Pagina 17 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 00:10
door reisthijs
huibf schreef:Dat Deurne een "IC Station" werd was al jaren ervoor. Ik schat ergens rond 2000.
Verkeerd geschat, dat was december 2006.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 08:58
door huibf
Ok. Dan zat er dus 2 jaar tussen tussen de ic in deurne en het opheffen van 27 tussen Deurne en Helmond.
Tijd gaat snel...

Maar het blijft zonde en een beetje onlogisch.... de reistijd van venray naar de ROC scholen en De Kempel zijn nu nogal wat langer.
Alleen maar door bureaucratische grenzen en niet kijkend naar reizigersstromen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 09:02
door CamilleKreemers
Er wordt nooit gekeken naar reizigersstromen tot nu toe.
Limburg is hier een zeer goed voorbeeld van.

Veolia is inderdaad bezig geweest met handje ophouden hier en hoop hierom ook dat ze NIET meedoen met de aanbesteding.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 09:53
door Nitein-Repart
Alsof je van de Arrivavisering van Nederland vrolijk wordt. Als je al met Arriva van Ouddorp naar Haaksbergen kan komen heeft naar mijn inziens aanbestedingen niet tot het gewenste resultaat geleid.

Connexxion hoeft ook niet te komen omdat ze dan de hele zuid-oosthoek, van Dieren tot Vaals in hadden hebben.

Het lijkt mij beter om kleinere bedrijven als Syntus en QBuzz een kans te geven of een geheel nieuwe vervoerder. Die heeft nieuwe inzichten in hoe het OV verbeterd kan worden.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 09:59
door Jef400
Als dat het beste is, waarom niet? Moet er dan op iedere hoek een nieuwe vervoerder staan?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 10:05
door Mr-W
Erno-BE schreef: Het lijkt mij beter om kleinere bedrijven als Syntus en QBuzz een kans te geven of een geheel nieuwe vervoerder. Die heeft nieuwe inzichten in hoe het PV verbeterd kan worden.
Qbuzz is helemaal geen kleine speler als dochteronderneming van NS. Daarnaast doen nieuwkomers en kleine bedrijven het niet altijd beter,zie EBS en Syntus Veluwe en TCR.
In Limburg zit het probleem waarschijnlijk bij de provincie die slechte pve's opsteld,waardoor Veolia zijn gang kon gaan.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 10:39
door fogeltje
Erno-BE schreef:
fogeltje schreef:Ga eens in het weekend of avond in Limburg reizen. Dan heb belbussen en die ringlijnen waar je niet vrolijk van wordt. Nog niet te spreken over het financiële fiasco.
Op de hoofdlijnen rijdt toch ieder uur een gewone bus, ook 's avonds en in het weekend. Niet veel anders dan bij andere regio's.
Lees Bee zijn stukje over de ringlijnen nog maar eens.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 18 sep 2014, 11:32
door Nitein-Repart
Die ringlijnen rijden alleen rond Roermond. Probleem daarvan is niet zozeer de ringlijnen zelf, of Veolia, maar de geografische situatie. De dorpen rondom Roermond zijn niet al te groot en liggen erg verspreid. Hierdoor zijn er veel bussen nodig. Aangezien dat 's avonds en in het weekend niet te verantwoorden is, zijn er ringlijnen uitgevonden die er voor zorgen dat er met weinig bussen zoveel mogelijk dorpen bereikbaar worden gehouden. Deze oplossing is niet ideal, maar wel noodzakelijk om de kosten niet de pan uit laten te rijzen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 20 sep 2014, 19:59
door Mr-W
Erno-BE schreef:Die ringlijnen rijden alleen rond Roermond. Probleem daarvan is niet zozeer de ringlijnen zelf, of Veolia, maar de geografische situatie. De dorpen rondom Roermond zijn niet al te groot en liggen erg verspreid. Hierdoor zijn er veel bussen nodig. Aangezien dat 's avonds en in het weekend niet te verantwoorden is, zijn er ringlijnen uitgevonden die er voor zorgen dat er met weinig bussen zoveel mogelijk dorpen bereikbaar worden gehouden.
De ringlijnen waren een pilot van de provincie Limburg om de frequentie en de vraag in de daluren te verhogen. de frequentie is gelukt,alle deeltrajecten rijden nu 1x per uur ipv 1x per 2 uur. Helaas is het systeem veel te onduidelijk,waardoor het zelfs tot reizigers verlies lijdt.
Erno-BE schreef: Deze oplossing is niet ideal, maar wel noodzakelijk om de kosten niet de pan uit laten te rijzen.
Volgens mij is dit systeem zelfs duurder vanwege de extra hoeveelheid (inhuur)chauffeurs die hiervoor nodig is.

@wensbus Limburg,wat is hiermee de bedoeling? Zag vandaag namelijk een wensbus van de provincie Limburg met gehandicapten door Brandevoort rijden.Was net te laat voor een foto :(

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 20 sep 2014, 22:20
door Vinny
Hef die buslijnen dan maar gewoon helemaal op. Klinkt niet alsof het nu erg gemist wordt. En de klanten snappen dingen als ringlijnen niet. Nou, die kopen dan maar een auto. Als ze tenminste de versnellingsbak van de rem kunnen onderscheiden :roll:

Proef met Limburgse Wensbus uitgebreid

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 10:16
door Mr-W
ovmagazine schreef:De proef met de Limburgse Wensbus, een busje waarmee zes dorpsgemeenschappen zelf vervoer organiseren, wordt verlengd tot december 2016. Bovendien start de Wensbus in drie nieuwe gebieden.

De Wensbus is bedoeld voor dunbevolkte gebieden waar weinig vraag is, en waar in de nieuwe concessie geen grote bussen gaan rijden. De Wensbus, gereden door vrijwilligers, is geen buurtbus of belbus, en ook geen regiotaxi. Kenmerkend is dat de organisatie bij het dorp ligt, vaak de dorpsraad

Neem het dorp Vredepeel, daar wonen 400 mensen, daar komt geen bus, daar is geen basisschool meer, nu is er de Wensbus.” Het busje rijdt onder andere kinderen naar de basisschool in het naburige Merselo.
Is hier geen sprake van werk verdringing,deze kinderen zouden anders per taxi vervoert worden! ook worden die busjes in het weekend gebruikt door de lokale voetbal en carnavalsverenigingen.
ovmagazine schreef:Aanvankelijk was het idee dat de Wensbussen vaste routes zouden rijden, gericht op de dichtstbijzijnde ov-halte. Maar dat bleek in de eerste pilots geen succes.
Lijkt erg op het HO&GO van Hermes.
Wat mij betreft gooien ze het hele wensbus-systeem in de prullebak,schijnbaar worden deze busjes voor van alles en nog wat gebruikt,maar niet waar ze voor bedoeld zijn,namelijk aanvullen op het openbaar vervoer.
ovmagazine

Re: Proef met Limburgse Wensbus uitgebreid

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 12:04
door Frans F
Hoeveel geld wil je uitgeven voor gemiddeld 5 reizigers per dag en dat terwijl het als OV kennelijk nutteloos is?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 12:09
door Somoht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 12:30
door huibf
Veolia is een slecht verliezer. Geef eerst die 10 miljoen maar eens terug, en doe ook de inschrijving van destijds opnieuw.
Iedereen had zo de concessie kunnen winnen...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 12:32
door Nitein-Repart
Zou de diversiteit wel goed doen als Abellio of QBuzz in Limburg bussen mogen rijden.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 12:38
door Somoht
Veolia is zowiezo al op sterven na dood, Veolia Transport Nederland zal niet meer verkocht worden. En de vraag is of het al dan niet verliezen van de concessie nog iets veranderd. Als ze Limburg verliezen is Haaglanden natuurlijk helemaal eenvoudig onder Connexxion onder te brengen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 12:51
door Gekko123
Het is een beetje off-topic, maar ik denk niet dat bijvoorbeeld QBuzz (die in 2009 ook heeft geprobeerd mee te dingen) dat zou pikken. Toendertijd heeft Veolia de concessie gewonnen van nota bene Connexxion zelf.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 13:42
door Klaasje
Waarom zou dat niet mogen dan? Lijkt mij onzin.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 14:07
door starx
Ik vind het terecht dat Veolia bakzeil heeft gehaald. Ze hebben het hele idee van een openbare aanbesteding niet helemaal begrepen volgens mij. Dat is namelijk dat ieder bedrijf mee zou mogen dingen. Er kunnen eisen worden gesteld aan zaken die van belang zijn voor het geleverde vervoer (kredietwaardigheid, minimale omzet etc.), maar die zijn voor de NS geen issue.

Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.

Het lijkt me overigens niet reëel dat Veolia, na een eventueel verlies van Limburg, Haaglanden naar Connexxion over zou doen. De concessie Haaglanden duurt tot 2016, dus die wordt ook opnieuw aanbesteed. Waarschijnlijk hebben HTM en QBuzz daar dan wel interesse in. Veolia schrijft daar waarschijnlijk niet zelf in, maar laat dat aan Connexxion over.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 15:40
door Meltrain
starx schreef: Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.
En vermoedelijk Syntus.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 15:54
door Frans F
starx schreef: Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.
Ik verwacht niet dat er veel inschrijvingen komen omdat NS zodanig in het voordeel is dat andere deelnemers nauwelijks een kans hebben. Je kunt redeneren dat niet geschoten altijd mis is, maar het voorbereiden van een bod kost grote aantallen arbeidsuren (je moet je een vervoersplan maken, financiering regelen, etc) en je moet je als bedrijf dus afvragen of je al die uren wel wil spenderen in een vrijwel kansloze missie. Ik ben er daarom niet van overtuigd dat Arriva en Transdev/Veolia daadwerkelijk zullen inschrijven (Lageirse kan dat wel roepen, maar uiteindelijk beslist hij daar niet over). Syntus heeft los daarvan het probleem dat ze financieel zo slecht bij kas zijn dat ze de investeringen in spoorwegmaterieel bij de bank waarschijnlijk sowieso niet gefinancierd zullen krijgen. Uiteindelijk zou Abellio dus wel eens de enige inschrijver kunnen blijken te zijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 17:05
door starx
Ik denk niet dat andere bedrijven niet in zullen schrijven omdat NS te laag in zou kunnen schrijven. Dat is sowieso nogal prematuur. Zeker Arriva lijkt mij voor deze concessie geen kansloze partij. Ze hebben een hoop ervaring met multimodale concessies. Verder zou Arriva volgens de Veolialogica ook niet mee mogen doen, want die kunnen ook hun verliezen met de winsten van DB compenseren (al zou DB daar denk ik niet erg happy van worden).

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 17:09
door flipje
Frans F schreef: Syntus heeft los daarvan het probleem dat ze financieel zo slecht bij kas zijn dat ze de investeringen in spoorwegmaterieel bij de bank waarschijnlijk sowieso niet gefinancierd zullen krijgen.
Denk dat Syntus via moederbedrijf Keolis (alias SNCF) het wel kan regelen op de financiële markt.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 17:49
door Dagren
starx schreef:Ik denk niet dat andere bedrijven niet in zullen schrijven omdat NS te laag in zou kunnen schrijven. Dat is sowieso nogal prematuur. Zeker Arriva lijkt mij voor deze concessie geen kansloze partij. Ze hebben een hoop ervaring met multimodale concessies. Verder zou Arriva volgens de Veolialogica ook niet mee mogen doen, want die kunnen ook hun verliezen met de winsten van DB compenseren (al zou DB daar denk ik niet erg happy van worden).
Dat is zo'n beperkte uitleg van het argument van Veolia, dat het eigenlijk gewoon onjuist is. Iedere vervoerder kan verliezen compenseren met winsten van een moederbedrijf, maar ik heb Veolia geen rechtszaak zien aanspannen tegen alle vervoerders (inc. Veolia), omdat dat niet hun argument (of logica) is.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 16 okt 2014, 17:53
door Dagren
starx schreef:Ik vind het terecht dat Veolia bakzeil heeft gehaald. Ze hebben het hele idee van een openbare aanbesteding niet helemaal begrepen volgens mij. Dat is namelijk dat ieder bedrijf mee zou mogen dingen. Er kunnen eisen worden gesteld aan zaken die van belang zijn voor het geleverde vervoer (kredietwaardigheid, minimale omzet etc.), maar die zijn voor de NS geen issue.

Ik vraag me nu af wie er mee zullen dingen. In ieder geval NS (via Abellio) en Veolia. Verder denk ik ook Arriva.

Het lijkt me overigens niet reëel dat Veolia, na een eventueel verlies van Limburg, Haaglanden naar Connexxion over zou doen. De concessie Haaglanden duurt tot 2016, dus die wordt ook opnieuw aanbesteed. Waarschijnlijk hebben HTM en QBuzz daar dan wel interesse in. Veolia schrijft daar waarschijnlijk niet zelf in, maar laat dat aan Connexxion over.
Tot 2017, ik denk wel dat 2,5-3 jaar genoeg tijd is om te denken "Goh, al die overhead voor één concessie is wel een beetje zonde". ;)