Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het materieel van Arriva:
Bus: waarschijnlijk VDL Citea. Dit is mijn bron.
Het zijn er 200 maar er zouden 263 nieuwe bussen komen. Welk merk de andere 63 zijn durf ik niet te zeggen. Ik gok zelf op Mercedes-Benz of Volvo. De taxibussen zullen gok ik Mercedes-Benz Sprinter worden.
Trein: Voor zover mij bekend worden de dieseltreinstelen van de Maaslijn overgenomen van Veolia en volledig opgeknapt met nieuw interieur en exterieur. Arriva heeft bij Stadler in Zwitserland Flirt treinstellen besteld voor de elektrische treindiensten zoals de heuvellandlijn en de stoptrein Maastricht Randwyck-Roermond. Deze treinen zullen ook de sneltrein op de heuvellandlijn gaan rijden en de andere elektrische treinverbindingen van de concessie Limburg. Eerder in dit topic werd gezegd dat er ook Lint treinstellen ex Syntus worden opgeknapt. Wat daar van waar is weet ik niet zeker. Ik heb hier nog een link naar het Programma Van Eisen en nog wat andere info van de provincie Limburg.
Over het Limburgnet en de treindienstregeling bij ProRail weet ik nog niks. Ik hoop dat ik jullie voldoende geinformeerd heb.
Bus: waarschijnlijk VDL Citea. Dit is mijn bron.
Het zijn er 200 maar er zouden 263 nieuwe bussen komen. Welk merk de andere 63 zijn durf ik niet te zeggen. Ik gok zelf op Mercedes-Benz of Volvo. De taxibussen zullen gok ik Mercedes-Benz Sprinter worden.
Trein: Voor zover mij bekend worden de dieseltreinstelen van de Maaslijn overgenomen van Veolia en volledig opgeknapt met nieuw interieur en exterieur. Arriva heeft bij Stadler in Zwitserland Flirt treinstellen besteld voor de elektrische treindiensten zoals de heuvellandlijn en de stoptrein Maastricht Randwyck-Roermond. Deze treinen zullen ook de sneltrein op de heuvellandlijn gaan rijden en de andere elektrische treinverbindingen van de concessie Limburg. Eerder in dit topic werd gezegd dat er ook Lint treinstellen ex Syntus worden opgeknapt. Wat daar van waar is weet ik niet zeker. Ik heb hier nog een link naar het Programma Van Eisen en nog wat andere info van de provincie Limburg.
Over het Limburgnet en de treindienstregeling bij ProRail weet ik nog niks. Ik hoop dat ik jullie voldoende geinformeerd heb.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De heuvellandlijn krijg geen nieuwe treinen.busfanNL schreef:Het materieel van Arriva:
Bus: waarschijnlijk VDL Citea. Dit is mijn bron.
Het zijn er 200 maar er zouden 263 nieuwe bussen komen. Welk merk de andere 63 zijn durf ik niet te zeggen. Ik gok zelf op Mercedes-Benz of Volvo. De taxibussen zullen gok ik Mercedes-Benz Sprinter worden.
Trein: Voor zover mij bekend worden de dieseltreinstelen van de Maaslijn overgenomen van Veolia en volledig opgeknapt met nieuw interieur en exterieur. Arriva heeft bij Stadler in Zwitserland Flirt treinstellen besteld voor de elektrische treindiensten zoals de heuvellandlijn en de stoptrein Maastricht Randwyck-Roermond. Deze treinen zullen ook de sneltrein op de heuvellandlijn gaan rijden en de andere elektrische treinverbindingen van de concessie Limburg. Eerder in dit topic werd gezegd dat er ook Lint treinstellen ex Syntus worden opgeknapt. Wat daar van waar is weet ik niet zeker. Ik heb hier nog een link naar het Programma Van Eisen en nog wat andere info van de provincie Limburg.
Over het Limburgnet en de treindienstregeling bij ProRail weet ik nog niks. Ik hoop dat ik jullie voldoende geinformeerd heb.
Bij de maaslijn worden de huidige stellen tijdelijk overgenomen, nieuwe na elektrificatie.
Heuvellandlijn dient het leasecontract uitgediendt te worden.
Bestelde treinen zijn voor de twee nieuwe lijnen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Arriva is wel verplicht de huidige treinen van de Heuvellandlijn over te nemen, maar mag zelf bepalen waar ze ingezet worden.
Het is in elk geval de bedoeling dat er vanaf december 2017 Flirts in de sneltrein gaan rijden ivm de doortrekking naar Aachen. De GTW's die daar nu rijden komen dan in andere diensten.
Het is in elk geval de bedoeling dat er vanaf december 2017 Flirts in de sneltrein gaan rijden ivm de doortrekking naar Aachen. De GTW's die daar nu rijden komen dan in andere diensten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Er werd ergens eerder in het topic (even geen zin terug te gaan in de pagina's, het is hier nogal erg traag) genoemd dat "de GTW" (wat daarmee bedoeld wordt is in het midden gelaten: GTW in het algemeen of de GTW die nu bij Veolia rijdt (ging volgens mij specifiek over de diesel)?) niet toegelaten is in het buitenland. Waarom is dat zo? Er rijdt toch meer GTW in landen buiten Nederland?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Bouwt Stadler de RegioShuttle af?Bee schreef:Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.
In Duitsland is dat praktisch het populairste dieseltreinstel.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Er zijn al sinds 2014 geen nieuwe RegioShuttles meer geproduceerd hoewel het product officieel nog verkrijgbaar is. Verschillende vervoerders proberen al op de tweedehandsmarkt aan extra RS1's te komen. Tegenwoordig zijn de verschillende varianten van de Coradia LINT van Alstom de bestverkochte dieseltrein van Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Helder, bedankt voor de toelichting!Bee schreef:Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het worden Citea's LLE, de eerste staan al klaar in Heerenveen.busfanNL schreef:Het materieel van Arriva:
Bus: waarschijnlijk VDL Citea..
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Voor stad- én streekdienst?
En wat worden de kleine(re) bussen? Arriva wil voor zover ik weet ook een vloot Midibussen inzetten.
In het concept Limburgnet wordt gedemonstreerd met Tribus Civitas, maar of dat ook in het echt gaat gebeuren...
En wat worden de kleine(re) bussen? Arriva wil voor zover ik weet ook een vloot Midibussen inzetten.
In het concept Limburgnet wordt gedemonstreerd met Tribus Civitas, maar of dat ook in het echt gaat gebeuren...
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik weet het niet zeker maar ikzelf verwacht VDL Citea's SLF voor de stadsdienst van iig Maastricht
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Gaat dat nog door? Dan zou de Citea SLF electric een goede mogelijkheid zijn.Bee schreef:Arriva wil vanaf dag 1 elektrische bussen op de stadsdienst van Maastricht inzetten. Vermoedelijk gaat daar een hoop van het budget aan verloren, die bussen zijn op dit moment akelig duur.
En zijn dan vanaf 2025 alle bussen uitstootvrij?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Helaas fogeltje, je redenering is niet juist. De GTW's die in Nederland rijden voldoen allemaal aan de norm EN 15227. Dit is de meest recente crashnorm, die in Nederland eerder is ingevoerd dan in andere landen. Op grond van de 'cross acceptance'-afspraken voor materieeltoelating, die ook door Nederland zijn ondertekend, heeft materieel dat in Nederland is toegelaten op het aspect constructie automatisch een toelating in andere EU-landen, zie bijvoorbeeld http://www.era.europa.eu/core-activitie ... /home.aspx Andere landen mogen alleen eisen stellen voor wat betreft de infracompatibiliteit, zoals spoorbreedte, aslast, bovenleidingsspanning (in geval van diesels natuurlijk overbodig), profiel van vrije ruimte (voor Verenigd Koninkrijk vrij relevant), communicatie en treinbeïnvloeding/-beveiliging. Kortom, met het installeren van andere beveiligings- en beïnvloedingsapparatuur en eventueel communicatiesysteem (GSM-R is nog geen gemeengoed) kan je ermee in de hele EU terecht.fogeltje schreef:Helder, bedankt voor de toelichting!Bee schreef:Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.
Een veel belangrijkere vraag is waar je met materieel met een instap- en vloerhoogte van 760mm uit de voeten kan, maar dat is een puzzeltje voor de leasemaatschappije.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Waar zou ik die info kunnen vinden. Je zegt het nu heel leuk, en er zal gerust een kern van waarheid in zitten. Maar waar kan ik vandaan halen dat onze botsnormen eerder ingevoerd zijn?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Sowieso herinner ik me dat bij de introductie van de GTW op diverse regionale lijnen gemeld werd dat deze al aan de nieuwste Europese botsnormen voldeden die toen dus nog niet verplicht waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Beste Jeffrey, info is niet zeer eenvoudig te vinden, maar het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de treinbotsing in Tilburg van vorig jaar (http://www.noordhollandsdagblad.nl/inco ... actief.pdf) bevat een bijlage F die in gaat op de crashnormen. In bijlage F is op pagina 100 te lezen dat met de uitwerking en invoering van de nieuwe Spoorwegwet in 2003 ook de nieuw ontwikkelde crashnormen van kracht zijn geworden, dus aannemelijk is dat onze normen vanaf 2004 van kracht zijn geworden. De rest van Europa volgde pas in 2008, zie de Duitse Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Wagenkasten).JeffreyMeijer schreef:Waar zou ik die info kunnen vinden. Je zegt het nu heel leuk, en er zal gerust een kern van waarheid in zitten. Maar waar kan ik vandaan halen dat onze botsnormen eerder ingevoerd zijn?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Misschien mis ik iets, maar de nieuwste botsnormen zijn toch van 1 januari 2015? Op dat moment is er een aanpassing van de laatste norm van 2010 in werking getreden, waarbij, voor zover ik begrepen heb, de botsnormen zijn aangescherpt.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)
Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)
Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Kijk. Dan ik mij inlezen. Dank voor de beschrijving en bron.
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Je moet soms wel hogere materieelkunde gestudeerd hebben om de juiste conclusies te trekken uit de betreffende normeringen. Er zijn natuurlijk ook best wel wat mensen echt in gespecialiseerd. Het zou me niet verbazen dat de normering ergens in het proces van Europese implementatie is aangescherpt waardoor GTW formeel niet meer voldoet. Maar nogmaals: daar moet ik ook de boeken voor inJultar schreef:Misschien mis ik iets, maar de nieuwste botsnormen zijn toch van 1 januari 2015? Op dat moment is er een aanpassing van de laatste norm van 2010 in werking getreden, waarbij, voor zover ik begrepen heb, de botsnormen zijn aangescherpt.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)
Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Gezien er een versie van de norm uit 2010 en een versie uit 2014 is, is het heel goed mogelijk dat in de tussentijd de veiligheidseisen nog verder zijn aangescherpt. De meeste treinen zijn er de afgelopen zes jaar in ieder geval behoorlijk veel lomper op geworden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ben even het document (dank voor het opzoeken!) ingedoken, in aanhangsel J is te lezen dat EN 15227:2008 +A1:2011 de toepasselijke normen zijn voor passieve veiligheid van materieel. De GTW is op basis van deze normen toegelaten en is dus nog steeds toelaatbaar. Kortom, de diesel-GTW's zijn prima naar het buitenland te verkopen.Vinny schreef:Je moet soms wel hogere materieelkunde gestudeerd hebben om de juiste conclusies te trekken uit de betreffende normeringen. Er zijn natuurlijk ook best wel wat mensen echt in gespecialiseerd. Het zou me niet verbazen dat de normering ergens in het proces van Europese implementatie is aangescherpt waardoor GTW formeel niet meer voldoet. Maar nogmaals: daar moet ik ook de boeken voor inJultar schreef:Misschien mis ik iets, maar de nieuwste botsnormen zijn toch van 1 januari 2015? Op dat moment is er een aanpassing van de laatste norm van 2010 in werking getreden, waarbij, voor zover ik begrepen heb, de botsnormen zijn aangescherpt.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)
Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
In een kaartje dat Arriva een klein jaar geleden publiceerde werd de indruk gewekt dat ze de Sprinter Sittard - Heerlen willen doortrekken naar Kerkrade.
Weet iemand hier meer van?
En is er nog altijd sprake van een bus Venlo - Hamont?
Weet iemand hier meer van?
En is er nog altijd sprake van een bus Venlo - Hamont?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Zoals het er nu voor staat krijgt Venlo vanaf december 15 elektrische bussen en Maastricht binnen 3 jaar na aanvang van de concessie 30 elektrische bussen. Het streefdoel van de Provincie Limburg is nog steeds dat er in 2025 alleen maar elektrisch openbaar vervoer is in Limburg.Meltrain schreef:Gaat dat nog door? Dan zou de Citea SLF electric een goede mogelijkheid zijn.Bee schreef:Arriva wil vanaf dag 1 elektrische bussen op de stadsdienst van Maastricht inzetten. Vermoedelijk gaat daar een hoop van het budget aan verloren, die bussen zijn op dit moment akelig duur.
En zijn dan vanaf 2025 alle bussen uitstootvrij?
Ik hoop wel dat de provincie ook heeft nagedacht over de toekomst van het busmaterieel na de volgende concessie, want als in 2025 de laatste elektrische bussen op de weg komen en de provincie neemt dat niet over, dan zal je (net zoals Veolia nu deed met de Citea's) best wel eens kunnen zien dat de nieuwe bussen naar elders worden gestuurd waar de terugverdientijd langer is en dat er toch weer dieselbussen in Limburg rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ten eerste loop de concessie tot 2031. En tot die tijd rijden er dus electrische bussen.
Daarna is toekomst.... en een nieuwe concessie.
Daarna is toekomst.... en een nieuwe concessie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik denk peersoonlijk dat dat electro VDL gebeuren gewoon gaat lukken, maar ik verwacht er zoals gewoonlijk heel veel ander materieel de eerste weken.
Maar hoe is Arriva van plan die bussen te gaan laden en blijven ze ook wel in Maastricht alleen en niet in Bunde of op de streek bijvoorbeeld.
Maar hoe is Arriva van plan die bussen te gaan laden en blijven ze ook wel in Maastricht alleen en niet in Bunde of op de streek bijvoorbeeld.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten