Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Mr-W » Wo 11 Feb 2015, 21:06

huibf schreef:Markt is er zeker. Deze lijn was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in Belgie lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.
Dat was toch de oude lijn Lijn 70 Sittard Busstation - Weert Station NS ? Als ze die nou eens samen met De Lijn uitvoeren heeft het een kans.
Vooral het gebruik van de OV-Chipkaart is in het grensgebied erg problematisch. In de regio Eindhoven speelt dat ook op Lijn 472 en zelfs op Lijn 476 waar een groot gedeelte van de reizigers uit Achel uit de bus is verdwenen en de kwartierdiensten niet meer nodig zijn.

Voor Albellio zou het handig zijn om met de gemeente Maaseik om de tafel te zitten om OV-Chipkaartautomaten op nuttige locatie's te laten plaatsen bijvoorbeeld bij het ZMK.be, het gemeentehuis en natuurlijk een paar verkooppunten die nu al producten van De Lijn verkopen.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Berk-24 » Wo 11 Feb 2015, 21:17

Om de rentabiliteit te verhogen zou mijn de nieuwe lijn 70 tussen Sittard en Weert moeten integreren met lijn 15 tussen Molenbeersel en Maaseik. Hiervoor is samenwerking met De Lijn en de Vlaamse overheden noodzakelijk. Probleem was niet een te lage vraag, maar een gebrek aan integratie in het Vlaamse OV. Dat Roosteren-Maaseik geschrapt was is onbegrijpelijk, aangezien het maar een klein stukje van een paar kilometer gaat.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor timtrein » Wo 11 Feb 2015, 23:22

starx schreef:Veolia mag dan zeggen dat het Volkskrant artikel onzin is, maar tot nu is er niks gelogen. Ze brengen eerst een ondeugdelijk bod uit (voldeed niet eens aan de eisen), en nu tekenen ze bezwaar aan. Ik krijg toch sterk het idee dat ze hun concessie alleen maar willen rekken en Abellio het werk onmogelijk willen maken.
Er is helemaal geen sprake van rekken van de concessie. Sowieso niet, die mogelijkheid is niet aanwezig. Hooguit dat Abellio een paar weken langer moet wachten op een definitieve uitkomst, nou, big deal. Er is nog tijd genoeg om alles te regelen.
starx schreef:Het grootste probleem is waarschijnlijk om de treinen op tijd te bestellen. Echter, Abellio kan gewoon tijdelijk de FLIRTS van NS "leasen" en dan is het helemaal geen probleem.
In de planning is de tijd meegenomen die het kost om het materieel te bestellen. Abellio heeft dat allang besproken met Stadler, dus die nieuwe stellen gaan er gewoon zijn in december 2016.

JWM schreef:Vooral dat laatste. Heeft Abellio niet veel te veel aangeboden om zeker te zijn van de concessie? Ik vind het grote verschil met Arriva een teken aan de wand.
Nouja, teveel denk ik niet, maar ze zijn wel bewust tot het uiterste gegaan om Arriva af te troeven. Abellio kan, kennelijk, dat risico lopen. Rijk zullen ze er niet van worden, maar een lagere winstmarge dan Arriva is kennelijk geen probleem.

PAV
Berichten: 10
Lid geworden op: Za 22 Nov 2014, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor PAV » Do 12 Feb 2015, 12:50

Treinreiziger.nl schreef:Abellio gaat nieuwe treinen van Stadler inzetten. Op de Maaslijn zal dat echter pas gebeuren nadat de spoorlijn voorzien is van elektrificatie. Tot die tijd (tot circa 2020) worden de huidige treinen ingezet, maar ook Lint-treinstellen.

Volgens de forumberichten hierboven is er sprake van FLIRTS vanaf 2016. Ik neem aan dat dit geldt voor de Heuvellandlijn (Mtr - Krd) en de stoptreindienst Mtr - Rm? En dat dus op de Maaslijn (Nm - Vl) tot aan de elektrificatie rond 2020 GTW's en LINT'en zullen rijden, zoals Treinreiziger.nl meldt?

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor dennistd » Do 12 Feb 2015, 13:43

Ik verwacht inderdaad FLIRT's vanaf december 2016 op Mtr - Krd, Ahbf - Mt, Mt - Rm en Hrl - Std. Nm - Rm zal tot de elektrificatie met GTW's blijven rijden, met Linten als toevoeging.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Milco » Do 12 Feb 2015, 13:57

Betekent dit dat de huidige elektrische GTW's (Heuvellandlijn) per ingang van de nieuwe concessie uit de dienst gaan? Lijkt mij erg zonde eigenlijk, of zouden ze doorgeschoven (kunnen) worden naar een andere vervoerder in Nederland? (Misschien biedt het Connexxion mogelijkheden de treinen op de Valleilijn te verlengen? 8-) )
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor dennistd » Do 12 Feb 2015, 14:13

Voor zover ik weet zijn de E-GTW's van een leasemaatschappij. Connexxion heeft dacht ik al Protos'en besteld voor verlenging op de Valleilijn. Je zou ze eigenlijk alleen nog kwijt kunnen in Zuid-Frankrijk, tenzij je er een andere motorwagen in hangt. Misschien is Arriva nog wel geïnteresseerd in de middenbakken om eigen treinen te verlengen?
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Zonnig » Do 12 Feb 2015, 14:18

dennistd schreef:Voor zover ik weet zijn de E-GTW's van een leasemaatschappij. Connexxion heeft dacht ik al Protos'en besteld voor verlenging op de Valleilijn. Je zou ze eigenlijk alleen nog kwijt kunnen in Zuid-Frankrijk, tenzij je er een andere motorwagen in hangt. Misschien is Arriva nog wel geïnteresseerd in de middenbakken om eigen treinen te verlengen?


Het zou mij niet verbazen als de Protossen nog niet zijn besteld.
XX zou deze n u heel makkelijk naar de Valleilijn kunnen doorschuiven, hebben ze daar meteen een grote reserve.

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeroenSpock » Do 12 Feb 2015, 14:23

Via Qbuzz te lezen:

Volkskrant
De Limburger
Limburgs Dagblad
Dagblad De limburger
NOS

VDL Hamsters, geen mooie Benzen voor Limburg

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 12 Feb 2015, 14:23

die dieselstellen kunnen wel naar Groningen/Friesland als 2020 komt. Dan loopt het huidige contract met Arriva af en ze kunnen wel extra stellen hebben.

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Joshua » Do 12 Feb 2015, 14:32

De GTW's zijn prima treinen. Even de stoelen er uit trekken en andere er in en ze kunnen denk ik prima in dienst bij Arriva. Maar ook als ze zouden blijven in Limburg zou dat gewoon prima zijn. Het probleem is vooral een tekort aan treinen.

ICE11
Berichten: 93
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor ICE11 » Do 12 Feb 2015, 14:41

Berk-24 schreef:Sittard-Geilenkirchen is redelijk kansloos, enigste relevant dorp is Gangelt en dat is niet echt een grote plaats en reizigers tussen Sittard en Geilenkirchen kunnen ook met de trein via Heerlen en Herzogenrath reizen.


Omdat er te weinig reizigers waren rijdt de west de vroegere Lijn SB3 tussen Geilenkirchen en Sittard niet meer en over de grens gaat het alleen nog met de "MultiBus" (een soort Belbus), die op de Duitse bus ansluit. Ik denk niet dat er een hoop reizigers terugkomt als Abellio daar rijdt.

In plaats van bovenste drie buslijnen zie ik meer in dat op Venlo-Mönchengladbach, Mönchengladbach-Aachen (inclusief aftakking Heinsberg) en Aachen-Heerlen en de buslijnen in dat gebied met de OV-chipkaart kan worden gereisd en dat er op Heerlen-Maastricht, Heerlen-Roermond en Roermond-Venlo en de buslijnen in dat gebied met Duitse kaartjes kan worden gereisd (voordeelkaartjes met toeslag). Dat kost uiteindelijk minder en levert waarschijnlijk meer op.


A.u.b. niet, veel te veel verwarring voor de reiziger.

Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: Do 18 Sep 2014, 21:45

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Springer » Vr 13 Feb 2015, 00:06

Dit zou het uiterlijk van de bussen worden, moet zeggen dat het er strak uit ziet. Heeft alleen wel veel weg van de Groningse Q-link wagens...
Afbeelding

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor baladid » Vr 13 Feb 2015, 01:00

QLink=QBuzz=NS=Abellio=Door toch? Dan lijkt me dat niet zo een probleem...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor dennistd » Vr 13 Feb 2015, 01:04

Die NS mag je er zelfs uit laten: Qbuzz is een dochter van Abellio
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Tjekken » Vr 13 Feb 2015, 09:12

Bleeeh vinden jullie die huisstijl mooi?!
Ik vind dat roze met zwart en grijs echt oerlelijk. Neem dan liever een kleur die een beetje opvalt zoals geel (U-OV) of rood/wit (Arriva).
Dan zie je teminste meteen dat er een lijnbus aankomt!

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Mr-W » Vr 13 Feb 2015, 09:20

Tjekken schreef:Bleeeh vinden jullie die huisstijl mooi?!
Ik vind dat roze met zwart en grijs echt oerlelijk. Neem dan liever een kleur die een beetje opvalt zoals geel (U-OV) of rood/wit (Arriva).
Dan zie je teminste meteen dat er een lijnbus aankomt!

Ik vind hem ook lelijk. Met een beetje geluk past Albellio hem aan omdat CXX al met DoorZeeland rijdt.
Zie ook geen Limburgse kenmerken terug in het voertuig. Wel Groningen met Q-link.
R-NET vind ik ook zo'n niets zeggende huisstijl, waarbij de naam van de vervoerder niet eens zichtbaar is.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor isadora » Vr 13 Feb 2015, 09:53

Een engels dropje, was mijn eerste gedachte. :D

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor JeroenSpock » Vr 13 Feb 2015, 10:02

baladid schreef:QLink=QBuzz=NS=Abellio=Door toch? Dan lijkt me dat niet zo een probleem...
niet helemaal, Qlink is geen bedrijf maar gewoon de naam van een bus, net als Qliner en Interliner.

Er gingen in Groningen al geruchten rond over Qlink roze, nu weten we waar hij gaat rijden :P

renevisscher
Berichten: 37
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 10:53

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor renevisscher » Vr 13 Feb 2015, 13:54

Ik ben eens aan het spelen gegaan met paint om de bus een wat meer Limburgs uiterlijk te geven. Mijn inspiratie hiervoor komt (duidelijk) van Twents en R-Net, waarna ik ook nog getracht heb om de huidige door branding te implementeren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor SLToilet » Vr 13 Feb 2015, 14:12

Veel herkenbaarder als sterk merk voor een Limburgse lijnbus vind ik :pos: . Ook die leeuw is een leuk kenmerk van het geheel, doet inderdaad aan Twents denken (en eigenlijk ook aan regionale dagbladen in Limburg).

Het andere ontwerp was, ondanks de toepassing van het roze, vrij kleurloos en je zou haast vergeten dat er ook bussen rijden in Limburg.

Ik zou zeggen: stel het ontwerp voor aan de provincie en Abellio! :Y

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Vr 13 Feb 2015, 14:35

Ziet er leuk uit inderdaad.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Suus » Vr 13 Feb 2015, 14:36

Ik vind het keilelijk man. Het is openbaar vervoer, niet 365 dagen per jaar de Carnavalexpress :')
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor Hainje » Vr 13 Feb 2015, 14:41

Als er een volk in Nederland chauvinistisch is, dan zijn het de Limburgers wel. Die zijn echt trots op hun vlag en als je echt een Limburgs product neer wil zetten, dan zit je daar bijna altijd wel goed met dit soort liverij. Maar vergeet niet dat dit een paint-tekeningetje is, geen professioneel Photoshop/Illustrator ontwerp.

Daarnaast vonden veel mensen hier het nieuwe jasje van de NID op tekening verschrikkelijk, nu hoor je er niemand meer over.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

renevisscher
Berichten: 37
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 10:53

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Berichtdoor renevisscher » Vr 13 Feb 2015, 16:01

Hainje schreef:Maar vergeet niet dat dit een paint-tekeningetje is, geen professioneel Photoshop/Illustrator ontwerp.
Klopt inderdaad, dat had ik er ook bij gemeld. In het verleden hebben echter wel bussen in soortgelijke huisstijl rond gereden kom ik nu net achter.

Oostnet:
Afbeelding

NWH:
Afbeelding

Natuurlijk zijn dit iets oudere bussen, maar geeft wel een goed idee hoe het er uit zou kunnen zien
SLToilet schreef:Ik zou zeggen: stel het ontwerp voor aan de provincie en Abellio!

Als je een contactpersoon weet mag je hem best insturen.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten