Pagina 12 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 14:56
door MrEmiel
Bee schreef:Gaan we het nu weer over Limburg hebben, waar de vervoerder die de aanbesteding wint met "modern" materieel gaat rijden. Alhoewel je je kunt afvragen wat er modern is aan de driezitters van Veolia...
Weet niet wat je probleem is met de treinen van Veolia, maar ik vind ze comfortabeler en moderner dan ieder stoptreinmaterieel de ns inzet.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 15:21
door Suus
De rijkwaliteiten zijn geen probleem, de stoelen zouden wat zachter mogen maar dat probleem is niet uniek voor de GTW. De driezitter vind ik echter een duidelijke achteruitgang in comfort, voor mijn gevoel zijn de stoelen daardoor smaller dan gebruikelijk, het gangpad is dat sowieso. En in het midden zitten ben ik niet bepaald fan van.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 16:12
door Yanaike
jorgo schreef:Als je zegt "ik denk dat NS bereid is, als ze de concessie winnen, een aantal nieuwe treinen te bestellen ter vervanging van plan V" dan geef je NS wel een hele status aparte als je meent dat dat van hun eigen goodwill zou afhangen! Een concessie winnen met jaren '60 materieel? Tegen alle voorwaarden in? Dan vraag je als provincie om rechtzaken.
Ik denk dat je dit een beetje verkeerd begrepen hebt van mij, maar het kan zijn dat ik het ook verkeerd uitgelegd heb. Wat ik bedoel: Plan V is toch aan vervanging toe, dat staat vast. Als dat dan mooi gecombineerd kan worden met het toch moeten aanschaffen van verplicht gestelde GTWs dan is dat een mooi moment om plan V compleet te dumpen.
Frans F schreef:
Yanaike schreef:Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden
Sinds wanneer zijn plaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Deventer, Hengelo en Enschede uithoeken van Nederland? Je lijdt toch niet aan het Randstad-only syndroom?
En nee, ik lijd niet aan het randstad-only syndroom maar als je een kaartje van het hoofdnetwerk neemt dan kun je er toch echt niet om heen dat de genoemde plaatsen in de uitlopers van het spoorwegennetwerk liggen.

En verder sluit ik me bij Bee aan dat het driezitten toch wat 'mwah' is wat betreft comfort, verder is GTW prima matrieel.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 17:05
door huibf
CamilleKreemers schreef:
Frans F schreef:
Yanaike schreef:Plan V wordt nu ook langzaam steeds minder gebruikt door NS. Alleen in de uithoeken van Nederland is er nog plan V te vinden
Sinds wanneer zijn plaatsen als Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Deventer, Hengelo en Enschede uithoeken van Nederland?
Sinds:
Hengelo en Enschede tegen de Duitse grens aanliggen
Eindhoven tegen de Belgengrens aan groeit
Vanuit Eindhoven gezien is de Randstad ook een uithoek. Zegt het al "RAND"stad.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 17:15
door Frans F
Yanaike schreef:Ik denk dat je dit een beetje verkeerd begrepen hebt van mij, maar het kan zijn dat ik het ook verkeerd uitgelegd heb. Wat ik bedoel: Plan V is toch aan vervanging toe, dat staat vast. Als dat dan mooi gecombineerd kan worden met het toch moeten aanschaffen van verplicht gestelde GTWs dan is dat een mooi moment om plan V compleet te dumpen.
Qua timing komt dat niet overeen. De Limburgse concessie start in 2016 en dan moet er dus nieuw materieel zijn ook als Abellio de aanbesteding wint. Anderzijds is de vervanging van Plan V door nieuwe Sprinters volgens de brief van Mw Mansveld aan de Tweede Kamer van vorige week inmiddels weer verder uitgesteld tot 2018.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 17:47
door reisthijs
Qua timing komt dat juist hartstikke goed uit. Dan is er in 2016 geen Plan V meer nodig.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:31
door WSM
Karl schreef:
Frans F schreef:Timo Huges beweert dat de klant op plaats 1, 2 en 3 komt, dus mogen we ook NS bellen lijkt me.
Of kletst Huges maar wat uit zijn nek?
Je snapt toch hopelijk ook wel dat de uitwerking van dergelijke uitspraken gebonden is aan randvoorwaarden. Klant op de eerste plaats is leuk, maar er mag geen verlies gedraaid worden, het personeel moet tevreden gesteld worden en ProRail legt ook zo wensen en eisen neer.
Inderdaad. Je geeft precies aan wat er op plaatsen 1, 2 en 3 staat :D .

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:53
door Frans F
reisthijs schreef:Qua timing komt dat juist hartstikke goed uit. Dan is er in 2016 geen Plan V meer nodig.
Het Plan V dat in Limburg rijdt is maar een klein deel van wat er in totaal in Nederland nog rondrijdt. Het meest rijdt in Brabant, Gelderland en Overijssel.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:56
door Hainje
Frans F schreef:
reisthijs schreef:Qua timing komt dat juist hartstikke goed uit. Dan is er in 2016 geen Plan V meer nodig.
Het Plan V dat in Limburg rijdt is maar een klein deel van wat er in totaal in Nederland nog rondrijdt. Het meest rijdt in Brabant, Gelderland en Overijssel.
Nou in Brabant rijdt het ook nog maar sporadisch rond hoor. Zie ze alleen bij bijzonderheden (zoals Koningsdag of tijdens werkzaamheden in Den Bosch).

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:58
door Frans F
Karl schreef: Je snapt toch hopelijk ook wel dat de uitwerking van dergelijke uitspraken gebonden is aan randvoorwaarden. Klant op de eerste plaats is leuk, maar er mag geen verlies gedraaid worden, het personeel moet tevreden gesteld worden en ProRail legt ook zo wensen en eisen neer.
Je bevestigt mijn eerdere vermoeden dat Timo Huges dezelfde fout maakt als Marion Gout bij haar aantreden deed: meer beloven dan je ooit kunt waarmaken. Dat kan Timo nog duur komen te staan, want zijn 1-2-3 uitspraak zal hem blijven achtervolgen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 18:59
door Wubbo
Wat heeft de plan V-discussie nog te maken met de Limburgse OV-concessie? Als daar in staat dat er gereden mag worden met materieel van meer dan 40 jaar oud zal NS daar ongetwijfeld mee ingeschreven hebben (het is afgeschreven en dus lekker goedkoop), maar ik verwacht dat dat niet zo is en we dus geen plan V gaan zien in deze concessie.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 19:01
door Frans F
Hainje schreef: Nou in Brabant rijdt het ook nog maar sporadisch rond hoor. Zie ze alleen bij bijzonderheden (zoals Koningsdag of tijdens werkzaamheden in Den Bosch).
Meer dan de helft van de treinen Nijmegen-Deurne wordt met Plan V gereden, vaak met twee of drie stellen. Qua totaal aantal tikt dat vergeleken met Limburg aardig aan.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 19:02
door Frans F
Wubbo schreef:Wat heeft de plan V-discussie nog te maken met de Limburgse OV-concessie? Als daar in staat dat er gereden mag worden met materieel van meer dan 40 jaar oud zal NS daar ongetwijfeld mee ingeschreven hebben (het is afgeschreven en dus lekker goedkoop), maar ik verwacht dat dat niet zo is en we dus geen plan V gaan zien in deze concessie.
Het ging over de vraag of de aanschaf van nieuw materieel voor Limburg voldoende zou zijn alle resterende Plan V te kunnen afvoeren. Antwoord was nee.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 20:06
door Klaasje
Voor zoverre het gaat over materieel dat buiten deze concessie wordt ingezet is het off-topic.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: wo 30 apr 2014, 23:19
door Suus
Nog een laatste bericht over Plan V dan, daarna moet het echt een keer genoeg geweest zijn. Met de dienstregeling van 2015 worden nog maar 20 inzetbare stellen voorzien en er wordt de laatste tijd al een hoop voor de sloop afgevoerd naar het Westhavengebied in Amsterdam. Het einde der tijden is dus echt nabij. Dat ze voorlopig in Limburg nog wel even te zien zijn lijkt logisch, het onderhoud vind plaats bij Nedtrain Maastricht.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:20
door Yanaike
Oké... Even iets heel anders.
In het verplicht gestelde lijnennet voor bussen (link: http://www.limburg.nl/OV2016/Ontwerp_Pr ... ie_Limburg en dan bijlage 2) staan bij lijn 83 Venlo - Arcen - Well - Gennep - Nijmegen frequenties van 1x per uur over de hele lijn en overdag 2x per uur tussen Gennep en Nijmegen (met verlengde spitsritten naar Well). Ligt het aan mij of betekent dit een halvering van de frequentie? Ik weet dat op dit moment de helft van de ritten van lijn 83 door Breng wordt uitgevoerd. Betekent dit dan dat Stadsregio Arnhem Nijmegen verantwoordelijk is voor de andere helft van de frequentie? Maar dan vindt ik het wel gek dat er nergens een verplichte samenwerking met Breng wordt genoemd. Daarnaast is er in het lijnennet ook een nieuwe lijn 30 voorgeschreven met traject Venlo - Arcen - Well - Venray. Dan zou er overdag dus 3x/uur een bus rijden tussen Venlo en Well?

Misschien is het allemaal te lastig allemaal, maar is er iemand die mij dit kan uitleggen? :oops:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:38
door Hainje
Staat er niets bij van een pluspakket? Want 1x/u lijkt mij het absolute minimum. Zit nu mobiel, dus kan je bronnen ook niet fatsoenlijk bekijken.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 12:51
door CamilleKreemers
Er wordt geEist:

1x/uur Venlo - Well - Gennep - Nijmegen
1x/uur Venlo - Well - Venray
1x/uur (Well -) Gennep - Nijmegen met in spits aansluiting op de lijn naar Venray

En meer aanbieden is NIET toegestaan.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 13:18
door Yanaike
CamilleKreemers schreef:met in spits aansluiting op de lijn naar Venray
Waar haal je dit?
CamilleKreemers schreef:En meer aanbieden is NIET toegestaan.
En dit vandaan?

En dan snap ik nog steeds niet hoe het zit met eventuele Breng-bussen op Venlo - Nijmegen of evt 3x/uur bussen tussen Venlo en Well.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 13:24
door CamilleKreemers
in Well zal een aansluiting moeten worden geboden tussen de lijnen uit Gennep - Venlo en Venray. Dit omdat het ge"eist is dat lijnen Venray - Venlo en Venlo - Gennep een halfuursdienst vormen.

het meer aanbieden is wel toegestaan, maar alleen bovenop de voorgeschreven eisen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 13:29
door Yanaike
Ik denk dat ik het nu snap: er wordt dus 1x/uur een bus Venlo - Nijmegen geëist en dat andere uur een bus Venlo - Venray met in de spits een aansluiting in Well op een bus Well - Nijmegen. Maar betekent dit dan dat er geen Breng-bussen meer komen of is dat dan die ene bus die het hele traject Venlo - Nijmegen rijdt?
Hainje schreef:Staat er niets bij van een pluspakket? Want 1x/u lijkt mij het absolute minimum. Zit nu mobiel, dus kan je bronnen ook niet fatsoenlijk bekijken.
En ik heb nog even gekeken, maar ik kan geen pluspakket vinden? :oops: Alleen iets dat ze 'optie zoekgebieden' noemen, maar dat betreft meer de plaatsen die nog niet met het hoofdnet verbonden worden.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 13:31
door Hainje
Yanaike schreef:En ik heb nog even gekeken, maar ik kan geen pluspakket vinden? :oops: Alleen iets dat ze 'optie zoekgebieden' noemen, maar dat betreft meer de plaatsen die nog niet met het hoofdnet verbonden worden.
Hmm, apart. Maar ik zit ook niet zo diep in die materie, dus zou het dan verder ook niet weten. Een pluspakket was het eerste waar ik aan dacht.

Edit: aan de andere kant kan het natuurlijk zo zijn dat de Provincie 1x/u eist en dat deze ritten naast die van Breng worden gereden. Dus omdat de ritten van Breng onder een andere overheid vallen zijn die ritten wellicht niet in de documenten van Limburg opgenomen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 16:39
door CamilleKreemers
Als ik het goed heb begrepen geldt het volgende:
Gennep - Nijmegen is van Breng
Gennep - Venlo is van Limburg

Omdat veel reizigers overstapte in Gennep is besloten door de concessieverleners om die lijnen gecombineerd uit te voeren, waarbij de extra korte slagen ALTIJD van Breng zijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 16:50
door fogeltje
Ik weet niet zeker of Nijmegen - Gennep van Breng is. Want volgens mij ligt de grens formeel in Mook. Tot daar zijn ook de Limbodagkaarten geldig. Ook heb ik volgens mij wel eens Vee-olia bussen op de korte slagen gezien, maar pin me daar niet op vast. Op de Vee-olia site kun je volgens mij zien welke ritten door wie gereden worden. Tenminste de vertrekstaten van Vee-olia in Venlo gaven dit aan, Breng vertrekstaten doen dit niet.

Maar na slechte ervaringen in Brabant heeft men toen in ieder geval niet gekozen om de lijn te knippen en de lijn Nijmegen - Gennep ligt meer voor de hand dan Nijmegen - Mook gezien de reizigersstromen.

EDIT: jullie hebben echt over de lijnen en niet afbakening concessie. Ja, het traject Nijmegen - Gennep is volgens mij gewoon opgenomen in het PvE van het KAN.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Geplaatst: do 01 mei 2014, 17:25
door Nitein-Repart
Ben juist voorstander van een eenvoudige lijnvoering qua bussen en met de nieuwe constructie wordt de lijnvoering juist complexer. Verder dacht ik dat de Rechter Maasoever (lijn 83) een redelijk drukke verbinding was en dus een halfuursdienst de gehele dag wel wenselijk was.