Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 17 Apr 2016, 12:13

Wubbo, ik ga ervanuit dat:
- Stoptrein keert op sneltrein aan een kant (wat planning is voor Leeuwarden). In dit geval heb je 7 omlopen. Aldus prorail worden alle stations klaargemaakt voor 3 stellen achter elkaar, dus in het uiterste geval heb je 21 stellen nodig. Ik ga er echter vanuit dat er eerst omlopen met elk 2 stellen gebruikt gaat worden, dus ben je in totaal 14 stellen nodig. Momenteel rijden er 6 omlopen met elk 2 stellen, dus in totaal 12 stellen. Ik ga er vanuit dat Arriva dus sowieso 2 stellen van de Maaslijn naar Noord-Nederland zal halen als het mogelijk is. Het is financieel wel aantrekkelijker om deze stellen over te zetten, dan compleet nieuwe stellen te laten maken. In een zekere zin kan Arriva die stellen toch ook deels gebruiken in de Achterhoek?

Nu even naar deze concessie:
- Wat is nu de tijdsplanning voor bekend maken van wijzigingen in de dienstregeling? Officieel moet de treindienstregeling nu al worden aangevraagd bij Prorail, danwel al zijn aangevraagd.
- Welk soort materieel gaat er ingezet worden door Arriva?
- Het Limburgnet is wel voorgeschreven door de provincie, maar wat gaat er met de wensgebieden gebeuren?

busfanNL
Berichten: 809
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor busfanNL » Zo 17 Apr 2016, 14:31

Het materieel van Arriva:
Bus: waarschijnlijk VDL Citea. Dit is mijn bron.
Het zijn er 200 maar er zouden 263 nieuwe bussen komen. Welk merk de andere 63 zijn durf ik niet te zeggen. Ik gok zelf op Mercedes-Benz of Volvo. De taxibussen zullen gok ik Mercedes-Benz Sprinter worden.
Trein: Voor zover mij bekend worden de dieseltreinstelen van de Maaslijn overgenomen van Veolia en volledig opgeknapt met nieuw interieur en exterieur. Arriva heeft bij Stadler in Zwitserland Flirt treinstellen besteld voor de elektrische treindiensten zoals de heuvellandlijn en de stoptrein Maastricht Randwyck-Roermond. Deze treinen zullen ook de sneltrein op de heuvellandlijn gaan rijden en de andere elektrische treinverbindingen van de concessie Limburg. Eerder in dit topic werd gezegd dat er ook Lint treinstellen ex Syntus worden opgeknapt. Wat daar van waar is weet ik niet zeker. Ik heb hier nog een link naar het Programma Van Eisen en nog wat andere info van de provincie Limburg.
Over het Limburgnet en de treindienstregeling bij ProRail weet ik nog niks. Ik hoop dat ik jullie voldoende geinformeerd heb.

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor rww » Ma 18 Apr 2016, 11:41

busfanNL schreef:Het materieel van Arriva:
Bus: waarschijnlijk VDL Citea. Dit is mijn bron.
Het zijn er 200 maar er zouden 263 nieuwe bussen komen. Welk merk de andere 63 zijn durf ik niet te zeggen. Ik gok zelf op Mercedes-Benz of Volvo. De taxibussen zullen gok ik Mercedes-Benz Sprinter worden.
Trein: Voor zover mij bekend worden de dieseltreinstelen van de Maaslijn overgenomen van Veolia en volledig opgeknapt met nieuw interieur en exterieur. Arriva heeft bij Stadler in Zwitserland Flirt treinstellen besteld voor de elektrische treindiensten zoals de heuvellandlijn en de stoptrein Maastricht Randwyck-Roermond. Deze treinen zullen ook de sneltrein op de heuvellandlijn gaan rijden en de andere elektrische treinverbindingen van de concessie Limburg. Eerder in dit topic werd gezegd dat er ook Lint treinstellen ex Syntus worden opgeknapt. Wat daar van waar is weet ik niet zeker. Ik heb hier nog een link naar het Programma Van Eisen en nog wat andere info van de provincie Limburg.
Over het Limburgnet en de treindienstregeling bij ProRail weet ik nog niks. Ik hoop dat ik jullie voldoende geinformeerd heb.


De heuvellandlijn krijg geen nieuwe treinen.


Bij de maaslijn worden de huidige stellen tijdelijk overgenomen, nieuwe na elektrificatie.
Heuvellandlijn dient het leasecontract uitgediendt te worden.
Bestelde treinen zijn voor de twee nieuwe lijnen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor reisthijs » Ma 18 Apr 2016, 12:02

Arriva is wel verplicht de huidige treinen van de Heuvellandlijn over te nemen, maar mag zelf bepalen waar ze ingezet worden.

Het is in elk geval de bedoeling dat er vanaf december 2017 Flirts in de sneltrein gaan rijden ivm de doortrekking naar Aachen. De GTW's die daar nu rijden komen dan in andere diensten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor fogeltje » Ma 18 Apr 2016, 13:46

Er werd ergens eerder in het topic (even geen zin terug te gaan in de pagina's, het is hier nogal erg traag) genoemd dat "de GTW" (wat daarmee bedoeld wordt is in het midden gelaten: GTW in het algemeen of de GTW die nu bij Veolia rijdt (ging volgens mij specifiek over de diesel)?) niet toegelaten is in het buitenland. Waarom is dat zo? Er rijdt toch meer GTW in landen buiten Nederland?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Ma 18 Apr 2016, 15:32

Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.
Rame à l'approche

Plutona
Berichten: 243
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Ma 18 Apr 2016, 16:26

Bee schreef:Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.


Bouwt Stadler de RegioShuttle af?
In Duitsland is dat praktisch het populairste dieseltreinstel.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Ma 18 Apr 2016, 16:38

Er zijn al sinds 2014 geen nieuwe RegioShuttles meer geproduceerd hoewel het product officieel nog verkrijgbaar is. Verschillende vervoerders proberen al op de tweedehandsmarkt aan extra RS1's te komen. Tegenwoordig zijn de verschillende varianten van de Coradia LINT van Alstom de bestverkochte dieseltrein van Duitsland.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor fogeltje » Ma 18 Apr 2016, 17:37

Bee schreef:Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.

Helder, bedankt voor de toelichting!
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor flipje » Ma 18 Apr 2016, 21:31

busfanNL schreef:Het materieel van Arriva:
Bus: waarschijnlijk VDL Citea..

Het worden Citea's LLE, de eerste staan al klaar in Heerenveen.

Plutona
Berichten: 243
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Di 19 Apr 2016, 00:38

Voor stad- én streekdienst?
En wat worden de kleine(re) bussen? Arriva wil voor zover ik weet ook een vloot Midibussen inzetten.
In het concept Limburgnet wordt gedemonstreerd met Tribus Civitas, maar of dat ook in het echt gaat gebeuren...

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Michael » Di 19 Apr 2016, 04:25

Ik weet het niet zeker maar ikzelf verwacht VDL Citea's SLF voor de stadsdienst van iig Maastricht
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Meltrain » Di 19 Apr 2016, 09:18

Bee schreef:Arriva wil vanaf dag 1 elektrische bussen op de stadsdienst van Maastricht inzetten. Vermoedelijk gaat daar een hoop van het budget aan verloren, die bussen zijn op dit moment akelig duur.

Gaat dat nog door? Dan zou de Citea SLF electric een goede mogelijkheid zijn.
En zijn dan vanaf 2025 alle bussen uitstootvrij?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Daleend
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 13 Jan 2015, 11:52

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daleend » Di 19 Apr 2016, 18:12

fogeltje schreef:
Bee schreef:Nieuwe GTW's worden niet meer toegelaten, omdat de GTW niet aan de meest recente botsnormen voldoet. Dat is de reden dat Stadler de productie van de GTW en de RegioShuttle aan het afbouwen is en nu voornamelijk nog de FLIRT3 verkoopt, die heeft een nieuwe kopvorm die wel aan de botsnormen voldoet.

Helder, bedankt voor de toelichting!


Helaas fogeltje, je redenering is niet juist. De GTW's die in Nederland rijden voldoen allemaal aan de norm EN 15227. Dit is de meest recente crashnorm, die in Nederland eerder is ingevoerd dan in andere landen. Op grond van de 'cross acceptance'-afspraken voor materieeltoelating, die ook door Nederland zijn ondertekend, heeft materieel dat in Nederland is toegelaten op het aspect constructie automatisch een toelating in andere EU-landen, zie bijvoorbeeld http://www.era.europa.eu/core-activitie ... /home.aspx Andere landen mogen alleen eisen stellen voor wat betreft de infracompatibiliteit, zoals spoorbreedte, aslast, bovenleidingsspanning (in geval van diesels natuurlijk overbodig), profiel van vrije ruimte (voor Verenigd Koninkrijk vrij relevant), communicatie en treinbeïnvloeding/-beveiliging. Kortom, met het installeren van andere beveiligings- en beïnvloedingsapparatuur en eventueel communicatiesysteem (GSM-R is nog geen gemeengoed) kan je ermee in de hele EU terecht.
Een veel belangrijkere vraag is waar je met materieel met een instap- en vloerhoogte van 760mm uit de voeten kan, maar dat is een puzzeltje voor de leasemaatschappije.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 19 Apr 2016, 20:30

Waar zou ik die info kunnen vinden. Je zegt het nu heel leuk, en er zal gerust een kern van waarheid in zitten. Maar waar kan ik vandaan halen dat onze botsnormen eerder ingevoerd zijn?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daniel » Di 19 Apr 2016, 21:12

Sowieso herinner ik me dat bij de introductie van de GTW op diverse regionale lijnen gemeld werd dat deze al aan de nieuwste Europese botsnormen voldeden die toen dus nog niet verplicht waren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daleend
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 13 Jan 2015, 11:52

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daleend » Di 19 Apr 2016, 23:19

JeffreyMeijer schreef:Waar zou ik die info kunnen vinden. Je zegt het nu heel leuk, en er zal gerust een kern van waarheid in zitten. Maar waar kan ik vandaan halen dat onze botsnormen eerder ingevoerd zijn?


Beste Jeffrey, info is niet zeer eenvoudig te vinden, maar het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de treinbotsing in Tilburg van vorig jaar (http://www.noordhollandsdagblad.nl/inco ... actief.pdf) bevat een bijlage F die in gaat op de crashnormen. In bijlage F is op pagina 100 te lezen dat met de uitwerking en invoering van de nieuwe Spoorwegwet in 2003 ook de nieuw ontwikkelde crashnormen van kracht zijn geworden, dus aannemelijk is dat onze normen vanaf 2004 van kracht zijn geworden. De rest van Europa volgde pas in 2008, zie de Duitse Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Wagenkasten).

Jultar
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Jultar » Wo 20 Apr 2016, 08:25

Misschien mis ik iets, maar de nieuwste botsnormen zijn toch van 1 januari 2015? Op dat moment is er een aanpassing van de laatste norm van 2010 in werking getreden, waarbij, voor zover ik begrepen heb, de botsnormen zijn aangescherpt.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)


Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 20 Apr 2016, 09:04

Kijk. Dan ik mij inlezen. Dank voor de beschrijving en bron.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Vinny » Wo 20 Apr 2016, 23:27

Jultar schreef:Misschien mis ik iets, maar de nieuwste botsnormen zijn toch van 1 januari 2015? Op dat moment is er een aanpassing van de laatste norm van 2010 in werking getreden, waarbij, voor zover ik begrepen heb, de botsnormen zijn aangescherpt.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)


Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.

