Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Di 10 Feb 2015, 22:44

Heerlijk. Ben Dwars.

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Abracadabram » Di 10 Feb 2015, 22:47

De reactie van Spilhorst is ook wel geniaal. Hij vergelijkt het bij voorbaat al aan de Fyra. Hij heeft ook enkele tweets geretweet uit de UK en Schotland van consumenten die het niet eens zijn met de service van de Abellio.

Hoge ambities zijn altijd goed, maar Voor Beter OV is niet helemaal gerust op het realiteitsgehalte van de bieding van Abellio. Immers, eerder schoot een NS-dochter na gunning schromelijk tekort in het waarmaken van de beloften. We kennen allen het Fyra-fiasco.


Bron: http://www.voorbeterov.nl/

Hij gaat de provincie streng aanschrijven.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor waldo79 » Di 10 Feb 2015, 23:00

Het lijkt me nogal voorbarig wat Voor Beter OV zegt. Meer dan scoringsdrang op onderbuikgevoelens. Jakkes. ..
Mij best :)

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor WSM » Di 10 Feb 2015, 23:09

Ergens heeft hij wel een punt. Er worden gouden bergen beloofd en als de concessie eenmaal binnen is komen de lijken uit de kast.
Dit was bij Veolia ook het geval. Er werd begonnen met hoge frequenties (bijvoorbeeld lijn 66 ieder half uur Venlo - Roermond, ook op zondag (!)), dit werd als snel minder en weer iets later moest men handje ophouden bij de provincie omdat er toch echt geld bij moest.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Ronaldussen » Di 10 Feb 2015, 23:35

Je doet nu net alsof het al een feit is dat er lijken uit de kast komen en Abellio hetzelfde scenario zal volgen als Veolia... :roll:
*Doorfietsen maar*

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor starx » Wo 11 Feb 2015, 01:50

Het risico dat er bedrijven te laag inschrijven is er altijd. Daarom moet de provincie het PvE zo opstellen dat ze in een dergelijk geval een bod ondeugdelijk kunnen verklaren. Spithorst haalt een voorbeeld erbij van een concessie die meer dan 10 jaar geleden gegund is. Ik zou liever vergelijken met hoe Abellio het in het buitenland doet met aanbestedingen. Volgens mij is dat vrij aardig.

Sowieso lijkt het me als Abellio niet verstandig om te laag in te schrijven vervolgens om extra geld te zeuren. Ik denk dat de landelijke politiek daar niet erg happy van wordt en die kunnen zomaar een "voor straf"' besluiten om meer lijnen uit het HRN te halen en NS verbieden om daar nog op in te schrijven.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JWM » Wo 11 Feb 2015, 02:22

starx schreef:Ik zou liever vergelijken met hoe Abellio het in het buitenland doet met aanbestedingen. Volgens mij is dat vrij aardig.
Ik denk dat je beter kan kijken wat de dochters van NS in Nederland doen. Qbuzz schrijft toch geen zwarte cijfers?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Z2N » Wo 11 Feb 2015, 07:48

Volgens mij draait Qbuzz winstgevend, anders zou NS niet zo druk bezig zijn om de activiteiten uit te breiden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 788
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor flipje » Wo 11 Feb 2015, 08:33

Winstgevend is een groot woord in deze volgens mij. Ze zoude met de komst van Utrecht en enkele wijzigingen in GD net een bescheiden winst kunnen draaien.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2388
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Mr-W » Wo 11 Feb 2015, 09:51

ICE11 schreef:
Bee schreef:De Euro6 Citea's van VDL zijn duidelijk beter dan de Euro5 Citea's. Stiller, sneller, zuiniger. De bouwkwaliteit is ook flink verbeterd sinds het Ambassador-tijdperk.


Nouja. Er is toch nog een grote verschil tussen een Citea en Citaro. De ASEAG hier in Aken heeft sinds enkele maanden een Citea Euro6 voor een langdurig proef (een jaar), de bus is splinternieuw maar is wat de comfort betreft niet vergelijkbaar met een tien jaar oude Citaro. En zoals ik hoorde zijn de chauffeurs ook niet zo erg blij mee.
Ach er zijn nu eenmaal liefhebbers van VDL producten op dit forum en provincie's die Helpt elkaar, koopt Hollandsche waar in het vaandel hebben staan. :wink:

Vind het jammer dat de provincie geen verhoogd comfort heeft geeist op lange streeklijnen van Maastricht naar Aken of van Weert naar Venlo.

@nachtnetlimburg heb zo mijn vraagtekens over de kostendekkingsgraad van die treinen aangezien het nachtvervoer in Brabant te duur is volgens NS.

Wordt de 1e klas trouwens afgeschaft in Limburg of zijn dat valse geruchten?

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor mijack1985 » Wo 11 Feb 2015, 14:24

Artikel uit Dagblad De Limburger. O.a de 2+3 opstelling in de trein verdwijnt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Wo 11 Feb 2015, 14:54

Goed verhaal, geeft een beetje inzicht wat de plannen van Abellio zijn. Klinkt allemaal wel positief moet ik zeggen.

Maar het klinkt inderdaad niet goedkoop, zeker niet het DOORtje-concept.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JWM » Wo 11 Feb 2015, 15:32

Vooral dat laatste. Heeft Abellio niet veel te veel aangeboden om zeker te zijn van de concessie? Ik vind het grote verschil met Arriva een teken aan de wand.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor mijack1985 » Wo 11 Feb 2015, 15:58

JWM schreef:Vooral dat laatste. Heeft Abellio niet veel te veel aangeboden om zeker te zijn van de concessie? Ik vind het grote verschil met Arriva een teken aan de wand.

te veel geboden, net als Veolia dat deed. Bedoel je dat? Anders was Arriva toch als winnaar uit de bus gekomen. Misschien was Arriva goedkoper, omdat ze met de kaasschaaf langs de frenquenties en dienstroosters e.d. gingen, maar won Abellio het op kwaliteit ipv prijs. Om maar voorbeeld te noemen. Te veel geboden, dat denk ik niet
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

sirvinniei
Berichten: 1249
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor sirvinniei » Wo 11 Feb 2015, 16:25

Bee schreef: Maar het klinkt inderdaad niet goedkoop, zeker niet het DOORtje-concept.

Ach joh, taxichauffeurs hebben toch het grootste deel van de dag niks te doen

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Berk-24 » Wo 11 Feb 2015, 16:49

Ik vraag me af of men met de grensoverschrijdende verbindingen met Duitsland niet te gortig zijn geweest.

Er komt volgens de plannen:
Boxmeer-Gennep-Goch
Venlo-Tegelen-Kaldenkirchen
Roermond-Heinsberg
en Sittard-Geilenkirchen

Roermond-Heinsberg wil ik wel een kans geven. Er is redelijk wat bebouwing en er is in Heinsberg aansluiting op een nieuwe boemeltrein naar de rest van de regio

Sittard-Geilenkirchen is redelijk kansloos, enigste relevant dorp is Gangelt en dat is niet echt een grote plaats en reizigers tussen Sittard en Geilenkirchen kunnen ook met de trein via Heerlen en Herzogenrath reizen.
Venlo-Kaldenkirchen is ook kansloos, parallel met de trein, behoeft geen verdere uitleg.
Boxmeer-Goch lijkt mij ook kansloos, Duitsers gaan vooral naar Nijmegen en Heerlen, Nederlanders naar Kleve.

In plaats van bovenste drie buslijnen zie ik meer in dat op Venlo-Mönchengladbach, Mönchengladbach-Aachen (inclusief aftakking Heinsberg) en Aachen-Heerlen en de buslijnen in dat gebied met de OV-chipkaart kan worden gereisd en dat er op Heerlen-Maastricht, Heerlen-Roermond en Roermond-Venlo en de buslijnen in dat gebied met Duitse kaartjes kan worden gereisd (voordeelkaartjes met toeslag). Dat kost uiteindelijk minder en levert waarschijnlijk meer op.

Verder ben ik benieuwd of er een bus Sittard-Susteren-Maaseik komt. Maaseik ligt pal langs de grens en er is geen taalbarriére. Daar moet toch wel markt voor zijn?

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Wo 11 Feb 2015, 17:14

Berk-24 schreef:Roermond-Heinsberg wil ik wel een kans geven.


Nou die was er voorheen ook, daarna als belbus en toe uiteraard opgeheven

Berk-24 schreef:Verder ben ik benieuwd of er een bus Sittard-Susteren-Maaseik komt. Maaseik ligt pal langs de grens en er is geen taalbarriére. Daar moet toch wel markt voor zijn?


Markt is er zeker. Deze lijn was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in Belgie lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JWM » Wo 11 Feb 2015, 17:23

te veel geboden, net als Veolia dat deed. Bedoel je dat? Anders was Arriva toch als winnaar uit de bus gekomen. Misschien was Arriva goedkoper, omdat ze met de kaasschaaf langs de frenquenties en dienstroosters e.d. gingen, maar won Abellio het op kwaliteit ipv prijs. Om maar voorbeeld te noemen. Te veel geboden, dat denk ik niet

De tijd zal het leren.

Zoals Karl aangeeft een pagina terug zit er waarschijnlijk niet zoveel verschil tussen de mogelijkheden van Arriva en Abellio. Voor Arriva is dit ook een belangrijke concessie dus die zullen ook geen flutbod hebben neergelegd en daar zit ongetwijfeld ook een zeer deskundig tenderteam achter, gezien de vele gewonnen concessies de afgelopen jaren. Waarom heeft Abellio dan toch met zo'n groot verschil in punten gewonnen? Ik hou het dan toch op het nemen van meer risico's en/of het uitnutten van de voordelen door de onderhands verkregen concessie HRN.

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Joshua » Wo 11 Feb 2015, 17:27

Wat ik me dan afvraag. Abellio kondigt aan dat hun treinen geen 3+2 indeling zullen krijgen. Maar gewoon 1ste klas stoelen.

Maar gaan ze dan zodra ze de Veolia treinen hebben overgenomen de indeling direct aanpassen of gaan we pas van de nieuwe stoelen genieten in 2020?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Wo 11 Feb 2015, 17:35

Gezien het enorme puntenverschil denk ik dat ze de boel gelijk om gaan gooien.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor starx » Wo 11 Feb 2015, 17:48

Misschien dat Abellio wel goedkoper in kon schrijven omdat ze al een order voor FLIRT's hebben lopen (voor Gouda-Alphen). Waarschijnlijk had Arriva ook een dergelijk voordeel toen ze Achterhoek-Rivierenland en de Vechtdallijnen tegelijk wonnen.

Hoe dan ook, ik geloof er eigenlijk weinig van dat Abellio eenzelfde lot beschoren is als HSA. In het ergste geval draait Abellio verlies en zal de aandeelhouder (NS) moeten bijspringen. NS heeft dit destijds ook bij Syntus gedaan om ze uit de brand te helpen.

Sowieso is er altijd een risico dat een concessie niet winstgevend is/wordt. Dit hoort nou eenmaal bij bedrijvigheid. Je kan dat risico klein maken, maar niet helemaal uitsluiten.

Hoe winstgevend deze concessie is hangt van een aantal zaken af waar Abellio geen invloed op heeft (economische groei, demografische ontwikkeling, congestie, aansluitend OV vanuit het buitenland). Misschien heeft Abellio de toekomst net iets rooskleuriger ingeschat dan Arriva.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JWM » Wo 11 Feb 2015, 18:01

In iedergeval, als het voor Abellio allemaal tegen blijkt te vallen en dat wordt niet bij de Limburgse reiziger neergelegd door in het aanbod te schrappen of de ritprijzen te verhogen dan zijn die tot 2031 sowieso de winnaar.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor isadora » Wo 11 Feb 2015, 18:09

Jozef Franciscus Bernard werkt toch niet meer voor Provinciale Staten, hoop ik? :X

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor huibf » Wo 11 Feb 2015, 18:32

Werkt er uberhaubt iemand in de PS

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor waldo79 » Wo 11 Feb 2015, 20:39

huibf schreef:Markt is er zeker. Deze lijn (Sittard-Maaseik) was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in België lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.

Als je bij Roosteren de grens oversteekt ben je direct in Maaseik, het deel in België schat ik op nog geen 10%. En de brug bij Maaseik is ook de enige logische route vanuit Sittard. Anders loopt het over Maasmechelen...
Mij best :)


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten