Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Jun 2015, 18:39

@Bee: die bussen van 5 jaar oud rijden er ook alleen maar omdat Veolia erg laat in de concessie nog allerlei nieuw materieel is gaan kopen. Dat is natuurlijk niet heel slim. En in het persbericht van Arriva lees ik trouwens ook dat er 8 treinstellen worden overgenomen.

Edit: Voor de liefhebbers de perspresentatie van Arriva
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3233
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ronald » Ma 08 Jun 2015, 18:48

Daniel schreef:omdat Veolia erg laat in de concessie nog allerlei nieuw materieel is gaan kopen.

Was een eis in de huidige concessie.

CamilleKreemers
Berichten: 2312
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 08 Jun 2015, 18:54

Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Jun 2015, 18:55

Wat me trouwens in positieve zin opvalt aan deze concessie is dat het voor Arriva de eerste is waar het regiokantoor echt een compleet kantoor wordt. Regiokantoren hebben ze immers wel in meer regio's, maar voor de andere concessies zitten zaken als klantenservice en verkeersleiding nog wel gewoon in Heerenveen.
Daar hebben ze dus in positieve zin lering getrokken uit dingen die andere vervoerders al langer deden. Immers, een klantenservice die in de regio zelf zit begrijpt over het algemeen de klant beter. Niks tegen de Heerenveense werknemers, maar die kunnen nu eenmaal niet allerlei plaatselijke kennis over bv. Zuid-Holland hebben die een medewerker uit de regio zelf van nature veel meer heeft.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: Za 23 Aug 2014, 11:56

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Buzzer » Ma 08 Jun 2015, 18:57

CamilleKreemers schreef:Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?


Er komen meerdere Qliner-buslijnen, aldus Arriva.
Laatst gewijzigd door Buzzer op Ma 08 Jun 2015, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JWM » Ma 08 Jun 2015, 18:58

Ze konden niet anders, verkeersleiding en volgensmij klantenservice ook is een concessie-eis.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Ma 08 Jun 2015, 18:58

Is het niet gewoon een verplichting van de provincie in het kader van de werkgelegenheid voor hoger opgeleiden?
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Ma 08 Jun 2015, 19:17

Berk-24 schreef:Maar ik vrees dat die jubelstemming onterecht is, aangezien er toch wel ergens gesneden wordt in de dienstregeling. Ja, als er 2x/uur een slechtgevulde bus ergens rijdt kun je de frequentie nog terugschroeven naar 1x/uur, maar ik denk toch dat er buslijnen moeten verdwijnen (iig beperkte of geen dienst op zondag)


Dat is niets nieuws, als je het PVE leest dan was al te voorzien dat er nogal wat bussen sneuvelen na 18.30 uur en weekends.

Daniel schreef:.. is dat het voor Arriva de eerste is waar het regiokantoor echt een compleet kantoor wordt. Regiokantoren hebben ze immers wel in meer regio's, maar voor de andere concessies zitten zaken als klantenservice en verkeersleiding nog wel gewoon in Heerenveen.
Daar hebben ze dus in positieve zin lering getrokken uit dingen die andere vervoerders al langer deden. Immers, een klantenservice die in de regio zelf zit begrijpt over het algemeen de klant beter. ...


Ook dat was een vereiste. Niets nieuws.
Laatst gewijzigd door huibf op Ma 08 Jun 2015, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2373
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Mr-W » Ma 08 Jun 2015, 19:18

CamilleKreemers schreef:Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?

Om lange afstandsreizigers voor Venlo-België te trekken. Denk dat de rest van de buslijnen die aangegeven zijn op het kaartje ook uitgevoerd gaan worden als Qliner 8-)
Afbeelding
huibf schreef:
Berk-24 schreef:Maar ik vrees dat die jubelstemming onterecht is, aangezien er toch wel ergens gesneden wordt in de dienstregeling. Ja, als er 2x/uur een slechtgevulde bus ergens rijdt kun je de frequentie nog terugschroeven naar 1x/uur, maar ik denk toch dat er buslijnen moeten verdwijnen (iig beperkte of geen dienst op zondag)


Dat is niets nieuws, als je het PVE leest dan was al te voorzien dat er nogal wat bussen sneuvelen na 18.30 uur en weekends.

Niet geheel onterecht, een deel van de bussen reed vrijwel leeg rond.
Laatst gewijzigd door Mr-W op Ma 08 Jun 2015, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Zugführer » Ma 08 Jun 2015, 19:19

Daniel schreef:Voor de liefhebbers de perspresentatie van Arriva

Mooi treintje op de voorpagina. Ziet er toch heel wat beter uit dan die gekke roze bus die Abellio ergens vandaan getoverd had :p
En het netwerkkaartje op slide 6 ziet er ook wel strak uit. Zowel qua uiterlijk als qua netwerk, eigenlijk hetzelfde als Abellio wilde; sneltrein Maastricht - Heerlen doortrekken naar het buitenland (aan twee kanten). Daarnaast een doorgetrokken stoptrein Sittard - Heerlen - Kerkarde. Benieuwd of dat dan een frequentieverhoging betekent of dat slechts de helft gaat doorrijden o.i.d.
Ben ook benieuwd naar de grensoverschrijdende tickets en "aansluiting op de IC Bus in Roermond en Venlo" die beloofd worden. Kunnen we straks Sparpreis tot in Limburg boeken? (A)

Edit: oeps, over een hele pagina met reacties heen gelezen :') Wat betreft het ontwerp van de trein neem ik aan dat dit nog niet een definitief ontwerp is, dus wellicht komen die deuren er uiteindelijk nog wat duidelijker in naar voren...
Laatst gewijzigd door Zugführer op Ma 08 Jun 2015, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Ma 08 Jun 2015, 19:28

Buzzer schreef:
CamilleKreemers schreef:Kan iemand me misschien uitleggen waarom de verbinding Hamont - Weert - Meijel - Panningen - Venlo als Qliner wordt uitgevoerd?


Omdat het kan ?
Een Qliner verbinding Panningen-Venlo is niet nieuw van 2 juli 1996 t/m 9 juli 2001 reed de Interliner ook op deze route.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JWM » Ma 08 Jun 2015, 19:37

Is het wel zo slim van Arriva om de plannen te presenteren? Ik weet niet hoe gedetailleerd ze nu naar buiten zijn gekomen maar er dreigt natuurlijk nog altijd een heraanbesteding.

arjano1978
Berichten: 51
Lid geworden op: Wo 06 Aug 2014, 10:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor arjano1978 » Ma 08 Jun 2015, 19:45

Wat gaan ze nu precies doen met de zlsm. Ik zag daar ook wat van staan.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ezra » Ma 08 Jun 2015, 19:48

Berk-24 schreef:-Kwartiersdienst op de Maaslijn
-Lagere frequentie buslijnen
-Wensbussen worden voortgezet

Precies dus in de lijn der verwachting.

En niet te vergeten: Zero- emissie in 2026.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ezra » Ma 08 Jun 2015, 19:52

Daniel schreef:@Bee: die bussen van 5 jaar oud rijden er ook alleen maar omdat Veolia erg laat in de concessie nog allerlei nieuw materieel is gaan kopen. Dat is natuurlijk niet heel slim. En in het persbericht van Arriva lees ik trouwens ook dat er 8 treinstellen worden overgenomen.

Edit: Voor de liefhebbers de perspresentatie van Arriva

Interessante presentatie: 30% meer reizigers in de trein in 2025. Ben benieuwd.......

ICE11
Berichten: 92
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Ma 08 Jun 2015, 21:13

Wat mij opvalt is, dat er een tweede buslijn Maastricht <=> Aachen gepland is (terwijl de 50 nu al op werkdagen 4x/uur rijdt) en dat deze lijnen in Aachen niet langer de Hauptbahnhof maar de Bushof (= centraal busstation) aandoen, wat een goede overstap op het regionale lijnnet in Aachen levert.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor BR628 » Ma 08 Jun 2015, 21:28

Zonder dat ik verdere details ken zou het mij niks verbazen als lijn 50 net als vroeger weer een echte sneldienst wordt (zoals lijn 420 toen) en dat de 54 op alle tussenliggende haltes stopt.

dennistd
Berichten: 1375
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor dennistd » Ma 08 Jun 2015, 21:39

arjano1978 schreef:Wat gaan ze nu precies doen met de zlsm. Ik zag daar ook wat van staan.

Die zullen ze nodig hebben om naar Kerkrade West (Spekholzerheide) te kunnen rijden vanuit Kerkrade Centrum.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Berk-24 » Ma 08 Jun 2015, 22:06

Waarom komt er zo'n onzin-buslijn Sittard-Geilenkircgen erbij. Volgens mij is er nauwelijks vraag naar zo'n verbinding. En Q-Liners op Maastricht-Aachen, wat een onzin. Zolang de reistijd onder de uur blijft kan er prima met normale bussen worden bereden.

ICE11
Berichten: 92
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Ma 08 Jun 2015, 22:12

Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....

En dat met Sittard-Geilenkirchen vind ik te gek aangezien dat de west (voormalig Kreiswerke Heinsberg) deze lijn net vanwege de tekort aan reizigers niet meer rijdt.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor regenmaker » Ma 08 Jun 2015, 22:19

Bee schreef:Maar eerlijk gezegd is mijn grootste probleem dat iedereen nu in jubelstemming is en maar even vergeet dat er treinen van nog geen tien jaar oud en bussen van nog geen vijf jaar oud als grofvuil gedumpt gaan worden om "het beste OV van Nederland" te krijgen.


Zouden ze meer moeten doen. Dumpen die bussen, nieuwe erin. Veolia had niet halverwege nieuwe moeten aanschaffen. ;)

Geld moet rollen! :Y
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Ma 08 Jun 2015, 22:37

Wat ik mis is de bus Roermond-Heinsberg.
Volgensmij was die namelijk verplicht.
als ik me niet vergis ook Sittard-Maaseik en Boxmeer - Goch maar ook een bus Venlo, Kaldenkirchen

De bus Sittard - Geilenkirchen staat in het bestek. Dus niets nieuws
Laatst gewijzigd door huibf op Ma 08 Jun 2015, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Berk-24 » Ma 08 Jun 2015, 22:43

huibf schreef:Wat ik mis is de bus Roermond-Heinsberg.
Volgensmij was die namelijk verplicht.
als ik me niet vergis ook Sittard-Maaseik

In het begin van het topic stond een link waarin stond dat Roosteren en dat andere dorp wat er bij ligt niet meer door een grote vaste buslijn bedient hoefde te worden, maar dat de Wensbus een oplossing was. Daarin lijkt mij dan niet waarschijnlijk dat er een grote buslijn Susteren-Maaseik komt, hooguit een buurtbus. Roermond-Heinsberg weet ik niet of dat geeist is.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Berk-24 » Ma 08 Jun 2015, 22:45

regenmaker schreef:
Bee schreef:Maar eerlijk gezegd is mijn grootste probleem dat iedereen nu in jubelstemming is en maar even vergeet dat er treinen van nog geen tien jaar oud en bussen van nog geen vijf jaar oud als grofvuil gedumpt gaan worden om "het beste OV van Nederland" te krijgen.


Zouden ze meer moeten doen. Dumpen die bussen, nieuwe erin. Veolia had niet halverwege nieuwe moeten aanschaffen. ;)

Geld moet rollen! :Y

Als de bussen prima functioneren, waarom zou je dan nieuwe moeten aanschaffen. Je gaat toch ook niet om de drie jaar een nieuwe auto aanschaffen.

Volgens studeer jij geen economie.

busje10
Berichten: 26
Lid geworden op: Ma 04 Mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor busje10 » Ma 08 Jun 2015, 22:50

ICE11 schreef:Wat mij opvalt is, dat er een tweede buslijn Maastricht <=> Aachen gepland is (terwijl de 50 nu al op werkdagen 4x/uur rijdt) en dat deze lijnen in Aachen niet langer de Hauptbahnhof maar de Bushof (= centraal busstation) aandoen, wat een goede overstap op het regionale lijnnet in Aachen levert.

Is niet zo slum om niet meer het bahnhof aan te doen, want daar stappen de meeste mensen op. Zeker in het weekend als er veel studenten en toeristen afkomen.

Francois


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten