Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef:Ik ken bijna geen enkel politiek doorgedrukt lijnennet waar de vervoerders en de reizigers enthousiast van zijn geworden.
Kijk bijv. naar het fiasco rond de "hoogwaardige" Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle bij de start van de Syntus-discussie. Die HOV-bus bleek nog langzamer te zijn dan de gewone bus die er eerder reed!
Qlink is een politiek plan en dat groeit met gemiddeld 10% per jaar. Dat lijkt me dan wel een succes.

Niet elk plan werkt (Veluwelijn), maar de Valleilijn is ook succesvol geworden en ook politiek aangedreven.
JuulStikkelbroek
Berichten: 71
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JuulStikkelbroek »

Heerlense wijk blij met terugkeer belangrijke buslijn

De voor veel ouderen belangrijke buslijn 41 in de Heerlense wijk Heerlerbaan komt terug.
Dat beloofde gedeputeerde Hubert Mackus woensdagavond tijdens een protestbijeenkomst van buurtbewoners.

Lees verder: http://www.1limburg.nl/heerlense-wijk-b ... xt=default

Persoonlijk ben ik hier erg blij mee, dit was een van mijn grootste ergernissen in de nieuwe dienstregeling. Ik ben alleen benieuwd in welke lijn ze dit gaan toepassen.
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

De enige snelle oplossing die ik zie is om de weg van lijn 24 tussen Heerlerbaan Kerk en Parkstad Stadion te veranderen. Voor wie van Rukker of Bautscherweg naar Stadion, Ziekenhuis of de binnenstad blijft lijn 44 daar gewoon rijden.
(Ja, ik weet, vele Nederlanders hebben een probleem ermee, dat ze op onze bussen van lijn 44 contant moeten betalen omdat wij geen chipkaart-apparatuur hebben en wachten extra tot een Arriva-bus komt, maar dat is in mijn ogen een luxe-probleem....)
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Waarom niet lijn 21 of lijn 40?
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 25 aug 2017, 03:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Etienne schreef:één wijziging is al bekend en dat is dat Rimburg een buurtbus krijgt tussen Eygelshoven en Ubach-Palenberg, lijn 723.
Deze rijdt vanaf maandag al!
Rik
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 apr 2015, 10:09

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Rik »

Dat gaat voorlopig niet door wegens een tekort aan vrijwilligers: http://www.1limburg.nl/geen-vrijwillige ... t=topstory
JuulStikkelbroek
Berichten: 71
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JuulStikkelbroek »

ICE11 schreef:De enige snelle oplossing die ik zie is om de weg van lijn 24 tussen Heerlerbaan Kerk en Parkstad Stadion te veranderen. Voor wie van Rukker of Bautscherweg naar Stadion, Ziekenhuis of de binnenstad blijft lijn 44 daar gewoon rijden.
(Ja, ik weet, vele Nederlanders hebben een probleem ermee, dat ze op onze bussen van lijn 44 contant moeten betalen omdat wij geen chipkaart-apparatuur hebben en wachten extra tot een Arriva-bus komt, maar dat is in mijn ogen een luxe-probleem....)
Dat is toch echt meer dan een luxeprobleem, dat hele systeem is voor de doorsnee reiziger gewoon veel te wazig. Vrijwel iedereen die ik ken vermijdt lijn 44 vanwege deze reden.

Voorbeeld: Laatst moest ik een keer op de halte Stadsschouwburg overstappen op (de Duitste) lijn 44. Ik was echter niet in het bezit van contant geld, en de ov-chipkaart wordt nou eenmaal niet geaccepteerd. Dus ik, tijdens de al krappe overstaptijd, snel 50 euro gepind aan de overkant (kleiner was niet mogelijk). Vervolgens stap ik in de bus, begint de chauffeur een beetje te schelden dat ik niet kleiner heb, sta je dan als reiziger...

Voorbeeld 2: Langs de as Zuyd Hogeschool - Welten - Zuyderland MC stoppen, in de huidige dienstregeling, in de avonduren en op zondag alleen de lijnen 40 en 44 1x per uur. Omdat veel mensen vanwege ongemak de 44 mijden is er dus nog slechts één reismogelijkheid in het uur, bizar weinig voor dit stuk.
Plutona schreef:Waarom niet lijn 21 of lijn 40?
De reistijd Heerlen - Vaals is al vrij lang, het lijkt me niet wenselijk om deze bus te laten omrijden. Al gebeurde dit wel regelmatig in de Hermes en vroege Veolia jaren. 40 lijkt me wel een optie, ben alleen benieuwd of er dan genoeg capaciteit geboden wordt aangezien deze bus al vrij druk is. Met lijn 24 heb je dit probleem niet.
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Klopt, 50 Euro accepteren wij op onze bussen normaal niet (staat ook in de "Beförderungsbedingungen" (weet niet hoe dat in Nederlands heet)), ik doe het ook maar dan, als ik genoeg wisselgeld heb. Bij ons in Duitsland (dat is misschien een verschil van mentaliteit tussen ons en de buren) geldt nog steeds het spreekword: "Nur Bares ist Wahres!" (vertaling ongeveer "alleen in contant geld zit de waarheid in"). :wink:

Lijn 40 kan misschien ook, maar lijn 21 niet omdat deze niet via ziekenhuis rijdt.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

ICE11 schreef:Ja, ik weet, vele Nederlanders hebben een probleem ermee, dat ze op onze bussen van lijn 44 contant moeten betalen omdat wij geen chipkaart-apparatuur hebben en wachten extra tot een Arriva-bus komt, maar dat is in mijn ogen een luxe-probleem....)
Goed nieuws dan. De bussen van Aseag worden uitgerust met Nederlandse chipkaart cico's vanaf december 2017.

Wat natuurlijk moet gebeuren is dat deze ook in het Duitse deel geldig wordt.
Dan kan natuurlijk.
In Nijmegen kan het ook. Daar is het Duitse deel gewoon 6 cent duurder per kilometer.

Overigens de keren dat ik met lijn 44 reis check ik gewoon uit in Aken. In de bus wordt nergens melding gemaakt dat je moet uitchecken en het duitse deel anders moet betalen.
Op de chipkaart zelf staat vanzelfsprekend geen melding. Bij controle heeft de controleur geen poot om op te staan. De rechter zal al helemaal niet meegaan in dit soort reisvoorwaarden. Althans die de reiziger nergens ziet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

ICE11 schreef:Klopt, 50 Euro accepteren wij op onze bussen normaal niet (staat ook in de "Beförderungsbedingungen" (weet niet hoe dat in Nederlands heet))
In het Nederlands zal dat het meest overeenkomen met de "Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer". Echter staat daar dan weer niet expliciet in dat je niet met 50 euro mag betalen, alleen dat het bij voorkeur met gepast geld moet gebeuren in het voertuig.
Wel wordt vermeldt dat het met alle wettige betaalmiddelen kan, tenzij de vervoerder anders heeft aangegeven. In de Nederlandse bussen zie je zodoende vaak een sticker dat men niet terug heeft van meer dan 20 euro. Daarmee lijken de regels nog redelijk gelijk te zijn met wat jullie bij de ASEAG hanteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

huibf schreef:Goed nieuws dan. De bussen van Aseag worden uitgerust met Nederlandse chipkaart cico's vanaf december 2017.
Wat natuurlijk moet gebeuren is dat deze ook in het Duitse deel geldig wordt.
Deze proef zal inderdaad vanaf december starten en er worden bepaalde Duitse bussen met de software uitgerust, maar aan het tariefsyteem veranderd niets. Dus binnen NL = NL-tarief, van NL naar D = Übergangstarif en binnen D = AVV-Tarif.
Overigens de keren dat ik met lijn 44 reis check ik gewoon uit in Aken. In de bus wordt nergens melding gemaakt dat je moet uitchecken en het duitse deel anders moet betalen.
Op de chipkaart zelf staat vanzelfsprekend geen melding. Bij controle heeft de controleur geen poot om op te staan. De rechter zal al helemaal niet meegaan in dit soort reisvoorwaarden. Althans die de reiziger nergens ziet.
Als ik jou was zal ik dat niet zo relaxed zien. In het geval van twijfel kost je de reis dan namelijk opeens 60,- Euro...... Omdat het hier bij ons juridisch zo is, dat je als je in een bus instapt automatisch alle voorwaarden (dus ook voor tarief) accepteerd, ook als er nergens in de bus expliciet op attend gemaakt is. Het is voldoende dat deze voorwaarden bij voorbeeld in het dienstregelingboek of online publiceerd zijn. :wink:

PS: Dan wil ik hopen dat je nooit bij mij op de bus zit, als ik eens de 44 heb. Ik controleer namelijk altijd aan de grens! :P
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

ICE11 schreef:
Lijn 40 kan misschien ook, maar lijn 21 niet omdat deze niet via ziekenhuis rijdt.
Dan zullen ze lijn 24 wel moeten opwaarderen naar een volledige lijn over de hele dag, want momenteel rijdt hij alleen in de spits, buiten de vakanties, verder dan Heerlen Station.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Als ik op 9292 kijk. Krijg ik zonder problemen de prijs met korting op chipkaart te zien.

Sterker nog. Op de Arrivasite zelf krijg je ook de prijs vd chipkaart. Je kan deze zelfs ook als eticket bestellen.

Nee dat houdt geen stand. Die boete hoef je niet te betalen!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Heb het net zelf getest voor het traject van Heerlen Station naar Aachen Bushof met lijn 44. Zowel via 9292ov.nl als via arriva.nl. De door beide genoemde ritprijs van 5,30 Euro is correct, dat is Übergangstarif Aachen-Heerlen Preisstufe 3.

De gehele rest van het prijsadvies op 9292 is (sorry) puur fantasie. Het begint met de splitsing met basistarief enzo. Basis voor deze ritprijs is het tariefsystem van de AVV en wij kennen geen basistarief. Ik vermoed het systeem heeft hier de gewone basistarief van Arriva (89 Cent) genomen en simpelweg zo veel opgeteld dat men in totaal 5,30 Euro heeft. En ik weet echt niet waar 9292 de reductie (3,50 Euro) vandaan heeft, deze is namelijk niet van toepassing, de enige reductie voor dit traject is een ticket voor kinderen en dat is 2,80 Euro. In Duitsland hebben wij geen reductie voor ouderen op enkele reizen. Ook fantasie is de informatie van 9292 voor een abonnement. Tussen Heerlen en Aachen is het sterabonnement Limburg niet geldig, maar alleen een abonnement van Übergangstarif Preisstufe 3! En dat kost niet 156,50 zoals door 9292 vermeldt maar slechts 112,80 Euro (een enkele maand) of 95,32 Euro (enkele maand herhalend)!

Ook is de informatie op allebei websites is wel misleidend, omdat voor een rit van Heerlen naar Aachen alleen papieren tickets geldig zijn en men deze rit tot nu toe nog niet met een OV-Chipkaart kan afrekenen. Duitse controlepersoneel heeft namelijk geen mogelijkheid de chipkaart te lezen.

Misschien gaat het toekomstig veranderen, als ook de Duitse bussen een chipkaartlezer hebben, maar tot dan gaat het nog op de hier omschreven manier. Ik zal desbetreffend ook even bij de collegas van AVV navragen, omdat de foute informatie op 9292ov.nl echt niet kan. :neg:

Alle informatie voor grensoverschrijdend reizen met lijn 44 zie je hier: https://avv.de/de/service/downloads?fil ... eerlen.pdf
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Chrysa »

Ben ik met mijn studenten-OV ook fout als ik alleen maar incheck in Aachen en uitcheck in Heerlen? Chauffeurs hebben er beide keren niets over gezegd bij mij.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Ja. Tussen Aachen en de grens ben je dan een zwartrijder. Als er op het Duitse traject een controle is kost dat 60 Euro. Dat chauffeurs er niets aan zeggen kan ik me goed voorstellen. Nog eens de regeling op lijn 44 in het kort:

Grensoverschrijdend reizen = Übergangstarif of *
Reizen in D = AVV-Tarif
Reizen in NL = NL-Tarief

* = Als je al een NL-abonnement heeft, moet je alleen voor het Duitse traject een enkele reis volgens AVV-Tarif kopen (of andersom met een Duitse abonnement een enkele reis volgens NL-tarief). Voor studenten die in Aachen studeren en in de Parkstad wonen is er een speciale studentenabonnement van de AVV.

Ook als je op Duitse grond in een Arriva-Bus in- en uitcheckt, wordt alleen de reis op Nederlandse grond afgerekend.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Chrysa »

Ik reisde wel met Arriva beide keren, dat zal wel verklaren dat ze er niets van zeiden.
Lijn 350 mag ik wel gewoon met mijn OV-chip toch?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Ja, lijn 350 is geheel NL-tarief (je mag er dus ook alleen binnen NL of grensoverschrijdend mee reizen). AVV-tickets zijn niet van toepassing, ook niet tussen Aachen en Vaals (als je daar met AVV-ticket wilt reizen moet je dus lijnen 25 of 33 pakken).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Dat is totaal niet praktisch dat er op twee grensoverschrijdende lijnen in dezelfde concessie totaal andere voorwaarden gelden. Volgens mij is de ov-chipkaart ook niet meer geldig op de lijnen van De Lijn vanuit Maastricht. Eerst kon je nog wel met de ov-chip betalen voor het traject binnen NL.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Je kon bij De Lijn nooit met de OV-Chipkaart betalen maar de afstand tussen twee haltes volgens chiptarief contant betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zonnig »

Zou het niet veel beter en klantvriendelijke zijn als op de grensoverschrijdende buslijnen beide kaartsystemen gebruik kunnen worden, zeker als deze gezamenlijk gereden wordt. Je kan dan wel het tariefsysteem van het land gebruiken waar de bus dan rijdt (alleen geen 2 x opstaptarief).

Dit betekend dat er zowel met de OV-chipkaart betaald moet kunnen worden als met het Duitse / Belgische systeem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Enige lijn waar dat kan is de SB58 tussen Nijmegen en Emmerich. Zo zou het overal moeten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Gekko123 »

Zijn er in Zeeland niet nog een paar lijnen die gezamelijk door Connexxion en De Lijn gereden worden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ArrivaBas »

Alleen lijn 42 naar Brugge. Hier kan alleen in NL met OV-Chip gereisd worden. Over de grens geldt het tarief van De Lijn. Op de overige lijnen (waar verwarrend genoeg ook een lijn 42 tussen zit) die De Lijn rijdt is de OV-Chip niet geldig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

regenmaker schreef:Dat is totaal niet praktisch dat er op twee grensoverschrijdende lijnen in dezelfde concessie totaal andere voorwaarden gelden.
In principe zijn het twee verschillende concessies. Lijn 350 hoort geheel bij de concessie Limburg, terwijl alleen het NL-gedeelte van de 44 ook erbij hoort en de rest bij de Duitse concessie.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten