Dan verliezen die tussenliggende dorpen hun rechtstreekse verbinding met Aachen. Vooral het gebied ten oosten van Gulpen trekt naar Duitsland vanwege de voorzieningen.Plutona schreef:Touché, maar inkorting Maastricht - Vaals dan?waldo79 schreef:Die bus heeft zijn eigen bestaansrecht. Wat dacht je van het verbinden van alle kernen tussen Maastricht en Aachen? De spoorlijn ligt veel te noordelijk om een alternatief te zijn :)Plutona schreef: Of zou de bus Maastricht - Aachen opgeheven worden zodra de trein gaat rijden?
Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Dat is vanwege de frequentieverhoging op het traject Herzogenrath-Alsdorf-St. Jöris van 1x naar 2x uur.Meltrain schreef:Wat is eigenlijk de reden dat de Euregiobahn niet meer naar Heerlen gaat?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Maar dan kan toch ook gewoon de huidige dienstregeling gereden worden aangevuld met een pendel Herzogenrath - Alsdorf-St. Jöris?
Dan blijft de verbinding Heerlen - Aachen in stand en krijgt laatstgenoemd traject wel zijn frequentieverhoging.
Dan blijft de verbinding Heerlen - Aachen in stand en krijgt laatstgenoemd traject wel zijn frequentieverhoging.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De verbinding van/naar Heerlen is eenvoudiger af te kappen op station Herzogenrath (keren kan op spoor 3) dan van/naar Eschweiler-St-Jöris (dat is aangesloten op de hoofdbaan spoor 1/2) en bovendien is het Zweckverband Nahverkehr Rheinland van mening dat er op dit moment een veel groter potentieel is op de ringlijn voor een doorgaande verbinding naar Aachen en verder dan vanuit Heerlen, omdat de treinverbinding in Heerlen eindigt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Aha.
Was combineren / splitsen dan geen optie? Aan het andere uiteinde van de RB20 gebeurt dat immers ook al.
Was combineren / splitsen dan geen optie? Aan het andere uiteinde van de RB20 gebeurt dat immers ook al.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
@ Bee: Voor het keren van treinen van/naar St. Jöris is er Herzogenrath nog en kopspoor aan de noordelijke zijde van het stationsgebouw, namelijk Gleis 55.
@ Meltrain: Splitsen in Herzogenrath zal problemen met de capaciteit op de tak naar St. Jöris veroorzaken. In de spits zitten de twee stellen meestal goed vol. Natuurlijk kan men ook met drie stellen rijden, waarvan twee naar St. Jöris gaan en een naar Heerlen, maar wat doe je met twee stellen op de "andere" zijde? Twee naar Stolberg-Altstadt en een naar Düren of andersom? Op deze takken is de capaciteit van een stel namelijk meestal genoeg.
@ Meltrain: Splitsen in Herzogenrath zal problemen met de capaciteit op de tak naar St. Jöris veroorzaken. In de spits zitten de twee stellen meestal goed vol. Natuurlijk kan men ook met drie stellen rijden, waarvan twee naar St. Jöris gaan en een naar Heerlen, maar wat doe je met twee stellen op de "andere" zijde? Twee naar Stolberg-Altstadt en een naar Düren of andersom? Op deze takken is de capaciteit van een stel namelijk meestal genoeg.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het aantal doorgaande reizigers Maastricht- Aken per bus is op dit moment erg laag.Plutona schreef:Maar gaat de verbinding er daadwerkelijk op vooruit qua reistijd?
Of zou de bus Maastricht - Aachen opgeheven worden zodra de trein gaat rijden?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
@ICE11: Ik ken het sporenplan van Herzogenrath slechts globaal, ik weet dat de trein van/naar Heerlen altijd op spoor drie staat dus dat er een ergens cruciaal wisseltje ontbreekt voor iets terwijl de treinen van naar Alsdorf wel op de hoofdbaan kunnen halteren. Dat kopspoortje 55 staat mij na lang nadenken wel iets van bij, maar dat helpt ook niet voor splitsen/combineren.
Laatst gewijzigd door Suus op do 12 mar 2015, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Klopt, ten noorden van de perrons is geen wissel van spoor 1 en 2 richting Heerlen. Dus moeten treinen van Aachen naar Heerlen al voordat ze station Herzogenrath bereiken "linksaf" en dan langs spoor 3 of via de goederensporen. Naar en van Geilenkirchen en Aachen kan van spoor 1, 2 en 3, naar en van Alsdorf kan van alle sporen (1, 2, 3, 55). De treinen van Alsdorf naar Aachen stoppen overigens ook altijd op spoor 3.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Eindoordeel ACM liegt er niet om... NS kan zn borst nat maken. Nog beter zou zijn de gunning in te trekken..!
http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... nbesteding
http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... nbesteding
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wacht even tot het rapport openbaar wordt voor je wat roept. Of zoek een betrouwbare bron.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De Telegraaf en Volkskrant publiceren om en om tegenstrijdige berichten. Er zijn duidelijk wat spindokters actief met dit rapport.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De Telegraaf heeft wel vaker een duidelijk andere, eh, ...visie op zaken dan een betrouwbare bron.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Geheel off-topic, maar ik zou graag een lijstje van betrouwbare bronnen zien.timtrein schreef:De Telegraaf heeft wel vaker een duidelijk andere, eh, ...visie op zaken dan een betrouwbare bron.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik verwacht niet dat die er komen totdat de ACM het rapport openbaar maakt. Het feit dat twee verschillende kranten tegenstrijdige berichtgeving publiceren over een nog uit te komen rapport geeft aan dat er achter de schermen krachten actief zijn die proberen de publieke opinie over het verhaal te draaien. Vertrouw in dit geval maar echt niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Bij de Telegraaf bestaat de neiging politiek te bedrijven. Kennelijk gaat de Volkskrant op dezelfde toer :')
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik heb bij de Volkskrant in ieder geval het idee dat men zich de laatste tijd heeft vastgebeten in de aanbestedingsdossiers, aangezien ze eerder al berichtgeving hadden over de loting van Haarlem-IJmond, over de teloorgang van Veolia en de curieuze e-mailcorrespondentie van dhr. Schmeink van Connexxion, waarbij ik wel de indruk heb dat men bij de krant neigt naar "de markt is verziekt".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Zo moeilijk is het niet om die belangrijke bronnen van de Telegraaf te vindentimtrein schreef:De Telegraaf heeft wel vaker een duidelijk andere, eh, ...visie op zaken dan een betrouwbare bron.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
@Bee: voor alle media is het nodig om afdoende hoor en wederhoor te plegen. Lukt dat niet, dan breng je het nieuws niet of met de kanttekening dat niet alle partijen hun visie hebben kunnen/willen geven.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Dat betekend nog niet dat dat ook keurig altijd gebeurd
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
:')gebeurd
Voor het overige heb ik dezelfde ervaringen.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Er lijken inderdaad achter de schermen personen te zijn die bewust dingen lekken naar de Telegraaf of Volkskrant. De Telegraaf lijkt echter blind te vertrouwen op hetgeen gelekt wordt en de Volkskrant brengt meer de achtergrond. Wat geeft dit als verschil, dat is zichtbaar bij de Veoliaklacht bij de ACM. Er lag een conceptuitspraak, die is gelekt naar de Telegraaf. Vervolgens kopt die dat NS in overtreding is. VK, een dag later, meldt dat het een conceptuitspraak is die, zoals gebruikelijk, naar de partijen is verzonden voor wederhoor cq verdediging. Een nuance, maar wel belangrijk; mede omdat hierdoor de uitspraak behoorlijk is afgezwakt.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Beide kranten berichten gekleurd over dit onderwerp.
Telegraaf is pro marktwerking, kritisch op NS, in de lijn van de VVD
Volkskrant is tegen marktwerking en ziet het liefst NS als monopolist voor het complete ov, in de lijn van de PvdA.
Het lekken naar deze kranten moet ook in deze context gezien worden denk ik
Telegraaf is pro marktwerking, kritisch op NS, in de lijn van de VVD
Volkskrant is tegen marktwerking en ziet het liefst NS als monopolist voor het complete ov, in de lijn van de PvdA.
Het lekken naar deze kranten moet ook in deze context gezien worden denk ik
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
NS naar rechter om besluit ACM
27 maart 2015
De NS gaat naar de rechter om een besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan te vechten. De ACM oordeelde enkele weken terug dat de NS bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg de Spoorwegwet heeft overtreden.
De NS is het daar niet mee eens en heeft daarom een kort geding aangespannen.
De ACM kreeg klachten van Veolia, een concurrent van de NS. Volgens Veolia wil de NS servicebalies niet delen en vraagt het spoorbedrijf in Limburg te hoge prijzen voor bijvoorbeeld kaartautomaten, chippalen en pauzelokalen.
NS-dochter Abellio won onlangs de aanbesteding en mag vanaf 2016 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. Lees verder
27 maart 2015
De NS gaat naar de rechter om een besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan te vechten. De ACM oordeelde enkele weken terug dat de NS bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg de Spoorwegwet heeft overtreden.
De NS is het daar niet mee eens en heeft daarom een kort geding aangespannen.
De ACM kreeg klachten van Veolia, een concurrent van de NS. Volgens Veolia wil de NS servicebalies niet delen en vraagt het spoorbedrijf in Limburg te hoge prijzen voor bijvoorbeeld kaartautomaten, chippalen en pauzelokalen.
NS-dochter Abellio won onlangs de aanbesteding en mag vanaf 2016 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. Lees verder
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Dus even op een rij:
- Veolia en Arriva stappen naar de rechter om de gunning aan Abellio tegen te houden. Is dit om het bericht van ACM geweest of zou dit sowieso al gebeuren?
- NS stapt naar de rechter om de conclusie van de ACM aan te vechten.
Als de NS in het gelijk wordt gesteld, vervalt dan voor Veolia/Arriva de reden om de rechtszaak door te zetten?
- Veolia en Arriva stappen naar de rechter om de gunning aan Abellio tegen te houden. Is dit om het bericht van ACM geweest of zou dit sowieso al gebeuren?
- NS stapt naar de rechter om de conclusie van de ACM aan te vechten.
Als de NS in het gelijk wordt gesteld, vervalt dan voor Veolia/Arriva de reden om de rechtszaak door te zetten?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 99 gasten