Pagina 25 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:21
door Karl
Maar even iets fundamentelers dan de plakplaatjes op de bus: is de paradox die nu is ontstaan dat door marktwerking (meer partijen, beter OV) alleen de giganten (want schaalvoordelen) overblijven?

Tussen Arriva en Abellio zit volgens mij niet veel verschil in overige onderliggende factoren. Beide partijen maken ongetwijfeld gebruik van de beste algoritmes om planningen rond te krijgen; het materieel bij VDL is voor Arriva ongetwijfeld niet veel duurder of goedkoper dan Abellio. Bij Stadler kunnen beide partijen ongetwijfeld kwantumkorting bedingen en dat geldt wellicht ook voor brandstof (hedging?). De andere grote kostenpost (personeel) krijgt dezelfde CAO, ongeacht de vervoerder.

Schaalvergrotingen zitten eerder bij NS (OV chipkaartonderhoud) tot het onderhoud van treinstellen bij NedTrain.

Kortom: waar zit het verschil in tussen Arriva en Abellio?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:24
door Ennes
JWM schreef:Voor het imago kan het in iedergeval geen kwaad.

Overigens, waar maak je je eigenlijk zo druk om. Zoveel kost het ontwikkelen van een huisstijl niet en dat aanbrengen op voertuigen is ook zo gepiept als het allemaal nieuw is.
Volgens mij maak ik me juist niet druk om de naam of huisstijl, ik zeg namelijk dat de naam geen ene flikker uitmaakt.
Bij openbaar vervoer gaat het puur om het product, niet om een hippe, trendy, flitsende, lekker bekkende naam waar je een o zo leuke slogan bij kunt verzinnen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:25
door Qbuzzie
Ik heb net ergens gelezen dat ze eerst wel wouden inschrijven met Qbuzz, maar dat dat dus niet kon. Dus toen hebben ze maar ingeschreven met Abellio. Dus misschien was dit wel een uitzondering?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:28
door JWM
Karl schreef:Kortom: waar zit het verschil in tussen Arriva en Abellio?
Bij deze aanbesteding wellicht de mate waarin een bedrijf bereid is risico's te nemen. Voor het overige denk ik vooral de creativiteit en deskundigheid van het tenderteam.
Ennes schreef:]Volgens mij maak ik me juist niet druk om de naam of huisstijl,
Was ook een reactie op Ronaldussen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:32
door CamilleKreemers
Wat ik nu ga melden is speculatie, maar zou wel mogelijk kunnen zijn:

Er wordt geëist dat je ervaring in OV hebt en nieuwe bedrijven hebben dit nog niet. Daarnaast hebben de huidige grote bedrijven meer zekerheid als er een concessie wordt aanbesteed, omdat ze een betere bankgarantie kunnen krijgen.
Ook hebben ze inderdaad minder overhead, wat kosten bespaart. Ik denk dat de grootte van de concessie in dit geval ook lastig is om als nieuwkomer in te schrijven.

Waar nu precies het verschil zit tussen Abellio of Arriva weet ik niet, maar het is mogelijk dat het vervoersplan van Abellio beter in elkaar zit.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:33
door Ennes
Maar een pakkende naam met een leuke slogan doet het natuurlijk wel altijd erg goed!

ff nadenken... :idea:

Het gaat weer niet "DOOR"

"DOOR" met eigen vervoer.

"DOOR" een seinstoring...

"DOOR" rijden is niet zo makkelijk

"DOOR"pakken, niet zo slim

en speciaal voor carnaval
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UOi4gnH_u7U[/youtube]

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:36
door AppleMoose
JWM schreef:
Ennes schreef:]Volgens mij maak ik me juist niet druk om de naam of huisstijl,
Was ook een reactie op Ronaldussen.
Mijn antwoord daarop is hetzelfde als die van Ennes.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 19:37
door ICE11
flipje schreef:VDL gaat alle bussen leveren voor Limburg.
Gelukkig blijft de ASEAG hun ritten op lijn 44 gewoon rijden, omdat zo een Citaro toch mooier is dan een VDL! :)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 20:14
door Rdaalwil
:-/ had liever ander materieel gezien dan VDL! Maar we zullen zien..

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 20:18
door Mr-W
Ook ik had liever ander materieel dan VDL gezien. Bij voorkeur bussen van Setra, Mercedes, MAN of Volvo. Maar ben wel tevreden met de treinen van Stadler.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 20:18
door Daniel
JWM schreef:
Karl schreef:Kortom: waar zit het verschil in tussen Arriva en Abellio?
Bij deze aanbesteding wellicht de mate waarin een bedrijf bereid is risico's te nemen. Voor het overige denk ik vooral de creativiteit en deskundigheid van het tenderteam
De eerste twee zeker weten. En dat samen met het meer vanuit de reiziger denken, dat laatste is althans goed te merken in de concessies waar Abellio Nederland nu al (via Qbuzz dan dus) actief is. En Arriva is daar gewoon minder sterk in, waardoor je door de mand valt bij een aanbestedende overheid die wat meer naar de kwaliteit kijkt.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 20:39
door Suus
Mr-W schreef:Ook ik had liever ander materieel dan VDL gezien. Bij voorkeur bussen van Setra, Mercedes, MAN of Volvo. Maar ben wel tevreden met de treinen van Stadler.
De Euro6 Citea's van VDL zijn duidelijk beter dan de Euro5 Citea's. Stiller, sneller, zuiniger. De bouwkwaliteit is ook flink verbeterd sinds het Ambassador-tijdperk.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 20:49
door Meltrain
Ik ben benieuwd welk nieuw treinmaterieel Abellio vanaf december 2016 gaat inzetten?
Toch de onlangs bestelde FLIRT's? :P

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 20:55
door Hainje
Daniel schreef:De eerste twee zeker weten. En dat samen met het meer vanuit de reiziger denken, dat laatste is althans goed te merken in de concessies waar Abellio Nederland nu al (via Qbuzz dan dus) actief is. En Arriva is daar gewoon minder sterk in, waardoor je door de mand valt bij een aanbestedende overheid die wat meer naar de kwaliteit kijkt.
Als ze echt gekeken hebben naar de kwaliteit en niet zozeer naar de prijs, dan hebben ze in Limburg in ieder geval geleerd van de Veolia-soap.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 21:07
door ODRAIL
Meltrain schreef:Ik ben benieuwd welk nieuw treinmaterieel Abellio vanaf december 2016 gaat inzetten?
Toch de onlangs bestelde FLIRT's? :P
Voor zover ik het weet zijn deze alleen besteld voor de lijn Alphen aan den Rijn - Gouda. Of er moet een optie zijn tot bestellen van meerdere stellen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 21:09
door Rdaalwil
Bee schreef:
Mr-W schreef:Ook ik had liever ander materieel dan VDL gezien. Bij voorkeur bussen van Setra, Mercedes, MAN of Volvo. Maar ben wel tevreden met de treinen van Stadler.
De Euro6 Citea's van VDL zijn duidelijk beter dan de Euro5 Citea's. Stiller, sneller, zuiniger. De bouwkwaliteit is ook flink verbeterd sinds het Ambassador-tijdperk.
Ik heb in rsd al de eerste irritante kraakjes en piepjes gehoord bij verschillende citea's :(.. Die bussen zijn 2 maanden oud haha. Maar kwaliteit zal wel beter zijn dan de ambassadors :").

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 21:25
door mijack1985
Statler Rail schreef: Sterker nog, de NS heeft de treinen al besteld. 60 stuks Flirt-3. Precies genoeg voor Limburg, Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. En het leuke is: die productiecapaciteit bij Stadler is nu door NS geclaimd, zodat concurrenten daar geen gebruik van kunnen maken. Dát hadden ze bij Arriva en Veolia niet zien aankomen... :twisted:

Ja, "officieel" zou NS die Flirts nodig hebben omdat er door de OV-kaart voor MBO'ers anders te weinig treinen zouden zijn. Bullshit natuurlijk, maar zogenaamd daarom konden ze versneld via een onderhandse procedure worden gekocht, waardoor ze mooi op tijd voor de concessie Limburg geleverd kunnen worden. En de andere vervoerders achter het net vissen. En mocht NS Limburg onverhoopt toch niet winnen, dan zijn ze altijd nog ergens op het onbedreigde hoofdrailnet in te zetten.

Gelukkig zijn er nog andere treinfabrikanten die betaalbare treinen kunnen bouwen die voldoen aan de specificaties voor deze aanbestedingen. Bijvoorbeeld treinfabrikant CAF. Oh wacht, er kwam net in oktober een enorme bestelling binnen voor 120 Sprinters voor... de NS! Dus ook die productiecapaciteit is door NS al vakkundig van de markt gehaald. Wat is het toch gemakkelijk als je als vervoerder een grote machtspositie en vrijwel oneindig geld hebt... :evil:
Zou je toch gelijk hebben gehad ;)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 21:39
door dennistd
Ik denk niet dat toegestaan zal worden dat NS de FLIRT's verkoopt/verhuurt/uitleent aan Abellio. Daar zal NMa wel een stokje voor steken.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 21:48
door mijack1985
Tenzij NS Financial Services die Flirtjes koopt en verhuurt aan NS en Abellio. Volgens mij zijn sommige SLTjes en ViRMetjes toch ook van NSFS.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 22:07
door ICE11
Bee schreef:De Euro6 Citea's van VDL zijn duidelijk beter dan de Euro5 Citea's. Stiller, sneller, zuiniger. De bouwkwaliteit is ook flink verbeterd sinds het Ambassador-tijdperk.
Nouja. Er is toch nog een grote verschil tussen een Citea en Citaro. De ASEAG hier in Aken heeft sinds enkele maanden een Citea Euro6 voor een langdurig proef (een jaar), de bus is splinternieuw maar is wat de comfort betreft niet vergelijkbaar met een tien jaar oude Citaro. En zoals ik hoorde zijn de chauffeurs ook niet zo erg blij mee.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 22:27
door Thom91
Veolia overweegt gang naar rechter om aanbesteding OV

Veolia zegt een gang naar de rechter te overwegen om het besluit van de provincie om het Limburgs OV aan Abellio te gunnen, aan te vechten.

Veolia wacht eerst de schriftelijke toelichting van de provincie af, zegt concessiedirecteur Ben Dwars van het vervoersbedrijf tegen L1. Hij noemt het een 'enorme aderlating' voor het bedrijf dat het vanaf 2016 niet langer het bus- en treinvervoer in Limburg zal verzorgen.

Oneerlijke concurrentie
Er loopt ook nog een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), naar mogelijk machtsmisbruik bij de aanbesteding in Limburg. Nu NS-dochter Abellia de aanbesteding heeft gewonnen, vindt Veolia de uitkomst van deze analyse extra interessant. Het onderzoek is gericht op mogelijke oneerlijke concurrentie van een grootmacht als de NS ten opzichte van andere vervoerders in een aanbestedingsproces.

Impact
Als Abellio vanaf december 2016 de nieuwe vervoerder in Limburg wordt, zal dat een grote impact hebben op het bedrijf Veolia, zegt Dwars. Een groot deel van het Veolia-personeel gaat dan naar Abellio. Dat bedrijf gaat rijden onder de naam DOOR en neemt de taken over van de huidige vervoerder Veolia. Daarbij komen nog de stoptreinlijnen Roermond-Maastricht, Sittard-Heerlen en het treintraject naar Aken.

Bron en meer

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 22:35
door Abracadabram
Thom91 schreef:... concessiedirecteur Ben Dwars ...
Hihi :lol:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 22:35
door The Greyhound
Hainje schreef:
Daniel schreef:De eerste twee zeker weten. En dat samen met het meer vanuit de reiziger denken, dat laatste is althans goed te merken in de concessies waar Abellio Nederland nu al (via Qbuzz dan dus) actief is. En Arriva is daar gewoon minder sterk in, waardoor je door de mand valt bij een aanbestedende overheid die wat meer naar de kwaliteit kijkt.
Als ze echt gekeken hebben naar de kwaliteit en niet zozeer naar de prijs, dan hebben ze in Limburg in ieder geval geleerd van de Veolia-soap.
Ben benieuwd naar 2024. Dan moeten de bussen als ik het goed begrijp allemaal zero-emissie zijn, oftewel elektrisch of waterstof. Zeker in de heuvels een hele uitdaging.....zoniet volstrekt onrealistisch, maar waarschijnlijk wel goed voor extra punten.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 22:39
door starx
Heet die concessiedirecteur echt zo? :lol: Hij doet zijn naam in ieder geval wel eer aan. ("Hallo, ik Ben Dwars")

Veolia mag dan zeggen dat het Volkskrant artikel onzin is, maar tot nu is er niks gelogen. Ze brengen eerst een ondeugdelijk bod uit (voldeed niet eens aan de eisen), en nu tekenen ze bezwaar aan. Ik krijg toch sterk het idee dat ze hun concessie alleen maar willen rekken en Abellio het werk onmogelijk willen maken.
Als Arriva bezwaar aantekent, dan wil ik best geloven dat ze de concessie alsnog proberen te winnen, maar bij Veolia lijkt daar echt geen sprake van.

Ik zou het trouwens wel grappig vinden als Arriva zegt dat ze geen bezwaar aantekenen en het wel prima vinden.

Ik vraag me ook af of de concessie wel verlengd gaat worden. Het grootste probleem is waarschijnlijk om de treinen op tijd te bestellen. Echter, Abellio kan gewoon tijdelijk de FLIRTS van NS "leasen" en dan is het helemaal geen probleem. Voor de Maaslijn zijn ze voorlopig niet nodig, want daar wordt de eerste jaren nog gedieseld.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 10 feb 2015, 22:44
door huibf
Heerlijk. Ben Dwars.