Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Do 01 Mei 2014, 17:25

Ben juist voorstander van een eenvoudige lijnvoering qua bussen en met de nieuwe constructie wordt de lijnvoering juist complexer. Verder dacht ik dat de Rechter Maasoever (lijn 83) een redelijk drukke verbinding was en dus een halfuursdienst de gehele dag wel wenselijk was.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor BrengMe » Do 01 Mei 2014, 17:56

fogeltje schreef:Ik weet niet zeker of Nijmegen - Gennep van Breng is. Want volgens mij ligt de grens formeel in Mook.

De grens ligt bij de halte Milsbeek, Helweg.
---

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Do 01 Mei 2014, 18:43

Juistem. Ik wist dat het daar ergens was. Vroeger moest ik ooit in Mook meen ik van kaartje switchen, maar dat was nog in de tijd van de 4,40 Limbodagkaart en het KAN-kaartje, dat is dus al een enkel jaartje geleden.

Lijn 83 is zover ik het kan beoordelen inderdaad een drukke lijn. Mogelijk wordt die halfuursdienst nog geeist maar is het de bedoeling dat Breng 1x keer vanuit het KAN en voor Vervoerder Limburg 2016 de andere rit geëist wordt? Ik denk dat de halfuursdienst niet zo heel overbodig is.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 01 Mei 2014, 18:46

ik snap niet dat ze niet de huidige situatie houden voor die lijn.

MrEmiel
Berichten: 131
Lid geworden op: Wo 15 Jan 2014, 20:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor MrEmiel » Do 01 Mei 2014, 19:00

Concessiegrenzen en grensoverschrijdende lijnen zijn helaas altijd een probleem

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 01 Mei 2014, 19:03

en het is zo jammer dat vervoerders niet hun diensten in het voordeel van de reiziger instellen. Dit zou veel problemen kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Do 01 Mei 2014, 19:16

Meest handige is (lijkt mij):
-Alle lange ritten Nijmegen-Venlo naar Veolia/Limburg
-Alle korttrajectdiensten Nijmegen-Gennip naar Breng/Hermes

huibf
Berichten: 2524
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Do 01 Mei 2014, 19:30

CamilleKreemers schreef:en het is zo jammer dat vervoerders niet hun diensten in het voordeel van de reiziger instellen. Dit zou veel problemen kunnen oplossen.


inderdaad. Kijk maar weer naar Brabant en SRE. Lijn 25 gaat eraan !

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Do 01 Mei 2014, 20:33

Erno-BE schreef:Meest handige is (lijkt mij):
-Alle lange ritten Nijmegen-Venlo naar Veolia/Limburg
-Alle korttrajectdiensten Nijmegen-Gennip naar Breng/Hermes

Dan zou ik de lijn liever in Gennip knippen.

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 01 Mei 2014, 20:34

waarom?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Hainje » Do 01 Mei 2014, 20:38

Frans F schreef:Dan zou ik de lijn liever in Gennip knippen.

GennEp!!
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Do 01 Mei 2014, 20:40

huibf schreef:Kijk maar weer naar Brabant en SRE. Lijn 25 gaat eraan !

Dat is toch iets anders. Op verzoek van met name Erp en Boekel wordt de scheiding tussen lijn 25 en lijn 158 verschoven van Veghel naar Gemert. De reden is dat de inwoners liever een rechtstreekse verbinding naar Den Bosch willen dan naar Helmond.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Do 01 Mei 2014, 21:31

Even lichtelijk off-topic, maar is het mode dat in documenten van provincies (bestek van Zeeland ook al) zelfstandige naamwoorden als Kernen, Wijken, Vervoerplan en Inschrijver met hoofdletters worden geschreven of zit er een Duitser op een adviesbureau dat door diverse provincies (excuus, Provincies :) ) wordt ingehuurd? Het leest in ieder geval knap irritant.

Op zich kan ik me best vinden in de nieuwe lijnvoering van lijn 83; diverse dorpen krijgen een directe verbinding met Venray. Zie het maar als hetzelfde systeem als in de NO bij de NS: Daar zou je ook de Groninger altijd over de Veluwe kunnen laten rijden en de Leeuwarder over de Hanzelijn in plaats van dit af te wisselen, maar dat zal ook niet door iedereen worden toegejuicht.

Bijzonder vind ik overigens wel dat een normale lijn geen zoekgebieden aan mag doen onderweg, begrijp ik nou goed dat je van die vreemde situaties gaat krijgen waarbij de bus rakelings langs een kern(tje) rijdt maar daar geen halte heeft? Die situaties zie je al wel meer in het land (Zeeland, Veluwe) en is volgens mij de meest onwenselijke situatie die je maar kunt hebben.

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 01 Mei 2014, 21:36

Waar komt die alternatie vandaan voor die Gennep-lijn 83, wacht even, dat mocht niet van Limburg toen Veolia dat ging doen in deze concessie.

Ik snap die laatste alinea ook niet, Pim-AllianceB95. Ik zou liever dan een kernnetlijn met een 'centrum'halte zien, dan deze oplossing.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Vr 02 Mei 2014, 00:26

Ik ken wel Venlo - Venray - Well. Maar dat gaat via Horst. Is die nieuwe verbinding geheel nieuw of iets wat vroeger al bestond? Als spitsritten naar Well gaan blijf je over het hele traject wel een half uur dienst houden in die uren. Maar gaat Nijmegen - Gennep los dan drie keer gereden worden? Die kwartier dienst lijkt me wel nodig nl.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 02 Mei 2014, 07:14

ik denk dat het volgende gebeuren gaat:
halfuursdienst Venlo - Well - Gennep - Nijmegen is voor vervoerder Limburg
halfuursdienst Gennep - Nijmegen gaat naar vervoerder SRAN

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Yanaike » Vr 02 Mei 2014, 08:31

Maar vanuit Limburg wordt er helemaal geen halfuursdienst over het hele traject geëist. Limburg eist:
- 1x per uur een bus Venlo - Well - Gennep - Nijmegen
- 1x per uur overdag een extra bus Gennep - Nijmegen
- 1x per uur een bus Venlo - Well - Venray
Mijn vraag die ik nog steeds heb is of hierbij ook de frequenties van Breng zijn ingenomen of niet?
In het geval dat de ritten van Breng meegenomen zijn in het PvE, zou er dus overdag:
- 2x per uur een bus tussen Venlo en Well (vergelijkbaar met huidige concessie)
- Behalve in de spits slechts 1x per uur een bus tussen Well en Gennep (halvering van de frequentie)
- 2x per uur een bus tussen Gennep en Nijmegen (minstens halvering van de frequentie)
In het geval dat er naast dit ook nog Breng-bussen over lijn 83 blijven rijden krijg je zoiets overdag:
- 3x per uur een bus tussen Venlo en Well (1 extra bus per uur en een vreemde 20-minuten dienstregeling?)
- 2x per uur een bus tussen Well en Gennep (blijft hetzelfde)
- 4x per uur een bus tussen Gennep en Nijmegen (blijft hetzelfde)

MrEmiel
Berichten: 131
Lid geworden op: Wo 15 Jan 2014, 20:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor MrEmiel » Vr 02 Mei 2014, 10:52

Frans F schreef:
huibf schreef:Kijk maar weer naar Brabant en SRE. Lijn 25 gaat eraan !

Dat is toch iets anders. Op verzoek van met name Erp en Boekel wordt de scheiding tussen lijn 25 en lijn 158 verschoven van Veghel naar Gemert. De reden is dat de inwoners liever een rechtstreekse verbinding naar Den Bosch willen dan naar Helmond.


Dat ligt ook anders dan je hier schetst.
De provincie wilde eigenlijk niet meer betalen voor de onrendabele lijn 25. In het oorspronkelijke pve met kernnet is deze dan ook geschrapt. Vooral op aandringen van de Gemeente Boekel is de lijn behouden met als belangrijkste argument de bereikbaarheid van psychiatrisch ziekenhuis Huize Padua. Wel loopt deze vanaf de nieuwe concessie maar tot Gemert

huibf
Berichten: 2524
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Vr 02 Mei 2014, 11:19

Hoe en wat de achterliggende reden is maakt voor de reiziger niets uit, Weer zijn grensoverschrijdende lijnen die geknipt worden op een onlogische plaats en is het dus overstappen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Vr 02 Mei 2014, 22:21

Precies. Knip in Beek en Donk was handiger geweest. Maar we hebben Limburg nog niet overgenomen.

Wat betreft een 20 minuten dienst dat was tot 15 jaar terug nog redelijk gangbaar. Zelfs lijn 83 heeft er ooit eentje gehad, iig op Nijmegen-Gennep.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Yanaike » Di 06 Mei 2014, 19:14

fogeltje schreef:Wat betreft een 20 minuten dienst dat was tot 15 jaar terug nog redelijk gangbaar. Zelfs lijn 83 heeft er ooit eentje gehad, iig op Nijmegen-Gennep.


Of dat gangbaar is ja of nee dat maakt mij niet zo veel uit. Feit blijft wel dat een 20 minuten regeling lastig in te passen op een traject Venlo-Well als de rest van die lijn en alle aansluitende lijnen wel een 30 minuten frequentie hebben.

Ik heb het gevoel dat ik wel heel diep in het PvE aan het snuffelen ben, maar in hetzelfde documentje zie ik ook dat een lijn 78 Roermond - Kessel - Panningen in de spits 1,5x per uur moet gaan rijden. Om de 40 minuten dus? Is dit logisch/gangbaar en hoe zou dat ingepast kunnen worden met een wel 1x per uur rijdende lijn 77 Roermond - Kessel (- Venlo)?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Erno-BE » Di 06 Mei 2014, 19:56

Zou wel iets met omloopefficientie te maken hebben, maar je kunt beter een 60-minutenfrequentie hanteren, dan een 40 of 45-minutenfrequentie, tenzij de lijn volstrekt geisoleerd ligt, maar dat is bij weinig lijnen het geval.

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 06 Mei 2014, 19:58

Yanaike schreef:Ik heb het gevoel dat ik wel heel diep in het PvE aan het snuffelen ben, maar in hetzelfde documentje zie ik ook dat een lijn 78 Roermond - Kessel - Panningen in de spits 1,5x per uur moet gaan rijden. Om de 40 minuten dus? Is dit logisch/gangbaar en hoe zou dat ingepast kunnen worden met een wel 1x per uur rijdende lijn 77 Roermond - Kessel (- Venlo)?

Indien de frequentie niet volledig is, wordt in de drukste richting afgerond naar boven en de rustigste richting naar beneden. Ofwel moeten er 2 ritten per uur naar Roermond (in ochtend denk ik) en 1 rit per uur naar Panningen.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Yanaike » Di 06 Mei 2014, 20:08

Ja, zoiets dacht ik ook al... Al zou het dan wel gaan om 1 extra rit (ipv 2) richting Roermond 's ochtends en 2 ritten (ipv 1) richting Panningen 's avonds. Maar als ik het goed begrijp moeten die ritten wel zo geplaatst worden dat ze samen met de normale uurs-frequentie een 40-minuten dienst vormen, of niet?

CamilleKreemers
Berichten: 2325
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 06 Mei 2014, 20:12

doe ik geen uitspraken over.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten