Pagina 82 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 09:52
door Roeland
Meltrain schreef:Ik ben benieuwd hoe het met de tarieven wordt. Het is immers prima dat de parallelliteit tussen trein en bus wordt verminderd, maar dan is het wel wenselijk als er tariefintegratie komt tussen bus en (Arriva) trein.
Verder vraag ik me af of er voor de Qliner een hoger kilometertarief komt en wat voor soort abonnementen er komen.
Je kent Arriva toch wel een beetje: zo ongeveer iedere lijn die sneller dan een fiets rijdt, wordt Q-liner met een hoger tarief.

Wat ik op die lijnennetkaart zie, is: veel parallelle verbindingen worden geschrapt, een aantal doorgaande verbindingen wordt Q-liner en een fors aantal dunne lijnen verdwijnt helemaal, of wordt een 600-lijn (rijdt alleen in de scholierenspits?)
Ook worden veel verbindingen die nu nog dorp-stad zijn (bijv. lijn 74, die nu dorpjes als Kelpen en Grathem verbindt met de belangrijkste bestemmingen Weert en Roermond) uitgekleed tot een niks-naar-nergens-lijntje, dat weliswaar die dorpen wel bedient, maar ze niet meer met die bestemmingen verbindt, maar slechts met andere station-loze dorpjes.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 11:09
door CamilleKreemers
ik verwacht eigenlijk dat een deel van de verbindingen straks geschrapt wordt wegens geen tot zeer weinig gebruik. Er was denk ik niet geëist dat er verbindingen geboden wordt met de belangrijkste trekpleisters van de rit.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 18:55
door busje10
Het wordt aardig uitgedund, lijn 57 gaat bv niet meer 2x per uur rijden in de spits... Het gaat er niet beter op worden is mijn voorgevoel...

En Arriva heeft de ambitie om 10% meer reizigers te gaan vervoeren als Veolia. Het zal mij beniewen....

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 19:04
door BR628
Nou ken ik de bezetting van die lijn 57 niet maar over het algemeen werkt Arriva zo dat goed lopende, hoog bezette buslijnen verder worden uitgebreid in aantal ritten en slecht bezette, rustige lijnen worden afgebouwd. Dat zal in Limburg straks niet anders zijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 19:43
door Daniel
Nou is dat natuurlijk niet persé de meest handige oplossing: dat lijnen slecht lopen hoeft namelijk niet persé te liggen aan het ontbreken van vervoervraag in een bepaalde plaats, maar dat kan ook zo zijn doordat het bestaande vervoeraanbod niet aansluit op de reizigersvraag die er wel is. Als je dan vervolgens die al niet optimaal lopende lijn in frequentie gaat afbouwen versterk je de vicieuze cirkel die er al was. Dat terwijl het aanpassen van de lijn naar de vraag die er wel is allicht juist een lichte groei op zou leveren.
Zeker in Limburg waar Veolia toch wel wat opmerkelijke bezuinigingen doorgevoerd heeft door de financiële positie is de kans op dat soort lijntjes zeker aanwezig.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 21:21
door Yanaike
Als ik zo naar het lijnennet kijk van Arriva, dan zou ik in ieder geval de 76 Ell - Grathem - Maasbracht doortrekken naar Echt (in plaats van lijn 60 of 61) zodat die lijn in ieder geval ergens aan het spoorwegennetwerk vast zit. En bij voorkeur aan de andere kant ook naar Weert.

Verder zou ik of de verbinding Roggel - Panningen, of Roggel - Meijel (bij voorkeur de laatste) in stand houden, er ontstaat daar nu wel een erg groot gat.

Ik snap niet helemaal de gedachte achter de ringlijnen 62/63 Roermond - Posterholt - Roermond. Waarom per se ringlijnen? En rijden er tussen Roermond en Sint Odilienberg niet te veel verschillende bussen?

Overigens vind ik het ook wel opvallend dat Arriva de busroutes overal zoveel mogelijk strekt, maar dat lijkt juist niet het geval te zijn voor lijn 61 die nog steeds via de kern van Montfort blijft om rijden.

Verder ben ik niet zo'n grote fan van de ringlijnen bij Heerlen en ik vraag me af waarom bepaalde buslijnen bij Kerkrade, busstation eindigen en niet bij Kerkrade, station.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 21:40
door regenmaker
Yanaike schreef:Verder zou ik of de verbinding Roggel - Panningen, of Roggel - Meijel (bij voorkeur de laatste) in stand houden, er ontstaat daar nu wel een erg groot gat.
Als de reisrelatie Roggel en Panningen niet groot is, (wat mij lijkt) is het logisch dat de lijn daar geschrapt wordt. Er wordt ook niet echt iets tussen de twee plaatsen bediend.

Ik vind het mooi dat het busverkeer tussen Nederland en Duitsland fors wordt versterkt, waarom lijnen bij de grens laten ophouden? Zoals de SB3, die nu eindigt in Tüddern nog geen kilometer van Sittard. Kan je net zo goed doorrijden. Ook de Qliner naar Heinsberg vind ik een goed idee.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 22:06
door Plutona
Beide lijnen gaan nu wel een herkansing krijgen. In het verleden was SB3 ook al eens een verbinding tussen Sittard en Geilenkirchen, toen door West.
Roermond - Heinsberg is door Veolia ook geprobeerd in de vorm van lijn 79.
Ik ben benieuwd welke middelen Arriva gaat toepassen om ervoor te zorgen dat deze lijnen nu wel slagen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 22:24
door bartjemestrom
Bedenk wel dat Heinsberg tegenwoordig een station heeft, en toen nog niet :wink:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 22:39
door busfanNL
Komen de Qliners in een speciale Limburgse Qliner huisstijl of gewoon de normale donkerblauwe Qliner huisstijl?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 22:44
door Yanaike
regenmaker schreef:
Yanaike schreef:Verder zou ik of de verbinding Roggel - Panningen, of Roggel - Meijel (bij voorkeur de laatste) in stand houden, er ontstaat daar nu wel een erg groot gat.
Als de reisrelatie Roggel en Panningen niet groot is, (wat mij lijkt) is het logisch dat de lijn daar geschrapt wordt. Er wordt ook niet echt iets tussen de twee plaatsen bediend.
Het is niet per sé het bedienen van een reisrelatie het is vooral het verbinden met een knooppunt. Vanuit Panningen kun je nu makkelijk alle kanten op: naar Weert, naar Sevenum, naar Venlo. De reisrelatie via Panningen hoeft niet heel groot te zijn, maar voor die paar mensen wordt de reis wel veel langer aangezien de QLiners straks ook niet in Horn stoppen.

Maar de relatie Roggel - Meijel lijkt mij eerlijk gezegd belangrijker idd.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 05 aug 2016, 23:49
door regenmaker
Yanaike schreef:Het is niet per sé het bedienen van een reisrelatie het is vooral het verbinden met een knooppunt. Vanuit Panningen kun je nu makkelijk alle kanten op: naar Weert, naar Sevenum, naar Venlo. De reisrelatie via Panningen hoeft niet heel groot te zijn, maar voor die paar mensen wordt de reis wel veel langer aangezien de QLiners straks ook niet in Horn stoppen.

Maar de relatie Roggel - Meijel lijkt mij eerlijk gezegd belangrijker idd.
In de plannen van Arriva zijn er voor Roggel en Heythuysen twee Qliners naar de stations Roermond en Weert. Het klopt inderdaad dat de reistijd op het Panningen - Roggel traject fors toeneemt, wat natuurlijk altijd jammer is. Maar Arriva (en de provincie) maakt harde keuzes.

En bedenkt dat Roggel - Meijel alleen door een scholierenlijntje wordt bediend (beperkt verkeer) en dus ook geen noemenswaardige verbinding is in het plan van Arriva.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 06 aug 2016, 00:19
door bartjemestrom
busfanNL schreef:Komen de Qliners in een speciale Limburgse Qliner huisstijl of gewoon de normale donkerblauwe Qliner huisstijl?
Alle bussen krijgen de Limburgse huisstijl. Voor zover mij bekend is er geen speciale huisstijl voor de Qliner

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 06 aug 2016, 10:02
door OmniLezer
Nu kan je ook shoppen in Duitsland of werken in Duitsland op een milieubewuste manier. ik denk zelf dat ik in de vakanties (in 2017) ook even langs ga komen in Limburg. Ik ken ook wat mensen in Gogh/Hommersum dus die kan ik ook een bezoekje brengen later. Dankzij Arriva. Arriva a Deutschen Bahn company.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 14:13
door jjasloot
Arriva heeft de lijnennetkaarten weer van haar website afgehaald en vervangen door:
Lijnennetkaarten

De lijnennetkaarten worden in september gepubliceerd. Vanwege omstandigheden is dit later dan oorspronkelijk toegezegd.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 14:47
door EtienneM
Via de directe link zijn de concepten van de lijnennetkaarten nog wel te zien:

• Lijnennetkaart Limburg: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=c00 ... tentid=391
• Lijnennetkaart Trein / Qliner / Snelbus: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=5e6 ... tentid=392
• Lijnennetkaart Maastricht: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=705 ... tentid=393

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 18:46
door OmniLezer
Wat me wel opvalt, is dat de buslijn naar Hamont niet is gekomen. Deze kan toch ook wel onder lijn 173 vallen van Hermes, want vanaf Vogelplein, Budel zou de bus gewoon een rondje Hamont kunnen pakken van 10 minuten. Des noods kan er een buurtbuslijn van Weert parrallel aan lijn 173 tot aan Vogelplein en dan een rondje Hamont gaan.

Zo kan lijn 74/790 ook tot aan Molenbeersel, Grens gaan aangezien deze toch aansluit op de buslijn 15 van De Lijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 20:37
door huibf
Ik had ook wel ooit dat idee in Hamont. Maar weet je wel wat dit op jaarbasis extra gaat kosten. Hoeveel reiziger trek je en hoeveel moeten er omrijden!

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 22:06
door huibf
EtienneM schreef:Via de directe link zijn de concepten van de lijnennetkaarten nog wel te zien:

• Lijnennetkaart Limburg: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=c00 ... tentid=391
• Lijnennetkaart Trein / Qliner / Snelbus: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=5e6 ... tentid=392
• Lijnennetkaart Maastricht: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=705 ... tentid=393
Er waren er mee.... het laaste cijfer ophogen gaat, maar dan krig je toch de kaarten van maastricht?
Heeft iemand de data op zijn schijf ?
Ik zou ze graag willen hebben.

Wat vinden we trouwens van de streekkaart. Ik vindt het contrast erg duidelijk. Ik ben ook erg te spreken over alle halten die erop geplaatst zijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 22:12
door Suus
Laatste cijfer voegt niets toe, het uuid is zo te zien voor elke bestand een uniek gegenereerd nummer.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 22:16
door EtienneM
huibf schreef:
Er waren er meer... (...)
Klopt inderdaad, dit waren de enige drie die ik in m'n geschiedenis had staan. De andere kaarten heb ik helaas de link niet van.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 22:30
door Hainje
Shit. Ik heb ze recent allemaal een keer geopend gehad. Maar uitgerekend afgelopen week heb ik weer even mijn browsergeschiedenis opgeruimd. :')

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 22:41
door Meltrain
EtienneM schreef:
huibf schreef:
Er waren er meer... (...)
Klopt inderdaad, dit waren de enige drie die ik in m'n geschiedenis had staan. De andere kaarten heb ik helaas de link niet van.
Volgens mij "missen" we alleen Parkstad nog.
Ik heb alleen de lijnennetkaart van heel Limburg opgeslagen, dus ik kan je helaas ook niet verder helpen.
huibf schreef: Wat vinden we trouwens van de streekkaart. Ik vindt het contrast erg duidelijk. Ik ben ook erg te spreken over alle halten die erop geplaatst zijn.
Mooi ontworpen kaart inderdaad. :pos:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 23:10
door cassie127
Ik ga ff kijken of ik ze allemaal heb en dan staan ze straks op de link hier onder :D

Edit: ik heb ze gevonden en ze staan er nu allemaal pop! *O* . Ze hebben alen niet een handige bestandsnaam. Maar dit pas ik na mijn vakantie wel weer aan.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 13 aug 2016, 14:21
door OmniLezer
Van de stadslijnen 4 en 8 in Maastricht kan je nou al verwachten dat je stads- en streekbussen gaat vinden omdat het een lijn van beide smaken is.