Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daniel » Di 09 Jun 2015, 19:52

Meerssen heeft in mijn herinnering een sneltreinstop (nu ook al) omdat daar enkele buslijnen op het station zijn gaan aantakken i.p.v. door naar Maastricht te rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

ICE11
Berichten: 93
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Di 09 Jun 2015, 20:31

Wat ik me net vraag: Als er misschien daadwerkelijk een snelbus/Q-Liner tussen Maastricht en Aachen komt, is deze dan geen concurrentie voor de LIMAX?

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Berk-24 » Di 09 Jun 2015, 20:39

De LIMAX rijdt langs Landgraaf, Heerlen en Valkenburg. Lijn 50/54 langs Vaals, Gulpen en Margraten. Totaal ander gebied dus, alleen de eindbestemmingen zijn hetzelfde.

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 09 Jun 2015, 20:40

Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Wubbo » Di 09 Jun 2015, 22:08

Enkele berichten verwijderd, we zijn inmiddels met de betreffende gebruiker in gesprek.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Di 09 Jun 2015, 22:15

In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen. Zie http://s14.yesspress.com/dbag/2015/06/0 ... imburg.pdf (PDF)
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 09 Jun 2015, 22:31

waar mag dat dan staan? Zo goed is mijn Duits ook weer niet

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Mr-W » Wo 10 Jun 2015, 17:15

Berk-24 schreef:Meerssen heeft 6.000 inwoners, samen met Rothem wat 2.000 inwoners heeft 8.000 inwoners
Waarom zullen deze dorpen in hemelsnaam een kwartiersdienst per trein nodig hebben, dat is gewoon onzin. Halfuursdienst is voldoende
Meerssen heeft een zeer gunstige ligging tussen de A79 en de A2.Daarnaast is het aantal gebruikers van het station met met 60% gestegen sinds het invoeren van de kwartierdienst. (1129 reizigers in 2009).
De stop in Maastricht Noord lijkt me onzinnig, zoveel vraag richting Heerlen is er niet en 6x/h een trein naar Maastricht is overdreven.
Bee schreef:In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen.
Komt er weer vast controlepersoneel -o-

CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.
Lijn 50 kan mogelijk ook een ander reizigerspubliek hebben vanwege de OVC tenzij de studentenkaart ook geldig wordt in de trein tot Aken.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 10 Jun 2015, 17:50

@Mr-W wat is daar erg aan? Dat je de boel niet kunt besodemieteren?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3730
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Jun 2015, 19:21

Uit eigen ervaring weet ik dat je niet bang hoeft te zijn dat Mr-W zwart reist. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 10 Jun 2015, 19:24

Dat zul je mij ook niet horen zeggen. Maar ik vraag me af wat er erg aan is/zou zijn.
Leven, en laten leven.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Frank » Wo 10 Jun 2015, 20:30

In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.

ICE11
Berichten: 93
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Wo 10 Jun 2015, 20:36

Bee schreef:In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen. Zie http://s14.yesspress.com/dbag/2015/06/0 ... imburg.pdf (PDF)


Nee, dat staat er niet. Er staat "DB Arriva wird gemeinsam mit DB Regio die geplante Bahnverbindung von Maastricht nach Aachen betreiben.", dus dat Arriva en DB Regio de verbinding samen gaan exploiteren. Hoe deze samenwerking uitziet, kan men vandaag alleen vermoeden. :wink:

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JWM » Wo 10 Jun 2015, 20:40

Nu wisselt het personeel toch ook aan de grens?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Jun 2015, 20:48

Prima, de DB en Arriva zitten ook in één concern. Maar heeft iemand al een belletje naar Wallonië gepleegd? Iets met bediening van Luik en zo... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Mr-W » Wo 10 Jun 2015, 20:58

JeffreyMeijer schreef:Dat zul je mij ook niet horen zeggen. Maar ik vraag me af wat er erg aan is/zou zijn.

Het kostprijs verhogende effect als er vaste controle aanwezig is. Het huidige systeem met vliegende teams is goedkoper en nagenoeg even effectief. De middelen die daarmee bespaart worden kunnen dan gebruikt worden voor het busnet of extra/comfortabelere treinen. Aandachtspunt met zowel vliegende als vaste controle in de trein blijft het beheersen van meerdere vreemde talen om reizigers te woord te staan. (omroep in de trein bij voorkeur 3 talig)
Frank schreef:In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.

Is inderdaad geen hoopvol teken, maar hoop dat ze de verdubbeling aan limburgse kant wel doorvoeren, anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen. Maas-Express zou eventueel nog kunnen met duurdere hybride treinstellen of diesel onder draad.
Vinny schreef:Prima, de DB en Arriva zitten ook in één concern. Maar heeft iemand al een belletje naar Wallonië gepleegd? Iets met bediening van Luik en zo... :roll:

Er is nog geen staking aangekondigd dus denk het niet :P

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daniel » Wo 10 Jun 2015, 21:14

Mr-W schreef:anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen.

Venray - Nijmegen :wink: Wel goed op het kaartje kijken he :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Tom » Wo 10 Jun 2015, 21:57

Frank schreef:In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.

De Provincie Gelderland heeft in de voorjaarsnota staan dat de provincie op dit moment "in gesprek is" met Limburg over de uiteindelijke financiële bijdrage. Vooralsnog heeft Gelderland 7,5 miljoen toegezegd (= inclusief 3 miljoen van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen). Zie deze link [PDF] (pag. 426)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Wo 10 Jun 2015, 22:07

JWM schreef:Nu wisselt het personeel toch ook aan de grens?

De Euregiobahn wordt gezamenlijk door personeel van DB uit Aachen en personeel van NS uit Heerlen gereden. Ik heb wel eens een machinist in NS-uniform vanuit Stolberg Hbf zien vertrekken naar Stolberg-Altstadt, het zal mij dus niet verbazen als er ook naar Düren wordt gereden. Anderzijds heb ik ook Duitse machinisten in Heerlen gezien en ook overnachten er meerdere treinstellen in Heerlen.
Rame à l'approche

ICE11
Berichten: 93
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Wo 10 Jun 2015, 22:22

Bij de Euregiobahn rijden DB-machinisten door naar Heerlen en NS-machinisten naar Stolberg-Altstadt. Op de takken Stolberg Hbf.-Düren en Herzogenrath-St. Jöris rijden alleen Duitse machinisten.
Het is ma-vr overdag voor de NS-machinist meestal zo, dat hij Heerlen - Aachen Hbf. rijdt, waar zijn Duitse collega wacht. De NS-machinist blijft wel aan boord en rijdt als passagier met hetzelfde trein door tot Stolberg Hbf., waar hij in het tweede treinstel stapt en met deze naar Stolberg-Altstadt en weer terug naar Aachen Hbf. gaat. Daar weer wissel op Duitse machinist (omdat de trein nu doorrijdt naar St. Jöris) en na 30 minuten gaat de NS-machinist met de volgende trein weer naar Heerlen.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ezra » Wo 10 Jun 2015, 23:13

ICE11 schreef:Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....

Goeie vraag: Is dat niet afhankelijk van de maximumsnelheid die het materieel op het traject mag rijden (bij 80 km/h wel staanplaatsen en bij 100 km/h geen?) en het feit of het ingezette materieel wel of geen veiligheidstesten op staanplaatsen heeft gehad bij de snelheden 80 en 100 km/h?

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor MdJ » Wo 10 Jun 2015, 23:23

Ezra schreef:
ICE11 schreef:Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....

Goeie vraag: Is dat niet afhankelijk van de maximumsnelheid die het materieel op het traject mag rijden (bij 80 km/h wel staanplaatsen en bij 100 km/h geen?) en het feit of het ingezette materieel wel of geen veiligheidstesten op staanplaatsen heeft gehad bij de snelheden 80 en 100 km/h?

Ja, het is afhankelijk van die snelheid. 80 kmh = staanplaatsen toegestaan, 100kmh niet.

Dat is overigens niet zo dat een T-100 bus staanplaatsen mag hebben als er dan max. 80kmh gereden mag worden. Daarvoor moet de bus eerst weer gekeurd worden.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Jun 2015, 23:24

Daniel schreef:
Mr-W schreef:anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen.

Venray - Nijmegen :wink: Wel goed op het kaartje kijken he :P
Ik weet niet of dat kaartje nu wel zo betrouwbaar is. Doorgaande dienst Nijmegen-Maastricht staat er bijv niet op en de verlenging Kerkrade West zie ik ook niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 11 Jun 2015, 10:47

@Mr-W op die manier. Nee, dan snap ik 'm.
Leven, en laten leven.

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 11 Jun 2015, 17:47

Mr-W schreef:
CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.
Lijn 50 kan mogelijk ook een ander reizigerspubliek hebben vanwege de OVC tenzij de studentenkaart ook geldig wordt in de trein tot Aken.

Ik neem aan dat die OV-chipkaart ook gebruikt kan worden richting Aachen? Anders zul je maar doorgaande reiziger zijn vanuit Maastricht naar Heerlen in de trein. Bij de lijn Groningen - Leer kun je in Duitsland wel met de OVchipkaart in/uitchecken. Wat zegt het concept-PvE erover?


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast