Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door MrEmiel »

Op die site lees ik het volgende:

Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen:
Tot: 10/07/2015.

Betekent dit dat de inschrijving nog open is?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibe »

Nee. Maar het aanbod dat is gedaan door de vervoerder moet tot dit moment geldig zijn. (een houdbaarheidsdatum dus)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE105 »

Statler Rail schreef: Hoe kan het nou dat Abellio een zoveel beter bod kan doen dan Arriva? Waardoor is dat? Boekt NS een deel van de kosten die zij in Limburg maakt onder de Hoofdrailnet-concessie, waarop zij een monopolie heeft? Boekt NS extra winst in op de exploitatie van de stations wanneer het aantal treinreizigers stijgt en kan zij daardoor lager inschrijven op de exploitatie? Kan NS goedkoper geld lenen en goedkoper treinen aanschaffen omdat zij een monopolie op het hoofdrailnet heeft? Dat soort vragen.
Dat vraag ik me ook af. De enige reden die ik kan verzinnen is dat Abellio bewust verlieslatend heeft ingeschreven. Gezien de panische angst van NS voor de concurrentie is dit een logische verklaring. Daarmee zijn er parallellen met de HSL aanbesteding.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Is het bekend wat de gelekte informatie inhield?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat Arriva nog niets van zich heeft laten horen. Het zal ongetwijfeld een strategie zijn. Ze staan er zeker gunstig voor. Zelfs bij een nieuwe aanbesteding zullen ze zeer kansrijk zijn. Ik geloof nooit dat Veolia dan ineens wel een goed bod kan uitbrengen.

De suggestie dat Abellio bewust te laag heeft ingeschreven begrijp ik, maar ik denk niet dat iemand dit ooit hard kan maken. Het is in ieder geval iets dat vaker voorkomt ofwel door zelfoverschatting (Syntus Veluwe, EBS) ofwel door bedrijfspolitiek (HSA). Dit is toch wel een manco in het hele OV-systeem te noemen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Juist als je een sterke positie hebt hoef je niet in de media te gaan zeuren ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Als twee honden vechten om een been loopt de derde ermee heen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door fogeltje »

Dat was te verwachten. Je zult hoe dan ook een rechtszaak krijgen. Arriva als de aanbesteding opnieuw moet, Veolia juist omdat die vast zullen willen dat de aanbesteding opnieuw moet omdat ze in hun ogen gedupeerd zijn (terwijl er wel meer faalt in een organisatie als het ten eerste van één persoon afhankelijk is EN het bod ongeldig is).
"Een touringcar is geen bus"
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Ben wel benieuwd naar wat Arriva geboden heeft. Zet Arriva echt de beil erin of zou het meevallen?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ODRAIL »

Betekend dit ook uitstel van de ingangsdatum van de concessie?
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

fogeltje schreef:Dat was te verwachten. Je zult hoe dan ook een rechtszaak krijgen. Arriva als de aanbesteding opnieuw moet, Veolia juist omdat die vast zullen willen dat de aanbesteding opnieuw moet omdat ze in hun ogen gedupeerd zijn (terwijl er wel meer faalt in een organisatie als het ten eerste van één persoon afhankelijk is EN het bod ongeldig is).
In het openbare rondetafelgesprek van vorige week heeft Veolia aangegeven dat zij naar de rechter gaan als Arriva tot winnaar wordt uitgeroepen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Waarop ik hoop en aanneem dat de rechter dat zal afwijzen. Want Veolia staat volgens mij gewoon buitenspel door het ongeldige bod dat ze hebben ingeleverd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Ik hoop dat ze de aanbesteding overnieuw gaan doen, zonder rechtszaken. Zo flauw dat ze alleen door middel van de rechter een concessie kunnen krijgen, het is bijna altijd raak.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

BR628 schreef:Waarop ik hoop en aanneem dat de rechter dat zal afwijzen. Want Veolia staat volgens mij gewoon buitenspel door het ongeldige bod dat ze hebben ingeleverd.
Dat hangt waarschijnlijk van de redenen af waarom ze de rechtszaak gaan voeren. Je kan best iets vinden van dat het proces nu niet eerlijk verlopen is.

Los van dat kost een gerechtelijke procedure altijd weer tijd, waarvan de vraag is of je het nog kan missen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Ik hoop dat ze de aanbesteding overnieuw gaan doen, zonder rechtszaken.
Onmogelijk, aangezien Arriva naar de rechter gaat als de aanbesteding opnieuw gaat gebeuren
(overnieuw bestaat niet, het is over of opnieuw :wink: )
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

Dus als ik het zo goed lees en begrijp. Welke keuze de provincie ook maakt, er wordt sowieso een rechtszaak aangespannen. Maak het voor de belastingbetaler maar lekker duur dan. Overigens met de rechtszaak van Veolia begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat zij er toch alles aan zullen doen om toch langer in Limburg te blijven rijden en dus ook langer te blijven bestaan. Lijkt haast standaard te gebeuren bij Connexxion en Veolia de laatste paar jaar.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Er was toch een afspraak dat men elkaar niet meer zou bestoken met rechtzaken en de reiziger centraal zou staan....

Afspraken zijn er om te schenden....
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Als het gaat om 2 miljard euro, reken er dan maar op dat er geprocedeerd wordt,
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef:
CamilleKreemers schreef:Stadler is kennelijk een jurist, Nu is ie weer stil. Stadler, ben je bij machte JOUW mening te geven over de vraag van Meltrain?
Sorry, juristen moeten ook wel eens werken en kunnen dus niet altijd alle forums in de gaten houden. :wink:

De vraag van Meltrain was of die informatie die NS van Veolia had gestolen dan niet sowieso gedeeld had moeten worden. Het antwoord is waarschijnlijk deels "ja", maar ik heb niet precies die informatie bestudeerd.

Alleen in de discussie over de Qbuzz-fraude is dat wat minder relevant, omdat het probleem niet zozeer die informatie is, maar dat Qbuzz via een schijnconstructie een medewerker van de concurrent in haar eigen aanbestedingsteam had. En dat die persoon onder een valse naam bij Qbuzz in het personeelsbestand stond en dat de werkzaamheden die hij deed werden geboekt onder een ICT-project. De gelekte informatie zelf is allemaal niet zo spannend, waar iedereen zo verbijsterd door is, is dat er vrij ernstig gefraudeerd is.
Het probleem is dus dat Abellio (NIET Qbuzz) een medewerker van Veolia Transport had "weggekaapt"terwijl hij nog een contract had?
Maar dan vraag ik me af waarom Abellio dat zou doen als alle informatie toch al gedeeld zou worden en/of die info niet zo spannend is.

BR628 schreef:Waarop ik hoop en aanneem dat de rechter dat zal afwijzen. Want Veolia staat volgens mij gewoon buitenspel door het ongeldige bod dat ze hebben ingeleverd.
Maar hebben ze dat ongeldige bod niet ingeleverd omdat één van hun medewerkers eigenlijk stiekem voor Abellio werkte?
Als het bod van Linea hierdoor gesaboteerd is, zou dat betekenen dat ook Veolia / Linea onrecht is aangedaan.
huibf schreef:Er was toch een afspraak dat men elkaar niet meer zou bestoken met rechtzaken en de reiziger centraal zou staan....
Dat was meer een afspraak dat ze samen zouden spannen als een concessie van de NS (of dochters) onderhands verlengd zou worden. Voor alle andere gevallen (zoals deze) geldt die afspraak niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

BR628 schreef:Als het gaat om 2 miljard euro, reken er dan maar op dat er geprocedeerd wordt,
De kosten van een rechtszaak vallen daarbij in het niet.

Misschien moeten we ons wel afvragen of December 2016 nog wel zo'n harde datum is of dat we niet raar moeten staan te kijken als de start van de concessie wordt uitgesteld.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door timtrein »

Meltrain schreef:Het probleem is dus dat Abellio (NIET Qbuzz) een medewerker van Veolia Transport had "weggekaapt"terwijl hij nog een contract had?
Maar dan vraag ik me af waarom Abellio dat zou doen als alle informatie toch al gedeeld zou worden en/of die info niet zo spannend is.
De bieding werd door Qbuzz voorbereid, dus Qbuzz. De man had kennelijk meer dan genoeg interessante informatie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef: Maar hebben ze dat ongeldige bod niet ingeleverd omdat één van hun medewerkers eigenlijk stiekem voor Abellio werkte?
Als het bod van Linea hierdoor gesaboteerd is, zou dat betekenen dat ook Veolia / Linea onrecht is aangedaan
Dat mag Veolia dan eens eerst mooi gaan aantonen. Dat is namelijk makkelijk roepen. Eén maakt de bieding niet, mij lijkt het sterk dat die ene persoon het bod dusdanig zou kunnen saboteren
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Ligt eraan wie die persoon is, als je unaniem in het bestuur eens met zijn, kan een persoon heel belangrijk zijn.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door cassie127 »

Veolia doet aangifte tegen spionerende oud-directeur

VANDAAG, 10:34 BINNENLAND
Vervoersbedrijf Veolia heeft aangifte gedaan tegen oud-directeur René de Beer. Het bedrijf houdt hem aansprakelijk voor de schade die het bedrijf lijdt door fraude rond een aanbesteding in het Limburgse openbaar vervoer. Veolia wil niets zeggen over de hoogte van het bedrag.

De Beer, die vorig jaar bij Veolia is vertrokken, heeft volgens intern onderzoek van de NS gespioneerd voor dochterbedrijf Abellio, een concurrent van Veolia.

Vertrouwelijke informatie

Vorige maand maakte de NS bekend dat het bedrijf op fraude bij aanbestedingen in Limburg was gestuit. Het dochterbedrijf had ongeoorloofd gigabytes aan vertrouwelijke informatie ontvangen van de oud-directeur.

Abellio kon de "regionale kennis" van De Beer goed gebruiken, omdat het bedrijf een bod voorbereidde op de ov-concessie in Limburg. De Beer was op zijn beurt geïnteresseerd in een baan bij Abellio.

Lees meer: http://nos.nl/artikel/2037270-veolia-do ... cteur.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten