Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 16 Apr 2014, 22:04

Geert schreef:Daar zal je blij mee zijn als je een reactie ingestuurd hebt. Naam, adres en telefoonnummer online. Zitten overigens wel een paar pareltjes tussen van vragen :D

Mag je die gegevens zomaar online zetten? Ik weet dat ik van mijn telefoonbedrijf niks krijg over een ander nummer. "Dat is geheim meneer." Dit lijkt me net even te openbaar.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Wo 16 Apr 2014, 22:23

Teleurstellend vind ik de inzending van NMBS Mobility, die geen marktvraag zien voor een halfuursdienst Maastricht - Luik en zeker niet van plan zijn de treindienst uit handen te geven.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Apr 2014, 00:32

Verbindingen naar België vallen niet onder deze concessie dus gaarne hier geen discussie over in dit topic. Jo171 voor jou het volgende: begin niet in elk topic steeds weer over dit onderwerp. We hebben gezegd wat er over te zeggen valt. Graag weer on-topic.

EDIT: berichten over spoorverbinding van Weert naar Hamont verwijderd.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Ma 28 Apr 2014, 23:21

NS aast via dochter Abellio op ov

Niet de Nederlandse Spoorwegen zélf, maar dochterbedrijf Abellio zal meedoen aan de aanbesteding van het Limburgse Openbaar Vervoer 2016-2030. Dat bevestigen de directies van beide bedrijven.

Abellio is volledig eigendom van de NS en is op dit moment vooral in het buitenland actief, in Engeland en Duitsland. In Nederland rijdt Abellio wel al onder de merknaam Qbuzz met 700 bussen en 27 trams, vooral in Noord-Nederland en Den Haag. Volgens directeur Leon Struijk is het NS-concernbeleid dat juist Abellio inschrijft voor openbare regionale aanbestedingen, en dus niet de NS.
Bron: Limburger
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 29 Apr 2014, 07:28

en waarom wordt er niet als Qbuzz ingeschreven dan?
We hebben al Qtram en Qbuzz.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Hainje » Di 29 Apr 2014, 11:06

Wellicht omdat er ook trein bij zit. Dat is toch net even wat uitgebreider dan een stadstram zoals in Utrecht. Blijft een definitiekwestie natuurlijk, maar dit lijkt mij de meest voor de hand liggende.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor reisthijs » Di 29 Apr 2014, 11:11

NS wil de regionale spoorconcessies in binnen- en buitenland zo veel mogelijk onder één naam hebben.
Dus inschrijven als Abellio omdat er ook treinen bij zitten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor BR628 » Di 29 Apr 2014, 12:01

Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Obus » Di 29 Apr 2014, 12:12

BR628 schreef:Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N

Regels zijn regels. Het is vreemd, maar als het mag, dan mag het. Het belangrijkste is de reiziger, dat die snel op zijn bestemming komt met een frequente dienst.
De mortuis nil nisi bene

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Di 29 Apr 2014, 14:23

reisthijs schreef:NS wil de regionale spoorconcessies in binnen- en buitenland zo veel mogelijk onder één naam hebben.
Dus inschrijven als Abellio omdat er ook treinen bij zitten.

Ik vermoed dat de echte reden is dat om concurrerend te zijn geboden moet worden op basis van eenmansbediening. Binnen NS geeft dat al gauw herrie met de vakbonden. Bij Abellio heb je net als destijds bij Syntus dat probleem niet.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Karl » Di 29 Apr 2014, 16:31

CamilleKreemers schreef:en waarom wordt er niet als Qbuzz ingeschreven dan?
We hebben al Qtram en Qbuzz.

Qbuzz valt toch onder Abellio? Het is slechts een geval van de sticker op de buitenkant van de bus.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Di 29 Apr 2014, 17:03

BR628 schreef:Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N

Daarom vind ik ook dat Arriva, Syntus, Connexion, Veolia en anderen wel deels gelijk hebben met hun calimerogedrag.
IC's kun je beter bij het HRN (NS) houden, ze zitten te veel met elkaar verweven. Sprinters in de Randstad en Brabant ook, maar sprinters buiten de Randstad en Brabant kunnen prima aanbesteed worden. Die kunnen veel beter verweven worden in het lokale busnet en er kunnen beter treinen ingezet worden (GTW ipv Plan V). Het is gewoon een valse bescherming die de overheid aan NS gunt. NS is een prima vervoerder, maar bewust een monopolie ontstaan (bij IC's en sprinters binnen Randstad/Brabant een ander verhaal) vind ik niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Vinny » Di 29 Apr 2014, 19:59

BR628 schreef:Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N

Het is niet nieuw, de NS had toch ook aandelen in Syntus en ik meen ook in Noordned?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Di 29 Apr 2014, 20:05

Erno-BE schreef:er kunnen beter treinen ingezet worden (GTW ipv Plan V)
Dat kan ook bij de NS hoor, het is gewoon een zaak van duidelijke eisen stellen als concessieverlener. Iedereen mekkert altijd dat regionalen het meteen zoveel beter doen omdat ze onder andere meteen gloednieuwe treinen inzetten. Die nieuwe treinen zouden ook zijn gekomen als NS had meegedongen en gewonnen had, het was gewoon een eis.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Di 29 Apr 2014, 21:29

Maar niet als NS onderhands de sprinters mag rijden. Ik zeg ook niet dat de NS weg moet uit het regiovervoer buiten de Randstad, maar wel dat sprinters buiten de Randstad aanbesteed moeten worden en er een betere integratie met busvervoer.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Vinny » Di 29 Apr 2014, 21:39

fogeltje schreef:
Erno-BE schreef:er kunnen beter treinen ingezet worden (GTW ipv Plan V)
Dat kan ook bij de NS hoor, het is gewoon een zaak van duidelijke eisen stellen als concessieverlener. Iedereen mekkert altijd dat regionalen het meteen zoveel beter doen omdat ze onder andere meteen gloednieuwe treinen inzetten. Die nieuwe treinen zouden ook zijn gekomen als NS had meegedongen en gewonnen had, het was gewoon een eis.

Nou ja, "meteen" gebeurt dat niet, maar onder meer door aanbesteding is er wel een cultuurverandering bij zowel treinbouwers als bij vervoerders gekomen, waardoor op materieelgebied in heel Europa een moderniseringsslag geweest is. Eén van de dingen die je de NS dan weer niet te veel kwalijk moet nemen is dat ze DM '90 net te vroeg besteld hebben. Dat materieel is nog "van den ouden stempel" en ontbeert gelijkvloerse instap, dynamische reisinformatie en dat soort dingen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 684
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Yanaike » Wo 30 Apr 2014, 07:25

Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden, maar ik denk dat NS bereid is, als ze de concessie winnen, een aantal nieuwe treinen te bestellen ter vervanging van plan V. En zeker als Limburg dat voorschrijft, zullen dat eerder GTW met 'LimburgNet' bestikkering en kleuren worden dan bijvoorbeeld SGM/SLT in NS kleuren

jorgo
Berichten: 15
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor jorgo » Wo 30 Apr 2014, 10:46

Waar komt het idee vandaan, dat als NS de concessie wint, het bedrijf cq dochter niet gewoon aan alle in het PvE gestelde voorwaarden moet voldoen aangaande materieelinzet?
Dus, zoals ik het PvE lees: de E-GTW's moeten worden overgenomen, die kunnen behalve op de Heuvellandlijn ook op de evt. 6800 en 6900 worden ingezet, en in geval die diensten in de concessie komen is er méér E-materieel nodig. En dat mogen geen SGM en SLT zijn want die zijn allemaal te oud. Om over Plan V maar te zwijgen.

Als je zegt "ik denk dat NS bereid is, als ze de concessie winnen, een aantal nieuwe treinen te bestellen ter vervanging van plan V" dan geef je NS wel een hele status aparte als je meent dat dat van hun eigen goodwill zou afhangen! Een concessie winnen met jaren '60 materieel? Tegen alle voorwaarden in? Dan vraag je als provincie om rechtzaken.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Karl » Wo 30 Apr 2014, 11:46

Sommige forumgebruikers lijken de relatie 'Als NS dan Plan V' niet los te kunnen laten. Terwijl de inzet van oud(er) materieel losstaat van NS maar van de eisen die worden gesteld door de concessieverlener. Als je morgen van Plan V af wil, bel dan naar I&M en niet naar NS.

Als decentrale overheden nooit nieuw materieel gevraagd hadden, dan reden er op de decentrale lijnen ook nog wadlopers, buffels en ander materieel uit de jaren '90 (en vroeger) rond. Wel verrassend dat er (nog?) niets gehoord is van Hettinga's FMN over het (mogelijke) bod van Abellio.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Wo 30 Apr 2014, 12:05

Exact Karl. Als de regionalen geen nieuw materieel geëist hadden, dan hadden Arriva, Veolia en consorten ook gewoon oude meuk (die verder wel voldoet natuurlijk) bij elkaar gekocht om in te zetten (of wellicht gewoon bij elkaar geschraapt, ze hebben immers ook treinen in andere landen). Geen enkele treinenbouwer zal zomaar duur nieuw mat kopen als hij ook met ouder materieel mag rijden.

Ook bij een onderhandse gunning kun je eisen gaan stellen aan NS. Anders geen onderhandse gunning. En die treinen moeten dan wel degelijk "meteen" komen (waarbij meteen wel gespecificeerd staat in de eisen).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Wo 30 Apr 2014, 13:11

Yanaike schreef:Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden

Sinds wanneer zijn plaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Deventer, Hengelo en Enschede uithoeken van Nederland? Je lijdt toch niet aan het Randstad-only syndroom?

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 30 Apr 2014, 13:18

Sinds:
Hengelo en Enschede tegen de Duitse grens aanliggen
Eindhoven tegen de Belgengrens aan groeit

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Wo 30 Apr 2014, 13:21

Karl schreef:Sommige forumgebruikers lijken de relatie 'Als NS dan Plan V' niet los te kunnen laten. Terwijl de inzet van oud(er) materieel losstaat van NS maar van de eisen die worden gesteld door de concessieverlener. Als je morgen van Plan V af wil, bel dan naar I&M en niet naar NS.

Timo Huges beweert dat de klant op plaats 1, 2 en 3 komt, dus mogen we ook NS bellen lijkt me.
Of kletst Huges maar wat uit zijn nek?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Wo 30 Apr 2014, 13:34

Frans F schreef:
Yanaike schreef:Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden

Sinds wanneer zijn plaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Deventer, Hengelo en Enschede uithoeken van Nederland? Je lijdt toch niet aan het Randstad-only syndroom?

Enschede en Hengelo zijn wel degelijk een uithoek van Nederland en daar komt dagelijks Plan V.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Wo 30 Apr 2014, 13:41

Gaan we het nu weer over Limburg hebben, waar de vervoerder die de aanbesteding wint met "modern" materieel gaat rijden. Alhoewel je je kunt afvragen wat er modern is aan de driezitters van Veolia...
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten