervanuit de de betaalde versie beter is.

Nu kunnen de echte vervoerskundigen weer aan de slag om het te herstellen. De vervoerskundige is gewoon dezelfde als bij Veolia. Dat is in Brabant niet anders.
In principe staan ze bij een concessieovergang een jaar stil, ze hebben wel een hoop werk met de implematie van de gedachtenspinsels van een adviesbureau.

Wat Hermes samen met SRE, Chauffeurs en Reizigersoverleggen de afgelopen 10 jaar hebben ontwikkeld wordt met een concessieovergang gewoon met wat lijnentrekken teniet gedaan.


Ik heb nog geen online versie gezien. De titelpagina is Vervoersplan 2018 en met de steekworden limburg en Arriva kom je helaas niet verder in Google.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 16 aug 2017, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Hoeveel lijnennetten heeft Veolia er ook alweer doorheen gejaagd? Een lijnennet groeit uiteindelijk toch vooral organisch is mijn idee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

Roel043 schreef:
Yanaike schreef:Wat wil je dan? We moeten toch een klein beetje met de tijd mee gaan. Af en toe moeten we wat proberen, om het OV goedkoper of sneller of aantrekkelijker te maken. Helaas is dat een proces van vallen en opstaan. Maar zo werkt nou eenmaal alles in het leven :roll:
Als dat het streven is dan moet dat worden geprobeerd door mensen/bedrijven die er verstand van hebben.
Dan moet je niet als provincie zijnde het wiel opnieuw willen uitvinden en je plannen opleggen aan een vervoerder die dat in jouw opdracht uit moet gaan voeren en die daarbij weinig bewegingsvrijheid krijgt.
Geef dan de vervoerder de vrijheid om het zelf naar eigen inzicht in te vullen. Dat zal ook niet vlekkeloos verlopen maar die hebben er doorgaans meer verstand van en zullen vaak sneller stappen kunnen maken.
Ik denk dat het ergens in het midden ligt. Een vervoerder heeft de neiging om slechtlopende ritten te schrappen, de provincie kan ten behoeve van de bereikbaarheid bepaalde ritten/lijnen verplichten. Samen kun je dan wel een adequaat lijnennet maken.

Wat mij wel opvalt is dat Arriva soms reizigersvriendelijker besluiten neemt dan de provincie (zoals in Limburg weer een vaste bus naar Kanne), terwijl toch eigenlijk de provincie is die voor de reizigers op moet komen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

Ik denk dat de keuze om de bus naar Kanne weer vast te rijden (als dat überhaupt het geval is, want dat kan ik niet zien aan dat kaartje), ook gewoon een keuze is van de provincie en niet van Arriva?
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Suus schreef:Hoeveel lijnennetten heeft Veolia er ook alweer doorheen gejaagd? Een lijnennet groeit uiteindelijk toch vooral organisch is mijn idee.
Dat is ook zo en dat is ook logisch. Maar waarom moet er dan weer zo nodig op nul begonnen worden als er door de jaren heen iets gegroeid is wat wel aardig werkt? Pak dan de dingen aan die niet werken maar laat de rest intact.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten