Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

En terecht! Als hij het heeft gedaan dan mag hij van mij een flinke straf krijgen.
Hij wist waar hij aan begon en fraude mag van mij zwaar gestraft worden dat zal andere twee keer doen nadenken voor ze ook zo iets van plan zijn.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door The Greyhound »

cassie127 schreef:Veolia doet aangifte tegen spionerende oud-directeur

VANDAAG, 10:34 BINNENLAND
Vervoersbedrijf Veolia heeft aangifte gedaan tegen oud-directeur René de Beer. Het bedrijf houdt hem aansprakelijk voor de schade die het bedrijf lijdt door fraude rond een aanbesteding in het Limburgse openbaar vervoer. Veolia wil niets zeggen over de hoogte van het bedrag.

De Beer, die vorig jaar bij Veolia is vertrokken, heeft volgens intern onderzoek van de NS gespioneerd voor dochterbedrijf Abellio, een concurrent van Veolia.

Vertrouwelijke informatie

Vorige maand maakte de NS bekend dat het bedrijf op fraude bij aanbestedingen in Limburg was gestuit. Het dochterbedrijf had ongeoorloofd gigabytes aan vertrouwelijke informatie ontvangen van de oud-directeur.

Abellio kon de "regionale kennis" van De Beer goed gebruiken, omdat het bedrijf een bod voorbereidde op de ov-concessie in Limburg. De Beer was op zijn beurt geïnteresseerd in een baan bij Abellio.

Lees meer: http://nos.nl/artikel/2037270-veolia-do ... cteur.html
Wat voor schade heeft Veolia dan geleden? Ze hebben een ongeldige aanbieding ingeleverd en mogen dus niet meer meedoen, net als de NS/QBuzz. Blijft over Arriva.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

Ik snap niet wat je er niet aan snapt. Ze hebben schade geleden doordat concurrentie informatie in handen heeft die eigenlijk alleen van Veolia is.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Nou ik zie het toch echt anders. Veolia zegt dan wel dat ze schade geleden hebben, maar is dat wel zo? Een van de personen met veel kennis over de concessie LImburg heeft informatie doorgespeeld aan Qbuzz/Abellio. Maar is daarmee de kennis verloren gegaan bij Veolia? Nee natuurlijk niet. Informatie verdwijnt niet opeens bij het bedrijf waar het van is. De persoon zelf is sinds mei 2014 niet meer in dienst van Veolia maar alle relevante documenten die zijn doorgespeeld zijn echt wel op meerdere locaties binnen Veolia te vinden dan alleen op de persoonlijke harde schijf van de betreffende persoon.

Zoals The Greyhound al zegt heeft Veolia bewust (want ze vroegen meer geld) een ongeldig bod ingeleverd en zetten zichzelf daarmee buitenspel. Nu denkt men bij Veolia dat ze er toch nog een slaatje uit kunnen slaan met deze soap en dus krijg je al dit soort berichten. Net als dreigen met een gang naar de rechter bij gunning aan Arriva, wat ze een kleine maand geleden al hebben geroepen.

Als het goed is neemt de provincie dinsdag as een besluit, maar eigenlijk hebben ze maar een keus. Om niet in tijdsnood te komen is Arriva volgens mij gewoon de enige reële mogelijkheid. Die heeft immers een geldig bod ingediend. Alsnog gunnen aan Abellio is vreemd en geeft een heel negatief signaal af wat je als provincie volgens mij niet moet willen. Daarmee geef je namelijk aan dat vals spel in welke mate dan ook dus eigenlijk gewoon een mogelijkheid is. Nog even daar gelaten welke rechtzaken er dan gaan spelen natuurlijk... Overnieuw is natuurlijk ook een optie, maar dan kan je december 2016 sowieso vergeten. En wat heeft het voor zin, de eisen van provincie zijn niet opeens anders.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Feit is dat Rene de Beer gewoon voor een lange tijd achter slot en grendel moet verdwijnen.
Daarnaast dienen ze hem alles af te nemen. Alle roerende en onroerende goederen om daarmee de schade aan Abellio, Veolia en de provicie betalen.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Durashift »

BR628 schreef:Nou ik zie het toch echt anders. Veolia zegt dan wel dat ze schade geleden hebben, maar is dat wel zo?
(..)
Goede vraag.
BR628 schreef: Zoals The Greyhound al zegt heeft Veolia bewust (want ze vroegen meer geld) een ongeldig bod ingeleverd en zetten zichzelf daarmee buitenspel. (..).
Ik weet niet of men direct een ongeldig bod indient wanneer de prijsstelling hoog is..

