Limburgse OV-concessie 2016-2031

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Sep 2013, 21:29

Voor de hoeveelste keer gaat het station nu open en kan iemand bevestigen dat de omgeving daar ook af is? ;-)

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Tom » Do 19 Dec 2013, 16:23

Op 10 januari 2014 vergadert de Limburgse Statencommissie Ruimte, Infrastructuur en Financiën over de nieuwe OV-concessie en inmiddels zijn er stukken in te zien over de voortgang van grote infrastructurele spoorprojecten en het programma van eisen voor de nieuwe concessie. Leesvoer voor de geïnteresseerden, zou ik zeggen!

Links:
* Voortgangsrapportage Projecten Openbaar Vervoer [PDF]
* Concept Programma van Eisen Limburgse OV-concessie [PDF]

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Marc » Do 09 Jan 2014, 11:30

Vijftig Limburgse kernen raken lijnbus kwijt

Vijftig Limburgse dorpen, buurtschappen en wijken die nu een volwaardige lijnbusverbinding hebben, raken die eind 2016 kwijt. Inwoners zijn dan aangewezen op een busje op afroep, dat in de allerkleinste kernen door vrijwilligers moet worden bestuurd.

Bron: Dagblad de Limburger

Hier wat meer uitleg voor de verschillende regio's:

Regio Venlo-Venray:
Het OV-netwerk in de regio
Hier verdwijnt eind 2016 de reguliere lijnbus
Bron Dagblad De Limburger regio Venlo-Venray, 09 januari 2014
Regio Weert:
Het OV-netwerk in de regio
Hier verdwijnt eind 2016 de reguliere lijnbus
Bron Dagblad De Limburger regio Weert, 09 januari 2014
Regio Roermond:
Het OV-netwerk in de regio
Hier verdwijnt eind 2016 de reguliere lijnbus
Bron Dagblad De Limburger regio Roermond, 09 januari 2014
Regio Sittard-Geleen:
Het OV-netwerk in de regio
Hier verdwijnt eind 2016 de reguliere lijnbus
Bron Dagblad De Limburger regio Sittard-Geleen, 09 januari 2014
Regio Parkstad:
Het OV-netwerk in de regio
Hier verdwijnt eind 2016 de reguliere lijnbus
Bron Dagblad De Limburger regio Parkstad, 09 januari 2014
Regio Maastricht-Mergelland:
Het OV-netwerk in de regio
Hier verdwijnt eind 2016 de reguliere lijnbus
Bron Dagblad De Limburger regio Maastricht-Heuvelland, 09 januari 2014
Laatst gewijzigd door Marc op Do 09 Jan 2014, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Etienne » Do 09 Jan 2014, 11:40

Ik kan ze niet openen, zitten ze in een beveiligde omgeving?
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11135
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Meltrain » Do 09 Jan 2014, 11:52

Blijkbaar moet je een abonnement op Dagblad De Limburger hebben. :(
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Marc » Do 09 Jan 2014, 12:00

Ik had al uitgelogd bij krant digitaal maar kreeg de links toch te zien, daarom dacht ik dat ze gewoon openbaar te zien waren... Ik pas de links zo snel als mogelijk aan.

Edit: Links zijn aangepast, als alles goed is zijn de artikelen nu leesbaar.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11135
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Meltrain » Do 09 Jan 2014, 12:55

Zo, er wordt behoorlijk gesneden.
En ook lijn 61 (Gulpen - Vaals) komt te vervallen. :( :N
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Do 09 Jan 2014, 13:25

Meltrain schreef:Zo, er wordt behoorlijk gesneden.

Dat zal overal op het platteland gaan gebeuren. De bussen daar zijn helemaal gericht op scholierenvervoer en dat is de komende jaren een fors krimpende markt en zeker in vergrijsde provincies als Limburg.
Laatst gewijzigd door Frans F op Do 09 Jan 2014, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Do 09 Jan 2014, 13:28

Foutje bij regio Roermond, daar hebben ze het over lijn 19 Roermond - Beesel, dat moet lijn 17 zijn.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Marc » Do 09 Jan 2014, 15:41

Op de site van L1 staat ook nog een bericht met daarbij een uitgebreid document van de hoofdlijnen Programma van Eisen en Limburgnet.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Vinny » Do 09 Jan 2014, 18:51

Frans F schreef:
Meltrain schreef:Zo, er wordt behoorlijk gesneden.

Dat zal overal op het platteland gaan gebeuren. De bussen daar zijn helemaal gericht op scholierenvervoer en dat is de komende jaren een fors krimpende markt en zeker in vergrijsde provincies als Limburg.

Ik denk zelfs dat het openbaar vervoer op het platteland in feite ten dode is opgeschreven. Ik denk dat de politiek echt meer werk moet gaan maken om zinvolle alternatieven te verzinnen. Het kost nu gewoon simpelweg te veel geld en levert te weinig op terwijl het aantal reizigskilometers ook nog eens afneemt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor WSM » Do 09 Jan 2014, 19:08

Alle plattelandsbeleid is gericht op afbraak, dat zie je ook terug in het OV.

Wanneer kan er formeel ingesproken worden? Wil toch wel proberen om lijn 66 's avonds ook naar Reuver te schrijven ;-).

Ik ben overigens wel van mening dat men erg voortvarend is met het schrappen van lijnen en bedieningen. Men zou ook meer kunnen inzetten op vraagafhankelijk vervoer d.m.v. belbusjes. Dit was ook de strategie die in Limburg eind jaren '90 gevolgd werd door (toen nog) Hermes.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Frans F » Do 09 Jan 2014, 20:33

WSM schreef:Alle plattelandsbeleid is gericht op afbraak, dat zie je ook terug in het OV.

Hand in eigen boezem graag. Je kunt als dorpsbewoner niet allerlei voorzieningen blijven eisen en er vervolgens geen gebruik van maken.

Ik ben overigens wel van mening dat men erg voortvarend is met het schrappen van lijnen en bedieningen. Men zou ook meer kunnen inzetten op vraagafhankelijk vervoer d.m.v. belbusjes. Dit was ook de strategie die in Limburg eind jaren '90 gevolgd werd door (toen nog) Hermes.

Vraagafhankelijk vervoer bespaart door zijn kleinschaligheid nauwelijks. Het probleem is en blijft dat je een betaalde chauffeur nodig hebt voor twee of drie reizigers.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Do 09 Jan 2014, 21:08

Frans F schreef:
WSM schreef:Alle plattelandsbeleid is gericht op afbraak, dat zie je ook terug in het OV.

Hand in eigen boezem graag. Je kunt als dorpsbewoner niet allerlei voorzieningen blijven eisen en er vervolgens geen gebruik van maken.

Ik ben overigens wel van mening dat men erg voortvarend is met het schrappen van lijnen en bedieningen. Men zou ook meer kunnen inzetten op vraagafhankelijk vervoer d.m.v. belbusjes. Dit was ook de strategie die in Limburg eind jaren '90 gevolgd werd door (toen nog) Hermes.

Vraagafhankelijk vervoer bespaart door zijn kleinschaligheid nauwelijks. Het probleem is en blijft dat je een betaalde chauffeur nodig hebt voor twee of drie reizigers.
Belbuurtbusjes dan?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor WSM » Do 09 Jan 2014, 21:22

Het voordeel is dat je niet leeg rond hoeft te rijden. Geen reizigers = geen bus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Mr-W » Do 09 Jan 2014, 21:35

fogeltje schreef:
Frans F schreef:
WSM schreef:Alle plattelandsbeleid is gericht op afbraak, dat zie je ook terug in het OV.

Hand in eigen boezem graag. Je kunt als dorpsbewoner niet allerlei voorzieningen blijven eisen en er vervolgens geen gebruik van maken.

Ik ben overigens wel van mening dat men erg voortvarend is met het schrappen van lijnen en bedieningen. Men zou ook meer kunnen inzetten op vraagafhankelijk vervoer d.m.v. belbusjes. Dit was ook de strategie die in Limburg eind jaren '90 gevolgd werd door (toen nog) Hermes.

Vraagafhankelijk vervoer bespaart door zijn kleinschaligheid nauwelijks. Het probleem is en blijft dat je een betaalde chauffeur nodig hebt voor twee of drie reizigers.
Belbuurtbusjes dan?

Misschien gewoon afstappen van lijngebonden belbussen en de Belgische Belbussen van de Lijn invoeren,
Belbus Vlaamse Ardennen Je kunt binnen een groter gebied met minstens 1 station of belangrijk busknooppunt reizen van Halte naar Halte die verspreid liggen over het hele belbusnetwerk en voldoende ontsluiting bieden. ,Wmo vervoer kan hierin geintergeerd worden door de busjes toegankelijk te maken. Dit systeem betekend wel dat er niet altijd rechtstreeks gereden wordt maar met een omweg langs een ander dorp om daar reizigers op te pikken.

Als u in de provincie Oost-Vlaanderen een rit met de belbus wilt reserveren, moet u minstens 2 uur vooraf contact opnemen met de belbuscentrale. Bij een reservatie heeft de belbustelefonist volgende gegevens nodig:

Als u in de provincie Oost-Vlaanderen een rit met de belbus wilt reserveren, moet u minstens 2 uur vooraf contact opnemen met de belbuscentrale. Bij een reservatie heeft de belbustelefonist volgende gegevens nodig:

Naam of klantnummer
De dag en het gewenste uur van vertrek
De naam van de gemeente en de op- en afstaphalte
Of u wilt overstappen op de trein

U kunt maximaal 2 weken vooraf een rit reserveren.

Wenst u één of meerdere ritten te annuleren?
Bel naar het nummer 09 211 91 91 ten laatste 1 uur op voorhand en geef door welke rit(ten) u wenst te annuleren.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Vinny » Do 09 Jan 2014, 21:39

Vraagafhankelijk vervoer bespaart door zijn kleinschaligheid nauwelijks. Het probleem is en blijft dat je een betaalde chauffeur nodig hebt voor twee of drie reizigers.
Het is vaak voor de klant duurder dan een reguliere bus, je hoeft geen ritten te rijden waar echt niemand in zit en zowel de personeel- als de materieelkosten zijn lager. Als het puur gaat om de sociale functie van het openbaar vervoer is het best een goede optie hoor. Je houdt het platteland ook voor mensen zonder auto bereikbaar tegen een aanvaardbare prijs.
Een commerciële taxirit is voor iemand met een modaal inkomen zoals ikzelf best even slikken - voor de doelgroepen waar het openbaar vervoer het van moet hebben: bejaarden, scholieren, studenten volstrekt onbetaalbaar. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 19 Okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor busburger » Vr 10 Jan 2014, 00:53

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:
Frans F schreef:
WSM schreef:Alle plattelandsbeleid is gericht op afbraak, dat zie je ook terug in het OV.

Hand in eigen boezem graag. Je kunt als dorpsbewoner niet allerlei voorzieningen blijven eisen en er vervolgens geen gebruik van maken.

Ik ben overigens wel van mening dat men erg voortvarend is met het schrappen van lijnen en bedieningen. Men zou ook meer kunnen inzetten op vraagafhankelijk vervoer d.m.v. belbusjes. Dit was ook de strategie die in Limburg eind jaren '90 gevolgd werd door (toen nog) Hermes.

Vraagafhankelijk vervoer bespaart door zijn kleinschaligheid nauwelijks. Het probleem is en blijft dat je een betaalde chauffeur nodig hebt voor twee of drie reizigers.
Belbuurtbusjes dan?

Misschien gewoon afstappen van lijngebonden belbussen en de Belgische Belbussen van de Lijn invoeren,
Belbus Vlaamse Ardennen Je kunt binnen een groter gebied met minstens 1 station of belangrijk busknooppunt reizen van Halte naar Halte die verspreid liggen over het hele belbusnetwerk en voldoende ontsluiting bieden. ,Wmo vervoer kan hierin geintergeerd worden door de busjes toegankelijk te maken. Dit systeem betekend wel dat er niet altijd rechtstreeks gereden wordt maar met een omweg langs een ander dorp om daar reizigers op te pikken.

Als u in de provincie Oost-Vlaanderen een rit met de belbus wilt reserveren, moet u minstens 2 uur vooraf contact opnemen met de belbuscentrale. Bij een reservatie heeft de belbustelefonist volgende gegevens nodig:

Als u in de provincie Oost-Vlaanderen een rit met de belbus wilt reserveren, moet u minstens 2 uur vooraf contact opnemen met de belbuscentrale. Bij een reservatie heeft de belbustelefonist volgende gegevens nodig:

Naam of klantnummer
De dag en het gewenste uur van vertrek
De naam van de gemeente en de op- en afstaphalte
Of u wilt overstappen op de trein

U kunt maximaal 2 weken vooraf een rit reserveren.

Wenst u één of meerdere ritten te annuleren?
Bel naar het nummer 09 211 91 91 ten laatste 1 uur op voorhand en geef door welke rit(ten) u wenst te annuleren.


Dit lijkt mij inderdaad wat je minimaal zou moeten overhouden, maar dan wel - om niet opnieuw een wazige "Regiotaxi" uit te vinden - in combinatie met (min of meer) vastgestelde vertrek- en aankomsttijden op knooppunten, zodat goed op het reguliere net kan worden aangesloten, en een normaal OV-tarief voor zover gebruik wordt gemaakt van een van de goed gespreide haltes.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor Suus » Vr 10 Jan 2014, 01:01

Mijn mening is dat je heel voorzichtig moet zijn met OV dat pas rijdt op aanvraag. Dat er al geen normale bus maar een buurtbus rijdt (door veel mensen wordt de bus al minder serieus overwogen als reismiddel dan de trein, een buurtbus wordt nog weer minder serieus genomen dan een bus) is vaak al een minimale bediening, maar als daarbij ook nog een drempel bijkomt waar het vervoersmiddel een X-tijd van te voren gereserveerd moet worden, snijd je jezelf ontzettend in de vingers. Je wordt ermee gedwongen vooraf vaste termijnen vast te stellen die je voor iets uittrekt, want als je de afgesproken verbinding mist mag je de schade gaan vergoeden, daarmee verdwijnt ook het laatste beetje flexibiliteit die je nog had met een buurtbus.
Rame à l'approche

busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: Za 19 Okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor busburger » Vr 10 Jan 2014, 01:09

Bee schreef:Mijn mening is dat je heel voorzichtig moet zijn met OV dat pas rijdt op aanvraag. Dat er al geen normale bus maar een buurtbus rijdt (door veel mensen wordt de bus al minder serieus overwogen als reismiddel dan de trein, een buurtbus wordt nog weer minder serieus genomen dan een bus) is vaak al een minimale bediening, maar als daarbij ook nog een drempel bijkomt waar het vervoersmiddel een X-tijd van te voren gereserveerd moet worden, snijd je jezelf ontzettend in de vingers. Je wordt ermee gedwongen vooraf vaste termijnen vast te stellen die je voor iets uittrekt, want als je de afgesproken verbinding mist mag je de schade gaan vergoeden, daarmee verdwijnt ook het laatste beetje flexibiliteit die je nog had met een buurtbus.


Mee eens! We praten nu alleen over uiterste redmiddelen om iets OV-achtigs in stand te houden. Liever een vaste dienst zolang je van tevoren bijna zeker weet dat er reizigers zijn! Die verandering is tijdens de huidige concessie in Limburg nog op een paar lijnen doorgevoerd (o.a. lijn 22 Siebengewald - Boxmeer v.v. op werkdagen overdag)

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Vr 10 Jan 2014, 08:47

Wat kwalijk is is dat prov. Limburg een plank voor zijn kop heeft en dat er totaal ongeschikte mensen werken aan het ov daar.
Neem bijvoorbeeld lijn 75. Deze lijn trekt nauwelijks nog reizigers in de daluren.
Dat is ook niet zo gek als je weet wat voor puinhoop men heeft gemaakt van deze lijn.
En wat gaan ze doen. Juist lijn 75 opheffen en alleen nog spitsritten uivoeren.
Ipv alle incompetente mensen eruitgooien en weer naar Deurne gaan rijden.
Ach misschien is het wel beter als ze blijven zitten, kost geen gouden handdruk en men kan niet iets anders kapotmaken.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor fogeltje » Vr 10 Jan 2014, 11:38

Zou het nu nog wat uitmaken om lijn 75 weer naar Deurne te laten rijden? Zijn de meeste reizigers niet allang overgestapt op de auto? Want zo gaat het helaas vaak wel.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor huibf » Vr 10 Jan 2014, 12:44

fogeltje schreef:Zou het nu nog wat uitmaken om lijn 75 weer naar Deurne te laten rijden? Zijn de meeste reizigers niet allang overgestapt op de auto? Want zo gaat het helaas vaak wel.


Dat weet ik niet. Maar dan kunnen we ook stellen:
Hef in limburg AL het OV op.

Geen klachten over te laat rijden. 100% score
Geen klachten over de lijnvoering. 100% score
Geen kosten. 100% score

Conclusie is dan dat het OV in Limburg 100% OK is. (want dat is er niet)

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor erjeebee » Vr 10 Jan 2014, 12:51

Heeeeeeeeeeee
en mijn bijbaantje dan? :D
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Berichtdoor waldo79 » Vr 10 Jan 2014, 15:42

huibf: dat is een weinig constructieve reactie :)

Wat mij betreft moet het OV niet erop gericht zijn een concurrentiestrijd aan te gaan met de auto. Auto en OV zijn geen communicerende vaten :x
Mij best :)


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten