Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Do 04 Aug 2016, 08:25

Erno-BE schreef:
CamilleKreemers schreef:Kan iemand mij het volgende verklaren:
Ik zie in de drielandentrein staan dat er een uursdienst Aachen - Heerlen - Maastricht - Luik naast een uursdienst Vise - Maastricht - Heerlen - Herzogenharz wordt geboden, waarom wordt dit op deze manier gemaakt? Het lijkt niet logisch.

Ik denk dat Arriva een halfuursdienst wil aanbieden tussen Maastricht en Eijsden en tussen Maastricht en Landgraaf/Eygelsoven en er in Eijsden, respectievelijk Eijgelsoven Markt niet gekeerd kan worden. Vandaar die dienst Visé-Herzogenrath.

In Eijsden ligt een keerwissel, dat is het probleem in principe niet. Wellicht dat de NMBS de intercity Brussel-Luik een keer per uur door laat rijden naar Visé (deden ze in het verleden vaker) en dat de drielandentrein hier idealiter in Visé op aan gaat sluiten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Do 04 Aug 2016, 09:12

De intercity die naar Visé reed is bij de laatste grote dienstregelingswijziging omgelegd naar Welkenraedt. Ik verwacht niet dat die trein nog terugkeert naar Visé.
Rame à l'approche

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Do 04 Aug 2016, 09:38

Klopt, maar dergelijke wisselingen zie je wel vaker in dat deel van het Belgische spoorwegennet. Er zal hoe dan ook een NMBS-verbinding richting Visé gaan en daar kan de drielandentrein dan op aansluiten. Een andere logische verklaring zie ik niet, aangezien er vanuit Nederland vrijwel niemand Visé als eindbestemming zal hebben en het voor het keren zoals gezegd ook niet nodig is.

Roel043
Berichten: 31
Lid geworden op: Za 22 Aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Roel043 » Do 04 Aug 2016, 10:06

Door Aken en Luik maar 1 x per uur te gaan bedienen verandert er vrijwel niks, op het overstappen na.
Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Enige optie die ik me kan bedenken is dat er geen plaats is voor 2 treinen per uur in zowel Aken als Luik. Ik meen dat iemand hier al eens een hele uitleg gegeven heeft over de drukte en daarbij behorende problemen op het baanvak Herzogenrath-Aken, misschien geldt eenzelfde probleem voor Vise-Luik.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Meltrain » Do 04 Aug 2016, 10:13

Misschien wil de NMBS de rechtstreekse verbinding Visé - Hasselt wel behouden en wordt de huidige "IC" ingekort tot Visé. Dan kan de trein van Arriva daar op aansluiten, zodat er op het gehele traject tussen Maastricht en Liège 2x/uur gereden wordt.
Of de Treinserie 1700 (België 2016) wordt verlengd naar Visé, zodat Visé weer een rechtstreekse verbinding met Leuven en Brussel heeft.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Do 04 Aug 2016, 10:34

Dat is precies wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Aug 2016, 10:47

Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?

Roel043 schreef:Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Zo vaak rijden die hogesnelheidstreinen niet, 1 x per uur moet voldoende zijn om daar aansluiting op te bieden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Seat Ibiza
Berichten: 14
Lid geworden op: Wo 06 Jul 2016, 17:31

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Seat Ibiza » Do 04 Aug 2016, 11:40

Arriva heeft kleine aanpassing gedaan:
Seat Ibiza schreef:Lijnennet voor Maastricht zou dus zoiets worden...

Stadslijnen:
Lijn 1: Malberg - Randwyck - Eyldergaard - De Heeg
Lijn 2: Oud Caberg - Randwyck -Eyldergaard - De Heeg - Eijsden
Lijn 3: Wolder - Wittevrouwenveld - Geusselt - Nazareth
Lijn 4: Pottenberg - Wittevrouwenveld - Geusselt - Berg en Terblijt - Valkenburg
Lijn 5: Daalhof - Heugem - Eijsden
Lijn 6: Daalhof - Scharn - Amby
Lijn 7: Caberg - Bosscherveld - Villapark
Lijn 8: Boschpoort - Scharn - Bemelen - Valkenburg
Lijn 9: Bunde - Itteren - Borgharen - Station
Lijn 10: Maastricht Noord P&R - Station - Centrum - Emmaplein - Tongerseplein - Randwyck - Heer-Oost - Gulpen

Streeklijnen:
Lijn 30: Sittard - MAA - Meerssen - Maastricht Noord P&R - Limmel - Station
Lijn 57: Gulpen - Slenaken - Gronsveld - Randwyck - Heugemerveld - Station

Q-Liner:
Lijn 350: Aachen - Gulpen - Maastricht

Scholierenlijn:
Lijn 610: Simpelveld - Gulpen - Sibemaweg - Station

De haltes in Heugem-Zuid blijven dus bediend worden.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 04 Aug 2016, 12:06

reisthijs schreef:Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?

Roel043 schreef:Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Zo vaak rijden die hogesnelheidstreinen niet, 1 x per uur moet voldoende zijn om daar aansluiting op te bieden.

Ik meen me te herinneren dat de Thalys richting Duitsland om .15 lag en de Thalys naar Parijs om .45. Dat is niet handig voor een uursdienstaansluiting. Wellicht dat daarom 2x/uur gereden wordt?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Aug 2016, 12:57

Ik ga er van uit dat reizigers richting Duitsland in Aachen overstappen. Dan is het niet nodig om in Liège aansluiting richting Duitsland te geven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Do 04 Aug 2016, 14:26

reisthijs schreef:Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?

Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
Ik vemoed dat de NMBS Visé (bijna 18.000 inwoners) toch belangrijk genoeg vindt om ook zelf met een trein te blijven bedienen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Erno-BE » Do 04 Aug 2016, 14:34

In België en Duitsland is het gebruikelijk om een dorp van 18.000 inwoners te bedienen met slechts een uursdienst, dus ik verwacht niet dat de NMBS naast de RE18/LIMAX nog een extra trein laat rijden tussen Liège en Visé. Indien er gekeerd kan worden in Eijsden is een tweede trein tussen Maastricht en Visé erg vreemd.

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Do 04 Aug 2016, 14:48

Ten noorden van station Eijsden liggen overloopwissels. Bij stakingen van de NMBS kwam het in het verleden regelmatig voor dat de NS station Eijsden met een dieseltreinstel bediende en op station Eijsden kop maakte.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Aug 2016, 14:54

Arriva zal een deal met de NMBS moeten sluiten om naar België te kunnen rijden, ik verwacht dat de NMBS daar zelf ook voordeel uit wil halen. Als ze de uurdienst naar Liège en Visé naar Arriva kunnen overdragen (waarbij Arriva dan in opdracht van de NMBS rijdt) is dat een mooie bezuiniging.

paolie schreef:Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden. Dat tot Visé rijden is een idee van de provincie. Dat is geen uitgewerkt plan, die uitwerking laten ze aan de vervoerders over, dus de uiteindelijke uitvoering kan best anders zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Do 04 Aug 2016, 14:58

reisthijs schreef:Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden.
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Erno-BE » Do 04 Aug 2016, 16:46

reisthijs schreef:Arriva zal een deal met de NMBS moeten sluiten om naar België te kunnen rijden, ik verwacht dat de NMBS daar zelf ook voordeel uit wil halen. Als ze de uurdienst naar Liège en Visé naar Arriva kunnen overdragen (waarbij Arriva dan in opdracht van de NMBS rijdt) is dat een mooie bezuiniging.

paolie schreef:Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden. Dat tot Visé rijden is een idee van de provincie. Dat is geen uitgewerkt plan, die uitwerking laten ze aan de vervoerders over, dus de uiteindelijke uitvoering kan best anders zijn.

Ik vind 2x/uur een trein tussen Maastricht en Liège behoorlijk veel, 2x/uur tussen Maastricht en Eijsden kan ik me wel voorstellen dat dat wenselijk is.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9542
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Wubbo » Do 04 Aug 2016, 18:53

Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.

busfanNL
Berichten: 814
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor busfanNL » Do 04 Aug 2016, 19:25

Is er al iets bekend over de onderaannemer die gaat rijden? Wordt het TCR, de lokale taxibedrijven, Munckhof of allemaal?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Erno-BE » Do 04 Aug 2016, 19:51

Wubbo schreef:Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.

Tussen Maastricht en Liège zit een staatsgrens en een taalgrens. Het aandeel forenzen is dan niet zo hoog. Naar Eijsden reizen wel veel forenzen en studenten en voor woon-werkvervoer is een halfuursdienst (in de brede spits) wel wenselijk.

busje10
Berichten: 26
Lid geworden op: Ma 04 Mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor busje10 » Do 04 Aug 2016, 20:10

busfanNL schreef:Is er al iets bekend over de onderaannemer die gaat rijden? Wordt het TCR, de lokale taxibedrijven, Munckhof of allemaal?

Wie zegt of die gaat rijden?

Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...

Francois

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Do 04 Aug 2016, 20:19

busje10 schreef:Wie zegt of die gaat rijden?

Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...

Francois
Toch zijn de chauffeurs bij Arriva Brabant die ik ken over het algemeen best tevreden over Arriva. Sowieso meer dan over Veolia en/of BBA.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

busje10
Berichten: 26
Lid geworden op: Ma 04 Mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor busje10 » Do 04 Aug 2016, 20:33

Hainje schreef:
busje10 schreef:Wie zegt of die gaat rijden?

Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...

Francois
Toch zijn de chauffeurs bij Arriva Brabant die ik ken over het algemeen best tevreden over Arriva. Sowieso meer dan over Veolia en/of BBA.

Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Do 04 Aug 2016, 20:35

busje10 schreef:Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..
Oh misinterpretatietje. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Do 04 Aug 2016, 21:06

Erno-BE schreef:
Wubbo schreef:Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.

Tussen Maastricht en Liège zit een staatsgrens en een taalgrens. Het aandeel forenzen is dan niet zo hoog. Naar Eijsden reizen wel veel forenzen en studenten en voor woon-werkvervoer is een halfuursdienst (in de brede spits) wel wenselijk.

Nu ken ik Eijsden toevallig vrij goed en ik kan je garanderen: zowel Visé-Luik als Luik-Maastricht kennen veel meer reizigers dan Eijsden-Maastricht.

busfanNL
Berichten: 814
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor busfanNL » Do 04 Aug 2016, 21:50

Hainje schreef:
busje10 schreef:Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..
Oh misinterpretatietje. :P

Ik hoop niet dat het veolia praktijken worden. Een halfjaar later weer een nieuwe dienstregeling.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast