Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 787
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor flipje » Ma 03 Nov 2014, 17:27

rww schreef:
Zugführer schreef:Gezien de manier waarop het gebracht wordt lijkt het erop dat Linea Limburg niet als dochterbedrijf van Connexxion gaat opereren zoals OV Regio IJsselmond, maar een zusterbedrijf blijft zoals Veolia dat nu is.
Maar misschien brengt de krant het verkeerd.

Linea word een zusje van veolia en connexxion, en dat is 100% zeker.

Wat ook 100% zeker is dat Veolia verdwijnt..
Dus het lijkt er op dat het moederbedrijf (Transdev) op fundering van Veolia Transport NL een nieuw bedrijf (Linea) heeft opgericht. Welke in een later stadium als Veolia definitief verleden tijd is naar Connexxion kan worden geschoven?

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Somoht » Ma 03 Nov 2014, 17:43

Mmh ik zei in mijn eerste post overigens Transdev omdat er niet in ingeschreven onder de Veolia merknaam was maar het is dus echt een (nieuw) Transdev (klein)dochterbedrijf?
Hoop voor de reiziger dat dit ook inhoudt dat Connexxion de IT gaat doen ipv Veolia :P

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Ma 03 Nov 2014, 18:09

Somoht schreef:Mmh ik zei in mijn eerste post overigens Transdev omdat er niet in ingeschreven onder de Veolia merknaam was maar het is dus echt een (nieuw) Transdev (klein)dochterbedrijf?
Hoop voor de reiziger dat dit ook inhoudt dat Connexxion de IT gaat doen ipv Veolia :P

Zolang ze maar wel een 'bakkie' in de bussen hangen, dan vind ik het prima. Dat mis ik wel bij CXX bussen, dan moet echt alles via de CVL. Zo onhandig.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Dagren » Di 04 Nov 2014, 08:41

rww schreef:
Zugführer schreef:Gezien de manier waarop het gebracht wordt lijkt het erop dat Linea Limburg niet als dochterbedrijf van Connexxion gaat opereren zoals OV Regio IJsselmond, maar een zusterbedrijf blijft zoals Veolia dat nu is.
Maar misschien brengt de krant het verkeerd.



Linea word een zusje van veolia en connexxion, en dat is 100% zeker.


Je zegt dat het 100% zeker is, maar ik twijfel er nog aan. Het zou mij niks verbazen als jij of jouw bron iets verkeerd heeft geïnterpreteerd. :P Ik wacht toch even een officieel bericht af, want dit past niet echt in de lijn van recente ontwikkelingen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11158
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Meltrain » Di 04 Nov 2014, 09:41

Welke recente ontwikkelingen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Dagren » Di 04 Nov 2014, 09:45

Pogingen om Veolia Transport Nederland te verkopen, inschrijven met maar 1 TransDev dochter, dat lijkt erop dat men met minder verschillende TransDev dochters actief wil zijn ipv met meer.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Zugführer » Di 04 Nov 2014, 10:05

Waarom zou je ook allemaal aparte bedrijven willen hebben als ze rechtstreeks onder hetzelfde moederbedrijf vallen?
Het lijkt me logischer dan als een dochterbedrijf van Connexxion te opereren.
Opmerkelijk vind ik wel dat in geen enkel nieuwsbericht Linea Limburg genoemd wordt, behalve het eerste bericht dat hier gepost werd. Bijna even opmerkelijk is dat de andere nieuwsberichten gewoon over Veolia spreken, terwijl dat niet volgens onze verwachting is :p
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Tom » Di 04 Nov 2014, 11:18

Valt me ook op dat er steeds over Veolia wordt gesproken i.p.v. Linea Limburg. Vandaag stond in Dagblad de Limburger in ieder geval wel dat Veolia als Linea Limburg verder gaat als het de concessie wint.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Dagren » Di 04 Nov 2014, 11:21

Dat lijkt haast meer op een Breng of Twents situatie.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor reisthijs » Di 04 Nov 2014, 11:33

Tom schreef:Valt me ook op dat er steeds over Veolia wordt gesproken i.p.v. Linea Limburg.
Veolia is de bekende naam, zo snapt iedereen tenminste over welk bedrijf het gaat. Dat Veolia/Transdev deze keer weer onder een andere naam meedoet is niet zo interessant.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Frans F » Di 04 Nov 2014, 11:59

rww schreef:Linea word een zusje van veolia en connexxion, en dat is 100% zeker.

Zugführer schreef:Waarom zou je ook allemaal aparte bedrijven willen hebben als ze rechtstreeks onder hetzelfde moederbedrijf vallen? Het lijkt me logischer dan als een dochterbedrijf van Connexxion te opereren.

In Duitsland voert TransDev veelal het beleid om per concessie een dochter op te richten. Dat maakt de financiële verantwoordelijkheden transparanter en ook is het daardoor minder makkelijk om regionaal wanbeleid (zoals bij Veolia Limburg en Veolia Brabant) af te schuiven op de rest van het concern. En omdat de dagelijkse bedrijfsvoering wel gedecentraliseerd plaatsvindt zijn de dochters ook wat slagvaardiger. Tegelijkertijd kunnen de dochters gebruik blijven van de schaalvoordelen van het concern of het gebied van inkoop, ondersteunende diensten, etc.

Je kunt je afvragen wat in het bovenstaande model de toekomst van de entiteiten Veolia en Connexxion nog is. Het lijken tussenlagen te worden die voornamelijk kosten toevoegen maar nauwelijks baten.

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Tom » Di 04 Nov 2014, 12:57

reisthijs schreef:
Tom schreef:Valt me ook op dat er steeds over Veolia wordt gesproken i.p.v. Linea Limburg.
Veolia is de bekende naam, zo snapt iedereen tenminste over welk bedrijf het gaat. Dat Veolia/Transdev deze keer weer onder een andere naam meedoet is niet zo interessant.

Begrijp ik volkomen. Mijn reactie was ook meer een aanvulling op de opmerking daarboven dat er slechts in één nieuwsbericht over Linea Limburg werd gesproken. Je gaat dan bijna twijfelen aan de juistheid.

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor rww » Di 04 Nov 2014, 13:27

Dagren schreef:
rww schreef:
Zugführer schreef:Gezien de manier waarop het gebracht wordt lijkt het erop dat Linea Limburg niet als dochterbedrijf van Connexxion gaat opereren zoals OV Regio IJsselmond, maar een zusterbedrijf blijft zoals Veolia dat nu is.
Maar misschien brengt de krant het verkeerd.



Linea word een zusje van veolia en connexxion, en dat is 100% zeker.


Je zegt dat het 100% zeker is, maar ik twijfel er nog aan. Het zou mij niks verbazen als jij of jouw bron iets verkeerd heeft geïnterpreteerd. :P Ik wacht toch even een officieel bericht af, want dit past niet echt in de lijn van recente ontwikkelingen.

Onze krant heeft de woordvoerders van zowel veolia als provincie als bron, lijkt ons voldoende.


Daarnaast is het volstrekt logisch gezien veolia nederland vol met schulden zit en veolia transport moet opzoek naar een nieuwe naam als ze verzelfstandigd worden, dus kennelijk gaat het concern verder als linea of is dit een tijdelijke naam.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Michael 1988 » Di 04 Nov 2014, 14:32

Wat mij opviel is dat volgens L1 Arriva in Oost en Noord Nederland actief is. Terwijl als je even op de website kijkt ze onderhand in heel Nederland actief zijn en waren. Alleen de provincies Utrecht en Zeeland vallen nog buiten boord.

Maar misschien is Veolia al verkocht. In Belgie heet Veolia tegenwoordig Hansea namelijk.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Somoht » Di 04 Nov 2014, 14:44

Er zijn al verschillende dochters van Veolia Transport verkocht, Veolia Transport Nederland nog niet.
Het is ook een moeilijk verkoop gezien alle concessies aflopen tussen 2014 en 2017.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Zugführer » Di 04 Nov 2014, 15:00

Michael 1988 schreef:Wat mij opviel is dat volgens L1 Arriva in Oost en Noord Nederland actief is. Terwijl als je even op de website kijkt ze onderhand in heel Nederland actief zijn en waren. Alleen de provincies Utrecht en Zeeland vallen nog buiten boord.

Vind zelf altijd http://www.ovradar.nl mooi als je er op landelijk niveau naar kijkt, je herkent precies de gebieden waar elke vervoerder rijdt. Ik zou het Arriva gebied niet bepaald als noord en oost omschrijven ;)
Maar misschien is Veolia al verkocht. In Belgie heet Veolia tegenwoordig Hansea namelijk.

Dat is inderdaad alleen Veolia Transport Belgium volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Hansea :)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Di 04 Nov 2014, 15:31

Ah, vonden ze het een jaar of 8 geleden bij CXX leuk om overal in te schrijven met "...Linq", nu hebben ze de "...ea" gevonden. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Daniel » Di 04 Nov 2014, 15:33

Linq was niet persé CXX maar eerder samenwerkingen waar NS in zat toch. We hebben in ieder geval LimLink gehad bij de vorige aanbesteding van Limburg (waarin Hermes meedeed) en ook RegioLinq in het DAV-gebied (dat was HTM + NS).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

rww
Berichten: 164
Lid geworden op: Vr 28 Feb 2014, 23:00

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor rww » Di 04 Nov 2014, 16:14

Ik zie trouwens dat veoliatransdev al een tijdje geleden is hernoemd naar transdev, dat geeft wel aan hoe snel ze er vanaf willen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Di 04 Nov 2014, 17:55

rww schreef:Ik zie trouwens dat veoliatransdev al een tijdje geleden is hernoemd naar transdev, dat geeft wel aan hoe snel ze er vanaf willen.

Veolia verwerkt en is afval!

Spoiler: show
*badum tsss*
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Di 04 Nov 2014, 18:14

Dagren schreef:Dat lijkt haast meer op een Breng of Twents situatie.


Juist niet. Breng en Twents zijn namen van de concesseiVERLENER en geen eigendom van de vervoerder.
En dat is slim. Bij een wisseling vd vervoeder blijft de naam behouden. Zoals onlangs dus bij Twents en Breng.

Het is juist meer het idee van Hermes. Dat is een merknaan van CXX. Maar wel met geheel andere werknemers cao's en dat soort zaken.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11158
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Meltrain » Di 04 Nov 2014, 23:29

Michael 1988 schreef:Wat mij opviel is dat volgens L1 Arriva in Oost en Noord Nederland actief is. Terwijl als je even op de website kijkt ze onderhand in heel Nederland actief zijn en waren. Alleen de provincies Utrecht en Zeeland vallen nog buiten boord.

Sterker nog: in elke Nederlandse provincie komt wel een trein- of buslijn van Arriva. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Carlos0_0
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Carlos0_0 » Wo 05 Nov 2014, 09:04

Meltrain schreef:
Michael 1988 schreef:Wat mij opviel is dat volgens L1 Arriva in Oost en Noord Nederland actief is. Terwijl als je even op de website kijkt ze onderhand in heel Nederland actief zijn en waren. Alleen de provincies Utrecht en Zeeland vallen nog buiten boord.

Sterker nog: in elke Nederlandse provincie komt wel een trein- of buslijn van Arriva. :wink:


Ja inderdaad zelfs in Utrecht komt komt een arriva bus, ik dacht maar 1 maar toch het is meer als niks.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor waldo79 » Wo 05 Nov 2014, 09:20

Er zijn flink wat Arriva-lijnen die in Utrecht komen.
Mij best :)

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Dagren » Wo 05 Nov 2014, 11:07

huibf schreef:
Dagren schreef:Dat lijkt haast meer op een Breng of Twents situatie.


Juist niet. Breng en Twents zijn namen van de concesseiVERLENER en geen eigendom van de vervoerder.
En dat is slim. Bij een wisseling vd vervoeder blijft de naam behouden. Zoals onlangs dus bij Twents en Breng.

Het is juist meer het idee van Hermes. Dat is een merknaan van CXX. Maar wel met geheel andere werknemers cao's en dat soort zaken.


Twents is geen eigendom van de vervoerder meer. Logisch ook, aangezien de vervoerder van wie dit merk was niet meer in Twente rijdt. Maar in eerste instantie was het merk eigendom van Connexxion.

Hermes is daarentegen niet alleen een merk, maar een dochteronderneming. Wat ook blijkt uit het feit dat Breng door Hermes uitgevoerd wordt. Het zou raar zijn om je ergens het vervoer onder een andere merknaam uit te voeren, als in dat gebied al een andere merknaam gehanteerd wordt.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast