Pagina 21 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:15
door huibf
http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en ... ie_Limburg

Naar verwachting deze maand of in februari

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 09:40
door BR628
http://www.volkskrant.nl/economie/het-v ... ~a3836337/

Zo, het eerste bommetje is geplaatst.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 11:13
door Karl
Opzich wel aardig stukje, al krijg ik er een beetje jeuk van dat Veolia in het begin als een soort calimero wordt weggezet.Daarnaast schrijft de schrijver alleen maar over het opknippen van de exploitatie, terwijl het probleem er - ook volgens de schrijver - in de integratie van stations bij een vervoerder zit. Juist daar wordt geen oplossing voor gegeven.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 11:16
door huibf
Karl schreef:Opzich wel aardig stukje, al krijg ik er een beetje jeuk van dat Veolia in het begin als een soort calimero wordt weggezet.Daarnaast schrijft de schrijver alleen maar over het opknippen van de exploitatie, terwijl het probleem er - ook volgens de schrijver - in de integratie van stations bij een vervoerder zit. Juist daar wordt geen oplossing voor gegeven.
Ik vindt het een slecht stuk. Dit moet wel geschreven zijn door een manager van Veolia.
Veolia Limburg is gewoon een slecht vervoerder, een slecht verliezer. Dat bedrijf had destijds toen er ettelijke 10 miljoenen werden ingepompt al failliet verklaard moeten worden.
Dát is het oneerlijk spel wat Veolia heeft gespeelt. Te laag inschrijven, winnen, verlies maken en dan de hand ophouden.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 12:39
door Somoht
Manu Lageirse (CEO Veolia Transport Nederland) is boos op Volkskrant over de inhoud van dit artikel: https://twitter.com/MLageirse/with_replies

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 17:39
door starx
Deze houding van Veolia is toch wel dieptriest. De rechter heeft al bepaald dat NS gewoon mee mag bieden.

Nou hoop ik persoonlijk ook dat Arriva dit wint, want ik zou graag willen zien dat de door NS geschetste doemscenario's op niks gebaseerd zijn. Ik geloof dat het wel degelijk mogelijk is om stoptreinen van Intercity's te scheiden in de regio. In de randstad lijkt het me lastiger.

Maar wat Veolia hier doet is gewoon etteren. Ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Zo'n vervoersbedrijf zal niemand in Nederland missen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 19:19
door Hainje
Veolia ettert niet? In dit geval in ieder geval.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 19:36
door Mr-W
starx schreef: Nou hoop ik persoonlijk ook dat Arriva dit wint, want ik zou graag willen zien dat de door NS geschetste doemscenario's op niks gebaseerd zijn. Ik geloof dat het wel degelijk mogelijk is om stoptreinen van Intercity's te scheiden in de regio. In de randstad lijkt het me lastiger.
Daarom hoop ik persoonlijk ook dat Linea of Arriva wint.
Het geschetste scenario dat het hoofdrailnet daarna in gedeeltes wordt aanbesteed zie ik ook wel zitten.
starx schreef:Maar wat Veolia hier doet is gewoon etteren. Ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Zo'n vervoersbedrijf zal niemand in Nederland missen.
Zat Syntus dan niet ook gewoon te etteren in Noord-Holland en in Zeeland?
Beide gevallen gaan namelijk over het in hun ogen onterecht bevoordelen van vervoersbedrijven.Waarbij het in Zeeland/Limburg ongegrond is verklaard.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 19:40
door Hainje
Mr-W schreef:Daarom hoop ik persoonlijk ook dat Linea of Arriva wint.
Linea is gewoon Veolia hoor.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 20:37
door TomSteyl
Veolia heeft zijn kans gehad, hoeft van mij daarom niet terug te komen als Linea (klinkt als een Duitse dieetboter ;-)), Arriva vind ik helemaal geen fijn bedrijf. Laat Abellio het maar doen!
huibf schreef:Dát is het oneerlijk spel wat Veolia heeft gespeelt. Te laag inschrijven, winnen, verlies maken en dan de hand ophouden
Helemaal mee eens, Mat Vestjens heeft volgens mij carte blanche voor onbeperkt geld gegeven aan Veolia en daarvoor een trein teruggekregen (Mat Vestjens is voormalig gedeputeerde in het Limburgs Parlement).

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: za 24 jan 2015, 22:14
door The Greyhound
BR628 schreef:http://www.volkskrant.nl/economie/het-v ... ~a3836337/

Zo, het eerste bommetje is geplaatst.
Wat een krokodillentranen. De Franse overheid heeft via de RATP en Ciasse des Depots een grote vinger in de pap bij Transdev. Verder zit de Franse OV markt nog steeds potdicht voor buitenlandse bedrijven zoals Arriva en de NS doordat de Franse overheid lak heeft aan de Europese regelgeving en heeft Transdev in z'n thuismarkt dus geen last van concurrenten.

Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 00:03
door Suus
Probeer als buitenlands bedrijf maar eens de Franse OV-markt te betreden inderdaad, er wordt net zo lang tegen je geprocedeerd totdat je het opgeeft. Arriva die de tramconcessie in Bordeaux won? Procederen tot je eens ons weegt en vervolgens gaat Transdev er met het contract vandoor.

Deutsche Bahn hanteert dezelfde tactieken in Duitsland. Er wordt geprocedeerd tegen aanbestedende overheden die het voor nieuwkomers in de markt eenvoudiger proberen te maken, zoals de VRR die een stelsel heeft opgezet om de aanschaf van nieuw materieel te bekostigen of Niedersachsen die de mogelijkheid biedt bij aanbestedingen materieel via een pool aan te schaffen.

En nu in Nederland is er een sterke vervoerder die zich in zijn eigen markt bedreigd voelt en daar op een zeer nette manier tegen in actie komt door aan aanbestedingen mee te doen en buitenlandse staatsbedrijven gaan er tegen te keer. Wat mij betreft kan je dat boter op het hoofd noemen.

Limburg mag dan nu eindelijk relatief rustig zijn op OV-gebied maar dat is niet dankzij Veolia maar ondanks Veolia. Bij elk nieuwsbericht over Veolia Limburg op Facebook stromen de negatieve reacties binnen, dat is toch wel een teken aan de wand dat het echt beter kan en in een volgende concessie ook beter moet.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 02:14
door JWM
Voor de provincie Limburg is het niet relevant wie de trams in Bordeaux exploiteert en NS valt het inderdaad niet te verwijten dat ze hun eigen territorium bewaken.

Als je als overheid gelooft in het systeem van marktwerking middels een openbare aanbesteding ben ik van mening dat er wel sprake moet zijn van een level playing field. Op welke terreinen is Veolia of Arriva straks eigenlijk exact afhankelijk van NS? We chippen ons nu toch een ongeluk om elke dubbeltje bij de juiste vervoerder terecht te laten komen :X
Somoht schreef:Manu Lageirse (CEO Veolia Transport Nederland) is boos op Volkskrant over de inhoud van dit artikel: https://twitter.com/MLageirse/with_replies
Lageirse kan wel boos zijn op de Volkskrant maar wat er in staat is waarschijnlijk gewoon gelekt door iemand van Veolia.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 03:34
door Suus
JWM schreef:Voor de provincie Limburg is het niet relevant wie de trams in Bordeaux exploiteert en NS valt het inderdaad niet te verwijten dat ze hun eigen territorium bewaken.
Het zijn voorbeelden om aan te geven hoe hypocriet de bedrijven zijn die hier moord en brand schreeuwen over NS.
Op welke terreinen is Veolia of Arriva straks eigenlijk exact afhankelijk van NS? We chippen ons nu toch een ongeluk om elke dubbeltje bij de juiste vervoerder terecht te laten komen :X
Verkoop via kaartautomaten.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 04:01
door JWM
Het zijn voorbeelden om aan te geven hoe hypocriet de bedrijven zijn die hier moord en brand schreeuwen over NS.
Waarschijnlijk net zo hypocriet als diezelfde NS die in het buitenland ook moord en brand schreeuwt over marktprotectie aldaar.
Bee schreef:Verkoop via kaartautomaten.
Hoe zit dit nu precies? Is de nieuwe concessiehouder verplicht er voor te zorgen dat er NS-automaten op de stations staan? Op de Heuvellandlijn is dat nu niet overal het geval.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 15:13
door starx
Mr-W schreef:
starx schreef:Maar wat Veolia hier doet is gewoon etteren. Ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Zo'n vervoersbedrijf zal niemand in Nederland missen.
Zat Syntus dan niet ook gewoon te etteren in Noord-Holland en in Zeeland?
Beide gevallen gaan namelijk over het in hun ogen onterecht bevoordelen van vervoersbedrijven.Waarbij het in Zeeland/Limburg ongegrond is verklaard.
Ik vind dat je dat in dit geval veel moeilijker kunt stellen. Syntus was er met een rechtszaak op uit om zelf de concessie te bemachtigen en Veolia niet (volgens artikel), dus ze willen puur tijd rekken. Ik vraag me trouwens af of dat ze zal lukken, mocht Abellio winnen. Abellio kan immers bij de start al de nieuwe FLIRTs van NS inzetten, en kunnen dan daarna extra materieel kopen. In die zin pakt de aanschaf van de FLIRTs door NS strategisch zeer gunstig uit. Ik denk dat NS er een hoop voor over heeft om Veolia geen dag langer dan strikt noodzakelijk de concessie uit te laten voeren (dat zou ik in hun geval wel hebben).

Maargoed, Arriva kan natuurlijk ook winnen, dus dat moeten we maar afwachten.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 17:02
door Wubbo
Het FNV vindt er ook wat van.

Ik ben er nog niet helemaal uit welk spelletje er hier gespeeld wordt. Ik ben erg benieuwd naar de bron van het artikel uit de Volkskrant. Is dat Veolia, een vakbond, iemand van NS? Wie is er bezig met welk belang?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 17:37
door Thom91
Uiteindelijk is de reiziger de dupe.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 18:21
door MrEmiel
Wubbo schreef:Het FNV vindt er ook wat van.

Ik ben er nog niet helemaal uit welk spelletje er hier gespeeld wordt. Ik ben erg benieuwd naar de bron van het artikel uit de Volkskrant. Is dat Veolia, een vakbond, iemand van NS? Wie is er bezig met welk belang?
Doordat in het artikel gesproken wordt over het minder scherp mogen inschrijven vanuit het Franse moederbedrijf, gok ik dat het iemand is binnen Veolia. Echter door de manier van berichtgeving komt weer het belang van NS naar voren. Vooral het "openbaren" van het vriendjesspel tussen Veolia en Arriva, is niet echt in het belang van Veolia.

Ik zou daarom gaan vvoor een gefrustreerde kantoormedewerker van Veolia als bron voor het Volkskrant artikel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 19:28
door Plutona
Bee schreef:Probeer als buitenlands bedrijf maar eens de Franse OV-markt te betreden inderdaad, er wordt net zo lang tegen je geprocedeerd totdat je het opgeeft. Arriva die de tramconcessie in Bordeaux won? Procederen tot je eens ons weegt en vervolgens gaat Transdev er met het contract vandoor.

Deutsche Bahn hanteert dezelfde tactieken in Duitsland. Er wordt geprocedeerd tegen aanbestedende overheden die het voor nieuwkomers in de markt eenvoudiger proberen te maken, zoals de VRR die een stelsel heeft opgezet om de aanschaf van nieuw materieel te bekostigen of Niedersachsen die de mogelijkheid biedt bij aanbestedingen materieel via een pool aan te schaffen.

En nu in Nederland is er een sterke vervoerder die zich in zijn eigen markt bedreigd voelt en daar op een zeer nette manier tegen in actie komt door aan aanbestedingen mee te doen en buitenlandse staatsbedrijven gaan er tegen te keer. Wat mij betreft kan je dat boter op het hoofd noemen.

Limburg mag dan nu eindelijk relatief rustig zijn op OV-gebied maar dat is niet dankzij Veolia maar ondanks Veolia. Bij elk nieuwsbericht over Veolia Limburg op Facebook stromen de negatieve reacties binnen, dat is toch wel een teken aan de wand dat het echt beter kan en in een volgende concessie ook beter moet.
En dan is de uitvoering van de concessie nog niet eens ter sprake gekomen... De eerste maanden reed geen bus op tijd, na een half jaar waren er zoveel klachten dat ze de hele dienstregeling overhoop gooiden, en herinneren jullie je het fiasco met de volle Wadlopers op de Maaslijn nog? Tot aan het debacle met de Fyra was dat de grootste spoorblunder van de afgelopen jaren!

Wordt daar bij een aanbesteding naar gekeken? Wanneer een vervoerder opnieuw mikt op de concessie, in dit geval Veolia op Limburg, wordt er dan gekeken naar prestaties in het verleden? Of gaat men blindelings ervan uit dat Veolia ''haar lessen getrokken heeft'' en dat ze hun leven gebeterd hebben?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 19:49
door CamilleKreemers
Volgens mij mag Veolia niet uitgesloten worden van inschrijving door fouten / ervaringen in het verleden.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 20:28
door ICE105
Nee, forse boete regelingen moeten dergelijk gefaal uitsluiten, lees: economisch onaantrekkelijk maken. Nu zijn er natuurlijk ook opdrachtgevers die daar niet goed over nadenken of gewoon slappe knieën hebben.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 20:35
door Suus
Het artikel in de Volkskrant noemt een bron, namelijk drie anonieme kantoormedewerkers van Veolia. De sfeer op kantoor zal daar morgen wel om te snijden zijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 20:46
door nvdw
Ik kan de opmerking niet helemaal plaatsen dat Veolia 'vriendjes' is met Arriva. Wat schiet Veolia ermee op als niet Abellio maar Arriva met Limburg aan de haal gaat?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: zo 25 jan 2015, 20:56
door Somoht
Arriva zit samen met Veolia en Connexxion in de FMN (http://beterspoor.nl/) die de markt willen openbreken en dus NS. Als Arriva wint dan zit er weer een extra voet in de deur van het HRN, wat ook weer in het belang is van Veolia cq. Transdev.