Is het bekend wat de reden van het ongeldige bod is? Dat kan een heel basale reden zijn bij aanbestedingen..
-----------------

Feitelijk, als de aangifte tot een rechtsgang komt, zal er toch eerst getoetst moeten worden of het concurrentiebeding, in de situatie zoals die was, van toepassing is.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Durashift »

huibf schreef:Feit is dat Rene de Beer gewoon voor een lange tijd achter slot en grendel moet verdwijnen.
Daarnaast dienen ze hem alles af te nemen. Alle roerende en onroerende goederen om daarmee de schade aan Abellio, Veolia en de provicie betalen.
Welke schade is er nu?

Wat is het verschil in aanbieding tussen, veronderstelde 'winnaar' Abellio en nummer 2, Arriva?

Alles afnemen en achter de tralies... lekker makkelijk schrijven.. Wellicht heeft die man ook een gezin? Moeten die op een houtje bijten?

Het e.e.a. is misschien net over het randje.. voor de publieke zaak.. maar in het bedrijfsleven is kennis van het ene bedrijf vaak waardevol voor een ander bedrijf in dezelfde branche.

Ik las van de week nog dat een oud directeur waaronder ik gewerkt heb, 10 jaar geleden, voor de -destijds maar ook nu- grote concurrent gaat werken.. Mede door zijn jarenlange ervaring binnen de branche en dus het bijbehorende netwerk..
Je moet het wel kunnen, een partij 'dienen' die je jarenlang 'bestreden' hebt. :|
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

Het maakt bij dit bericht niet uit of hun bod gelding/ongeldig is. Feit is en blijft dat ze een spion in dienst hadden die informatie doorspeelt naar andere partijen (= schade) en het lijkt mij allerminst logisch dat ze daar aangifte tegen doen. Spionage moet niet zomaar kunnen!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet wat nu alle problemen zijn en van de personen met de meeste kennis (Statler Rail, BR628) heb ik nog steeds niet alles gehoord.
Dus:
1) Had de kennis die de "overloper" aan Abellio gaf sowieso niet gedeeld moeten worden?
2) Is de informatie die aan Abellio werd doorgespeeld uiteindelijk ook nog bij Arriva terechtgekomen?
3) Als het doorgeven van de info zelf niet het grootste probleem was (zoals Statler Rail eerder eens zei), op welke manier is er dan sprake van fraude?

Alvast vriendelijk bedankt voor de info. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Welke beslissing er genomen wordt, Veolia heeft haar doel bereikt: het rekken van de concessie zoals eerder geschreven in de Volkskrant.

Abellio wint: Veolia en Arriva spannen een rechtszaak aan en Veolia blijft langer rijden.
Arriva wint: Veolia spant een rechtszaak aan en Veolia blijft langer rijden.
Overnieuw: Niemand wint en Veolia blijft langer rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

1) Lijkt mij niet, anders zou er niet zou dit allemaal niet zo groot in het nieuws komen.
2) Ook dat lijkt mij niet. De info is doorgespeeld naar Abellio niet naar Arriva.
3) Het doorgeven van info is wel het grootste probleem.

Even alles op een rijtje, zoals ik het nu zie:
- Oud-directeur Veolia sluist vertrouwelijke informatie weg naar concurrent -> Lijkt mij allerminst logisch dat Veolia hier aangifte tegen doet.
- QBuzz/Abelio maakt gebruik van deze informatie.
- Limburg besluit Abelio uit te sluiten
En nu kunnen er twee dingen gebeuren:
optie 1) Concessie wordt gegund aan Arriva, zij hadden inmiddels het op één na beste bod. Veolia heeft aangegeven dat zij naar de rechter stappen als dit gebeurt, maar ik vraag me af of dit succes oplevert. Waarschijnlijk wel een hoop vertraging en dat is precies wat Veolia wil, want dan kunnen zij voor de hoofdprijs langer doorgaan met de concessie.
optie 2) Concessie wordt opnieuw gedaan. Ook een hoop vertraging en ook Veolia weer blij want extra vertraging blablabla. Arriva heeft aangegeven dat zij naar de rechter stappen als dit gebeurt. En NS heeft aangegeven nog steeds interesse te hebben in de concessie.

En even kort de gedachtegang van de spelers (zoals ik dat denk):
NS: We laten ons maar van onze beste kant zien in de hoop dat de reputatie van NS niet nog verder beschadigd wordt. Hopelijk gaat de concessie overnieuw en kunnen we dan alsnog op een eerlijke manier meedingen!
Veolia: Haha, over een paar jaar zijn we toch weg uit Nederland. Maar eens even kijken hoeveel geld er nog uit Limburg te trekken valt :6
Arriva: Hé, we hebben eigenlijk wel een mooie positie zo (A) Mogelijk wordt de concessie aan ons gegund en als het opnieuw gedaan wordt is dat op zich ook nog geen ramp.
Limburg/passagier: Wat er ook gaat gebeuren, hoogst waarschijnlijk gaat er een hoop vertraging komen en dat gaat een hoop geld/bezuinigingen kosten.

Edit: Ik zie dat Bee mij net voor was en dus is een deel van mijn post misschien dubbel...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door deadlock »

Yanaike schreef:Ik snap niet wat je er niet aan snapt. Ze hebben schade geleden doordat concurrentie informatie in handen heeft die eigenlijk alleen van Veolia is.
Technisch gezien heb je gelijk maar juridisch gezien heeft het geen enkele consequentie dus zal de rechter er de vloer mee aanvegen op een manier als; Je bent schuldig maar je krijgt geen straf.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Maar in principe heeft de huidige vervoerder toch altijd een voorsprong want zij hebben informatie die andere vervoerders niet hebben?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door deadlock »

datm schreef:Maar in principe heeft de huidige vervoerder toch altijd een voorsprong want zij hebben informatie die andere vervoerders niet hebben?
Daar heb je helemaal gelijk in maar het is een kleine moeite om open kaart te eisen in dit soort zaken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

deadlock schreef:
Yanaike schreef:Ik snap niet wat je er niet aan snapt. Ze hebben schade geleden doordat concurrentie informatie in handen heeft die eigenlijk alleen van Veolia is.
Technisch gezien heb je gelijk maar juridisch gezien heeft het geen enkele consequentie dus zal de rechter er de vloer mee aanvegen op een manier als; Je bent schuldig maar je krijgt geen straf.
Exact, het schenden van een non-concurrentiebeding is iets tussen een werkgever en een werknemer. Ik zie niet wat het strafrecht daarmee van doen heeft :X
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door The Greyhound »

Yanaike schreef:Ik snap niet wat je er niet aan snapt. Ze hebben schade geleden doordat concurrentie informatie in handen heeft die eigenlijk alleen van Veolia is.
Die concurrent doet nu niet meer mee. Dus voor Veolia is er geen nadeel meer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Vinny »

Fraude en valsheid in geschrifte lijken me (op zichzelf) strafbare fouten. Hier betreed je overigens wel een juridisch mijnenveld want het komt een beetje neer op intellectueel eigendom is ook eigendom en geheime informatie is niet voor niets geheim. De schade die Veolia geleden heeft is in die zin meer een illustratie dan dat het maakt dat het strafbaar is.

Als je met een pistool de lucht in schiet dan is dat strafbaar zelfs als je geen mensen, dieren, of dingen raakt. Zo moet je dat denk ik zien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door The Greyhound »

huibf schreef:Feit is dat Rene de Beer gewoon voor een lange tijd achter slot en grendel moet verdwijnen.
Daarnaast dienen ze hem alles af te nemen. Alle roerende en onroerende goederen om daarmee de schade aan Abellio, Veolia en de provicie betalen.
Volgens mij is Albelio niet een partij die hier schade heeft geleden. Die hebben deze mijnheer B. ingehuurd. Albelio heeft zich teruggetrokken uit de aanbesteding en is daarom eerder mede schuldig aan de mogelijke vertraging bij het nemen van het definitieve besluit en de daaruit voortvloeiende kosten. Wellicht kunnen zij als genoegdoening Arriva tijdelijk van materiaal voorzien als Arriva niet in staat zal zijn tijdig voldoende materiaal te verwerven. Connexion heeft iets dergelijks ook in Brabant gedaan toen men zich daar terugtrok.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Abellio heeft zich niet teruggetrokken maar laten het aan de provincie over wat ze gaan doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Geert »

BR628 schreef:Nou ik zie het toch echt anders. Veolia zegt dan wel dat ze schade geleden hebben, maar is dat wel zo? Een van de personen met veel kennis over de concessie LImburg heeft informatie doorgespeeld aan Qbuzz/Abellio. Maar is daarmee de kennis verloren gegaan bij Veolia? Nee natuurlijk niet. Informatie verdwijnt niet opeens bij het bedrijf waar het van is.
Het gaat toch ook niet over informatie die verloren is, het gaat er om dat een werknemer zich niet houdt aan de bepalingen in de overeenkomst tussen hem en Veolia. In het contract staat dat hij niet voor een andere vervoerder mocht werken, hij is dat indirect toch gaan doen - lijkt me logisch dat Veolia daar tegen optreedt. Daarnaast is extern verspreiden van vertrouwelijke informatie natuurlijk ook niet de bedoeling, lijkt me dat dat ook in zijn contract stond. Dat Veolia specifiek voor deze concessie niet meer meedeed mag geen reden zijn om niet op te treden tegen een ex-werknemer die op zo'n manier een overeenkomst schendt.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

Maar dan speel je het niet via de strafrechter, maar via de civiele rechter. Een strafrechter kan er niet zoveel mee.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Welke beslissing er genomen wordt, Veolia heeft haar doel bereikt: het rekken van de concessie zoals eerder geschreven in de Volkskrant.

Abellio wint: Veolia en Arriva spannen een rechtszaak aan en Veolia blijft langer rijden.
Arriva wint: Veolia spant een rechtszaak aan en Veolia blijft langer rijden.
Over/opnieuw: Niemand wint en Veolia blijft langer rijden.
En Manu kan zijn natte eikel nog even tegen zijn materieel aanswaffelen inderdaad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

deadlock schreef:
Bee schreef:Welke beslissing er genomen wordt, Veolia heeft haar doel bereikt: het rekken van de concessie zoals eerder geschreven in de Volkskrant.

Abellio wint: Veolia en Arriva spannen een rechtszaak aan en Veolia blijft langer rijden.
Arriva wint: Veolia spant een rechtszaak aan en Veolia blijft langer rijden.
Over/opnieuw: Niemand wint en Veolia blijft langer rijden.
En Manu kan zijn natte eikel nog even tegen zijn materieel aanswaffelen inderdaad.
Sjonge jonge wat een taalgebruik... Maar het blijft een triest verhaal met vieze spelletjes die er worden gespeeld.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Manu is over 7 dagen al weg he ;). Per 1 juni wordt de CXX directie ook de baas over Veolia en ergens later dit jaar gaan corporate zichzelf Transdev noemen en zijn CXX/VTN alleen nog merknamen op straat.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Bart Schmeink verwacht heraanbesteding Limburg

Bericht door Mr-W »

Voor de OV-concessie in Limburg is de enige denkbare oplossing dat er een heraanbesteding komt. Dat zegt Transdev-bestuurder Bart Schmeink. “Ik denk dat er niet anders kan gebeuren dan heraanbesteding. Ik zou dit de meest logische uitkomst vinden.” Schmeink zal vanaf 1 juni zowel aan de leiding van Connexxion als Veolia staan. Vrijdag werd bekend dat de twee bedrijven vanaf die datum onder één directievoering vallen. De merknaam Veolia zal op termijn verdwijnen uit het openbaar vervoer.
Gedeputeerde Staten nemen dinsdag een principebesluit over de Limburgse OV-concessie. Dit wordt eerst richting de betrokken overheden gecommuniceerd. Zij kunnen er dan nog hun mening over geven. Naar verwachting zal er halverwege juni een definitief besluit worden gemaakt dat dan ook publiek wordt gemaakt. “De situatie is uitermate complex voor de provincie Limburg. Ik heb er veel respect voor hoe ze dit aanpakken”, zegt de topman.
OVpro.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 86 gasten