Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor starx » Ma 15 Sep 2014, 17:11

Ik denk dat sowieso Veolia of Connexxion zich wel inschrijft. Ze hebben bovendien een voordeel, want ze hebben als enige genoeg dieselstellen voor de Maaslijn tot 2020. LINTjes zijn er te weinig en Buffels mogen niet.

Abellio/Quzz zal zich ook wel inschrijven, want NS is volgens mij niet van plan zomaar 2 lijnen weg te geven.

Syntus heeft na 2016 waarschijnlijk wel genoeg geld, want dan zijn ze verlost van de Veluweconcessie die zwaar verlieslatend is.

Dan is Arriva er nog. Die hebben veel ervaring met multimodale concessies en misschien kunnen ze nog wel voordelen halen uit het feit dat ze met DB kunnen optrekken (qua onderhoud).

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 15 Sep 2014, 17:13

is het bij Stadler niet mogelijk dat die dieseltreinen worden omgebouwd tot elektrische treinstellen?

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor BrengMe » Ma 15 Sep 2014, 17:37

starx schreef:Syntus heeft na 2016 waarschijnlijk wel genoeg geld, want dan zijn ze verlost van de Veluweconcessie die zwaar verlieslatend is.

Nee hoor: Provincie Gelderland gaat door met Syntus
---

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Freek » Ma 15 Sep 2014, 18:21

starx schreef:Ik denk dat sowieso Veolia of Connexxion zich wel inschrijft. Ze hebben bovendien een voordeel, want ze hebben als enige genoeg dieselstellen voor de Maaslijn tot 2020. LINTjes zijn er te weinig en Buffels mogen

De GTW's zijn geen eigendom van Veolia, maar eigendom van een leasemaatschappij. Veolia zit dus in hetzelfde schuitje.

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Tom » Ma 15 Sep 2014, 18:43

CamilleKreemers schreef:is het bij Stadler niet mogelijk dat die dieseltreinen worden omgebouwd tot elektrische treinstellen?

Er wordt geëist dat de elektrische treinen na 2014 gebouwd zijn. Tot 2020 en eventueel in het overgangsjaar 2012 is het toegestaan om met dieseltreinen (gebouwd na 2000) te rijden.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor fogeltje » Di 16 Sep 2014, 20:06

Mij lijkt niet dat ze , pmet Veolia inschrijven. Die hebben zich niet bepaald geliefd gemaakt.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Erno-BE » Di 16 Sep 2014, 20:25

Zo erg is Veolia ook weer niet. Ik reis daar alleen tussen Nijmegen Centraal en Nijmegen Sint Anna Molen mee (lijn 83) en het komt mij niet echt over als een slecht bedrijf. Bussen zitten goed. Bovendien is het lijnennet zoals op de wiki behoorlijk strak in elkaar en ik vind het systeem van afwisselend een gewone bus en een belbus beter dan slechts één gewone bus (je kunt gewoon op tijd thuis komen als je bij een dagje uit de trein van het verkeerde half uur hebt gepakt, alleen moet je een belletje plegen). Van mij hoeven ze niet weg.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor BrengMe » Di 16 Sep 2014, 20:35

Qua lijnennet is het misschien prima, maar qua service kan het anders zijn.
---

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Di 16 Sep 2014, 20:36

Veolia heeft de politiek een rad voor de ogen gedraaid, meer geld gekregen dan afgesproken vanwege een zogenaamd dreigend faillissement en de laatste jaren veel minder diensten afgeleverd dan oorspronkelijk afgesproken. De reiziger is daarvan de dupe geworden. Veolia heeft niets meer in Nederland te zoeken.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Frans F » Di 16 Sep 2014, 21:16

Tom schreef:Er wordt geëist dat de elektrische treinen na 2014 gebouwd zijn. Tot 2020 en eventueel in het overgangsjaar 2012 is het toegestaan om met dieseltreinen (gebouwd na 2000) te rijden.

Daarvoor krijgt de provincie zo meteen bij de inschrijvingen de rekening gepresenteerd. Het zou me niet verbazen als dan blijkt dat de provincie onvoldoende geld heeft om die eis overeind te kunnen houden.

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 16 Sep 2014, 21:17

wat is er mis dan met treinen op de Maaslijn als je ze kan ombouwen tot elektrische stellen?

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Frans F » Di 16 Sep 2014, 21:18

Bee schreef:Veolia heeft de politiek een rad voor de ogen gedraaid, meer geld gekregen dan afgesproken vanwege een zogenaamd dreigend faillissement en de laatste jaren veel minder diensten afgeleverd dan oorspronkelijk afgesproken. De reiziger is daarvan de dupe geworden. Veolia heeft niets meer in Nederland te zoeken.

Nu Veolia ook in Brabant gezien is lijkt me kans groot dat Veolia oplost in Connexxion.
Laatst gewijzigd door Frans F op Di 16 Sep 2014, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Frans F » Di 16 Sep 2014, 21:19

CamilleKreemers schreef:wat is er mis dan met treinen op de Maaslijn als je ze kan ombouwen tot elektrische stellen?

Niets, maar de provincie wil weer alles nieuw hebben.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor reisthijs » Di 16 Sep 2014, 21:48

De provincie wil niet per se alles nieuw hebben, de E-GTWs moeten immers blijven, blijkbaar zien ze ombouwen niet als reeele optie (of heeft niemand door dat die mogelijkheid bestaat).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 16 Sep 2014, 21:48

oh ja, de politiek die denkt dat alles gratis is.

Niemand heeft de moeite genomen om Stadler te vragen of dit mogelijk is? Het ligt kennelijk zo voor de hand dat niemand eraan denkt.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ronald » Di 16 Sep 2014, 21:52

Daar is toch dat concept met "powerpacks" voor bij de GTW's?

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 16 Sep 2014, 22:09

de treinen zijn modulair opgebouwd. Lijkt me dus dat de motorenbak ook verwisseld kan worden / omgebouwd kan worden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Vinny » Wo 17 Sep 2014, 07:24

Bee schreef:Veolia heeft de politiek een rad voor de ogen gedraaid, meer geld gekregen dan afgesproken vanwege een zogenaamd dreigend faillissement en de laatste jaren veel minder diensten afgeleverd dan oorspronkelijk afgesproken. De reiziger is daarvan de dupe geworden. Veolia heeft niets meer in Nederland te zoeken.
LOL. Dat kan ik ook van NS-hispeed zeggen (oja die bestaan niet meer). En de gemeentelijke vervoerbedrijven in de jaren '80 waren ook roemrucht.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Freek » Wo 17 Sep 2014, 07:30

Erno-BE schreef:Zo erg is Veolia ook weer niet. Ik reis daar alleen tussen Nijmegen Centraal en Nijmegen Sint Anna Molen mee (lijn 83) en het komt mij niet echt over als een slecht bedrijf.

Wacht ff, jij beoordeeld een bedrijf op een ritje van 5 minuten met welgeteld 1 tussenhalte waarbij ze bovendien niet eens de belangrijkste vervoerder zijn?!

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Erno-BE » Wo 17 Sep 2014, 08:59

Meestal vertrekken ze op tijd uit Nijmegen CS wat al positief is. Sommige chauffeurs bpijven te lang koffie leuten, maar gelukkig niet bij lijn 83.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor fogeltje » Wo 17 Sep 2014, 10:24

Ga eens in het weekend of avond in Limburg reizen. Dan heb belbussen en die ringlijnen waar je niet vrolijk van wordt. Nog niet te spreken over het financiële fiasco.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Wo 17 Sep 2014, 11:01

Die ringlijnen zijn nogal funest voor de (toch al beroerde) reisinformatie. Als je bijvoorbeeld de dienstregeling van lijn 78 in de regio Roermond bekijkt dan lijkt het aan het begin van de avond te stoppen met rijden, terwijl dan lijn 178 gaat rijden. En die ringlijnen sluiten ook nog eens hondsberoerd aan op de treinen, want lijn 178 komt bijvoorbeeld om xx:29 aan in Roermond en de trein naar Amsterdam vertrekt ook op dat tijdstip. De trein naar Maastricht vertrekt om xx:32 dus dat is ook erg krap.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Erno-BE » Wo 17 Sep 2014, 11:48

fogeltje schreef:Ga eens in het weekend of avond in Limburg reizen. Dan heb belbussen en die ringlijnen waar je niet vrolijk van wordt. Nog niet te spreken over het financiële fiasco.

Op de hoofdlijnen rijdt toch ieder uur een gewone bus, ook 's avonds en in het weekend. Niet veel anders dan bij andere regio's.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Vinny » Wo 17 Sep 2014, 21:35

fogeltje schreef:Ga eens in het weekend of avond in Limburg reizen. Dan heb belbussen en die ringlijnen waar je niet vrolijk van wordt. Nog niet te spreken over het financiële fiasco.

Ga eens in Friesland kijken, daar rijdt dan vrijwel niéts.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2378
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Mr-W » Wo 17 Sep 2014, 22:02

Erno-BE schreef:
fogeltje schreef:Ga eens in het weekend of avond in Limburg reizen. Dan heb belbussen en die ringlijnen waar je niet vrolijk van wordt. Nog niet te spreken over het financiële fiasco.

Op de hoofdlijnen rijdt toch ieder uur een gewone bus, ook 's avonds en in het weekend. Niet veel anders dan bij andere regio's.
uursdiensten wordt ik al niet vrolijk van, in de avond en op zondag kan ik er nog mee leven.
Het optuigen van onduidelijke ringlijnen met aansluitende belbusritten is gewoon niet acceptabel,dan nog liever 1x per 2 uur een bus. Heeft iemand toevallig telcijfers ? Vrees namelijk dat het reizigers verlies zo'n 25% of meer is.

Lijn 27 Venray Station - Deurne Station is een mooi voorbeeld. Vroeger reed deze lijn in de spitsuren stampvol naar Helmond. Toen Deurne een Intercitystation werd is deze lijn ingekort.Reizigers vanuit Venray gingen er niets op vooruit,en in sommige gevallen voor de Pabo zelfs op achteruit. Deurne verloor zijn ontsluitende buslijn langs het ziekenhuis.
In de avonduren en in het weekend is hij ingekort tot het busstation van Venray omdat het kan,overstap op een mogelijke andere lijn staat natuurlijk niet aangegeven. Daarnaast worden voor ritten in de daluren taxibusjes ingezet,vroeger namen de reizigers het mindere comfort voor lief omdat het toch gratis was,sinds ze moeten betalen is het klagen daarover begonnen.(toegankelijkheid en het ontbreken van airco en de herkenbaarheid)


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten