Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Ma 13 Jan 2014, 19:58

CamilleKreemers schreef:Er is een reden dat ze al 3 jaar die lijn uitbreiden. Er zijn gewoon te veel mensen voor het aanbod die met de lijn meewillen.

De enige reden daarvoor is dat mbo-scholieren in de bus 35% korting krijgen en in de trein vol betalen moeten. Als dit tarievenprobleem (vanaf 2016) wordt opgelost loopt de bus vanzelf leeg.

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 13 Jan 2014, 20:28

Frans F schreef:
CamilleKreemers schreef:Er is een reden dat ze al 3 jaar die lijn uitbreiden. Er zijn gewoon te veel mensen voor het aanbod die met de lijn meewillen.

De enige reden daarvoor is dat mbo-scholieren in de bus 35% korting krijgen en in de trein vol betalen moeten. Als dit tarievenprobleem (vanaf 2016) wordt opgelost loopt de bus vanzelf leeg.

Dan denk ik als nog dat ze dan massaal de bus pakken, die eindigt wel dichtbij de scholen in de Wijert.
Er blijft dan nog steeds over dat met de bus reizen goedkoper blijft dan met de trein reizen. Hierbij is even vol tarief vergeleken. Even uitgezocht voor Assen-Groningen (beide station) via 9292.nl:
trein = 5,40 vol tarief (NS IC)
bus = 5,08 vol tarief (lijn 50 tot ML Kingweg en dan Q309 naar Groningen CS)

Mocht je in het noorden in Assen wonen en naar groningen moeten, blijft de bus een betere en goedkopere verbinding.

in ieder geval raken we van het oorspronkelijke onderwerp af. Mijns inziens kun je niet eisen dat een directie uit de provincie komen moet. Dat zou namelijk elk bedrijf al bijna uitsluiten van de inschrijving. Juist die afstand lijkt me soms beter.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Daniel » Ma 13 Jan 2014, 20:35

Graag weer terug naar Limburg hier, Groningen is een ander topic!
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 13 Jan 2014, 20:42

om maar weer terug te vallen op Limburg:

1. Limburg wil dus dat de directie uit Limburg komt. Dit lijkt me niet kunnen vanuit wetgeving. Sommige bedrijven zouden hierdoor niet kunnen inschrijven.
2. Veel kernen verliezen een bus, wat ook schadelijk kan zijn voor de leefbaarheid van de kleine kernen. Daar zou een wensbus voor komen, waarom moet elke provincie een eigen soort belbus hebben? Friesland heeft een Opstapper; Zeeland de OV-taxi en straks Limburg een wensbus.
3. Limburg heeft kennelijk meer oog voor spoorvervoer dan busvervoer, Wanneer wordt de Maaslijn perikelen dan verholpen?
4. Het strekken van lijnen levert soms mooie teksten op, maar is niet altijd beter; Sommige opdrachtgevers lijken dat te vergeten voor sommige kernen.

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor matti93 » Ma 13 Jan 2014, 21:09

Qbuzz heeft in Utrecht zijn klantenservice en verkeersleiding netjes bij een van de stallingen daar ondergebracht. Die eis lijkt me ook voor Limburg zo gek nog niet.
De directie van een bedrijf kan maar op één plek zitten, met die eis streep je zo ongeveer alle grotere ov-bedrijven al weg...

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Ma 13 Jan 2014, 21:20

Frans F schreef:
huibf schreef:Vervoersdeskundige en bijsturing wel.

De vervoerskundige van Arriva Brabant zetelt in Heerenveen en dat gaat prima. Enige (fysieke) afstand tot de politiek heeft ook voordelen.


Even een verkeersprobleem bekijken, aanschouwen met eigen ogen, zitten in je eigen bussen, even op de werkvloer. Dat gaat niet als je 200 km verderop zit.
Ik weet niet of het pand al van Hermes in Weert al verhuurd of verkocht is.
Logootje erop, klaar.
Ikea is ook een Nederlands bedrijf!

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Tom » Ma 13 Jan 2014, 21:46

CamilleKreemers schreef:om maar weer terug te vallen op Limburg:
3. Limburg heeft kennelijk meer oog voor spoorvervoer dan busvervoer, Wanneer wordt de Maaslijn perikelen dan verholpen?

Op zich niet heel onlogisch, aangezien je met treinen veel meer mensen tegelijkertijd kunt vervoeren en OV vanuit economisch oogpunt het interessantst is op lijnen met veel reizigers.

Het probleem met de Maaslijn is dat er veel geld nodig is om de gewenste investeringen door te voeren en de Provincie Limburg, de grote kartrekker, daarvoor ook bij het Rijk en de provincies Noord-Brabant en Gelderland moet aankloppen. Dat er in 2015 wordt begonnen met de eerste verbeteringen op de zuidelijke Maaslijn (Venlo-Roermond) is goed nieuws. Dat de plannen daarvoor al meer dan 5 jaar eerder waren gemaakt, laat zien dat het lang kan duren voor de uitvoering plaatsvindt.

CamilleKreemers schreef:4. Het strekken van lijnen levert soms mooie teksten op, maar is niet altijd beter; Sommige opdrachtgevers lijken dat te vergeten voor sommige kernen.

Heb je in dit geval concrete voorbeelden? Wat bedoel je met "mooie teksten"? Met name in gebieden waar geen trein rijdt is het interessant om een strakke buslijn in te leggen die (het liefst hoogfrequent) snel van plaats naar plaats rijdt. Kernen die niet direct aan die lijn liggen kun je ontsluiten met een lokale (buurt)buslijn, of je stimuleert het fietsen door de haltes van de (hoogfrequente) buslijn aantrekkelijk in te richten met fietsrekken en -kluizen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Ma 13 Jan 2014, 22:25

Im de Achterhoek zijn veel bussen sneldiensten en soms wordt er meer langs dorpen dan doir dorpen gereden. De meeste bushaltes hebben dan ook fietsenrekken. Misschien een idee voir Limburg.

sandoz
Berichten: 14
Lid geworden op: Di 22 Nov 2011, 08:09

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor sandoz » Do 16 Jan 2014, 12:27

die wensbus zal wel consequenties gaan hebben voor de beroepschauffeurs denk ik? of hoe zien jullie dat?
gaan er ontslagen vallen?

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Do 16 Jan 2014, 13:16

CamilleKreemers schreef:4. Het strekken van lijnen levert soms mooie teksten op, maar is niet altijd beter; Sommige opdrachtgevers lijken dat te vergeten voor sommige kernen.

Los van tijdwinst (en daarmee kostenbesparing) is er nog een belangrijk argument voor het strekken van routes: veel dorpskernen en buitenwijken zijn de laatste 10 jaar vrijwel onbegaanbaar gemaakt voor doorgaand verkeer via 30 km zones, drempels, plateaus, etc. Ook voor de reiziger is al dat gehobbel geen pretje dat uitnodigt tot een busritje.

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 16 Jan 2014, 13:27

is tijdwinst altijd kostenbesparend? Je kan ook langere pauzes krijgen doordat er toch gewacht moet worden op een andere lijn. ik deel wel de mening over de drempels en slome zones.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Do 16 Jan 2014, 20:34

Het mooiste is dat gemeenten het toch echt zelf doen en dan moord en brand schreeuwen als de bus verdwijnt.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

jorgo
Berichten: 15
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor jorgo » Vr 07 Feb 2014, 12:15

Erno-BE schreef:Wat is er allemaal fout gegaan in Limburg dat de bussen zo weinig reizigers trekken dat ze allemaal worden opgeheven (groot deel dan)? In de Achterhoek (ook een krimpregio) zit er doordeweeks nog best wat volk in de bus, alleen 's avonds en in het weekend wordt er haast leeg gereden. Wat is er fout gegaaan in Limburg?


Het één en ander... een klein essay.

De komst van Veolia betekende een ongekende kwaliteitsverbetering van het OV in Zuid-Limburg. Het visgraatmodel werd geïntroduceerd, wat ook de toevoeging van een extra sneltrein en stoptrein op de Heuvellandlijn levensvatbaar maakte. Via snelle overstaps werd men voortaan met de trein het laatste stukje naar de stad vervoerd. Busfrequenties in veel dorpen werden verdubbeld naar halfuursdiensten, zelfs op zondag!

Daarna ging het mis, en ik weet niet waarom de Provincie dat telkens goed vond. Als een ware VSL of Hermes begon Veolia de kaasschaaf toe te passen. Overal werd iets beknibbeld, jaar na jaar. Halfuursfrequenties schrappen, introduceren van belbussen, schrappen van kwartiersdiensten in Maastricht, eerste en laatste ritten schrappen. Zoals het altijd gaat wordt daarmee de negatieve spiraal ingezet: omdat het slecht is gaan minder mensen mee, omdat minder mensen meegaan wordt het slechter, enzovoorts.

Neem de verbinding van Schimmert (een dorpje midden in Zuid-Limburg) naar Maastricht. Hermes reed met lijn 52 één keer per uur rechtstreeks naar station Maastricht via Meerssen en Maastricht Markt (=centrum). De reistijd naar Markt bedroeg zo’n 30 minuten. In de ochtendspits reden één of twee extra ritten, op zondag reed de eerste bus pas in de loop van de ochtend en ’s avonds reed bijna niks: na 19:00 waren nog maar één of twee ritten terug naar Schimmert.

Veolia kwam met een impuls. Twee keer per uur een bus 52 van Schimmert naar Meerssen, ook op zondag. ’s Avonds laat een uurfrequentie, maar wel bussen tot na middernacht. In Meerssen een aansluiting van enkele minuten op de Heuvelland stoptrein naar/van Maastricht en Mtr. Wie naar Markt moest, moest voortaan in Mt nog in de stadsbus, maar was uiteindelijk even lang onderweg als met de Hermesbus vanwege de snelle trein. Ik schat in dat toen de twee bussen per uur 1,5x het aantal reizigers vervoerden dan de ene Hermesbus voorheen, dus dat was winst. Tussen Meerssen en Mtr mocht je met de strippenkaart en sterabo’s in de trein.

Vervolgens is de verbinding in etappes op de volgende wijzen de nek omgedraaid:
* Schrappen van de vroegste ritten. Een vroege intercity naar de Randstad halen is er dus niet meer bij.
* Vervroegen van het moment waarop ’s avonds de halfuurdienst naar een uurfrequentie overgaat.
* Schrappen van de laatste rit terug naar Schimmert. Dat wordt dus klokkijken in de kroeg. Eigenlijk heeft een beetje stappen weinig zin meer: i.p.v. 0:15 is de laatste reismogelijkheid terug al om 23:13. Wie niet meer thuis kan komen, pakt 's middags ook niet de bus héén. Spreekt voor zich. Men kan beter de voorlaatste bus schrappen dan de laatste...
* Introductie van een belbus ipv één van de twee gewone bussen per uur op zondag. Dat is feitelijk dus een uurdienst, want met belbussen is spontaan reizen uitgesloten.
* Er is een enorme marge in de overstap in Meerssen gekomen. Waarom weet ik niet. Was het eerst een minuut of 6, momenteel is het 12 minuten. In de praktijk is lijn 52 te vroeg in Meerssen en de aansluitende trein althans in de spits te laat, waardoor iemand die Schimmert-Maastricht station dagelijks retour aflegt wekelijks 2,5 uur staat te wachten in Meerssen waar de beschutting en verlichting niet je-van-het is.
* De aansluiting van/op de sneltrein lukt echter net niet. Veolia krijgt het met een kwartierdienst op de Heuvellandlijn in combinatie met het visgraatmodel dus klaar, dat mensen een kwartier op hun trein/bus moeten wachten. Niet te geloven.
* Een reis van Schimmert naar Maastricht Markt duurt nu 50 minuten (met twee keer overstappen), tegen 30 minuten (rechtstreeks) ttv Hermes.
* Spitspendelaars die in Meerssen instappen in de trein, moeten IEDERE dag staan. Dat gaat natuurlijk vervelen.
* Een alternatieve reismogelijkheid met de sneltrein via Valkenburg, die met name voor de terugreis nog wel eens een tussenoplossing bood, is verziekt door het eveneens minder rijden van de bus Valkenburg-Schimmert. Bovendien is dit geen officiële aansluiting.
* Hoewel reizigers geacht worden de visgraat te gebruiken richting Mt, heeft Veolia dagkaarten mét en dagkaarten zónder Heuvellandtrein bedacht. Oftewel: de snelste verbinding Schimmert – Maastricht is duurder! Met als gevolg dat mensen met busdagkaarten alternatieve busroutes Meerssen-Maastricht gaan zoeken; die sluiten allemaal niet aan op lijn 52 en het duurt een eeuwigheid, wat voor incidentele reizigers dus betekent ‘eens maar nooit meer’.

Wat wil je dan nog? Wie laat zich nog verleiden het OV te gebruiken vanaf het platteland? Senioren en een paar scholieren blijven nog over. Het is tragisch als je ziet hoe weinig volk er nog in lijn 52 zit. Schimmert mag dan wel wat gekrompen en ontgroend zijn, maar niet zoveel als de reizigersterugloop van lijn 52! En de vergrijzing, die toch genoeg dagjessenioren zou moeten opleveren, wordt niet verzilverd, want ik zie die mensen ook niet in de bus.

Schimmert is maar één voorbeeld, elders zal het hetzelfde zijn. Naar mijn wijk in Maastricht rijdt tegenwoordig ook nog maar de helft van de stadsbussen vanuit de binnenstad. Er rijdt ook een streekbus naar mijn wijk, maar die vertrekt precies op dezelfde tijd vanaf het station als de stadsbus. O ja, het nieuwe station Noord ligt ook in mijn wijk maar de trein… vertrekt op het zelfde moment als de twee buslijnen. Goeiendag zeg. Ik neem dus de fiets.

Ondertussen maakt Veolia alle klassieke fouten: chauffeurs zijn vaak net zo autoritair als in de Hermestijd; er wordt geen enkele PR-actie ondernomen om mensen de bus in te krijgen; er wordt een wirwar aan speciale kaartjes verkocht; het kilometertarief wordt continue verhoogd.

Het erge is, dat de Provincie Veolia's negatieve spiraal als gegeven lijkt aan te nemen en weinig ambitie heeft, in de volgende concessie iets van de afgeschaafde kaas weer terug te eisen. Integendeel zelfs.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Vr 07 Feb 2014, 12:44

En wat dacht je van het lukraak knippen van lijnen, zonder enige boerenverstand.
En dan nu huilen dat deze lijnen ineens minder reizigers vervoeren.
Oplossing: Lijn maar opheffen....

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Vr 07 Feb 2014, 12:59

@huibf
Dat er minder reizigers komen heeft ook vooral te maken met het feit dat Limburg een krimpregio is waar het scholierenvervoer (waar het hele busvervoer in Nederland nog steeds eenzijdig op gokt) sterk daalt.

Daarnaast gingen de plannen van Veolia in het streekvervoer veel te veel uit van kleinschaligheid en bleken daardoor onbetaalbaar. En in de stad zijn er te fijnmazige lijnennetten met zeer lage frequenties (de voormalige Stadsdienst Maastricht is zo vakkundig om zeep is geholpen).

De realiteit is dat behalve de spoorlijnen en de hoofdlijnen van het busnet het OV in Limburg in feite gewoon failliet is. De 50% slechtste lijnen zullen samen nog geen 10% van alle reizigers vervoeren. Pijnlijke ingrepen zullen onvermijdelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op Vr 07 Feb 2014, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Vr 07 Feb 2014, 13:26

jorgo schreef:chauffeurs zijn vaak net zo autoritair als in de Hermestijd
Het zijn dan ook gewoon dezelfde chauffeurs.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Vr 07 Feb 2014, 13:27

jorgo schreef:En de vergrijzing, die toch genoeg dagjessenioren zou moeten opleveren, wordt niet verzilverd, want ik zie die mensen ook niet in de bus.

Je maakt dezelfde denkfout als veel politici door nog steeds te denken dat senioren veel van de bus gebruik maken. Dat was wel in 1975, maar is al lang niet meer zo. In Brabant is in 2012 een onderzoek gedaan en bleek dat van alle busreizigers slechts 6% senior was terwijl daar ruim 22% van de totale bevolking senior is. Anders gezegd, senioren maken gemiddeld veel en veel minder gebruik van de bus dan de rest van de bevolking omdat het leeuwendeel een auto of WMO-vergoeding voor de taxi heeft.

De combinatie van minder scholieren en meer senioren blijkt daarom steeds meer een dodelijke cocktail voor het OV op het platteland te zijn. Je kunt dus enerzijds zeggen dat de Provincie gebrek aan ambitie heeft, maar anderzijds kun je ook zeggen dat het verstandig is dat de Provincie niet aan een dood paard blijft trekken. Het is maar wat je insteek is.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor waldo79 » Vr 07 Feb 2014, 16:54

En aan de basisvoorwaarde voor bijvoorbeeld Schimmert wordt nog steeds voldaan. Het is ontsloten per bus en zelfs vanuit verschillende richtingen :wink:
Mij best :)

busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 19 Okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor busburger » Vr 07 Feb 2014, 21:18

Dat verhaal over lijn 52 is schokkender dan het beeld dat ik had van de OV-ontwikkelingen in Limburg sinds de veelbelovende concessieverlening eind 2006. En de geschetste daling van het aantal reizigers komt op mij ook heftiger over dan vanuit een paar jaar "krimp" van de (scholieren)bevolking zou kunnen worden verklaard. Als je kiest voor een "aantakmodel" zoals in het geval van lijn 52 te Meerssen (hetgeen ook wel eens te onpas gebeurt), is niets belangrijker dan een vlotte en betrouwbare aansluiting tussen bus en trein in beide richtingen, en niets rechtvaardigt dan dat men daarvan blijkbaar een zooitje heeft gemaakt.

Dat seniorenverhaal van Frank F. klopt zeker, maar mag geen reden zijn om de bediening van kleinere kernen of de dienst op stillere uren maar helemaal stop te zetten, want vervoersstromen hangen met elkaar samen en zo breek je dan geleidelijk aan alles af. Aangepaste vormen van OV kunnen daarvoor natuurlijk goede alternatieven zijn, en zo'n aanbesteding zou je juist kunnen gebruiken om creatieve oplossingen te stimuleren (inclusief een deel van het huidige WMO-vervoer terugtrekken naar het OV). Juist aan die basisvoorzieningen zou een overheid minimale eisen moeten stellen. Voor de "toplijnen" is een goed OV-bedrijf vanuit zichzelf voldoende gemotiveerd om er binnen de financiële ruimte het mooist mogelijke van te maken, mits zij daarvoor ook een stuk opbrengstverantwoordelijkheid krijgen. Ik denk echter dat die stimulans ten aanzien van de Stadsdienst Maastricht in de huidige concessieperiode een beetje heeft ontbroken doordat men het basisvoorzieningenniveau (wat er dus volgens mij wel dient te zijn) tè mooi heeft willen maken.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Vr 07 Feb 2014, 21:47

@busburger
Ik pleit er niet voor om zo maar met alles op het platteland te stoppen. Maar ik denk wel dat gezien de situatie en de trends er nu eerst eens nagedacht moet worden hoe het de komende tien jaar met het OV op het platteland in Limburg verder moet en daarna een realistisch plan gemaakt moet worden. En dus geen nieuwe luchtkastelen van Veolia die na een jaar financieel volkomen onrealistisch blijken te zijn. Daarnaast zal er ook eens naar de reizigersmix gekeken moeten worden want met alleen de bekende doelgroepen scholieren en een paar senioren zonder auto & WMO valt in de toekomst geen buslijn meer overeind te houden.

busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 19 Okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor busburger » Vr 07 Feb 2014, 21:58

Frans F schreef:@busburger
Ik pleit er niet voor om zo maar met alles op het platteland te stoppen. Maar ik denk wel dat gezien de situatie en de trends er nu eerst eens nagedacht moet worden hoe het de komende tien jaar met het OV op het platteland in Limburg verder moet en daarna een realistisch plan gemaakt moet worden. En dus geen nieuwe luchtkastelen van Veolia die na een jaar financieel volkomen onrealistisch blijken te zijn. Daarnaast zal er ook eens naar de reizigersmix gekeken moeten worden want met alleen de bekende doelgroepen scholieren en een paar senioren zonder auto & WMO valt in de toekomst geen buslijn meer overeind te houden.

Dan zijn we het hierover toch aardig eens!

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Vr 07 Feb 2014, 22:11

Ik denk dat het Limburgse vervoer vooral te maken heeft met een groot obstakel, namelijk de Maas. Hierdoor zijn dwarsverbindingen minder goed mogelijk en zijn de lijnen voormalijk noord-zuid georienteerd. In het noorden heb je aan de linker maasoever de Maaslijn die de dorpen ontsluit. Naar het oosten kun je niet vanwege de Maas, dis dan houdt het voor het busvervoer al snel op. Op de rechter maasoever is het nog erger omdat je slechts een smalle strook hebt tussen de Maas en de Duitse grens. In het noorden scoort lijn 83 nog redelijk, in het zuiden is er weer de Maaslijn. In het zuiden aan de linker maasoever id busvervoer weinig effectief aangezien de grote steden Venlo en Roermond aan de rechter maasoever liggen.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Vr 07 Feb 2014, 23:01

Vergrijzing of niet. Minder studenten of niet. Neemt niet weg dat ze onbezonnen te werk gaan met het knippen van lijnen.

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibe » Vr 07 Feb 2014, 23:40

Frans F schreef:De realiteit is dat behalve de spoorlijnen en de hoofdlijnen van het busnet het OV in Limburg in feite gewoon failliet is. De 50% slechtste lijnen zullen samen nog geen 10% van alle reizigers vervoeren. Pijnlijke ingrepen zullen onvermijdelijk zijn.

Als dit zo zou zijn dan wist ik het wel als vervoerder. Halvering van de kosten en slechts een kleine daling van de passagiers inkomsten. Betere bezuinigingen zijn er niet.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Za 08 Feb 2014, 09:29

Het probleem is alleen dat vervoerders het niet voor het zeggen maar de regionale overheid. En die wil ook de plattelanders tevreden houden met het oog op hun herverkiezing. En dus is het ieder jaar weer opnieuw kaasschaven waarbij zowel de goede als de slechte lijnen procentueel evenveel worden afgeslankt.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten