Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

De precieze geldigheid van de OV-Chipkaart.
Geldigheid OV-chipkaart
Voor lijn 44 gelden de volgende voorwaarden:

Men reist in Nederland met Arriva: OV-chipkaart kan worden gebruikt.
Men reist in Nederland met ASEAG: er is geen OV-chipkaartapparatuur aanwezig in de bus.
Bij het tonen van een OV-chipkaart aan de chauffeur betaalt men contant het OV-chipkaarttarief (altijd inclusief het basistarief).
Bij een tonen van een persoonlijke OV-chipkaart en indien u recht heeft op de leeftijdsreductie (vertoon van ID-kaart) betaalt men contant het gereduceerde OV-chipkaarttarief (altijd inclusief het basistarief).
Bij een tonen van een persoonlijke OV-chipkaart betaalt men contant het OV-chipkaarttarief. (Altijd inclusief het basistarief) minus 20% korting op de totale ritprijs volgens de 'tijds'voorwaarden van het dalurenproduct van Arriva Limburg (ongeacht of het product op de OV-chipkaart staat).
Het 'stapelen' van de kortingen van leefstijdsreductie en het kortingsproduct is mogelijk zolang men voldoet aan de voorwaarden.
Men reist in Nederland zonder OV-chipkaart: men koopt zowel bij Arriva als ASEAG een ritkaart voor € 3,00
Men reist grensoverschrijdend (zowel Arriva als ASEAG): men koopt een kaartje bij de chauffeur volgens het 'Übergangstarif'. Dit kaartje kost tussen € 3,60 en € 8,30 (enkele reis, afhankelijk van het traject). Er is geen korting mogelijk. Wel zijn er kaartjes voor vier ritten te koop, deze zijn iets goedkoper dan vier enkele reizen. Echter is deze niet verkrijgbaar op de Nederlandse bus.
U reist in Duitsland (zowel Arriva als ASEAG): men koopt een kaartje bij de chauffeur tegen het Duitse AVV-tarief. Dit kaartje kost tussen € 1,50 en € 8,30 (enkele reis, afhankelijk van het traject). Er is geen korting mogelijk. Wel zijn er kaartjes voor vier ritten te koop, deze zijn iets goedkoper dan vier enkele reizen. Deze is niet verkrijgbaar op de Nederlandse bus.
In sommige gevallen is het goedkoper om het Nederlandse traject van de rit af te rekenen met de OV-chipkaart en voor het Duitse deel een kaartje te kopen tegen het regionale Duitse AVV-tarief, in plaats van de gehele rit te reizen met het ‘Übergangstarif’ kaartje.

Beide vervoerders accepteren het Studentenreisproduct zolang er binnen Nederland gereisd wordt. In de bussen van ASEAG is het voldoende om te melden dat men recht heeft op gratis reizen. Controleteams beschikken echter wel over apparatuur om de geldigheid van OV-chipkaarten te controleren.
Zelf voel ik er meer voor om aan de Nederlandse en de Duitse zijde van deze lijn zowel de Nederlandse tarieven als het AVV-Tarif te hanteren. Hiervoor moet de ASEAG echter wel een aparte pool maken voor lijn 44. Ook Arriva zal voor mijn part een aantal nieuwe tickets in de boordcomputers moeten laden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ICE11 »

Op ASEAG-bussen is geen chipkaartapparatuur aanwezig en zal vooralsnog ook niet komen, omdat er geen vaste bussen voor deze lijn zijn.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door quakkerillo »

Was dat altijd al zo, ArrivaBas? Want in dat geval hadden mijn huidige huisgenoot en ik 2 jaar geleden makkelijker - en goedkoper - wat kunnen reizen zonder telkens op een Arriva Bas, eh, bus, te moeten wachten.
Maar toch klinkt dat wel weer als een nogal gecompliceerd systeem met zo'n wel-OV-prijzen, geen OV-systemen, tarifering.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Chrysa »

Arriva-chauffeurs laten je gewoon reizen met de OV-chip in Duitsland hoor, ben er nog nooit op aangesproken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ArrivaBas »

Dit is de bureaucratische theorie die op de wiki staat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Sinds een tijdje kan men op de Arriva bussen op de chipkaart over de hele lijn 44 reizen.

van Nederland naar Nederland vv: Limburgse tarief
van Nederland naar Duitsland vv: Übergangstarief
van Duitsland naar Duitsland vv: AVV-tarief
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

Volgensmij is dat niet waar.
Je mag officieel niet tussen grens en Aken op lijn 44 met de chipkaart reizen. Dat moet altijd een ticket zijn.

Op de andere lijnen als 350 is die uitsluiting er niet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ICE11 »

Klopt.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door erjeebee »

bartjemestrom schreef:Sinds een tijdje kan men op de Arriva bussen op de chipkaart over de hele lijn 44 reizen.
Bron???
Arriva zegt er zelf niets over
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

In ander treinnieuws in deze concessie: Maastricht Noord krijgt per 2021 een perron aan de lijn Maastricht Sittard.

Daarnaast, klein detail op de stadsdienst: zag net de 9319 rijden met nieuwe reclame over bijna de volledige lengte voor Brusselse Poort. Met de exodus van de SLF wagens zal het dus niet zo heel hard gaan denk ik.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

erjeebee schreef:
bartjemestrom schreef:Sinds een tijdje kan men op de Arriva bussen op de chipkaart over de hele lijn 44 reizen.
Bron???
Arriva zegt er zelf niets over
Meen dat het al een tijd kon. Op lijn 64 iig wel en meen in de (interne) berichten ook gelezen te hebben dat dit ook gold voor lijn 44.
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Fleur2011 »

maaslynx schreef:In ander treinnieuws in deze concessie: Maastricht Noord krijgt per 2021 een perron aan de lijn Maastricht Sittard.

Daarnaast, klein detail op de stadsdienst: zag net de 9319 rijden met nieuwe reclame over bijna de volledige lengte voor Brusselse Poort. Met de exodus van de SLF wagens zal het dus niet zo heel hard gaan denk ik.
Er gaan 13 stuks naar Heerlen toe en er blijven 5 stuks in Maastricht.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door huibf »

Enfin. Het staat nergens meer. Voorheen stond het er expliciet bij.

Het is overigens een zeer vreemde uitsluiting. Als chipkaartgebruiker zie je nergens een melding.
Als het dus niet zou mogen moeten ze dat dus in de bus zelf aankondigen op de grenspasage en/of de chipkaartapparatuur uitschakelen.

Lijn 57 en 58 van nijmegen naar kleeve bewijst dat het kan. Een km tarief in NL en een (hoger) tarief in DLD.

Moeilijk is het niet. Het is vaak meer de wil.

Erg gebruiksvriendelijk is het in zuidlimburg niet. Al schrijven ze dat wel overal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Suus »

Lijn 42 in Zeeuws-Vlaanderen is ook zo'n moeilijke toestand. Daar heeft Connexxion uit armoede maar in de bussen A4'tjes opgehangen dat je niet met de OV-Chipkaart kan reizen in België. _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door PatrickM »

Het ergste is nog dat je in de CXX-bussen op lijn 42 alleen kunt pinnen, en op de slag die De Lijn rijdt kun je alleen cash betalen. Staat alleen niet in de dienstregeling van CXX vermeld wie welke ritten rijdt :')
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ICE11 »

Hoe ziet dat eigenlijk uit met dagkaarten van Kruidvat, AH, ..... Kan ik deze voortaan al vanaf Aachen gebruiken?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Hainje »

Ja dat kan. Want als je met die treinen reist, maak je gebruik van het reguliere Nederlandse net. En dus zijn die kaartjes ook daar geldig.
🍉
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door ICE11 »

:D
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Eigenlijk is nu dus roemloos afscheid genomen van de Talentjes in Limburg, aangezien tot aan de nieuwe dienstregeling met bussen gereden wordt.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door bartjemestrom »

Er is binnen NS een klein maar waardig afscheid genomen. Ik was er bij samen met zo'n 30 NSers en enkele DBers. :wink:
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Mr-W »

PatrickM schreef:Het ergste is nog dat je in de CXX-bussen op lijn 42 alleen kunt pinnen, en op de slag die De Lijn rijdt kun je alleen cash betalen. Staat alleen niet in de dienstregeling van CXX vermeld wie welke ritten rijdt :')
Men houdt zich dus nog steeds niet aan de afspraken en de Belgische wetgeving. Eigenlijk zou men op lijn 42 nog steeds met cash moeten kunnen betalen in CXX bussen.
Hainje schreef:Ja dat kan. Want als je met die treinen reist, maak je gebruik van het reguliere Nederlandse net. En dus zijn die kaartjes ook daar geldig.
Ik kan me voorstellen dat de NMBS hier niet op zit te wachten.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door TomSteyl »

Plutona schreef:Eigenlijk is nu dus roemloos afscheid genomen van de Talentjes in Limburg, aangezien tot aan de nieuwe dienstregeling met bussen gereden wordt.
Ik had eerlijk gezegd wel een massale gekte (alweer) verwacht afgelopen zaterdag. Van de enige andere hobbyist die ik tegen ben gekomen op het lijntje hoorde ik dat het idd tegenviel, net alsof de massa er niet bij stil heeft gestaan.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Hainje »

De doorsnee reiziger houdt zich daar inderdaad niet mee bezig.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door reisthijs »

Mr-W schreef:
Hainje schreef:Ja dat kan. Want als je met die treinen reist, maak je gebruik van het reguliere Nederlandse net. En dus zijn die kaartjes ook daar geldig.
Ik kan me voorstellen dat de NMBS hier niet op zit te wachten.
Ik weet niet hoe Hainje er bij komt maar het is niet vanzelfsprekend dat een Nederlandse dagkaart in het buitenland geldig is, ook al is het een Nederlandse trein.

Zeker als er in de voorwaarden van zo'n dagkaart staat dat deze niet buiten Nederland geldig is lijkt dat niet logisch.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door cassie127 »

Alleen als je nu vanuit Groningen naar Leer gaat kan je zo'n dagkaart in Duitsland gebruiken. En vanaf december ook van Heerlen naar Aken. Maar dat zijn al uitzonderingen, aangezien dit slechts 2 van de 9 grensovergangen betreft.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten