Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sirvinniei » Do 18 Aug 2016, 23:51

jorgo schreef:Berg aan de Maas wordt nu ook alleen maar bij die bewuste halte bediend meen ik, als tussenhalte van de lijnen 11/12 en 110. Door daar te stoppen, voorkomt men dat er door het dorp zelf gelust moet worden. Straks wordt deze halte de eindhalte van lijn 39. Het is dan apart, dat er niet even naar het dorp wordt doorgereden.

Wel verliest Meers (ong. 1000 inwoners) in de gemeente Stein zijn bus. Over de bediening van Meers is al in de Hermestijd genoeg discussie geweest.

Wat resteert is Geulle, wat geen 3.000 inwoners heeft geloof ik maar wel bijna. Er zijn dorpen van vergelijkbare grootte die wel een bus hebben, omdat er toevallig een andere langskomt. Voor Geulle zou een afzonderlijke lijn moeten worden ingericht en dat doet men dus niet. De ironie van die afgelegen ligging is echter wel dat lopen naar een nabijgelegen halte of station juist hier ondoenlijk is. Neem de Essendijk als centrum van het dorp: lopen naar de dichtstbijzijnde halte van lijn 59 (straks 30), het Bedrijvenpark bij het vliegveld, is zo'n 2,5 kilometer, met aanzienlijk hoogteverschil. De andere kant op, naar station Bunde, is 3,5 kilometer vlak. Beide routes hebben grotendeels geen stoep, zijn matig verlicht en verlopen langs een bosrand.

Er kwam toch een bulbus/auto achtig systeem waarbij mensen van huis opgehaald werden en naar de dichtsbijznde halte werden gebracht.

jorgo
Berichten: 15
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor jorgo » Vr 19 Aug 2016, 10:29

Hmm, ik denk dat je verwijst naar de in het PvE voorgestelde 'Zoekgebieden'. Dat waren minder drukke kernen waar (in aansluiting op ander ov of door doortrekken van regulieren lijnen) een bediening moest plaatsvinden, al dan niet op reserveringsbasis, en al dan niet met reguliere bediening in de spitsuren. Zie bijlage F4 hier: http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en ... nbesteding

Geulle staat echter net als Rijckholt (nu lijn 66) op pagina 7 benoemd als kern waar ook dat niet hoeft.

In de praktijk denk ik obv de lijnenkaart dat Arriva de Zoekgebieden zoveel mogelijk klassiek wil bedienen. Denk aan de gebieden Berg ad Maas/Einighausen/Guttecoven, Geleen/Spaubeek/Schimmert, Swier/Wijnandsrade. Er staan gewoon lijnen ingetekend naar die kernen. Er staat niet dat dit spitslijnen zijn die buiten de spits met een flexibel aanbod worden aangevuld, maar het zou natuurlijk in theorie kunnen dat de kaart dat onderscheid niet maakt.

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sirvinniei » Vr 19 Aug 2016, 10:48

http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en ... Limburgnet
Heeft Geulle dan minder dan 20 reizigers?

paolie
Berichten: 216
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor paolie » Vr 19 Aug 2016, 12:06

Kern Geulle heeft trouwens bij lange na geen 3000 inwoners. Hooguit de helft.

Seat Ibiza
Berichten: 14
Lid geworden op: Wo 06 Jul 2016, 17:31

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Seat Ibiza » Vr 19 Aug 2016, 21:36

Volgens Wikipedia: "Geulle-Boven telde in 2005 circa 1020 inwoners, Geulle-Beneden circa 1320 en Geulle aan de Maas circa 220."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Vinny » Za 20 Aug 2016, 09:27

Als ik dat optel kom ik op zo'n 2.500 inwoners uit in het verzoringsgebied. In concessiegebied Amstelland-Meerlanden rijdt er een speciale bus voor de bediening van Nes a/d Amstel dat krap 500 inwoners telt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Za 20 Aug 2016, 10:23

Maar in Amstelland kan dat uit omdat er meer dan een handvol zware lijnen zijn waar een vervoerder dik op verdient. Dan is zo'n dun zijlijntje budgetair geen probleem. In Limburg is de trein heel duidelijk de drager van het netwerk, misschien is er een enkele sterke buslijn in het zuiden. Dat wordt het moeilijker luxe te veroorloven.
Rame à l'approche

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1272
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Frank » Za 20 Aug 2016, 11:11

Dat is een logische verklaring als je op concessieniveau gaat kijken. Als je naar het landelijke OV-netwerk gaat kijken ben je suboptimaal bezig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Za 20 Aug 2016, 11:12

Dat ben ik met je eens, maar dan zal toch eerst landelijk beleid nodig zijn. Dat ontbreekt nu al meer dan 20 jaar.
Rame à l'approche

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor datm » Za 20 Aug 2016, 11:57

Suus schreef:Dat ben ik met je eens, maar dan zal toch eerst landelijk beleid nodig zijn. Dat ontbreekt nu al meer dan 20 jaar.

Dan zal je de aanbesteding voor het openbaar vervoer niet meer bij de decentrale overheid moeten leggen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 20 Aug 2016, 12:15

Ja of je zorgt voor centrale regelgeving :X
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor regenmaker » Za 20 Aug 2016, 12:24

Suus schreef:Maar in Amstelland kan dat uit omdat er meer dan een handvol zware lijnen zijn waar een vervoerder dik op verdient. Dan is zo'n dun zijlijntje budgetair geen probleem. In Limburg is de trein heel duidelijk de drager van het netwerk, misschien is er een enkele sterke buslijn in het zuiden. Dat wordt het moeilijker luxe te veroorloven.


Lijn 83 Nijmegen - Venlo is ook een sterke buslijn in de concessie. Maar daar red je het niet mee.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor datm » Za 20 Aug 2016, 12:42

Het ligt er ook aan hoeveel een concessieverlener aan exploitatiebijdrage wilt uitgeven. Iedere provincie is daar vrij in en de ene provincie heeft meer geld over voor het openbaar vervoer dan bijvoorbeeld een kleinere provincie als Drenthe of Zeeland. En het ligt er ook net aan wat het beleid is van de provincie. Misschien vind het provinciebestuur ruimtelijke ontwikkeling en goede begaanbare wegen belangrijker als goed openbaar vervoer.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor regenmaker » Za 20 Aug 2016, 12:49

Dat hangt samen met welke partijen er in het provinciebestuur zitten. En vooral hun verkiezingsprogramma.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Aug 2016, 14:02

Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Za 20 Aug 2016, 17:15

Denk dat het geen kwaad kan om een landelijke basisconcept te ontwikkelen voor kernen waar geen regulier OV geboden kan worden. Al is het maar om wildgroei aan allerlei vage projectjes te voorkomen.

Dan krijg je bijvoorbeeld zo iets:

Minimum
Module 1
Module 2
Module 3
Module 4

Je kunt bijvoorbeeld dan Module 1 en 4 inzetten in een gebied of alleen maar Module 3.
Maar dat die Modules dan wel landelijk uitgerold worden zodat iemand uit Groningen weet wat hij kan verwachten wanneer blijkt dat er in Zuid-Limburg op plek van bestemming Module 2 van kracht is. En andersom uiteraard.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Meltrain » Za 20 Aug 2016, 17:27

Voor Geulle is het wellicht handiger om daar een station te openen.
Dan wordt die plaats bediend, heeft het een snellere verbinding met de rest van Nederland en hoeft er geen speciale buslijn voor in het leven geroepen te worden.

Krijgt Maastricht Noord trouwens ook perrons aan de lijn naar Sittard?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor datm » Za 20 Aug 2016, 18:45

Als we toch een landelijk beleid gaan ontwikkelen zorg er dan meteen voor dat alle tarieven gelijk zijn in heel Nederland. Nu heb je een wildgroei aan allerlei soorten ritten, dagkaartjes en abonnementen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Za 20 Aug 2016, 19:22

datm schreef:Als we toch een landelijk beleid gaan ontwikkelen zorg er dan meteen voor dat alle tarieven gelijk zijn in heel Nederland. Nu heb je een wildgroei aan allerlei soorten ritten, dagkaartjes en abonnementen.

Dat is eigenlijk ook wat ik wilde zeggen, maar de boodschap is kennelijk in mijn hoofd blijven steken. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Vinny » Za 20 Aug 2016, 22:33

Wubbo schreef:Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?
Gesubsidieerd openbaar vervoer is een sociale voorziening. Daarom leggen de meeste aanbestedende overheden ook eisen vast omtrent de ontsluiting van bepaalde woongebieden. Je kunt daarin doorslaan zoals in Vlaanderen. Je kunt ook sommige gebieden (quasi-) onbereikbaar maken zoals kennelijk de provincie Limburg van plan is. Toen ik jaren geleden stage liep bij de Stadsregio Amsterdam was een woonkern van 1000 inwoners al genoeg om in ieder geval op werkdagen overdag een buslijn te eisen met een uursfrequentie. Ik vind dat een redelijke eis. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Za 20 Aug 2016, 22:56

Vinny schreef:Toen ik jaren geleden stage liep bij de Stadsregio Amsterdam was een woonkern van 1000 inwoners al genoeg om in ieder geval op werkdagen overdag een buslijn te eisen met een uursfrequentie. Ik vind dat een redelijke eis. :Y
Dat kun je wel een redelijke eis vinden, maar als er dan gewoon simpelweg niemand in zit dan is dat ook kapitaalsvernietiging. Kapitaal dat wellicht elders beter gebruikt kan worden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor datm » Za 20 Aug 2016, 23:01

Ligt er natuurlijk ook net aan of die woonkern ook voorzieningen heeft zoals een school, winkelcentrum of ziekenhuis

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Wubbo » Zo 21 Aug 2016, 09:14

En wat voor mensen er wonen (veel ouderen? Veel scholieren?) en komen (toerisme? voorzieningen?), en wat de afstand is tot de volgende OV-halte, etcetera. Kortom: ik vind het onzin om al die plaatsen landelijk op dezelfde manier te behandelen.

1x per uur een bus is voor Schiermonnikoog een onredelijke eis.

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 21 Aug 2016, 10:09

Wubbo schreef:Waarom zou je landelijk beleid willen voor het aantal inwoners van een kern die nog bediend moet worden met OV? In welk opzicht zijn Nes en Geulle vergelijkbaar, behalve in aantal inwoners?

Schiermonnikoog heeft 925 inwoners en 5 buslijnen, is dat dan de standaard voor elk dorp met 925 inwoners?

Schiermonnikoog is autoluw. Daar heb je dus geen concurrentie van.

huibf
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Zo 21 Aug 2016, 11:03

Je kan daar geen standaard in vinden. Omdat elke dorp op zich staat.
Sommige dorpen hebben nu eenmaal 'geluk' al ze liggen aan een route tussen 2 grote plaatsen of er een attractie aan de lijn ligt.
Of een dorp dat een 'uitloper' is geworden van een grote stad, want dan kan namelijk de bereikbaarheid van die stad een issue zijn om een buslijn in te leggen.
Als je nu eenmaal een een gebied woont met kleine dorpen dan is het OV daar gewoon erg duur, zeker in de rustige uren en de weekenden.
Bereikbaarheid (ivm file etc) is geen issue op het platteland.
Lijkt me ook dan de keuze die je moet maken. Als je OV afhankelijk bent moet je niet achteraf gaan wonen.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast