Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Geplaatst: di 02 jun 2015, 15:42
De winst moet wel behaald worden. Ik vind dat de reizigers centraal moet staan, maar bij OV-bedrijven staan de winstmarges centraal.
Iedere vervoerder met nieuw materieel had daar de punctualiteit verbeterd. De lintjes van Syntus trokken te langzaam op t.o.v. het strakke rijschema op Zutphen-Winterswijk. Op Arnhem-Winterswijk bleven er problemen met detectie van de treinen en andere technische storingen waar Syntus niet zozeer iets aan kon doen. De wisseling van de wacht daar kwam zo ongeveer gelijktijdig met een grootschalige spoorvernieuwing op die lijn en de nieuwe treinen worden ook beter gedetecteerd. Het aantal overige technische storingen is ook enorm gedaald, dus logisch dat de punctualiteit omhoog gaat daar.Berk-24 schreef:Op de Achterhoekse lijnen en de Emmerlijn is de punctualiteit gestegen sinds Arriva is gekomen en dat zijn niet de makkelijkste lijnen om punctueel te rijden aangezien Zutphen-Winterswijk een strak tijdschema heeft en Arnhem-Winterswijk op een deel van het traject het traject moet delen met veel ander verkeer en op Zwolle-Emmen is het een combinatie van beide.
Wat vind jij niet lang? Want het is bij techbedrijven heel normaal om een decennium geen winst te maken bijvoorbeeld.Post schreef:Lijkt me logisch dat de winst centraal staat bij een bedrijf. Een bedrijf dat geen winst maakt bestaat meestal niet lang. Tenzij er een aandeelhouder is die er geld in blijft storten, maar die zijn redelijk zeldzaam.
Snap werkelijk niet op welke punten ze denken ook maar een beetje gelijk te krijgen.flipje schreef:Een woordvoerster van Veolia melde net op RTL Z dat Veolia bezwaar gaat aantekenen en naar de rechter stapt.. Laat het feest maar weer beginnen.
Boze tongen beweren dat Veolia erop uit is om de zaak zo lang mogelijk te rekken, omdat zij dan langer mogen blijven rijden en daar kennelijk geld aan verdienen. In januari verscheen een artikel in de Volkskrant waarin dat geschreven stond.BR628 schreef:Snap werkelijk niet op welke punten ze denken ook maar een beetje gelijk te krijgen.
Aan de andere kant heeft Arriva niet te maken met een spaghetti aan personeelsdiensten waarbij machinisten en conducteurs over het hele land uitzwerven. Dus in dat opzicht heeft Arriva het potentieel om de zaken beter beheersbaar te houden dan NS.Bee schreef:Ik kan ook heel punctueel rijden op een spoorlijn waar je geen last hebt van (internationale) goederentreinen of invloeden van andere lijnen zoals de Schipholtunnel & co. Ik kan je op een briefje geven dat Arriva op de lijnen die ze in Limburg met NS gaan delen niet punctueler zullen zijn dan NS nu is, ik verwacht juist grotere problemen omdat er een lange enkelsporige lijn verweven gaat worden in een lijn met veel intercity's en goederentreinen.
Nee maar dat is wel het meest voor de hand liggend. Want Veolia rijdt er op dit moment rond met al zijn voertuigen, de stallingen zijn aanwezig, dienstroosters, personeel, onderhoudscontracten etc. En als de huidige concessie verlengd moet worden wilt dat zeggen dat de nieuwe vervoerder nog niet alles op orde heeft om te gaan starten.busje77 schreef:Dat zal de toekomst wel laten zien. Volgens mij staat nergens dat de provincie Limburg met Veolia in zee moet als de ingangsdatum van de nieuwe consessie niet gehaald wordt.
Nouja goed bod is maar subjectief. ;)BR628 schreef:b) Dat je zonder de betreffende gelekte informatie ook een goed bod kan leggen bewijst wel het bod van Arriva.
Eerdags verdwijnt toch een groot deel van de Arriva lijnen van Zuidplein. HWGO naar CXX! *O*OmniLezer schreef:Ja, op zondag op Zuidplein is het ook altijd feest. Een hele golf vertrekkende Arriva bussen en dan is er de komende 40 minuten niets meer.
Het is maar de vraag of de huidige concessie verlengd wordt als alles opnieuw moet.datm schreef:Nee maar dat is wel het meest voor de hand liggend. Want Veolia rijdt er op dit moment rond met al zijn voertuigen, de stallingen zijn aanwezig, dienstroosters, personeel, onderhoudscontracten etc. En als de huidige concessie verlengd moet worden wilt dat zeggen dat de nieuwe vervoerder nog niet alles op orde heeft om te gaan starten.busje77 schreef:Dat zal de toekomst wel laten zien. Volgens mij staat nergens dat de provincie Limburg met Veolia in zee moet als de ingangsdatum van de nieuwe consessie niet gehaald wordt.
Ik denk ook niet dat de huidige concessie verlengd hoeft te worden omdat het nog een tijdje duurt voor de nieuwe concessie in gaat. Maar als deze verlengd zal worden dan zal waarschijnlijk Veolia de verlenging mogen rijden. Volgens mij staat dit ook in de afspraken met de provincie zodat Limburg nooit zonder vervoerder kan zitten.busje77 schreef:Het is maar de vraag of de huidige concessie verlengd wordt als alles opnieuw moet.
Bovendien kreeg Arriva in april 2014 Arriva West Brabant gegunt. Veolia kon toen nog bezwaar maken en op de ingangsdatum reden nieuwe bussen. Dus voor de bussen kan de concessie pas definitief zijn in april 2016. De bestaande treinen blijven rijden. Met die treinen heeft Arriva al ervaring. Blijven de treinen over voor de twee nieuwe lijnen. En dat is het zelfde probleem voor Veolia als Arriva.
Het bod zelf zal ook vast wel goed zijn ja, maar ik ben wel benieuwd wat er over een jaar nog van over is. Wat mij heel erg opvalt is dat Arriva ook best in staat is tot goede vernieuwende ideeën te komen maar dat het nog weleens aan de uitvoering ervan schort. De opbrengsten zijn zo sterk leidend dat nieuwe ideeën nogal vaak niet echt de kans krijgen om zichzelf te bewijzen wat in combinatie met een erg karige marketing naar buiten toe (ze zijn vrij sterk gericht op bestaande reizigers informeren) voor een onrustig beeld naar de buitenwereld zorgt. Nieuwe dienstregelingen bevatten daardoor ook vaak relatief grote aanpassingen en soms wordt dezelfde lijn een jaar later alweer aangepast.Yanaike schreef:Maar als ik kijk wat er in het Kernnetwerk geëist wordt is dat nog een behoorlijk lijnennet. Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt?
Ik denk niet dat iemand daar aan twijfelt. Veolia probeert nog zoveel mogelijk geld te zuigen uit een concessie die zwaar verliesgevend is gebleken omdat men te laag had ingeschreven.Tochjo schreef:Boze tongen beweren dat Veolia erop uit is om de zaak zo lang mogelijk te rekken, omdat zij dan langer mogen blijven rijden en daar kennelijk geld aan verdienen. In januari verscheen een artikel in de Volkskrant waarin dat geschreven stond.BR628 schreef:Snap werkelijk niet op welke punten ze denken ook maar een beetje gelijk te krijgen.
Veolia was te laat waardoor hun bezwaar niet behandeld werd. Anders had het proces zich daar nog wel gerekt.busje77 schreef:Bovendien kreeg Arriva in april 2014 Arriva West Brabant gegunt. Veolia kon toen nog bezwaar maken en op de ingangsdatum reden nieuwe bussen. Dus voor de bussen kan de concessie pas definitief zijn in april 2016. De bestaande treinen blijven rijden. Met die treinen heeft Arriva al ervaring. Blijven de treinen over voor de twee nieuwe lijnen. En dat is het zelfde probleem voor Veolia als Arriva.
Ja kijk naar Zeeland in november 2014 trok Syntus het bezwaar in en 3 maanden later op 1 maart 2015 (oorspronkelijk 14 december 2014) kon de nieuwe concessie ingaan. Sterker nog vanaf 14 december waren alle medewerkers van Veolia al in dienst van Connexxion en werden vanaf die datum ook door hun uitbetaald en reden dus al in de nieuwe werkkleding rond. Dus het kan heel snel gaan. Zeker bij grote bedrijven als Connexxion en Arriva. Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburgbusje77 schreef:Als de definitieve gunning dus 6 maanden voor de ingangsdatum plaatsvind is voor een busconcessie dus nog genoeg tijd om alles te regelen.
De nieuwe bussen rijden daar nog niet en het was een overgang Transdev -> Transdev. Iets zegt mij dat het in Limburg niet zo snel geregeld zal zijn.datm schreef:Ja kijk naar Zeeland in november 2014 trok Syntus het bezwaar in en 3 maanden later op 1 maart 2015 (oorspronkelijk 14 december 2014) kon de nieuwe concessie ingaan. Sterker nog vanaf 14 december waren alle medewerkers van Veolia al in dienst van Connexxion en werden vanaf die datum ook door hun uitbetaald en reden dus al in de nieuwe werkkleding rond. Dus het kan heel snel gaan. Zeker bij grote bedrijven als Connexxion en Arriva. Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburgbusje77 schreef:Als de definitieve gunning dus 6 maanden voor de ingangsdatum plaatsvind is voor een busconcessie dus nog genoeg tijd om alles te regelen.
57 rijdt nu ook tussen 11 en 14u 1x per uur.OmniLezer schreef:Ja, en ja. Typisch ArrivaBerk-24 schreef:Ik denk wel dat we het volgende kunnen verwachten:
-lijn 83 rijdt op zondag voortaan nog maar 1x/uur tussen Gennep en Venlo
-Lijn 57 (Maastricht-Gulpen) rijdt voortaan nog maar 1x/uur in de daluren
-De belbusconstructies van 1x/uur een aanvullende belbus gaan verdwijnen
-Er zullen misschien enkele lijnen niet meer rijden op zondag
-Lijn 50 (Maastricht-Aachen) nog maar 2x/uur tussen Vaals en Aachen?
Maar volgens mij reed lijn 50 altijd al 2x-uur tussen Vaals en Aachen
Waar rijden in Zeeland dan nog bussen ?datm schreef:Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburg
De krimp is natuurlijk een gemeenschappelijk probleem waardoor de vraag naar OV afneemt en er lijnen gaan verdwijnen.huibf schreef:Waar rijden in Zeeland dan nog bussen ?datm schreef:Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburg
Daarnaast is de vertrekprocedure sneller door eenmansbediening en is het materieel sneller dan de oude plan-v's die er rijden.WSM schreef:Aan de andere kant heeft Arriva niet te maken met een spaghetti aan personeelsdiensten waarbij machinisten en conducteurs over het hele land uitzwerven. Dus in dat opzicht heeft Arriva het potentieel om de zaken beter beheersbaar te houden dan NS.Bee schreef:Ik kan ook heel punctueel rijden op een spoorlijn waar je geen last hebt van (internationale) goederentreinen of invloeden van andere lijnen zoals de Schipholtunnel & co. Ik kan je op een briefje geven dat Arriva op de lijnen die ze in Limburg met NS gaan delen niet punctueler zullen zijn dan NS nu is, ik verwacht juist grotere problemen omdat er een lange enkelsporige lijn verweven gaat worden in een lijn met veel intercity's en goederentreinen.
Luik?-Maastricht-Aken is goedkoper omdat er dan minder mulitcourantmaterieel nodig is.Berk-24 schreef:Mij had het logischer geleken om de Maas-Express tussen Liège en Nijmegen te laten rijden en het liefst (bij uitbereiding infra) alleen stoppent te Nm Heijendaal, Cuijck, Boxmeer, Venray, Venlo, Reuver, Roermond, Echt, Sittard, Geleen-Lutterade, Maastricht, Mt Randwijck, Eijsden, Visé en Bressoux. De trein uit Aachen rijdt dan tot Maastricht. De overige stations tussen Mt Randwijck en Nijmegen zullen dan samen met wat nieuwe stations door de Maas-Bahn bedient worden