Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
JuulStikkelbroek
Berichten: 60
Lid geworden op: Za 19 Nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor JuulStikkelbroek » Di 02 Apr 2019, 16:40

"Bijna zestig miljoen extra voor elektrificatie van de Maaslijn"

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019040 ... e-maaslijn
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl

Cas
Berichten: 404
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Cas » Di 02 Apr 2019, 18:37

De Limburger schreef:Nu blijkt het dus om een tekort van 58,4 miljoen euro te gaan op een bedrag van 154,6 miljoen. 

...
Ik wist dat er een tekort was, maar dit is een enorm gat. Natuurlijk is er confirmation bias, omdat je vooral hoort over de projecten die slecht gaan, maar zijn er de laatste tijd ook spoor/OV-projecten voltooid zonder enorme vertragingen en hogere kostenplaatjes?
Het enige wat me zo snel te binnenschiet is Utrecht Vaartsche Rijn, dat eerder dan gepland was afgerond.
請勿靠近車門

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12230
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Wubbo » Di 02 Apr 2019, 18:55

Ik weet niet wat je verstaat onder "de laatste tijd" maar de Hanzelijn was ook binnen budget en voor tijd klaar.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4217
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor isadora » Di 02 Apr 2019, 18:59

Cas schreef:......confirmation bias???........

Daar moet toch ook iets Hollands voor zijn? (A)
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5511
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Chrysa » Di 02 Apr 2019, 19:50

In Limburg?

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Apr 2019, 20:10

Cas schreef:Het enige wat me zo snel te binnenschiet is Utrecht Vaartsche Rijn, dat eerder dan gepland was afgerond.
Nou nee. De opening was bijna twee later dan volgens de oorspronkelijke planning.

Terug naar Limburg, de elektricatie van Landgraaf-Hetzogenrath ging toch wel volgens plan? Dat was natuurlijk een veel korten stukje dan de Maaslijn, maar toch.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

umbusko
Berichten: 701
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor umbusko » Di 02 Apr 2019, 20:26

Maar daar ging de toelating van Arriva weer niet zo mooi op tijd als had gemoeten. :mrgreen: Dan is de vraag natuurlijk nog of je dat bij het project vindt horen: ik als reiziger wel. :wink:

KL577
Berichten: 44
Lid geworden op: Do 28 Sep 2017, 15:44

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor KL577 » Di 02 Apr 2019, 21:02

En misschien nog wel belangrijker in dit nieuws is dat het Ministerie de aansturing van het elektrificatie van de Maaslijn nu naar zich toetrekt. Dat lijkt me alleszins wenselijk, ook na de problemen met elektrificatie Zwenzwoka. Hopelijk dat het rijk nu in heel Nederland de coordinatie van verduurzaming regionaal spoor naar zich toetrekt en hier een nationale strategie op uitstippelt (de verschillen van inzicht tussen Groningen en Friesland beloven immers ook niet veel goeds). Deze decentralisatiemissers hebben ons een hoop gemeenschapsgeld gekost....

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40802
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Suus » Di 02 Apr 2019, 21:09

Het begrotingsgat was wel een stuk groter dan ik had verwacht. Wel fijn dat de staatssecretaris heeft aangegeven dat nu ook de plannen definitief zijn er er niet nog een aanpassingsronde in de drie provincies kan plaatsvinden. Voor de reizigers heeft het gekibbel nu lang genoeg geduurd, tijd dat er eens gestart wordt.
Rame à l'approche

Plutona
Berichten: 325
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Plutona » Wo 03 Apr 2019, 09:10

Mogen de Lintjes en GTW's van Arriva zo lang op het spoor blijven?
Ik weet niet precies wat de maximale leeftijd van spoormaterieel mag zijn, maar Arriva heeft rekening gehouden met 2020, niet met 2024.

reisthijs
Berichten: 4951
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor reisthijs » Wo 03 Apr 2019, 10:02

Dat mag want er is geen maximale leeftijd.
Volgens de concessie mag het huidige materieel blijven rijden tot de elektrificatie van de Maaslijn klaar is.

Er komt natuurlijk wel een paar jaar aan onderhoudskosten bij waar Arriva niet op gerekend had.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4045
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor cassie127 » Wo 03 Apr 2019, 16:19

Ben vooral benieuwd waar de GTWtjes gaan opduiken zodra de boel daar onder de draad zit... Zal mij niets verbazen als Arriva alle Lintjes inclusief de op de Vechtdallijnen gelijk aan de kant zet en wellicht de laatste twee tweedelige E-GTW's van de Vechtdallijnen een 3e bak gaan geven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 41935,5 km, Bus: 2765,5 km, Metro: 89,3 km, Tram: 35,6 km, Veer: 38 km 02-09

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7179
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Z2N » Wo 03 Apr 2019, 16:35

Ik weet niet of ILT daar wel in mee wil gaan: dan zou er een nieuwe toelating nodig zijn, en GTW voldoet niet aan de huidige botsnormen.
Journey of a night time

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12230
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Wubbo » Wo 03 Apr 2019, 18:04

Waarom is er dan een nieuwe toelating nodig? Driedelige E-GTWs bestaan toch al?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7179
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Z2N » Wo 03 Apr 2019, 18:29

Als de stellen zijn toegelaten met twee bakken, en je plaatst vervolgens een derde bak, moet je opnieuw keuren als stellen met drie bakken. Dan moeten de stellen echter aan alle regels voldoen die gelden tijdens het herkeuren, en daar komt GTW niet door. Hetzelfde verhaal als met de NMBS-stellen voor de diensten naar Roosendaal, die moeten ook opnieuw door de ILT-molen.
Journey of a night time

Flickr!

WSM
Berichten: 990
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor WSM » Wo 03 Apr 2019, 18:51

KL577 schreef:En misschien nog wel belangrijker in dit nieuws is dat het Ministerie de aansturing van het elektrificatie van de Maaslijn nu naar zich toetrekt. Dat lijkt me alleszins wenselijk, ook na de problemen met elektrificatie Zwenzwoka.
En het vervolgens overlaat aan hetzelfde Prorail dat op Zl - Kpn even vergeten was om na te denken over de bodemgesteldheid? Goede grap hoor.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

WSM
Berichten: 990
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor WSM » Wo 03 Apr 2019, 18:53

Z2N schreef:Als de stellen zijn toegelaten met twee bakken, en je plaatst vervolgens een derde bak, moet je opnieuw keuren als stellen met drie bakken. Dan moeten de stellen echter aan alle regels voldoen die gelden tijdens het herkeuren, en daar komt GTW niet door. Hetzelfde verhaal als met de NMBS-stellen voor de diensten naar Roosendaal, die moeten ook opnieuw door de ILT-molen.

Ik ben benieuwd naar de risico-analyse waaruit blijkt dat een overvol treinstel van een toegelaten type veiliger is dan een niet overvol treinstel van een toegelaten type.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7179
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Z2N » Wo 03 Apr 2019, 19:01

Er zijn in Nederland nog nooit reizigers overleden doordat de trein te vol zat, wel zijn er ooit machinisten overleden door botsingen in materieeltypes die niet voldoen aan de huidige botsnormen. Die risico-analyse zit wel goed, al zal ergens binnen ILT een uitgebreider exemplaar liggen. (A)
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40802
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Suus » Wo 03 Apr 2019, 19:08

De revisie van de Break loopt al tien jaar, en nog steeds is de gemoderniseerde versie niet toegelaten in Nederland. Ergens zit er heel veel onwil in dit verhaal, ik weet alleen nog niet of dat bij ILT of NMBS is.
Rame à l'approche

Selivio
Berichten: 138
Lid geworden op: Za 30 Apr 2016, 12:02

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Selivio » Wo 03 Apr 2019, 19:16

Z2N schreef:Er zijn in Nederland nog nooit reizigers overleden doordat de trein te vol zat, wel zijn er ooit machinisten overleden door botsingen in materieeltypes die niet voldoen aan de huidige botsnormen. Die risico-analyse zit wel goed, al zal ergens binnen ILT een uitgebreider exemplaar liggen. (A)


Kun je dit ook onderbouwen? Zover ik weet is in Nederland(of beter gezegd Europa) zowel een GTW 2/6 als 2/8 toegelaten op de op het moment van toelating geldende wetgeving. Zolang je verlengt binnen de geldende toelatingen, hoef je zover ik weet, alleen een aanvullend toelatingscertificaat te verkrijgen om de GTW weer in te mogen zetten. De botsnormen gelden, zover ik weet, alleen voor geheel nieuwe voertuigen waar nog geen toelating voor is afgegeven in Europa.
Grt. Stefan

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7179
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Z2N » Wo 03 Apr 2019, 19:19

Het lijkt mij dat het toevoegen van een bak telt als een grootschalige revisie, en dan is een nieuwe typetoelating nodig. VIRMm heeft natuurlijk ook zijn nieuwe piepjes en lampjes gekregen bij de deuren, omdat dat nieuwe wetgeving is.
Journey of a night time

Flickr!

Selivio
Berichten: 138
Lid geworden op: Za 30 Apr 2016, 12:02

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Selivio » Wo 03 Apr 2019, 19:27

cassie127 schreef:Ben vooral benieuwd waar de GTWtjes gaan opduiken zodra de boel daar onder de draad zit... Zal mij niets verbazen als Arriva alle Lintjes inclusief de op de Vechtdallijnen gelijk aan de kant zet en wellicht de laatste twee tweedelige E-GTW's van de Vechtdallijnen een 3e bak gaan geven.


De lintjes die zullen idd zonder twijfel aan de kant gaan, hoewel ik de ALMA linten niet te vroeg zal afserveren, daar is al jaren sprake van dat ze aan de kant gaan, maar daar voor in de plaats is er zelfs een derde bijgekomen en het zal mij weinig verbazen als ze blijven rijden tot einde concessie(als er geld gevonden wordt om ALMA te elektrificeren). De GTW's zullen wel verkocht of teruggegeven worden aan de leasemaatschappij(weet niet of arriva ze aangekocht heeft bij de wissel in Limburg). Ze kunnen iig niet samen rijden met de GTW's in het oosten(andere generatie GTW's, die praten niet met elkaar), en het noorden heeft ze niet meer nodig na de levering van de 18 WINK's. Wellicht 1 of 2 stellen naar de Merwedelingelijn. Én Arriva heeft nog 3 GTW 2tjes op de Vechtdal rijden, maar dat terzijde :wink:
Grt. Stefan

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32399
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Apr 2019, 20:31

Wat moet je op de MerwedeLingelijn met diesel-GTW's dan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12230
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Wubbo » Wo 03 Apr 2019, 22:01

Z2N schreef:Het lijkt mij dat het toevoegen van een bak telt als een grootschalige revisie, en dan is een nieuwe typetoelating nodig. VIRMm heeft natuurlijk ook zijn nieuwe piepjes en lampjes gekregen bij de deuren, omdat dat nieuwe wetgeving is.
Er zijn in het verleden VIRM-viertjes VIRM-zesjes geworden en andersom (door het verschuiven van bakken tussen het ene stel en het andere stel), volgens mij zijn daarvoor ook geen toelatingsprocedures doorlopen. Volgens mij is er ook een levendige schuifactie tussen DDZ-viertjes en DDZ-zesjes. De toelating is niet op nummerniveau maar op typeniveau, welke bakken er dan precies in zitten boeit niet.
Zou je er een GTW-viertje van maken dan moet je wel de molen door, maar van een tweetje een drietje maken (of andersom): dan volgens mij niet.

The Greyhound
Berichten: 428
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor The Greyhound » Wo 03 Apr 2019, 22:39

Z2N schreef:Het lijkt mij dat het toevoegen van een bak telt als een grootschalige revisie, en dan is een nieuwe typetoelating nodig. VIRMm heeft natuurlijk ook zijn nieuwe piepjes en lampjes gekregen bij de deuren, omdat dat nieuwe wetgeving is.

Lijkt mij niet heel anders dan een bakwissel. Dat zou toch gewoon moeten kunnen.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten