Pagina 165 van 169

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 15:29
door Dennenboom
De provincie Limburg gaat bekijken of ze de overeenkomst met Arriva wil aanhouden of beëindigen nu de vervoerder van eigenaar is gewisseld. Deutsche Bahn heeft de vervoerder verkocht aan de Amerikaanse investeerder I Squared Capital.

Bron : OVPro (achter betaalmuur)

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 15:36
door Suus
Wat zijn argumenten van de provincie om dit te doen?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 16:02
door sirvinniei
Mag dat wettelijk? De partij blijft technisch toch hetzelfde, dus is toch geen contractbreuk om door een ander bedrijf overgenomen te worden?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 16:03
door Daniel
Ze hebben in Limburg in de concessie staan dat die bij wisseling van eigenaar van de concessiehouder opgezegd mag worden.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 16:30
door PHS
-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 12:51
door Plutona
Nog geen uitgelekte dienstregelingplannen?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 10:22
door reisthijs
ProRail: Swietelsky gaat opwaardering Maaslijn uitvoeren
De elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn moet eind 2027 gereed zijn.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 20:54
door Mdk
Ik lees geen plannen om gelijktijdig ERTMS op de lijn aan te leggen. Is dit ooit onderdeel geweest van de plannen? Een grotendeels geïsoleerde lijn die grondig verbouwd wordt en nieuw materieel krijgt lijkt me de perfecte kandidaat voor een ombouw naar het systeem dat op termijn op het gehele net moet liggen.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 21:48
door bartjemestrom
Maar er gaan geen andere vervoerders zoals goederentreinen over die lijn rijden? -0-

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 22:30
door MaartenD
Die zullen toch ook eens een keer aan de ERTMS moeten. Als ze dat al niet hebben. Hoe lang moeten we nog wachten dat men hier eens klaar is voor ERTMS?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 23:14
door Lijn 45
De meeste doen al aan ERTMS omdat dat ook nodig is voor de Betuweroute.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 26 okt 2023, 14:27
door Suus
Mdk schreef: wo 25 okt 2023, 20:54 Ik lees geen plannen om gelijktijdig ERTMS op de lijn aan te leggen. Is dit ooit onderdeel geweest van de plannen? Een grotendeels geïsoleerde lijn die grondig verbouwd wordt en nieuw materieel krijgt lijkt me de perfecte kandidaat voor een ombouw naar het systeem dat op termijn op het gehele net moet liggen.
De uitrol van ERTMS loopt ondertussen elk jaar een jaar uit. ProRail is er blijkbaar heel erg bang voor, want onderdeel van het eerste traject Kijfhoek - Roosendaal Grens is een grondige sanering van het aantal wissels en andere bijzondere constructies :X

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 26 okt 2023, 16:58
door MaartenD
Prorail moet maar eens op snuffelstage bij Infrabel.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 26 okt 2023, 18:08
door Mdk
We gaan nogal off-topic, maargoed:

Volgens de website van Infrabel willen ze in België in 2025 het gehele hoofdspoor van ETCS voorzien hebben, momenteel zitten ze op 57%.
Als ik op de Nederlandse ERTMS-website kijk zitten we hier op de HSL-Zuid, Betuwelijn, Hanzelijn en de IC-Sporen Amsterdam-Utrecht. De ambitie schiet niet verder dan enkele lijnen rond Amsterdam, Utrecht, Flevoland, Brabant en Limburg en het regionale net in het noorden voor 2031 om te bouwen. Hoe kan het dat de ambitie en planning zo gigantisch verschillen? Zijn de Belgen veel eerder begonnen? Hebben ze er meer geld tegenaan gegooid? Is het hier een stuk complexer om over te schakelen dan daar? is de uitbouw van de ERTMS-levels die wij aanleggen zoveel moeilijker dan de iets lagere levels in België? Of is dit de uitzondering die de regel van Belgische politiek bevestigd en zijn ze gewoon een stuk efficiënter dan wij? m.a.w., hoedan?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: do 26 okt 2023, 18:24
door Suus
België heeft na het treinongeluk bij Buizingen in hoog tempo TBL1+ uitgerold. TBL1+ werkt met eurobalises, die in het spoor liggen. Deze zenden een signaal uit, en de computer in de trein verwerkt het. Dat is vrijwel hetzelfde als ETCS werkt. Treinen met TBL1+ kunnen met een relatief kleine aanpassing dus ook ETCS aan.

Voor de centralisatie van de seinhuizen heeft Infrabel de afgelopen jaren op zeer veel plekken de beveiligingsapparatuur langs de sporen vervangen. De overgang naar ETCS is daarna vooral nog een software-update aan de eurobalises. Eventueel oudere apparatuur wordt tegelijkertijd uitgeschakeld en opgeruimd.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 11:55
door iamthedutchdude
iamthedutchdude waardeert deze post

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 14:50
door Cas
Helder, duidelijk! Natuurlijk kan je de vraag dan weerleggen naar 'Waarom lukt het Infrabel wel om sinds 2010 uitgebreid eurobalises meer te leggen en de systemen om te bouwen en ProRail niet?'. Die grote verbouwing lijkt me namelijk de lastigste stap, of dat nou van krokodillen naar TBL1+ is of van ATB-EG naar ERTMS is.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 16:13
door marvinkok
Ik kan zo even niet meer vinden waar ik het gelezen had, maar door die TBL1+ kan in België redelijk vlot vlot overgegaan worden naar ertms. Echter, is dat op veel plaatsen gewoon L1. ProRail wil meteen naar L2, dat kost meer tijd om te implementeren. Dus ja, België is verder met de uitrol, maar wel met een "mindere" versie

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 15:18
door DovaModaal
marvinkok schreef: vr 27 okt 2023, 16:13 Ik kan zo even niet meer vinden waar ik het gelezen had, maar door die TBL1+ kan in België redelijk vlot vlot overgegaan worden naar ertms. Echter, is dat op veel plaatsen gewoon L1. ProRail wil meteen naar L2, dat kost meer tijd om te implementeren. Dus ja, België is verder met de uitrol, maar wel met een "mindere" versie
Klopt gedeeltelijk, volgens dit overzicht...
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=280171#p280171
...ligt er in België nu al 886 kilometer ETCS 2 Full Supervision. Dat lijkt mij meer dan in Nederland.
De 2503 kilometer ETCS 2 FS die er eind 2025 moet liggen zal 39% zijn van het totaal.
Bij lopende werven zoals L50A [EDIT] rond Gent wordt er gewacht om ETCS2 aan te leggen tot net voor de deadline van eind 2025, om herhaaldelijke aanpassingen te vermijden.

Waar er de komende jaren (vanaf 2026) toch een uitgebreidere modernisering van de seinen aankomt, spaart men dubbele kosten uit door tijdelijk de goedkopere ETCS1 Limited Supervision aan te leggen. Die zal 17,3% uitmaken van de totale geplande lengte.
En dan zal er eind 2025 ook nog 2783 km (43,5%) ETCS 1 Full Supervision moeten liggen.
Mdk schreef: do 26 okt 2023, 18:08 Volgens de website van Infrabel willen ze in België in 2025 het gehele hoofdspoor van ETCS voorzien hebben, momenteel zitten ze op 57%.
Sinds de indienstnemingen van 22 oktober is het zelfs al 61% (3912 kilometer spoorlijn heeft een versie van ETCS).

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 15:26
door MaartenD
Bij lopende werven zoals L50A Brugge-Gent wordt er gewacht om ETCS2 aan te leggen tot net voor de deadline van eind 2025, om herhaaldelijke aanpassingen te vermijden.
Dat argument snap ik niet helemaal. Ik zag ook dat op de 2 extra sporen van L50A seinen geplaatst worden. Maar ook daar moet je toch aanpassingen in je seinsysteem doen? Is dat dan makkelijker (en goedkoper, denk aan alle bekabeling leggen) dan direkt op ETCS L2 gaan?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: ma 30 okt 2023, 15:45
door DovaModaal
MaartenD schreef: ma 30 okt 2023, 15:26 Dat argument snap ik niet helemaal.
Daar heb ik mogelijk een interpretatiefoutje gemaakt, en ging het mogelijk over de werken aan station Gent-Sint-Pieters die het moment van invoering van ETCS2 FS op de lijn L50A uitstellen tot eind 2025. (tekst hierboven aangepast)
Verdere vragen stel je best aan de insider zelf:
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=280198#p280198

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 08:50
door Plutona
Er staat een nieuwe dienstregeling in OVInfo, met niet-kloppende tijden, maar een aantal dingen die ik al gezien heb:
- Alle Limburgliners behalve 350 worden afgeschaald naar gewone lijnen (70, 71, 72 en 77)
- Buurtbussen 789 en 798 worden veranderd in 289 en 298
- Lijn 686 wordt lijn 86
- Lijn 48 naar Kanne wordt lijn 13
- Hernummering lijn 631/635 naar 321/322 en lijn 633 naar 332
- Nieuwe lijn 10 Heerlen - Avantis (ritten lijn 3 en lijn 46)
- Nieuwe lijn 35 Sittard - Maaseik (Veolia’s lijn 70)
- Nieuwe stadsdienst Sittard met lijnen 1 t/m 4 en Vlinder 805.
- Lijn 36 gaat - eindelijk - langs Jabeek rijden i.p.v. erdoor
- Routewijziging lijn 27 in Kerkrade
- Buurtbus 795 wordt geschrapt

Wordt vervolgd…

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 10:16
door umbusko
De stadsdienst Sittard is zo te zien niet meer dan een hernummering van resp. lijn 31, 34, 38, 41 en 831.

De 35 Sittard-Maaseik vervangt uiteraard de 19 en de 65.

De scholierenrit op lijn 15 (gekoppeld aan 659) gaat rijden als 615.

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 10:57
door MaartenD
Ik weet niet wat de levensduur van de bussen is, maar wat wordt er met de Volvo 8900's van de Limburgliners gedaan? Met 7 jaar zullen die nog niet afgeschreven zijn lijkt me. Blijven die gewoon rijden maar er is nu geen "dwang" meer om die lijnen met die bussen te rijden?
Of is dit voorsorteren op meer elektrisch (372 en 377 zouden best elektrisch kunnen rijden) en denken ze dat met dat soort bussen niet te kunnen doen?

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Geplaatst: vr 10 nov 2023, 11:40
door ArrivaBas
De Volvo's in Noord-Limburg blijven ongewijzigd op lijn 83 rijden.