Je moet soms wel hogere materieelkunde gestudeerd hebben om de juiste conclusies te trekken uit de betreffende normeringen. Er zijn natuurlijk ook best wel wat mensen echt in gespecialiseerd. Het zou me niet verbazen dat de normering ergens in het proces van Europese implementatie is aangescherpt waardoor GTW formeel niet meer voldoet. Maar nogmaals: daar moet ik ook de boeken voor in :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Wo 20 Apr 2016, 23:32

Gezien er een versie van de norm uit 2010 en een versie uit 2014 is, is het heel goed mogelijk dat in de tussentijd de veiligheidseisen nog verder zijn aangescherpt. De meeste treinen zijn er de afgelopen zes jaar in ieder geval behoorlijk veel lomper op geworden...
Rame à l'approche

Daleend
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 13 Jan 2015, 11:52

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daleend » Do 21 Apr 2016, 12:44

Vinny schreef:
Jultar schreef:Misschien mis ik iets, maar de nieuwste botsnormen zijn toch van 1 januari 2015? Op dat moment is er een aanpassing van de laatste norm van 2010 in werking getreden, waarbij, voor zover ik begrepen heb, de botsnormen zijn aangescherpt.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)


Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.

Je moet soms wel hogere materieelkunde gestudeerd hebben om de juiste conclusies te trekken uit de betreffende normeringen. Er zijn natuurlijk ook best wel wat mensen echt in gespecialiseerd. Het zou me niet verbazen dat de normering ergens in het proces van Europese implementatie is aangescherpt waardoor GTW formeel niet meer voldoet. Maar nogmaals: daar moet ik ook de boeken voor in :wink:


Ben even het document (dank voor het opzoeken!) ingedoken, in aanhangsel J is te lezen dat EN 15227:2008 +A1:2011 de toepasselijke normen zijn voor passieve veiligheid van materieel. De GTW is op basis van deze normen toegelaten en is dus nog steeds toelaatbaar. Kortom, de diesel-GTW's zijn prima naar het buitenland te verkopen.

Plutona
Berichten: 243
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Di 26 Apr 2016, 11:18

In een kaartje dat Arriva een klein jaar geleden publiceerde werd de indruk gewekt dat ze de Sprinter Sittard - Heerlen willen doortrekken naar Kerkrade.
Weet iemand hier meer van?
En is er nog altijd sprake van een bus Venlo - Hamont?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Vr 29 Apr 2016, 15:23

Meltrain schreef:
Bee schreef:Arriva wil vanaf dag 1 elektrische bussen op de stadsdienst van Maastricht inzetten. Vermoedelijk gaat daar een hoop van het budget aan verloren, die bussen zijn op dit moment akelig duur.

Gaat dat nog door? Dan zou de Citea SLF electric een goede mogelijkheid zijn.
En zijn dan vanaf 2025 alle bussen uitstootvrij?

Zoals het er nu voor staat krijgt Venlo vanaf december 15 elektrische bussen en Maastricht binnen 3 jaar na aanvang van de concessie 30 elektrische bussen. Het streefdoel van de Provincie Limburg is nog steeds dat er in 2025 alleen maar elektrisch openbaar vervoer is in Limburg.

Ik hoop wel dat de provincie ook heeft nagedacht over de toekomst van het busmaterieel na de volgende concessie, want als in 2025 de laatste elektrische bussen op de weg komen en de provincie neemt dat niet over, dan zal je (net zoals Veolia nu deed met de Citea's) best wel eens kunnen zien dat de nieuwe bussen naar elders worden gestuurd waar de terugverdientijd langer is en dat er toch weer dieselbussen in Limburg rijden.
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Vr 29 Apr 2016, 17:46

Ten eerste loop de concessie tot 2031. En tot die tijd rijden er dus electrische bussen.
Daarna is toekomst.... en een nieuwe concessie.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot], MSNbot Media en 1 gast