Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jorgo »

Hmm, ik denk dat je verwijst naar de in het PvE voorgestelde 'Zoekgebieden'. Dat waren minder drukke kernen waar (in aansluiting op ander ov of door doortrekken van regulieren lijnen) een bediening moest plaatsvinden, al dan niet op reserveringsbasis, en al dan niet met reguliere bediening in de spitsuren. Zie bijlage F4 hier: http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en ... nbesteding

Geulle staat echter net als Rijckholt (nu lijn 66) op pagina 7 benoemd als kern waar ook dat niet hoeft.

In de praktijk denk ik obv de lijnenkaart dat Arriva de Zoekgebieden zoveel mogelijk klassiek wil bedienen. Denk aan de gebieden Berg ad Maas/Einighausen/Guttecoven, Geleen/Spaubeek/Schimmert, Swier/Wijnandsrade. Er staan gewoon lijnen ingetekend naar die kernen. Er staat niet dat dit spitslijnen zijn die buiten de spits met een flexibel aanbod worden aangevuld, maar het zou natuurlijk in theorie kunnen dat de kaart dat onderscheid niet maakt.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en ... Limburgnet
Heeft Geulle dan minder dan 20 reizigers?
Ik heb geen onderschrift
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

Kern Geulle heeft trouwens bij lange na geen 3000 inwoners. Hooguit de helft.
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Seat Ibiza »

Volgens Wikipedia: "Geulle-Boven telde in 2005 circa 1020 inwoners, Geulle-Beneden circa 1320 en Geulle aan de Maas circa 220."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Als ik dat optel kom ik op zo'n 2.500 inwoners uit in het verzoringsgebied. In concessiegebied Amstelland-Meerlanden rijdt er een speciale bus voor de bediening van Nes a/d Amstel dat krap 500 inwoners telt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Maar in Amstelland kan dat uit omdat er meer dan een handvol zware lijnen zijn waar een vervoerder dik op verdient. Dan is zo'n dun zijlijntje budgetair geen probleem. In Limburg is de trein heel duidelijk de drager van het netwerk, misschien is er een enkele sterke buslijn in het zuiden. Dat wordt het moeilijker luxe te veroorloven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Frank »

Dat is een logische verklaring als je op concessieniveau gaat kijken. Als je naar het landelijke OV-netwerk gaat kijken ben je suboptimaal bezig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Dat ben ik met je eens, maar dan zal toch eerst landelijk beleid nodig zijn. Dat ontbreekt nu al meer dan 20 jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Suus schreef:Dat ben ik met je eens, maar dan zal toch eerst landelijk beleid nodig zijn. Dat ontbreekt nu al meer dan 20 jaar.
Dan zal je de aanbesteding voor het openbaar vervoer niet meer bij de decentrale overheid moeten leggen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jef400 »

Ja of je zorgt voor centrale regelgeving :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Maar in Amstelland kan dat uit omdat er meer dan een handvol zware lijnen zijn waar een vervoerder dik op verdient. Dan is zo'n dun zijlijntje budgetair geen probleem. In Limburg is de trein heel duidelijk de drager van het netwerk, misschien is er een enkele sterke buslijn in het zuiden. Dat wordt het moeilijker luxe te veroorloven.
Lijn 83 Nijmegen - Venlo is ook een sterke buslijn in de concessie. Maar daar red je het niet mee.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Het ligt er ook aan hoeveel een concessieverlener aan exploitatiebijdrage wilt uitgeven. Iedere provincie is daar vrij in en de ene provincie heeft meer geld over voor het openbaar vervoer dan bijvoorbeeld een kleinere provincie als Drenthe of Zeeland. En het ligt er ook net aan wat het beleid is van de provincie. Misschien vind het provinciebestuur ruimtelijke ontwikkeling en goede begaanbare wegen belangrijker als goed openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Dat hangt samen met welke partijen er in het provinciebestuur zitten. En vooral hun verkiezingsprogramma.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Denk dat het geen kwaad kan om een landelijke basisconcept te ontwikkelen voor kernen waar geen regulier OV geboden kan worden. Al is het maar om wildgroei aan allerlei vage projectjes te voorkomen.

Dan krijg je bijvoorbeeld zo iets:

Minimum
Module 1
Module 2
Module 3
Module 4

Je kunt bijvoorbeeld dan Module 1 en 4 inzetten in een gebied of alleen maar Module 3.
Maar dat die Modules dan wel landelijk uitgerold worden zodat iemand uit Groningen weet wat hij kan verwachten wanneer blijkt dat er in Zuid-Limburg op plek van bestemming Module 2 van kracht is. En andersom uiteraard.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Voor Geulle is het wellicht handiger om daar een station te openen.
Dan wordt die plaats bediend, heeft het een snellere verbinding met de rest van Nederland en hoeft er geen speciale buslijn voor in het leven geroepen te worden.

Krijgt Maastricht Noord trouwens ook perrons aan de lijn naar Sittard?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Als we toch een landelijk beleid gaan ontwikkelen zorg er dan meteen voor dat alle tarieven gelijk zijn in heel Nederland. Nu heb je een wildgroei aan allerlei soorten ritten, dagkaartjes en abonnementen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

datm schreef:Als we toch een landelijk beleid gaan ontwikkelen zorg er dan meteen voor dat alle tarieven gelijk zijn in heel Nederland. Nu heb je een wildgroei aan allerlei soorten ritten, dagkaartjes en abonnementen.
Dat is eigenlijk ook wat ik wilde zeggen, maar de boodschap is kennelijk in mijn hoofd blijven steken. :P
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?
Gesubsidieerd openbaar vervoer is een sociale voorziening. Daarom leggen de meeste aanbestedende overheden ook eisen vast omtrent de ontsluiting van bepaalde woongebieden. Je kunt daarin doorslaan zoals in Vlaanderen. Je kunt ook sommige gebieden (quasi-) onbereikbaar maken zoals kennelijk de provincie Limburg van plan is. Toen ik jaren geleden stage liep bij de Stadsregio Amsterdam was een woonkern van 1000 inwoners al genoeg om in ieder geval op werkdagen overdag een buslijn te eisen met een uursfrequentie. Ik vind dat een redelijke eis. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Toen ik jaren geleden stage liep bij de Stadsregio Amsterdam was een woonkern van 1000 inwoners al genoeg om in ieder geval op werkdagen overdag een buslijn te eisen met een uursfrequentie. Ik vind dat een redelijke eis. :Y
Dat kun je wel een redelijke eis vinden, maar als er dan gewoon simpelweg niemand in zit dan is dat ook kapitaalsvernietiging. Kapitaal dat wellicht elders beter gebruikt kan worden.
🍉
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Ligt er natuurlijk ook net aan of die woonkern ook voorzieningen heeft zoals een school, winkelcentrum of ziekenhuis
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

En wat voor mensen er wonen (veel ouderen? Veel scholieren?) en komen (toerisme? voorzieningen?), en wat de afstand is tot de volgende OV-halte, etcetera. Kortom: ik vind het onzin om al die plaatsen landelijk op dezelfde manier te behandelen.

1x per uur een bus is voor Schiermonnikoog een onredelijke eis.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Wubbo schreef:Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?
Schiermonnikoog is autoluw. Daar heb je dus geen concurrentie van.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Je kan daar geen standaard in vinden. Omdat elke dorp op zich staat.
Sommige dorpen hebben nu eenmaal 'geluk' al ze liggen aan een route tussen 2 grote plaatsen of er een attractie aan de lijn ligt.
Of een dorp dat een 'uitloper' is geworden van een grote stad, want dan kan namelijk de bereikbaarheid van die stad een issue zijn om een buslijn in te leggen.
Als je nu eenmaal een een gebied woont met kleine dorpen dan is het OV daar gewoon erg duur, zeker in de rustige uren en de weekenden.
Bereikbaarheid (ivm file etc) is geen issue op het platteland.
Lijkt me ook dan de keuze die je moet maken. Als je OV afhankelijk bent moet je niet achteraf gaan wonen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:
Wubbo schreef:Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?
Gesubsidieerd openbaar vervoer is een sociale voorziening. Daarom leggen de meeste aanbestedende overheden ook eisen vast omtrent de ontsluiting van bepaalde woongebieden. Je kunt daarin doorslaan zoals in Vlaanderen. Je kunt ook sommige gebieden (quasi-) onbereikbaar maken zoals kennelijk de provincie Limburg van plan is. Toen ik jaren geleden stage liep bij de Stadsregio Amsterdam was een woonkern van 1000 inwoners al genoeg om in ieder geval op werkdagen overdag een buslijn te eisen met een uursfrequentie. Ik vind dat een redelijke eis. :Y
Ik ben het hier volstrekt mee eens.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten