Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
sirvinniei
Berichten: 1935
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sirvinniei » Wo 31 Jan 2018, 17:27

en-es schreef:Ik heb een paar jaar geleden die bus 159 genomen. Het was een busje en ik was de enige reiziger. Dat was op een zaterdagmiddag.

Ik vermoed dat je de 149 bedoelt.
Lijn 159 is in ieder geval een stuk functioneler: ik heb een paar jaar geleden de 149 wel eens genomen tijden een vakantie in maastricht en toen stoorde ik me er aan dat deze alleen in het weekend reed. Een bus die tijdens de vakantie de hele week rijdt sluit veel beter aan bij de wensen van toeristen.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op Wo 31 Jan 2018, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4364
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 31 Jan 2018, 18:36

In de tijd van Veolia reed Taxi van Loo inderdaad een lijn 149 naar het Drielandenpunt. Het idee is wel nagenoeg hetzelfde. Het nummer is vrij logisch, gezien het de opvolger was van lijn 49 Geleen - Gulpen - Vaals.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Plutona
Berichten: 289
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Plutona » Zo 04 Feb 2018, 17:57

sirvinniei schreef:
en-es schreef:Ik heb een paar jaar geleden die bus 159 genomen. Het was een busje en ik was de enige reiziger. Dat was op een zaterdagmiddag.

Ik vermoed dat je de 149 bedoelt.
Lijn 159 is in ieder geval een stuk functioneler: ik heb een paar jaar geleden de 149 wel eens genomen tijden een vakantie in maastricht en toen stoorde ik me er aan dat deze alleen in het weekend reed. Een bus die tijdens de vakantie de hele week rijdt sluit veel beter aan bij de wensen van toeristen.


Ik zat er drie weken geleden in. Het was een aardig ritje, we zaten met z'n vieren in een (geleende?) Mercedes City van TCR.
Op zondag rijdt er een grote bus op die lijn, zou het dan drukker zijn?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4364
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ArrivaBas » Zo 04 Feb 2018, 18:14

De uitvoering van lijn 159 met een grote bus komt op zondag dienstregelingtechnisch beter uit: De bus van lijn 21 staat anders beneden in Vaals in die tijd stil.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

huibf
Berichten: 3065
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Zo 04 Feb 2018, 18:18

Weet iemand hoe het is met de buurtbussen rondom Venray? Rijden ze nog als OV Lijntaxi?

Het nieuwsbericht is verwijderd, maar de voetnoeten zeggen dat het nog steeds een belbus is.

bartjemestrom
Berichten: 529
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor bartjemestrom » Zo 04 Feb 2018, 18:27

Alle nieuwe buurtbussen in Noord/Midden-Limburg rijden voorlopig als OV-lijntaxi

huibf
Berichten: 3065
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Zo 04 Feb 2018, 18:38

Enig idee tot wanneer?

bartjemestrom
Berichten: 529
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor bartjemestrom » Zo 04 Feb 2018, 19:00

Wat ik begrepen heb is dat de verenigingen geen (voldoende) bestuur hebben. Als dat rond is, kan de lijn van start gaan.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 600
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor erjeebee » Di 06 Feb 2018, 06:47

bestuurders als in zowel bestuursleden als chauffeurs
Today's (26-07-2018) google result for Queensland Rail fail: 511000 results.

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 272
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Do 15 Feb 2018, 08:22

Inmiddels zijn eer ook testritten met een nieuwe flirt onder 15 kV:

https://www.facebook.com/bahneninostbay ... =3&theater

sven_engelen
Berichten: 159
Lid geworden op: Di 22 Nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo, Stedje van lol en plezeer!

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sven_engelen » Do 15 Feb 2018, 15:35

Het valt me de laatste tijd op dat de treinen van Arriva (Maaslijn) vaker een ATB ingreep hebben dan de treinen van NS. Hoe kan dat? Zullen het fouten zijn van de machinist?

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor isadora » Do 15 Feb 2018, 15:57

Waarschijnlijk te druk met hun slimfeun. :X
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11509
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Wubbo » Do 15 Feb 2018, 18:54

sven_engelen schreef:Het valt me de laatste tijd op dat de treinen van Arriva (Maaslijn) vaker een ATB ingreep hebben dan de treinen van NS. Hoe kan dat? Zullen het fouten zijn van de machinist?
Is dat steeds op dezelfde locatie? Dan kan er ook wat in het spoor zitten.

sven_engelen
Berichten: 159
Lid geworden op: Di 22 Nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo, Stedje van lol en plezeer!

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sven_engelen » Do 15 Feb 2018, 19:51

Nope verschillende locaties. 1x meegemaakt net na Blerick ri. Venlo, 2x net na Reuver ri. Venlo en 1x net na Reuver ri. Roermond. Het is wel elke keer net na een station maar de machinisten trekken dan ook vaak met flink wat tractie op en dat valt te merken.

bartjemestrom
Berichten: 529
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor bartjemestrom » Wo 07 Mar 2018, 08:43

Per 1 april gaat heel Limburg over naar cashloos.

Voor de Euregionale lijnen 350 (Maastricht – Aachen), 44 (Heerlen – Aachen) & 64
(Roermond – Heinsberg) is er een uitzondering gemaakt. Geldigheid:
Lijn 64 | Tot 1 juli 2018 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits vervoerbewijs
te kopen in de bus.
Lijn 44 | Tot 1 januari 2019 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits
vervoerbewijs te kopen in de bus.
Lijn 350 | Tot 1 januari 2019 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits
vervoerbewijs, de Dal Dagkaart (€6,50) en Dagkaart (€8,50) te kopen in de bus.

sven_engelen
Berichten: 159
Lid geworden op: Di 22 Nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo, Stedje van lol en plezeer!

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sven_engelen » Wo 07 Mar 2018, 15:16

Gek dat het niet op de lijnen naar Goch en Kaldenkirchen is gedaan. Wel goed dat Limburg nu ook naar cashloos gaat!

huibf
Berichten: 3065
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Wo 07 Mar 2018, 16:57

De 3 genoemde lijnen worden ook veel door de Duisters gebruikt.
Lijn 44 en 64 zijn ook echt lijnen die ook in Duitsland worden gebruikt en niet landsoverschreidend.

Voor de lijn naar Kaldenkirchen en zeer zeker Goch is dat wat anders, denk dat dat 99% Nederlands is.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13297
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Meltrain » Do 08 Mar 2018, 17:23

Wat is eigenlijk het idee achter lijnnummers als 655 en 679?
Ik snap dat deze lijnen de lijnen 55 resp. 79 versterken, maar waarom gebeurt dat niet onder het gewone lijnnummer?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

nvdw
Berichten: 1540
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor nvdw » Do 08 Mar 2018, 17:55

Er is niet echt sprake van "versterking", dan zou er een extra bus op of rond dezelfde tijd als de reguliere rit rijden. De ochtendrit van de 655 rijdt een kwartier later dan de 55.

Voordeel: je hoeft geen aparte vakantiedienst voor de 55 te publiceren, en voor schoollijnen gelden meestal mildere materieeleisen, althans ik vermoed dat dat in Limburg ook het geval is.
Van die dingen, ja!

BusFreakRotterdam
Berichten: 422
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Do 08 Mar 2018, 19:00

Lijn 659 Vaals - Maastricht vertrekt 2 minuten sochtends later vanaf Vaals busstation dan lijn 59.
Lijn 659 rijdt via Vijlen, hiermee wordt voorkomen dat het busje van lijn 59 uitpuilt met scholieren die over moeten stappen in Mamelis richting Gulpen/Maastricht.

jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: Vr 07 Feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor jorgo » Do 08 Mar 2018, 21:43

Lijn 3 rijdt in Maastricht nog altijd niet via de Groene Loper (voormalig tracé N2). Het was de bedoeling vanaf afgelopen december ter hoogte van de Prof. Cobbenhagenstraat de Groene Loper op te rijden (met nieuwe halte), tot aan de nieuwe rotonde bij de Scharnerweg, en dan weer via het Koningsplein en de tunnel naar de Wilhelminasingel. De tijdelijke route gaat langs achterzijde station, over de spoorwegovergang langs het Centre Céramique (zonder haltes). Eerst stond ergens in februari een einddatum, maar nu meldt Arriva dat het nog tot 13 april gaat duren. Het tracé is overigens nog afgesloten voor alle verkeer.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 600
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor erjeebee » Vr 09 Mar 2018, 00:31

Meltrain schreef:Wat is eigenlijk het idee achter lijnnummers als 655 en 679?

6xx is de nummering voor scholierenlijnen.
Ze rijden vaak voor een groot deel dezelfde route als een andere lijn (xx , 1xx, 2xx) maar niet helemaal.
Ze rijden bijvoorbeeld via een scholengemeenschap (en eindigen dan wel op dezelfde bestemming als xx/1xx/2xx) of ze rijden na de eindbestemming van xx/1xx/2xx door naar een scholengemeenschap of (zoals in het geval van de 659) door naar een verder gelegen eindbestemming.
En ze rijden alleen buiten de schoolvakanties
Als je ze zou laten rijden onder xx, 1xx, 2xx is dat verwarrend voor reizigers omdat de route net anders is, wat je dan op de een of andere manier weer moet zien te filmen op de bus... niet handig.
En je tabel wordt ook rommelig.

Samengevat:
6xx scholierenlijnen
- kunnen voor een groot deel overlappen met een 'reguliere lijn' xx/1xx/2xx, maar niet perse
- rijden alleen buiten de schoolvakanties
Today's (26-07-2018) google result for Queensland Rail fail: 511000 results.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13297
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Meltrain » Vr 09 Mar 2018, 10:20

nvdw schreef:Er is niet echt sprake van "versterking", dan zou er een extra bus op of rond dezelfde tijd als de reguliere rit rijden. De ochtendrit van de 655 rijdt een kwartier later dan de 55.

Klopt, "versterking" was niet het juiste woord. Ik bedoelde dat lijn 655 de uurdienst van lijn 55 tijdens de spitsuren aanvult tot een halfuurdienst, maar dat is dus niet helemaal het geval.
Dat verklaart een apart lijnnummer al iets beter: er is geen mooie halfuurdienst, wat reizigers wel verwachten als alle ritten onder hetzelfde lijnnummer rijden.

erjeebee schreef:
Meltrain schreef:Wat is eigenlijk het idee achter lijnnummers als 655 en 679?

6xx is de nummering voor scholierenlijnen.
Ze rijden vaak voor een groot deel dezelfde route als een andere lijn (xx , 1xx, 2xx) maar niet helemaal.
Ze rijden bijvoorbeeld via een scholengemeenschap (en eindigen dan wel op dezelfde bestemming als xx/1xx/2xx) of ze rijden na de eindbestemming van xx/1xx/2xx door naar een scholengemeenschap of (zoals in het geval van de 659) door naar een verder gelegen eindbestemming.

Over het algemeen heb je gelijk (en snap ik ook dat een ander lijnnummer wordt gebruikt), maar juist in dit specifieke geval niet.
Vergelijk de routes van de lijnen 79 en 679 maar eens.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 272
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Vr 09 Mar 2018, 10:54

huibf schreef:De 3 genoemde lijnen worden ook veel door de Duisters gebruikt.
Lijn 44 en 64 zijn ook echt lijnen die ook in Duitsland worden gebruikt en niet landsoverschreidend.


Klopt. En hier in Duitsland is het gewoon, vrijwel overal in de bus contant te betalen en vooral veel ouderen gebruiken hun pinpas bijna nooit. En dat zal op lijn 44 na 2019 nog grote problemen opleveren, omdat men dan in Duitsland maar in iedere 2e bus de kans heeft om contant te betalen (andersom zullen de Duitse bussen voor het NL-traject van lijn 44 ook geen extra pinapparatuur krijgen).

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6296
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor regenmaker » Vr 09 Mar 2018, 11:29

Ik denk dat in Nederland steeds meer mensen geen contant geld meer bij zich hebben. Ik neem het bijvoorbeeld alleen mee als ik een dagje naar Duitsland ga.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 14 juli 2018)
Wijzigingen Düsseldorf, 29 augustus 2018.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten