Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3983
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor cassie127 » Do 04 Apr 2019, 07:02

Selivio schreef:
cassie127 schreef:Ben vooral benieuwd waar de GTWtjes gaan opduiken zodra de boel daar onder de draad zit... Zal mij niets verbazen als Arriva alle Lintjes inclusief de op de Vechtdallijnen gelijk aan de kant zet en wellicht de laatste twee tweedelige E-GTW's van de Vechtdallijnen een 3e bak gaan geven.


De lintjes die zullen idd zonder twijfel aan de kant gaan, hoewel ik de ALMA linten niet te vroeg zal afserveren, daar is al jaren sprake van dat ze aan de kant gaan, maar daar voor in de plaats is er zelfs een derde bijgekomen en het zal mij weinig verbazen als ze blijven rijden tot einde concessie(als er geld gevonden wordt om ALMA te elektrificeren). De GTW's zullen wel verkocht of teruggegeven worden aan de leasemaatschappij(weet niet of arriva ze aangekocht heeft bij de wissel in Limburg). Ze kunnen iig niet samen rijden met de GTW's in het oosten(andere generatie GTW's, die praten niet met elkaar), en het noorden heeft ze niet meer nodig na de levering van de 18 WINK's. Wellicht 1 of 2 stellen naar de Merwedelingelijn. Én Arriva heeft nog 3 GTW 2tjes op de Vechtdal rijden, maar dat terzijde :wink:

Ik denk juist dat GTWtjes een prima oplossing voor Almelo - Hardenberg zijn. Ook omdat je de diesel GTWtjes makkelijk kan laten ombouwen zodat ze onder de draad kunnen rijden (indien stadler dat motor gedeelte nog maakt, als de vervoerder daar een aanvraag voor doet)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 22232,5 km, Bus: 2027,7 km, Metro: 71,1 km, Tram: 35,6 km 13-05

WSM
Berichten: 979
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor WSM » Do 04 Apr 2019, 07:22

Uit de eerdere berichten van Z2N begrijp ik dat het onveilig is om een bestaand en toegelaten treintype om te bouwen naar een ander bestaand en toegelaten treintype. Dus dat electrificeren van diesel-GTW's Kan Dus Niet.
Gelukkig weet men bij het spoor voor iedere oplossing en nieuw probleem te verzinnen :mrgreen:.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Michael
Berichten: 10754
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Michael » Do 04 Apr 2019, 11:23

Z2N schreef:Als de stellen zijn toegelaten met twee bakken, en je plaatst vervolgens een derde bak, moet je opnieuw keuren als stellen met drie bakken. Dan moeten de stellen echter aan alle regels voldoen die gelden tijdens het herkeuren, en daar komt GTW niet door.


Een tijd terug zijn er in het noorden een aantal GTW's van een extra bak voorzien. Volgens jouw redenatie zou dat niet kunnen maar het is toch gebeurd.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6876
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Z2N » Do 04 Apr 2019, 14:57

Die extra bakken zijn begin 2016 toegevoegd, sinds 1 november 2016 is een update van botsnorm EN 15227 van kracht. :wink:
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4879
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Apr 2019, 15:22

Z2N schreef:VIRMm heeft natuurlijk ook zijn nieuwe piepjes en lampjes gekregen bij de deuren, omdat dat nieuwe wetgeving is.
:?: Die voldoen wel aan de nieuwe botsnorm?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6876
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Z2N » Do 04 Apr 2019, 15:41

De lampjes bij de machinstendeuren zijn er wel bijgekomen als maatregel daarvoor lijkt me.
Journey of a night time

Flickr!

Durashift
Berichten: 3422
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Durashift » Do 04 Apr 2019, 23:37

3 jaar geleden werd in dit draadje ook al over o.a. de botsnormen gediscussieerd. :wink:

Daleend schreef:
Vinny schreef:
Jultar schreef:Misschien mis ik iets, maar de nieuwste botsnormen zijn toch van 1 januari 2015? Op dat moment is er een aanpassing van de laatste norm van 2010 in werking getreden, waarbij, voor zover ik begrepen heb, de botsnormen zijn aangescherpt.
Zie ook http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... T-TSI.aspx en voor het hele document http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 228.01.ENG
In dit document kan je de nummers van de betreffende normen vinden.
In Nederland is deze norm bekend als NEN-EN 12663-1:2010+A1:2014 en kan (als je er iets van 75 euro voor over hebt) gekocht worden op de site van de NEN ;)


Edit: in hoeverre die GTW's er dan aan voldoen: geen idee.

Je moet soms wel hogere materieelkunde gestudeerd hebben om de juiste conclusies te trekken uit de betreffende normeringen. Er zijn natuurlijk ook best wel wat mensen echt in gespecialiseerd. Het zou me niet verbazen dat de normering ergens in het proces van Europese implementatie is aangescherpt waardoor GTW formeel niet meer voldoet. Maar nogmaals: daar moet ik ook de boeken voor in :wink:


Ben even het document (dank voor het opzoeken!) ingedoken, in aanhangsel J is te lezen dat EN 15227:2008 +A1:2011 de toepasselijke normen zijn voor passieve veiligheid van materieel. De GTW is op basis van deze normen toegelaten en is dus nog steeds toelaatbaar. Kortom, de diesel-GTW's zijn prima naar het buitenland te verkopen.


Ik ben uit nieuwsgierigheid wát die EN 15227 norm nou inhoudt ook even in de weblinks gedoken.

1) https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 02&from=EN

TSI staat dus voor Technische Specificatie inzake Interoperabiliteit.
Artikel 3 verwijst naar een andere richtlijn m.b.t. de geldigheid van de nieuwe richtlijn bij bestaand materieel.

De TSI geldt niet voor bestaand rollend materieel van het spoorwegsysteem in de Europese Unie dat op 1 januari 2015 reeds in dienst is gesteld op een deel van het spoorwegnet of het gehele net van een lidstaat, behalve in geval van vernieuwing of verbetering in overeenstemming met artikel 20 van Richtlijn 2008/57/EG en punt 7.1.2 van de bijlage.


2. Richtlijn 2008/57/EG:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 01&from=NL

Artikel 20:
Indienststelling van bestaande subsystemen na vernieuwing of verbetering

1. In geval van vernieuwing of verbetering zendt de aanbestedende dienst of de fabrikant bij de betrokken lidstaat een dossier in waarin het project beschreven wordt. De lidstaat bestudeert dit dossier en besluit, mede in het licht van de uitvoeringsstrategie in de desbetreffende TSI, of de omvang van de werkzaamheden het nodig maakt dat er opnieuw toestemming voor indienststelling in de zin van deze richtlijn wordt gegeven.

Een dergelijke hernieuwde toestemming voor indienststelling is altijd vereist wanneer de voorgenomen werkzaamheden negatieve gevolgen kunnen hebben voor de algehele veiligheid van het betrokken subsysteem. Als een nieuwe toestemming nodig is, besluit de lidstaat in hoeverre de TSI’s op het project moeten worden toegepast.

De lidstaat neemt een besluit uiterlijk vier maanden na de indiening van het volledige dossier door de aanvrager (...)


Bijlage 7, artikel 1.2 van richtlijn 2008/57/EG

BIJLAGE VII

TE VERIFIËREN PARAMETERS VOOR DE INDIENSTSTELLING VAN NIET-TSI-CONFORME VOERTUIGEN EN CLASSIFICATIE VAN DE NATIONALE VOORSCHRIFTEN

(...)
1.2. Structuur en mechanische onderdelen

Mechanische integriteit en interface tussen voertuigen (met inbegrip van buffers en tractieorganen, doorgangen), stevigheid van de voertuigstructuur en toebehoren (bv. stoelen), de laadcapaciteit, de passieve veiligheid (met inbegrip van de botsbestendigheid van de binnen- en buitenzijde).
(..)


~~~~~~~~~~~~

Nou, die verdragen is een boel droge stof om door te lezen/ te begrijpen..

Volgens mij komt het er wel op neer dat aanpassingen aan treinen welke al reeds een toelating hebben voordat de nieuwe normen van kracht zijn geworden best mogen zolang de veiligheid ervan niet minder wordt dan deze was voordat de aanpassing voornemens is.
Bakje bij plaatsen OF elektro aandrijving zou dus moeten kunnen, lijkt mij.

Aan de andere kant zou je wel de vraag kunnen stellen of het voor o,a. de machinisten wel zo gewenst is om langer door te rijden op het drukke NL spoor met materieel dat nou niet het toonbeeld van crashbestendigheid is gebleken.. (zie de aanbevelingen van de OVV n.a.v het ongeluk in Dalfsen).

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3983
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor cassie127 » Vr 05 Apr 2019, 09:56

Of recentelijk nog die aanrijding met een vrachtwagen bij Leeuwarden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 22232,5 km, Bus: 2027,7 km, Metro: 71,1 km, Tram: 35,6 km 13-05

bartjemestrom
Berichten: 656
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor bartjemestrom » Za 06 Apr 2019, 08:37

De komende weken worden de stallingen van Venlo, Sittard en Heerlen aangepast voor de instroom van 35 elektrische bussen van het type VDL Citea LLE120 Electric. Officieel is dit type nog niet gepresenteerd door VDL als elektrische versie. Ook Maastricht zal nog 20 elektrische bussen geleverd krijgen. Totaal dus 55 en die krijgen de nummers 9701-9755

JuulStikkelbroek
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 19 Nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor JuulStikkelbroek » Za 06 Apr 2019, 13:47

"Pakket maatregelen tegen vertragingen Maaslijn"

https://www.1limburg.nl/pakket-maatrege ... starticles
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl

buschauffeur
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 28 Jun 2014, 00:06

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor buschauffeur » Za 06 Apr 2019, 22:07

bartjemestrom schreef:De komende weken worden de stallingen van Venlo, Sittard en Heerlen aangepast voor de instroom van 35 elektrische bussen van het type VDL Citea LLE120 Electric. Officieel is dit type nog niet gepresenteerd door VDL als elektrische versie. Ook Maastricht zal nog 20 elektrische bussen geleverd krijgen. Totaal dus 55 en die krijgen de nummers 9701-9755


Dat is goed nieuws! Het aanpassen van de stallingen gebeurt dus de komende weken, maar heb je ook enig idee op welke termijn die elektrische bussen zullen instromen?

bartjemestrom
Berichten: 656
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor bartjemestrom » Zo 07 Apr 2019, 00:59

Als ik het goed begrepen heb rond begin zomer

huibf
Berichten: 3314
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor huibf » Ma 29 Apr 2019, 21:12

Hoeveel laadpalen staan er voor Arriva Limburg al in de openbare terreinen ?
Deze week is er een in Deurne neergezet.
Afbeelding

Iemand enig idee hoe dat zit met de gebieden rondom de concessiegrenzen ? Mag Hermes zomaar aantakken op deze laadpaal.
Of is dat weer een letterlijke barriere aan de concessiegrenzen.

Weet iemand hoe dit is geregeld?

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 2107
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor julsteren » Di 30 Apr 2019, 10:41

Waarom staat er überhaupt een in Deurne?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40269
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Suus » Di 30 Apr 2019, 10:44

Omdat bij de voortschrijdende elektrificatie van de busdiensten rondom Venlo over enkele maanden ook lijn 80 aan de beurt.

Meestal worden laadpalen in samenwerking met de opdrachtgever gerealiseerd. Dit is inderdaad wel een grappig geval, zou niet weten wat hier nu de afspraken zijn.
Rame à l'approche

bartjemestrom
Berichten: 656
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor bartjemestrom » Di 30 Apr 2019, 19:31

En de bussen staan in Deurne zo'n 20 minuten stil.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5324
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ArrivaBas » Di 30 Apr 2019, 19:40

Deze overeenkomst lijkt mij makkelijk realiseerbaar, omdat vanuit het Hermes-gebied alleen drie buurtbussen en lijn 28 met een midibusje in Deurne komen.
20-06-2019: Trein 298,4 km, Bus 8 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

bartjemestrom
Berichten: 656
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor bartjemestrom » Di 30 Apr 2019, 20:12

Lijn 28 rijdt overdag (in elk geval buiten vakanties) met een Ambassador.

huibf
Berichten: 3314
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor huibf » Di 30 Apr 2019, 21:42

Volgensmij ook in de vakantie. Dat was in iedergeval tot vorige week wel zo.

maaslynx
Berichten: 78
Lid geworden op: Do 29 Sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor maaslynx » Di 14 Mei 2019, 17:49

De treinverbinding Heerlen-Aachen wordt mogelijk op 1 juni tijdelijk stilgelegd omdat de tijdelijke ILT vergunning afloopt. https://www.1limburg.nl/drielanden-twee ... t=topstory

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5324
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ArrivaBas » Di 14 Mei 2019, 18:14

Daar zijn ze dan verdraaid vroeg achter gekomen bij zowel Stadler als Arriva... :X
20-06-2019: Trein 298,4 km, Bus 8 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 454
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor ICE11 » Di 14 Mei 2019, 19:13

_O-

huibf
Berichten: 3314
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor huibf » Di 14 Mei 2019, 21:37

Frotboeren :oops:

Dennenboom
Berichten: 879
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Dennenboom » Wo 15 Mei 2019, 08:35

Maar waarvoor geldt die tijdelijke vergunning dan? Voor het kleine grensstukje? Die treinen mogen toch al gewoon binnen Nederland rijden, of mag dat straks ook niet meer?

Edit: gaat om het materieel, niet de verbinding:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190514_00105572/apk-niet-klaar-drielandentrein-moet-mogelijk-helemaal-van-spoor

Cas
Berichten: 349
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Berichtdoor Cas » Wo 15 Mei 2019, 16:50

Maar waarom mogen die treinen dan wel doorrijden op Maastricht-Heerlen? Als het om toestemming voor het materieel gaat en de ILT verantwoordelijk is, zie ik niet in waarom Maastricht-Heerlen wel mag en Heerlen-Aken niet. Kunnen ze met andere, toegelaten treinen wel de normale dienst uitvoeren, terwijl die niet over de grens mogen?
請勿靠近車門


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten