Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Hainje » Vr 28 Feb 2014, 23:29

Bedoel je daar dit document? http://bis.venlo.nl/college-BenW/Docume ... 5B1%5D.pdf
Want daar staat toch echt op pagina 4 in de tweede alinea dat het gaat om een concessie die loopt van 2016-2026.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 28 Feb 2014, 23:34

Nee ik bedoel niet een document van 29 april 2013. Ik bedoel dit document van 25 februari 2014: http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/ ... 6-2031.pdf, wat de concept PvE is (en geen OV-visie).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Hainje » Vr 28 Feb 2014, 23:39

Vage shit. -o-
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 28 Feb 2014, 23:53

Moet trouwens wel iets corrigeren, de elektrificatie van de Maaslijn is per december 2018 en niet december 2017. Daarnaast kan bij ernstige tekortkomingen de concessie na 10 jaar worden beëindigd. Na 8 jaar vind er namelijk een evaluatie plaats. Als alles goed loopt, loopt de concessie gewoon tot 2031.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Za 01 Mar 2014, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Hainje » Vr 28 Feb 2014, 23:55

Aha, dat klinkt al een stuk aannemelijker. Feitelijk dus een optie voor verlenging met 5 jaar.

(Heb dat hele circus niet gelezen verder, want Limburg is verder niet zo mijn interessegebied).
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Michael 1988 » Za 01 Mar 2014, 00:00

Ik denk het niet. De gunning is gewoon voor 15 jaar, maar bij ernstige tekortkomingen wordt het contract gewoon opgebroken na 10 jaar. Overigens had ik het vanmiddag snel scannend doorgelezen en die dingen vielen mij op.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Tom » Za 01 Mar 2014, 09:19

Wat de kwestie 2026/2031 betreft: uit een eerder document had ik begrepen dat de concessie 15 jaar mag duren, op voorwaarde dat minstens 50% van het contract uit spoorvervoer bestaat. Omdat bij het aanmaken van dit topic nog niet duidelijk was of de stoptreinen Roermond-Maastricht Randwyck en Sittard-Heerlen naar de Provincie zouden gaan, is uitgegaan van een periode 2016-2026. Is überhaupt al duidelijk dat de provincie de stoptreinen krijgt?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor reisthijs » Za 01 Mar 2014, 09:47

Dat is al een tijdje duidelijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Za 01 Mar 2014, 10:33

Goed uitzoekwerk Michael 1988 :pos:
Rame à l'approche

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Tom » Za 01 Mar 2014, 10:50

reisthijs schreef:Dat is al een tijdje duidelijk.

Dat dacht ik dus ook, maar in het genoemde document wordt gezegd dat het nog niet zeker is.
Over de stoptreindiensten Roermond - Maastricht Randwyck en Sittard - Heerlen worden momenteel tussen de Provincie en het ministerie van I&M gesprekken gevoerd over de voorwaarden van de decentralisatie. In dit Programma van Eisen is ervan uitgegaan dat deze gesprekken ertoe leiden dat er in het voorjaar van 2014 een decentralisatiebesluit wordt genomen en de twee stoptreindiensten worden opgenomen in de Concessie Limburg. Mocht dat niet het geval zijn, dan blijft NS deze stoptreindiensten rijden en dient de Concessiehouder deze stoptreindiensten te gedogen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Za 01 Mar 2014, 14:26

Michael 1988 schreef:Moet trouwens wel iets corrigeren, de elektrificatie van de Maaslijn is per december 2018 en niet december 2017.

Gaat de Provincie Limburg dit betalen, en dan ook voor het Brabantse gedeelte? De Provincie Brabant weet volgens mij niets van elektrificatie in 2017/2018.
Laatst gewijzigd door Frans F op Za 01 Mar 2014, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor waldo79 » Za 01 Mar 2014, 17:44

Neem aan dat de elektrificatie niet beperkt blijft tot Rm - Vry :lol:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Michael 1988 » Za 01 Mar 2014, 22:30

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Moet trouwens wel iets corrigeren, de elektrificatie van de Maaslijn is per december 2018 en niet december 2017.

Gaat de Provincie Limburg dit betalen, en dan ook voor het Brabantse gedeelte? De Provincie Brabant weet volgens mij niets van elektrificatie in 2017/2018.


Ja dat zal de provincie Brabant doen, samen met Prorail, Provincie Gelderland en de SRAN:

De drager van het regionale Openbaar Vervoer in Noord- en Midden-Limburg is de Maaslijn. Aan de
Maaslijn zal de Provincie met steun van de Stadsregio Arnhem Nijmegen, provincie Noord-Brabant,
provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) door ProRail een aantal
maatregelen laten uitvoeren ter verbetering van de robuustheid, snelheid en ligging van treinpaden binnen
de dienstregeling. Gedurende de komende jaren (tijdens de vigerende concessieperiode) worden de eerste
stappen in gang gezet, waarbij mate van zekerheid en besluitvorming over de financiering per stap
verschillen. Het betreft onder meer de realisatie van beperkte delen dubbelspoor bij Reuver, ten zuiden van
Venray en bij Cuijk. De Provincie heeft de ambitie om dit pakket van maatregelen uit te breiden met een
verlengd deel dubbelspoor ten zuiden van Venray in combinatie met realisatie van het station
Grubbenvorst/Greenport Venlo. Verder ambieert de Provincie een volledige elektrificatie van de spoorlijn
per december 2018.
(pagina 73 van het document)

Bee schreef:Goed uitzoekwerk Michael 1988 :pos:


Dank je.

Tom schreef:
reisthijs schreef:Dat is al een tijdje duidelijk.

Dat dacht ik dus ook, maar in het genoemde document wordt gezegd dat het nog niet zeker is.
Over de stoptreindiensten Roermond - Maastricht Randwyck en Sittard - Heerlen worden momenteel tussen de Provincie en het ministerie van I&M gesprekken gevoerd over de voorwaarden van de decentralisatie. In dit Programma van Eisen is ervan uitgegaan dat deze gesprekken ertoe leiden dat er in het voorjaar van 2014 een decentralisatiebesluit wordt genomen en de twee stoptreindiensten worden opgenomen in de Concessie Limburg. Mocht dat niet het geval zijn, dan blijft NS deze stoptreindiensten rijden en dient de Concessiehouder deze stoptreindiensten te gedogen.


De provincie gaat uit van wel, dus we nemen even aan dat het wel zal gebeuren. Daarnaast zijn er ook opties om enkele lijnen meer te betrekken tot de concessie Limburg, al dan niet in combinatie/verlenging van bestaande concessies. Een spoorverbinding Weert - Hamont, IC dienst Eindhoven - Venlo - Dusseldorf, IC dienst Eindhoven - Sittard - Aken en de treinverbinding Maastricht - Luik. De eerste wil de Provincie Limburg gaan realiseren, de tweede en derde hangen nog af van overleg met I&M en de vierde wil de provincie gaan verbeteren. Daarnaast natuurlijk de verlenging van de Heuvellandlijn naar Aken niet te vergeten.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Freek » Zo 02 Mar 2014, 10:38

De decentralisatie is toch nog geen feit omdat er alleen een beleidsvoornemen is goed gekeurd door de Kamer. Zelfde geldt voor de onderhandse gunning HRN aan NA. Theoretisch zouden de onderhandelingen nog kunnen mislukken en er aanbesteed gaan worden.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Freek » Ma 17 Mar 2014, 12:06

Heb het PvE eens gelezen. Ik blijf met 1 vraag zitten. Voor de maaslijn worden DMU's geeist tot 2018 (of later indien elektrificatie niet gereed is). Deze DMU's mogen ouder zijn (bouwjaar 2000), maar moeten voldoen aan alle eisen. Betekend dat, dat alleen GTW's voldoen en dat dus alleen Veolia eigenlijk kan inschrijven. Want Veolia blijft zitten met een hoop diesel GTW's. Arriva heeft die dingen natuurlijk ook maar kan ze lijkt mij niet vrij maken voor 2 jaar?
andere optie is dat er modulaire treinen worden geeist zodat ze in 2018 kunnen worden omgebouwd. Maar beperkt dat niet het aantal treinleveranciers en is dat dus kassa's voor deze leveranciers?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11132
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Meltrain » Ma 17 Mar 2014, 12:22

Of de provincie moet de GTW's van Veolia overnemen en deze ter beschikking stellen aan de winnaar?
DM '90 is helaas te oud. :(
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Ma 17 Mar 2014, 12:26

Freek schreef:Heb het PvE eens gelezen. Ik blijf met 1 vraag zitten. Voor de maaslijn worden DMU's geeist tot 2018 (of later indien elektrificatie niet gereed is). Deze DMU's mogen ouder zijn (bouwjaar 2000), maar moeten voldoen aan alle eisen. Betekend dat, dat alleen GTW's voldoen en dat dus alleen Veolia eigenlijk kan inschrijven. Want Veolia blijft zitten met een hoop diesel GTW's. Arriva heeft die dingen natuurlijk ook maar kan ze lijkt mij niet vrij maken voor 2 jaar?
andere optie is dat er modulaire treinen worden geeist zodat ze in 2018 kunnen worden omgebouwd. Maar beperkt dat niet het aantal treinleveranciers en is dat dus kassa's voor deze leveranciers?

De vraag is of de Provincie met deze eis in de huidige vorm geen juridische problemen krijgt, omdat overduidelijk de zittende vervoerder wordt bevoordeeld. Ik verwacht daarom dat de eis nog wel wordt veranderd in het definitieve PvE.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Ma 17 Mar 2014, 15:19

Is er geen "overgangsregeling" dan zodat men bijvoorbeeld Buffels kan huren? Anders had men gewoon meer implementatietijd moeten inbouwen, want nieuwe treinen binnen een half jaar bestellen is gewoon niet mogelijk. Ik weet ook niet waarom ze Veolia zouden willen bevoordelen, want volgens mij zijn ze niet zo blij met de prestaties van Veolia in Limburg (de provincie heeft al meerdere keren financieel moeten bijspringen omdat Veolia waarschijnlijk onder kostprijs heeft ingeschreven).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11132
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Meltrain » Ma 17 Mar 2014, 15:57

Zoals ik hierboven al schreef, voldoen de Buffels niet aan de eis dat de treinen uiterlijk uit 2000 moeten komen.
LINTen voldoen wel aan die eis, maar daar zijn er nu maar 11 voor beschikbaar (uiterlijk 13 als je de 35 en 37 ook meetelt). Bovendien hebben die stellen geen toilet, wat volgens mij wel een eis is.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Freek » Ma 17 Mar 2014, 18:16

Inderdaad wc moet ook, maar ook bv wiifi, camera's, reisinfoschermen. Als jullie net zoals Frans F en ik niets anders hebben gelezen zal het nog wel aangepast worden. Moet eigenlijk gewoon een overgangsregeling zijn voor de Veolia GTW's.

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibe » Di 18 Mar 2014, 00:28

fogeltje schreef:Anders had men gewoon meer implementatietijd moeten inbouwen, want nieuwe treinen binnen een half jaar bestellen is gewoon niet mogelijk.
Het bestellen is het probleem niet lijkt mij. Het afleveren lijkt mij een groter probleem. ;-)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor reisthijs » Di 18 Mar 2014, 08:25

Freek schreef:Moet eigenlijk gewoon een overgangsregeling zijn voor de Veolia GTW's.
Volgens het PvE zou de nieuwe vervoerder die kunnen huren of kopen van de huidige eigenaar. Dat is een overgangsregeling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Freek » Di 18 Mar 2014, 08:40

Ja Haha dat snap ik ook. Maar de vraag was of dat er ook is voor de dieseltreinen. Voor de heuvellandtreinen heb ik het gelezen, maar geldt het ook voor de maaslijn?

TomSteyl
Berichten: 174
Lid geworden op: Ma 25 Mei 2009, 14:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor TomSteyl » Di 18 Mar 2014, 11:07

Een gedeelte van de Velios-treinen zijn toch geleased via Railpool ?? Wie weet daar meer over ?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.

2015: (09-11)
Trein: 1500 km · Metro: 0 km · Tram: 6 km · Bus: 219 km · Veer: 2 km · Auto: >7000 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor reisthijs » Di 18 Mar 2014, 11:40

De elektrische stellen zijn eigendom van Railpool. http://www.railpool.eu/en/railpool-solutions/fleet.html

Freek schreef:Ja Haha dat snap ik ook. Maar de vraag was of dat er ook is voor de dieseltreinen.
Mijn antwoord betrof nu juist de dieseltreinen!
Daarover staat dit in het ontwerp PvE:
Inschrijvers kunnen bij belangstelling voor overname / tijdelijke inzet van deze Dieseltreinen contact opnemen met de eigenaar van deze Dieseltreinen (contactgegevens worden bij Bestek gevoegd).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast