Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor datm » Zo 22 Nov 2015, 00:15

Plutona schreef:Gaat te ver?

En België dan? Daar zijn in het hele land maar 3 busbedrijven bezig...

Nee Regenmaker had het over Communisme.

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Zo 22 Nov 2015, 00:49

Michael 1988 schreef:Dat is niet helemaal correct. In België zijn ook enkele concessies/contracten voor onderaannemers die in België rijden in opdracht van De Lijn of TEC. Deze contracten bestaan uit een bundel van een x-aantal lijnen in een gebied of soms zelfs een hele stadsdienst (zoals bijvoorbeeld B&C die de stadsdienst van Turmhout heeft. In feite zijn er in België nog meer concessies en busbedrijven dan zelfs in Nederland. Alleen het systeem werkt daar anders. Nationaal gezien zijn er wel 3 grote bedrijven (consortiums en damenwerkingsverbanden niet meegerekend), maar kijk je op regionaal niveau, dan zijn het er misschien wel 100.


Heb je helemaal gelijk in, maar zij moeten wel in de kleuren van het oorspronkelijke bedrijf rijden...
Maar goed, anders krijg je misschien een situatie als in Luxemburg, waar het lijkt of geen twee bussen er hetzelfde uitzien.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 22 Nov 2015, 03:10

Dat klopt. Maar de bepaling voor welk materiaal er wordt ingezet bepalen de bedrijven zelf. Daarnaast kun je aan de wagenparknummer ook zien dat het geen bus is van TEC of van De Lijn. Maar ik ga er niet meer verder op in. Ik wijk van het onderwerp hier af nu.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ezra » Ma 23 Nov 2015, 21:55

Vinny schreef:Het gaat om veel geld, en in zekere zin ook om bedrijfszekerheid. Als Syntus een concessie verliest is het zo'n beetje het einde van het bedrijf. Ja dan ga je natuurlijk wel tot het uiterste.

Daar ga je naar mijn idee toch iets te kort door de bocht. Syntus heeft Zeeland en Haarlem- IJmond verloren (daarna bestonden ze gewoon nog steeds), maar Syntus heeft op dit moment een groot gebied in Oost- Nederland in handen en heeft ook Provincie Utrecht gewonnen.

Michael 1988 schreef:Dat klopt. Maar de bepaling voor welk materiaal er wordt ingezet bepalen de bedrijven zelf.

Doel je hiermee op de situatie in Belgie of in Nederland?

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor datm » Ma 23 Nov 2015, 23:30

Dit toppic gaat over de concessie in Limburg

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ezra » Ma 23 Nov 2015, 23:53

In dat geval bepalen de bedrijven deels zelf welk materieel er ingezet wordt. De ov-autoriteit kan bijvoorbeeld ook een x aantal gelede bussen verplichten. Beetje hetzelfde verhaal als in Brabant waarbij de reiziger de vervoerder verwijt geen geleed materieel te hebben aangeschaft, terwijl dit in het PvE niet expliciet door de ov-autoriteit is beschreven / geëist. De vervoerder valt dus eigenlijk niets te verwijten, omdat die alleen maar de uitvoerende partij is.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Michael 1988 » Di 24 Nov 2015, 01:38

Beste Ezra,

Volgende keer even goed lezen wat er voor werd gezegd ;). Ik doelde in dat geval over België en uiteraard merendeels de type bus en dergelijke. Overigens is het in Nederland ook het geval waarin de vervoerder voor een groot deel zelf bepaald wat voor materieel die inzet, tenzij het in de PvE anders staat omschreven.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Di 24 Nov 2015, 14:45

Kan het CBB eigenlijk beslissen dat de concessie alsnog naar Veolia gaat, of hooguit dat de concessie over moet?

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor starx » Di 24 Nov 2015, 14:52

Volgens mij kan het CBB alleen besluiten dat de aanbesteding niet zuiver is verlopen en over moet. De provincie kan wel de gunning om gegronde redenen aan een ander bedrijf toekennen, zolang die nog niet definitief is.

In dit specifieke geval kan de gunning sowieso niet alsnog naar Veolia gaan, want die hebben geen geldig bod uitgebracht. De provincie had eigenlijk maar twee keuzes: Arriva de concessie geven of het helemaal over doen.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ezra » Di 24 Nov 2015, 18:06

Michael 1988 schreef:Beste Ezra,

Volgende keer even goed lezen wat er voor werd gezegd ;). Ik doelde in dat geval over België en uiteraard merendeels de type bus en dergelijke. Overigens is het in Nederland ook het geval waarin de vervoerder voor een groot deel zelf bepaald wat voor materieel die inzet, tenzij het in de PvE anders staat omschreven.

Precies, en omdat er in het geval van Brabant niks stond beschreven over de aanschaf van wel of geen geleed materieel, valt de vervoerder niets te verwijten.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Di 24 Nov 2015, 20:50

Nee, maar wel over het aantal zitplaatsen. Het recht op een zitplaats na 15 minuten en het niet achterlaten van reizigers bij een halte.
Het inzetten van versterking mag, echter na x periode moet deze omgezet worden naar vaste ritten in de huisstijl.

Arriva komt een aantal zaken van bovenstaand niet na en verschuilt zich achter, in hun ogen, onvoorziene omstandigheden.

Maar dit valt buiten het Topic voor Limburg.

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Vr 11 Mar 2016, 16:15

Pas op 26 april velt de rechter het oordeel over Veolia/Arriva.
Stel dat Arriva wint, wordt het dan niet haast een prestatie van olympisch formaat om alles op tijd af te hebben?

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 11 Mar 2016, 18:13

Op zich zou het kunnen lukken met de bussen. Maar dat hangt ook van de fabrikant af. Anders wordt het tijdelijk oude (veolia) bussen gebruiken. Het verbaast me eerder als de huidige concessie om deze redenen tijdelijk verlengd wordt.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daniel » Vr 11 Mar 2016, 19:09

Is er in deze concessie überhaupt iets geregeld over het beschikbaar stellen van materieel aan de nieuwe vervoerder wanneer die het door de bezwaren niet op tijd kan hebben rijden? Ik heb wel gelezen dat dat zou gelden voor de te decentraliseren spoorlijnen, maar is dat ook voor de bussen zo?

De rest van de implementatie zou op zich wel haalbaar moeten zijn als er eind april zekerheid is, dat is Arriva in DAV ook gelukt in 2002/2003 terwijl ze toen pas eind augustus een definitieve gunning hadden voor een start per 1-1. Dan zouden er in Limburg dus nog vier maanden meer beschikbaar zijn.
Het voordeel wat ze ook hebben is dat er nu simpelweg meer jongere bussen bij de diverse handelaren staan, mocht daar iets van nodig zijn. Maar tegelijk hebben diverse concessies van Qbuzz weer bewezen dat er als het nodig is snel flinke vloten bussen afgeleverd kunnen worden mits er een leverancier plek heeft. Vooral treinen kosten gewoonweg meer tijd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Za 12 Mar 2016, 03:23

Daniel schreef:De rest van de implementatie zou op zich wel haalbaar moeten zijn als er eind april zekerheid is, dat is Arriva in DAV ook gelukt in 2002/2003 terwijl ze toen pas eind augustus een definitieve gunning hadden voor een start per 1-1. Dan zouden er in Limburg dus nog vier maanden meer beschikbaar zijn.
Het voordeel wat ze ook hebben is dat er nu simpelweg meer jongere bussen bij de diverse handelaren staan, mocht daar iets van nodig zijn. Maar tegelijk hebben diverse concessies van Qbuzz weer bewezen dat er als het nodig is snel flinke vloten bussen afgeleverd kunnen worden mits er een leverancier plek heeft. Vooral treinen kosten gewoonweg meer tijd.


Correct, maar dit gaat om een megaconcessie, stukken groter en complexer dan DAV. Veolia wist meer dan 12 maanden voor concessieaanvang dat zij hadden gewonnen, en toch waren er grote fouten aan het begin van hun periode. Halverwege het eerste jaar werd de dienstregeling al compleet overhoop gehaald.
Volgens mij zijn de treinen reeds in bestelling, toch?
Trouwens, als Arriva de concessie zou krijgen, is dan bekend welke busfabrikant zij benaderen? Bestaat er een sprankje hoop dat Limburg alsnog getrakteerd wordt op iets comfortabelers dan VDL?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Za 12 Mar 2016, 07:58

Arriva heeft de treinen (terecht) nog niet besteld, dat gebeurt pas als er geen rechtszaken meer lopen.
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2322
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 12 Mar 2016, 09:31

Arriva kan toch materieel overnemen van Veolia?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor regenmaker » Za 12 Mar 2016, 11:39

Plutona schreef:Trouwens, als Arriva de concessie zou krijgen, is dan bekend welke busfabrikant zij benaderen? Bestaat er een sprankje hoop dat Limburg alsnog getrakteerd wordt op iets comfortabelers dan VDL?


Arriva kan de bussen van VDL bijvoorbeeld inrichten met luxere stoelen. Maar Arriva kiest over het algemeen vaak voor goedkope stoeltjes.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

sirvinniei
Berichten: 1222
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sirvinniei » Za 12 Mar 2016, 13:00

Liever frequenter met goedkope stoeltjes dan minder frequent meer luxe stoelen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor regenmaker » Za 12 Mar 2016, 14:50

sirvinniei schreef:Liever frequenter met goedkope stoeltjes dan minder frequent meer luxe stoelen.


Bij Arriva krijg je toch beide: niet-frequent en goedkope stoeltjes.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor OmniLezer » Za 12 Mar 2016, 21:40

Daar ben ik het puur met je eens. Daarnaast kan ik de lijst zelfs aanvullen, maar we moeten eerst kijken hoe het uitpakt.
We moeten nog niet onheilspellend beginnen te denken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2402
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ArrivaBas » Za 12 Mar 2016, 21:42

Straks rijden er overal VDL's. :X
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 21:46

♪♫ Er is niets dat gaat, boven Neerlands fabricaat! ♪♫ *bus* *O* *bus* *O*
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

ICE11
Berichten: 92
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Za 12 Mar 2016, 23:15

Nouja.... Er is toch op de busmarkt noch iets beters verkrijgbaar dan VDL.... :wink:

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor OmniLezer » Zo 13 Mar 2016, 09:06

ICE11 schreef:Nouja.... Er is toch op de busmarkt noch iets beters verkrijgbaar dan VDL.... :wink:

Ik heb niets tegen die bussen trouwens. Ik vind ze wel okee.

Wat je zegt, is waar maar we kunnen voor een groot deel schatten wat de materieelkeuze van Arriva gaat worden.
Waarom kan dat; het is bij een groot deel van de recente bestellingen en het oude materieel het zelfde schuitje met dezelfde samenstelling.

Alleen bij de hogere formules en stadsbussen wijkt dat af. Bij Arriva rijden verschillende soorten stadsbussen en HOV-bussen, maar alleen zie je die éne type streekbus steeds rondrijden.

Mijn prognose:
- VDL Citea LLE 120.255
- 2 displays in de bus
- Esteban Civic V2 zitjes.

De enige keer dat ik een VDL Ambassador/Citea met comfortabele stoeltjes heb gezien, is bij Syntus.

Kapitein wanhoop vliegt maar weer! :mrgreen:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten