Pagina 11 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 22:23
door Suus
Teleurstellend vind ik de inzending van NMBS Mobility, die geen marktvraag zien voor een halfuursdienst Maastricht - Luik en zeker niet van plan zijn de treindienst uit handen te geven.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: vr 18 apr 2014, 00:32
door fogeltje
Verbindingen naar België vallen niet onder deze concessie dus gaarne hier geen discussie over in dit topic. Jo171 voor jou het volgende: begin niet in elk topic steeds weer over dit onderwerp. We hebben gezegd wat er over te zeggen valt. Graag weer on-topic.

EDIT: berichten over spoorverbinding van Weert naar Hamont verwijderd.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: ma 28 apr 2014, 23:21
door Suus
NS aast via dochter Abellio op ov

Niet de Nederlandse Spoorwegen zélf, maar dochterbedrijf Abellio zal meedoen aan de aanbesteding van het Limburgse Openbaar Vervoer 2016-2030. Dat bevestigen de directies van beide bedrijven.

Abellio is volledig eigendom van de NS en is op dit moment vooral in het buitenland actief, in Engeland en Duitsland. In Nederland rijdt Abellio wel al onder de merknaam Qbuzz met 700 bussen en 27 trams, vooral in Noord-Nederland en Den Haag. Volgens directeur Leon Struijk is het NS-concernbeleid dat juist Abellio inschrijft voor openbare regionale aanbestedingen, en dus niet de NS.
Bron: Limburger

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 07:28
door CamilleKreemers
en waarom wordt er niet als Qbuzz ingeschreven dan?
We hebben al Qtram en Qbuzz.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 11:06
door Hainje
Wellicht omdat er ook trein bij zit. Dat is toch net even wat uitgebreider dan een stadstram zoals in Utrecht. Blijft een definitiekwestie natuurlijk, maar dit lijkt mij de meest voor de hand liggende.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 11:11
door reisthijs
NS wil de regionale spoorconcessies in binnen- en buitenland zo veel mogelijk onder één naam hebben.
Dus inschrijven als Abellio omdat er ook treinen bij zitten.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 12:01
door BR628
Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 12:12
door Obus
BR628 schreef:Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N
Regels zijn regels. Het is vreemd, maar als het mag, dan mag het. Het belangrijkste is de reiziger, dat die snel op zijn bestemming komt met een frequente dienst.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 14:23
door Frans F
reisthijs schreef:NS wil de regionale spoorconcessies in binnen- en buitenland zo veel mogelijk onder één naam hebben.
Dus inschrijven als Abellio omdat er ook treinen bij zitten.
Ik vermoed dat de echte reden is dat om concurrerend te zijn geboden moet worden op basis van eenmansbediening. Binnen NS geeft dat al gauw herrie met de vakbonden. Bij Abellio heb je net als destijds bij Syntus dat probleem niet.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 16:31
door Karl
CamilleKreemers schreef:en waarom wordt er niet als Qbuzz ingeschreven dan?
We hebben al Qtram en Qbuzz.
Qbuzz valt toch onder Abellio? Het is slechts een geval van de sticker op de buitenkant van de bus.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 17:03
door Nitein-Repart
BR628 schreef:Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N
Daarom vind ik ook dat Arriva, Syntus, Connexion, Veolia en anderen wel deels gelijk hebben met hun calimerogedrag.
IC's kun je beter bij het HRN (NS) houden, ze zitten te veel met elkaar verweven. Sprinters in de Randstad en Brabant ook, maar sprinters buiten de Randstad en Brabant kunnen prima aanbesteed worden. Die kunnen veel beter verweven worden in het lokale busnet en er kunnen beter treinen ingezet worden (GTW ipv Plan V). Het is gewoon een valse bescherming die de overheid aan NS gunt. NS is een prima vervoerder, maar bewust een monopolie ontstaan (bij IC's en sprinters binnen Randstad/Brabant een ander verhaal) vind ik niet de bedoeling.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 19:59
door Vinny
BR628 schreef:Onbegrijpelijk dat dit kan in Nederland. Een vervoerder die onderhands de HRN-concessie gegund krijgt en vervolgens mee mag doen op regionale concessies die wel aanbesteed worden. :N
Het is niet nieuw, de NS had toch ook aandelen in Syntus en ik meen ook in Noordned?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 20:05
door fogeltje
Erno-BE schreef:er kunnen beter treinen ingezet worden (GTW ipv Plan V)
Dat kan ook bij de NS hoor, het is gewoon een zaak van duidelijke eisen stellen als concessieverlener. Iedereen mekkert altijd dat regionalen het meteen zoveel beter doen omdat ze onder andere meteen gloednieuwe treinen inzetten. Die nieuwe treinen zouden ook zijn gekomen als NS had meegedongen en gewonnen had, het was gewoon een eis.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 21:29
door Nitein-Repart
Maar niet als NS onderhands de sprinters mag rijden. Ik zeg ook niet dat de NS weg moet uit het regiovervoer buiten de Randstad, maar wel dat sprinters buiten de Randstad aanbesteed moeten worden en er een betere integratie met busvervoer.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: di 29 apr 2014, 21:39
door Vinny
fogeltje schreef:
Erno-BE schreef:er kunnen beter treinen ingezet worden (GTW ipv Plan V)
Dat kan ook bij de NS hoor, het is gewoon een zaak van duidelijke eisen stellen als concessieverlener. Iedereen mekkert altijd dat regionalen het meteen zoveel beter doen omdat ze onder andere meteen gloednieuwe treinen inzetten. Die nieuwe treinen zouden ook zijn gekomen als NS had meegedongen en gewonnen had, het was gewoon een eis.
Nou ja, "meteen" gebeurt dat niet, maar onder meer door aanbesteding is er wel een cultuurverandering bij zowel treinbouwers als bij vervoerders gekomen, waardoor op materieelgebied in heel Europa een moderniseringsslag geweest is. Eén van de dingen die je de NS dan weer niet te veel kwalijk moet nemen is dat ze DM '90 net te vroeg besteld hebben. Dat materieel is nog "van den ouden stempel" en ontbeert gelijkvloerse instap, dynamische reisinformatie en dat soort dingen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 07:25
door Yanaike
Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden, maar ik denk dat NS bereid is, als ze de concessie winnen, een aantal nieuwe treinen te bestellen ter vervanging van plan V. En zeker als Limburg dat voorschrijft, zullen dat eerder GTW met 'LimburgNet' bestikkering en kleuren worden dan bijvoorbeeld SGM/SLT in NS kleuren

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 10:46
door jorgo
Waar komt het idee vandaan, dat als NS de concessie wint, het bedrijf cq dochter niet gewoon aan alle in het PvE gestelde voorwaarden moet voldoen aangaande materieelinzet?
Dus, zoals ik het PvE lees: de E-GTW's moeten worden overgenomen, die kunnen behalve op de Heuvellandlijn ook op de evt. 6800 en 6900 worden ingezet, en in geval die diensten in de concessie komen is er méér E-materieel nodig. En dat mogen geen SGM en SLT zijn want die zijn allemaal te oud. Om over Plan V maar te zwijgen.

Als je zegt "ik denk dat NS bereid is, als ze de concessie winnen, een aantal nieuwe treinen te bestellen ter vervanging van plan V" dan geef je NS wel een hele status aparte als je meent dat dat van hun eigen goodwill zou afhangen! Een concessie winnen met jaren '60 materieel? Tegen alle voorwaarden in? Dan vraag je als provincie om rechtzaken.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 11:46
door Karl
Sommige forumgebruikers lijken de relatie 'Als NS dan Plan V' niet los te kunnen laten. Terwijl de inzet van oud(er) materieel losstaat van NS maar van de eisen die worden gesteld door de concessieverlener. Als je morgen van Plan V af wil, bel dan naar I&M en niet naar NS.

Als decentrale overheden nooit nieuw materieel gevraagd hadden, dan reden er op de decentrale lijnen ook nog wadlopers, buffels en ander materieel uit de jaren '90 (en vroeger) rond. Wel verrassend dat er (nog?) niets gehoord is van Hettinga's FMN over het (mogelijke) bod van Abellio.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 12:05
door fogeltje
Exact Karl. Als de regionalen geen nieuw materieel geëist hadden, dan hadden Arriva, Veolia en consorten ook gewoon oude meuk (die verder wel voldoet natuurlijk) bij elkaar gekocht om in te zetten (of wellicht gewoon bij elkaar geschraapt, ze hebben immers ook treinen in andere landen). Geen enkele treinenbouwer zal zomaar duur nieuw mat kopen als hij ook met ouder materieel mag rijden.

Ook bij een onderhandse gunning kun je eisen gaan stellen aan NS. Anders geen onderhandse gunning. En die treinen moeten dan wel degelijk "meteen" komen (waarbij meteen wel gespecificeerd staat in de eisen).

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:11
door Frans F
Yanaike schreef:Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden
Sinds wanneer zijn plaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Deventer, Hengelo en Enschede uithoeken van Nederland? Je lijdt toch niet aan het Randstad-only syndroom?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:18
door CamilleKreemers
Sinds:
Hengelo en Enschede tegen de Duitse grens aanliggen
Eindhoven tegen de Belgengrens aan groeit

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:21
door Frans F
Karl schreef:Sommige forumgebruikers lijken de relatie 'Als NS dan Plan V' niet los te kunnen laten. Terwijl de inzet van oud(er) materieel losstaat van NS maar van de eisen die worden gesteld door de concessieverlener. Als je morgen van Plan V af wil, bel dan naar I&M en niet naar NS.
Timo Huges beweert dat de klant op plaats 1, 2 en 3 komt, dus mogen we ook NS bellen lijkt me.
Of kletst Huges maar wat uit zijn nek?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:34
door Nitein-Repart
Frans F schreef:
Yanaike schreef:Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden
Sinds wanneer zijn plaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Deventer, Hengelo en Enschede uithoeken van Nederland? Je lijdt toch niet aan het Randstad-only syndroom?
Enschede en Hengelo zijn wel degelijk een uithoek van Nederland en daar komt dagelijks Plan V.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:41
door Suus
Gaan we het nu weer over Limburg hebben, waar de vervoerder die de aanbesteding wint met "modern" materieel gaat rijden. Alhoewel je je kunt afvragen wat er modern is aan de driezitters van Veolia...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 13:42
door Karl
Frans F schreef:Timo Huges beweert dat de klant op plaats 1, 2 en 3 komt, dus mogen we ook NS bellen lijkt me.
Of kletst Huges maar wat uit zijn nek?
Je snapt toch hopelijk ook wel dat de uitwerking van dergelijke uitspraken gebonden is aan randvoorwaarden. Klant op de eerste plaats is leuk, maar er mag geen verlies gedraaid worden, het personeel moet tevreden gesteld worden en ProRail legt ook zo wensen en eisen neer.
Je kan je natuurlijk ook afvragen wie er met de klant wordt bedoeld. De aandeelhouder (MinFin), de concessieverlener (MinI&M) of de reiziger?
Bee schreef:Gaan we het nu weer over Limburg hebben, waar de vervoerder die de aanbesteding wint met "modern" materieel gaat rijden. Alhoewel je je kunt afvragen wat er modern is aan de driezitters van Veolia...
Misschien is modern niet zozeer beter, maar het is wel waar het aanbesteden om te doen is geweest. De innovatie van de markt. Als je als overheid vraagt om zitplekken van a naar b en de markt op haar beloop laat, dan is er altijd wel een slimmerik die vijf in plaats van vier stoelen per rij bedenkt.