Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Di 15 Apr 2014, 18:49

huibf schreef:NS mag best inschrijven jn mebedingen dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.

Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Hainje » Di 15 Apr 2014, 18:53

Wat is dat nu weer voor onzin? :')
Die diensten vallen toch gewoon onder het HRN?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Di 15 Apr 2014, 18:57

Meltrain schreef:
fogeltje schreef:Ten koste van bestaande IC's richting de Randstad? Liever niet, maar een IC Eindhoven - Nijmegen (al dan niet verlengd naar Arnhem en Maastricht) zie ik wel zitten.

Over de Maaslijn? :? Dat rijdt enorm om.

Er werd eerst alleen gesproken over een IC Maastricht - Arnhem. Ik ging uit van een route over Eindhoven en 's-Hertogenbosch.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1369
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor BrengMe » Di 15 Apr 2014, 19:11

Erno-BE schreef:Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.

Onzin, NS mag gewoon meedoen aan een aanbesteding. Dan is het niet nodig om andere treindiensten, niet eens treindiensten die in de buurt komen van die concessie, af te moeten stoten.
---

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Di 15 Apr 2014, 19:15

Erno-BE schreef:
huibf schreef:NS mag best inschrijven jn mebedingen dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.

Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.

Als een overheid een aanbesteding uitschrijft dan mag elk bedrijf daar op inschrijven. Als dan blijkt dat een heel groot bedrijf wat al veel treindiensten heeft kan aantonen dat het aan de voorwaarden voldoet en in vergelijking met andere bedrijven ook nog het beste bod heeft, dan is er helemaal niets dat dat kan tegenhouden. Als je op die manier een aanbesteding houdt is dat een mogelijk gevolg en daar is helemaal niets oneerlijke concurrentie aan.

Als je concurrentie binnen je provincie wil moet je het vervoersgebied opsplitsen en een clausule opnemen dat de winnaar van gebied A niet de winnaar mag zijn van gebied B. Daar heeft Limburg (mijn inziens terecht) niet voor gekozen dus is er geen enkele legale mogelijkheid om NS buiten de deur te houden. Ik vraag mij sowieso af wat dat bedrijf die politici heeft misdaan, dat ze zo tekeer gaan.
Rame à l'approche

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor WSM » Di 15 Apr 2014, 19:19

Erno-BE schreef:Ik vind dat als NS mee wil dingen met aanbestedingen de NS de s7500, s7000, s9000 en s9100 moet afstoten. Anders vind ik het oneerlijke concurrentie.

Dat zou NS vast een goed idee vinden.
Alleen jammer dat het weer zoveel belastinggeld gaat kosten...

Hoe is de financiering van een aanbestede 6800 / 6900 eigenlijk gedekt?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor matti93 » Di 15 Apr 2014, 19:26

Ik vraag me wel af onder welke naam de NS dan in zou willen schrijven. Ik verwacht niet dat ze hun sterke naam op het HRN ook aan regionaal busvervoer willen koppelen. Ik verwacht eerder een inschrijving van Qbuzz, dat nu in de BRU-concessie al ervaring aan het opdoen is met railvervoer. De stap van sneltram naar stoptrein lijkt me niet onrealistisch.

Door in het PVE ervaring met zowel bus- als treinvervoer te eisen, is het overigens prima mogelijk de NS buiten de deur te houden (tenzij ik een eerder bus-avontuur gemist heb). Ik verwacht eerder een eis over ervaring met busvervoer dan een eis voor ervaring met treinvervoer (de term rail-vervoer zou kunnen volstaan).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Di 15 Apr 2014, 19:30

NS kan inschrijven met Abellio, daaronder zijn zowel treindiensten buiten Nederland als busdiensten in Nederland in vertegenwoordigt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Michael 1988 » Di 15 Apr 2014, 19:58

reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Raar dat ze NS dan alleen mee laten doen met die twee lijnen.
Dat is dan ook onzin, er is geen reden waarom NS niet gewoon op de gehele Limburg-concessie zou mogen inschrijven.


Wat ik bedoelde was dat de provincie Limburg juist wil dat de twee spoorlijnen (Roermond - Heerlen en Sittard - Maastricht) juist onder de concessie Limburg wil hebben. Nu wil de staatssecretaris dat schijnbaar juist niet en dat NS met alleen die twee lijnen als aparte concessie mee mag gaan doen, al dan niet dat de twee lijnen helemaal niet worden gedecentraliseerd en gewoon bij NS blijven (al kan ik me met dat laatste vergissen). Dat vind ik dus een raar iets aan het worden nu.

Overigens een edit op mijn vorige bericht. Ik las het verkeerd. Zowel Veolia als Connexxion hadden gereageerd (meende daar Syntus te zien staan).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

CamilleKreemers
Berichten: 2311
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 15 Apr 2014, 20:33

huibf schreef:NS mag best inschrijven is mijn mening, maar dan wel volgens het pve.
Dus trein en bus samen, onder een naam. Want dat is de eis.
Of mag NS geen bussen rijden, en zo nee, waarom dan niet.
Wat dat zou oneerlijk zijn, want dan kan je een pve schrijven zodat een mogelijke partner wordt uitgeschakeld. Zo mag je ook niet opnemen dat de vervoerder bijvoorbeeld 100% Nederlands moet zijn.

Waar is dan geëist dat er onder een naam wordt ingeschreven?
Een combinatie van twee bedrijven met een afgestemd plan is toch ook mogelijk?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Di 15 Apr 2014, 20:49

Hainje schreef:Wat is dat nu weer voor onzin? :')
Die diensten vallen toch gewoon onder het HRN?

Deze stoptreindiensten passen beter bij een regionaal samenhangend net. De s9100 bij Groningen-Drenthe, de s9000 bij Friesland, de s7000 bij Twente en de s7500 (gecombineerd met Valleilijn) bij Veluwe en eigenlijk de s7600 bij de SAN. De vervoerders die er nu rijden met busdiensten willen graag deze treindiensten overnemen en kunnen deze treindiensten als ruggegraat voor het regionaal OV-net inzetten. Op Zwolle-Emmen heeft Arriva ook betere oordelen gekregen dan NS destijds. Een regionale sprinter is niet meer dan een regionaal stoptreintje met een pantograafje en rijdt op een traject waar ook Intercities rijden. Laat de NS maar in de Randstad rijden en Intercities rijden. Als ze graag stoptreinen in Drenthe of Twente willen rijden moeten ze maar een offerte indienen. Laat het beste aanbod maar winnen. Of dat NS, Arriva of Syntus is. De NS wordt nog te veel de hand boven het hoofd gehouden tot frustratie van bijv. Arriva en Syntus. Deels hebben ze gelijk. Het moet veranderen.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor WSM » Di 15 Apr 2014, 21:11

En wie gaat dat betalen dan?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Di 15 Apr 2014, 21:19

Bee schreef:... gekozen dus is er geen enkele legale mogelijkheid om NS buiten de deur te houden. Ik vraag mij sowieso af wat dat bedrijf die politici heeft misdaan, dat ze zo tekeer gaan.


Inderdaad. Als dat de reden zou zijn. Dan zou Veolia al helemaal afvallen. Deze hebben de provincie Limburg minimaal 10 miljoen gekost om ze te redden van de ondergang. Daarbij nog een x aantal lijnen die op (mijn inziens) schandalige (laten we het netjes houden) wijze zijn verhuisd naar andere concessies.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor reisthijs » Wo 16 Apr 2014, 00:10

Michael 1988 schreef:Wat ik bedoelde was dat de provincie Limburg juist wil dat de twee spoorlijnen (Roermond - Heerlen en Sittard - Maastricht) juist onder de concessie Limburg wil hebben. Nu wil de staatssecretaris dat schijnbaar juist niet en dat NS met alleen die twee lijnen als aparte concessie mee mag gaan doen, al dan niet dat de twee lijnen helemaal niet worden gedecentraliseerd en gewoon bij NS blijven (al kan ik me met dat laatste vergissen). Dat vind ik dus een raar iets aan het worden nu.
"Lijkt", "schijnbaar"... is het niet beter om die brief van Mansveld eens op te zoeken? Er wordt vast iets anders bedoeld dan jij denkt.

Het gaat er denk ik toch vooral om dat decentralisatie niet automatisch betekent dat er dan een andere vervoerder dan NS komt te rijden, in tegenstelling tot wat sommigen in Limburg blijkbaar dachten.
Laatst gewijzigd door reisthijs op Wo 16 Apr 2014, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Geert » Wo 16 Apr 2014, 00:11

Erno-BE schreef:Laat de NS maar in de Randstad rijden en Intercities rijden. Als ze graag stoptreinen in Drenthe of Twente willen rijden moeten ze maar een offerte indienen. Laat het beste aanbod maar winnen. Of dat NS, Arriva of Syntus is. De NS wordt nog te veel de hand boven het hoofd gehouden tot frustratie van bijv. Arriva en Syntus. Deels hebben ze gelijk. Het moet veranderen.

NS krijgt geen subsidie voor die treinen, ze worden uit de winst op andere HRN-treinen bekostigd. Ik weet niet welk bedrag op de offertes van Arriva et al zou staan, maar op die van NS is het een mooie ronde nul: deze treinen kosten de regionale overheden geen geld. In tegenstelling tot de luxe boemels van Arriva die door provincies betaald worden.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 16 Apr 2014, 00:52

reisthijs schreef:
Michael 1988 schreef:Wat ik bedoelde was dat de provincie Limburg juist wil dat de twee spoorlijnen (Roermond - Heerlen en Sittard - Maastricht) juist onder de concessie Limburg wil hebben. Nu wil de staatssecretaris dat schijnbaar juist niet en dat NS met alleen die twee lijnen als aparte concessie mee mag gaan doen, al dan niet dat de twee lijnen helemaal niet worden gedecentraliseerd en gewoon bij NS blijven (al kan ik me met dat laatste vergissen). Dat vind ik dus een raar iets aan het worden nu.
"Lijkt", "schijnbaar"... is het niet beter om die brief van Mansveld eens op te zoeken? Er wordt vast iets anders bedoeld dan jij denkt.

Het gaat er denk ik toch vooral om dat decentralisatie niet automatisch betekent dat er dan een andere vervoerder dan NS komt te rijden, in tegenstelling tot wat sommigen in Limburg blijkbaar dachten.


Heb jij die ergens? Ik niet en daarom gok ik dit.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor waldo79 » Wo 16 Apr 2014, 11:44

Die brieven zijn vast te achterhalen :Y
Mij best :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Wo 16 Apr 2014, 12:07

Erno-BE schreef:De vervoerders die er nu rijden met busdiensten willen graag deze treindiensten overnemen en kunnen deze treindiensten als ruggengraat voor het regionaal OV-net inzetten.

De vervoerders willen die treindiensten omdat er met een treindienst meer geld valt te verdienen dan met een bus, niet omdat er dan beter OV kan worden aangeboden.
Op Zwolle-Emmen heeft Arriva ook betere oordelen gekregen dan NS destijds.

Vind je het gek: de provincie gooit er een bak geld tegenaan om nieuwe treinen met een hogere frequentie te laten rijden. Als NS had ingeschreven (het is niet gebeurd, ik weet niet precies waarom) hadden ze net zo goed kunnen winnen.
De NS wordt nog te veel de hand boven het hoofd gehouden tot frustratie van bijv. Arriva en Syntus. Deels hebben ze gelijk. Het moet veranderen.
En de provincies doen dat niet met "hun" treinvervoerder? De berichten die nu uit de Limburgse politiek komen, geven de indruk dat ze het liefst direct een nieuw contract met Veolia afsluiten, terwijl er in het verleden op bedenkelijke wijze extra subsidie is binnengesleept door dat bedrijf.
Rame à l'approche

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Obus » Wo 16 Apr 2014, 12:17

Als de overheid niet oppast, gaat dit leiden tot moordende concurrentie in Zuid-Limburg. Veolia, dat waarschijnlijk de concessie in de wacht gaat slepen, zal geneigd zijn om reizigers tussen de grote Limburgse steden reizigers weg te trekken uit de NS-treinen en andersom. Het zou mij niets verbazen als de scheidslijnen tussen sprinter (Veolia) en intercity (NS) gaan verdwijnen, om zo meer reizigers te lokken. Voorbeeld: NS gaat extra Limburgse 'intercity's' aanbieden die op meer haltes (zoals Geleen - Lutterade, Hoensbroek, misschien zelfs Echt) stoppen, om zo Veolia rechtstreeks te beconcurreren, onder het mom van het hoofdrailnet. Ook kan er concurrentie met prijzen en service gaan optreden. Uiteindelijk gaat dit ten koste van het spoor in Limburg, dat gebaat is bij snelle en goede treinen. De overheid moet extreme concurrentie dus gaan voorkomen.
De mortuis nil nisi bene

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Dagren » Wo 16 Apr 2014, 14:12

matti93 schreef:Ik vraag me wel af onder welke naam de NS dan in zou willen schrijven. Ik verwacht niet dat ze hun sterke naam op het HRN ook aan regionaal busvervoer willen koppelen. Ik verwacht eerder een inschrijving van Qbuzz, dat nu in de BRU-concessie al ervaring aan het opdoen is met railvervoer. De stap van sneltram naar stoptrein lijkt me niet onrealistisch.

Door in het PVE ervaring met zowel bus- als treinvervoer te eisen, is het overigens prima mogelijk de NS buiten de deur te houden (tenzij ik een eerder bus-avontuur gemist heb). Ik verwacht eerder een eis over ervaring met busvervoer dan een eis voor ervaring met treinvervoer (de term rail-vervoer zou kunnen volstaan).


QBuzz heeft tegenwoordig toch een tram?

Wow, ik kan niet lezen.

CamilleKreemers
Berichten: 2311
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 16 Apr 2014, 14:13

en een tram is natuurlijk hetzelfde als een trein??

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Karl » Wo 16 Apr 2014, 17:09

Als het een eilandbedrijf wel, ja. Een OV-bedrijf is een organisatorisch bedrijf, het maakt als het ware 'organisatie'. Zoveel technisch is er niet aan: je koopt een bus, je koopt onderhoud in en dergelijke. Het is aan het OV-bedrijf te zorgen dan voertuig X op plaats Y wanneer partij Z dat wil. Of het dan om een bus of een trein gaat, maakt niet zo heel veel uit.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

starx
Berichten: 427
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor starx » Wo 16 Apr 2014, 18:09

Ik vraag me toch af vanwaar die hele discussie over of NS mag meedingen. Ieder OV-bedrijf mag toch juist meedoen dat is het idee. Ik zou niet weten waarom dit voor NS niet geldt. Het OV moest geliberaliseerd worden, daar kun je van alles van vinden. Maar die discussie staat hier los van.
Daarnaast lijkt de provincie Limburg mij niet de partij om zich voor dit principe hard te maken. De provincie wil gewoon goed OV voor een aantrekkelijke prijs. En daarbij moeten ze voorkomen dat partijen bewust te goedkoop inschrijven om de concurrentie in de kiem te smoren. Maar hiervoor zijn genoeg manieren anders dan bepaalde partijen uitsluiten.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor WSM » Wo 16 Apr 2014, 20:01

Met betrekking tot de inspraakreacties neemt de provincie openbaarheid van bestuur wel heel letterlijk: http://www.mijnbabs.nl/babsonlinelimbur ... ype&id=117
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Geert » Wo 16 Apr 2014, 21:41

Daar zal je blij mee zijn als je een reactie ingestuurd hebt. Naam, adres en telefoonnummer online. Zitten overigens wel een paar pareltjes tussen van vragen :D


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten