Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Geplaatst: di 09 jun 2015, 20:31
Wat ik me net vraag: Als er misschien daadwerkelijk een snelbus/Q-Liner tussen Maastricht en Aachen komt, is deze dan geen concurrentie voor de LIMAX?
Meerssen heeft een zeer gunstige ligging tussen de A79 en de A2.Daarnaast is het aantal gebruikers van het station met met 60% gestegen sinds het invoeren van de kwartierdienst. (1129 reizigers in 2009).Berk-24 schreef:Meerssen heeft 6.000 inwoners, samen met Rothem wat 2.000 inwoners heeft 8.000 inwoners
Waarom zullen deze dorpen in hemelsnaam een kwartiersdienst per trein nodig hebben, dat is gewoon onzin. Halfuursdienst is voldoende
Komt er weer vast controlepersoneel -o-Bee schreef:In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen.
Lijn 50 kan mogelijk ook een ander reizigerspubliek hebben vanwege de OVC tenzij de studentenkaart ook geldig wordt in de trein tot Aken.CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.
Nee, dat staat er niet. Er staat "DB Arriva wird gemeinsam mit DB Regio die geplante Bahnverbindung von Maastricht nach Aachen betreiben.", dus dat Arriva en DB Regio de verbinding samen gaan exploiteren. Hoe deze samenwerking uitziet, kan men vandaag alleen vermoeden.Bee schreef:In een persbericht van het moederconcern staat dat een deel van het treinpersoneel voor de sneltrein afkomstig zal zijn van DB Regio in Aachen. Zie http://s14.yesspress.com/dbag/2015/06/0 ... imburg.pdf (PDF)
Het kostprijs verhogende effect als er vaste controle aanwezig is. Het huidige systeem met vliegende teams is goedkoper en nagenoeg even effectief. De middelen die daarmee bespaart worden kunnen dan gebruikt worden voor het busnet of extra/comfortabelere treinen. Aandachtspunt met zowel vliegende als vaste controle in de trein blijft het beheersen van meerdere vreemde talen om reizigers te woord te staan. (omroep in de trein bij voorkeur 3 talig)JeffreyMeijer schreef:Dat zul je mij ook niet horen zeggen. Maar ik vraag me af wat er erg aan is/zou zijn.
Is inderdaad geen hoopvol teken, maar hoop dat ze de verdubbeling aan limburgse kant wel doorvoeren, anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen. Maas-Express zou eventueel nog kunnen met duurdere hybride treinstellen of diesel onder draad.Frank schreef:In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.
Er is nog geen staking aangekondigd dus denk het nietVinny schreef:Prima, de DB en Arriva zitten ook in één concern. Maar heeft iemand al een belletje naar Wallonië gepleegd? Iets met bediening van Luik en zo...
Venray - Nijmegen Wel goed op het kaartje kijken heMr-W schreef:anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen.
De Provincie Gelderland heeft in de voorjaarsnota staan dat de provincie op dit moment "in gesprek is" met Limburg over de uiteindelijke financiële bijdrage. Vooralsnog heeft Gelderland 7,5 miljoen toegezegd (= inclusief 3 miljoen van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen). Zie deze link [PDF] (pag. 426)Frank schreef:In hoeverre is het al zeker dat de Maaslijn geëlektrificeerd wordt? Het laatste wat ik erover kan vinden als ik via Google zoek is dat de provincie Gelderland een deel van het toegezegde geld hiervoor heeft teruggetrokken - en vervolgens een lange stilte. Misschien ben ik zeer pessimistisch maar ik vind dat nooit erg hoopgevend.
De Euregiobahn wordt gezamenlijk door personeel van DB uit Aachen en personeel van NS uit Heerlen gereden. Ik heb wel eens een machinist in NS-uniform vanuit Stolberg Hbf zien vertrekken naar Stolberg-Altstadt, het zal mij dus niet verbazen als er ook naar Düren wordt gereden. Anderzijds heb ik ook Duitse machinisten in Heerlen gezien en ook overnachten er meerdere treinstellen in Heerlen.JWM schreef:Nu wisselt het personeel toch ook aan de grens?
Goeie vraag: Is dat niet afhankelijk van de maximumsnelheid die het materieel op het traject mag rijden (bij 80 km/h wel staanplaatsen en bij 100 km/h geen?) en het feit of het ingezette materieel wel of geen veiligheidstesten op staanplaatsen heeft gehad bij de snelheden 80 en 100 km/h?ICE11 schreef:Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....
Ja, het is afhankelijk van die snelheid. 80 kmh = staanplaatsen toegestaan, 100kmh niet.Ezra schreef:Goeie vraag: Is dat niet afhankelijk van de maximumsnelheid die het materieel op het traject mag rijden (bij 80 km/h wel staanplaatsen en bij 100 km/h geen?) en het feit of het ingezette materieel wel of geen veiligheidstesten op staanplaatsen heeft gehad bij de snelheden 80 en 100 km/h?ICE11 schreef:Hoe is dat eigenlijk aan boord van de Q-Liner - kunnen er ook staande passagiers mee of alleen maar zoveel als er zitplaatsen zijn? Omdat lijn 50 in de spits altijd erg druk is.....
Ik weet niet of dat kaartje nu wel zo betrouwbaar is. Doorgaande dienst Nijmegen-Maastricht staat er bijv niet op en de verlenging Kerkrade West zie ik ook niet.Daniel schreef:Venray - Nijmegen Wel goed op het kaartje kijken heMr-W schreef:anders valt het plan voor de kwartierdienst Venlo-Nijmegen in duigen.
Ik neem aan dat die OV-chipkaart ook gebruikt kan worden richting Aachen? Anders zul je maar doorgaande reiziger zijn vanuit Maastricht naar Heerlen in de trein. Bij de lijn Groningen - Leer kun je in Duitsland wel met de OVchipkaart in/uitchecken. Wat zegt het concept-PvE erover?Mr-W schreef:Lijn 50 kan mogelijk ook een ander reizigerspubliek hebben vanwege de OVC tenzij de studentenkaart ook geldig wordt in de trein tot Aken.CamilleKreemers schreef:Ik denk dat de voedingsgebieden van LIMAX en lijn 50 totaal anders zijn.
LIMAX gaat denk ik meer het hebben van Sittard - Heerlen - Landgraaf, waar lijn 50 meer langs die dorpen zit waar ie door rijdt.
*O*Programma van Eisen schreef:De Concessiehouder rust de in deze Concessie Limburg in te zetten Bussen en Auto’s alsmede
treinstations behorend tot het Concessiegebied uit met de benodigde apparatuur voor het gebruik
van de OV-chipkaart en eventuele opvolgers, conform de specificaties van de meest actuele versie
van het Specification Document Open Architecture (SDOA), zoals deze zijn opgesteld door Trans
Link Systems B.V, zodanig dat alle Reizigers kunnen in- en uitchecken op alle Ritten die tot de
Concessie Limburg behoren. Dit geldt ook voor de in Duitsland gelegen treinstations Herzogenrath,
Aachen West en Aachen Hbf.