Pagina 33 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 14:05
door CamilleKreemers
Wat gaat dit tot gevolgen hebben? Hele aanbesteding overnieuw of wordt de nummer 2 (Arriva??) de nieuwe vervoerder?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 14:16
door Zonnig
sneltram schreef:Edit: jullie waren me ook net voor.

Tja, als de provincie nu echt gemeen is, sluiten ze Veolia en NS uit en gaat Arriva er met de buit vandoor. :6
Dit heeft niets met gemeen te maken!

De NS heeft overduidelijk onrechtmatig gehandeld en MOET dan ook alsnog uitgesloten worden!!!!

Of heeft de NS een fout in de berekeningen gemaakt en probeert zij nu op deze wijze onder het (potentieel verliesgevende) contract uit te komen????

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 14:20
door Suus
Je laat niet dergelijke beschadigende rapporten opstellen om onder een concessie uit te komen lijkt mij. Dit zijn erg pijnlijke onderzoeken.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 14:35
door Zonnig
Bee schreef:Je laat niet dergelijke beschadigende rapporten opstellen om onder een concessie uit te komen lijkt mij. Dit zijn erg pijnlijke onderzoeken.
In principe niet. Maar je kan op je vingers natellen dat zoiets als de Veolia medewerker deed vroeg of laat uitkomt.
M.a.w. wat is het denkpatroon bij de NS (in casu: Qbuzz/Albellio)?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 14:37
door Thom91
Als je de bijlages leest had je geweten dat NS niet op de hoogte was en dit een volledige Qbuzz/Abellio aangelegenheid is..

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:06
door Suus
Zonnig schreef:
Bee schreef:Je laat niet dergelijke beschadigende rapporten opstellen om onder een concessie uit te komen lijkt mij. Dit zijn erg pijnlijke onderzoeken.
In principe niet. Maar je kan op je vingers natellen dat zoiets als de Veolia medewerker deed vroeg of laat uitkomt.
M.a.w. wat is het denkpatroon bij de NS?
Dit is wat tegenwoordig ook wel de "Ubermentaliteit" wordt genoemd. Iets mag niet, maar er zijn vaagheden te vinden waar je je in kan positioneren (hier o.a. met een verwijziging naar een niet-bestaand artikel in een arbeidscontract) en/of probeert met een financieel krachtige investeerder jezelf een machtige positie in de markt op te kopen, bijvoorbeeld door cruciale kennis in te kopen bij concurrenten.

Het verschil is dat er bij Uber geen moederbedrijf is die dergelijke handelspraktijken niet accepteert en de gehele organisatie is gericht op het op venijnige wijze proberen de markt te veroveren. Abellio/Qbuzz heeft dat wel en bovendien met een aandeelhouder (de staat) heeft die volkomen transparant en eerlijk moet handelen voor alle burgers en dat ook verwacht van haar deelnemingen. En in dit geval heeft dat moederbedrijf zich (noodzakelijk en terecht) aan haar eigen principes vastgehouden en dus de vloer aangeveegd met deze mensen.

Wat betreft de vraag wat dit gaat betekenen voor de concessie Limburg durf ik echt niet te zeggen. Maar Veolia zal bijna zeker wel gaan procederen, maar tegen wie en om wat? Je ne sais pas.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:11
door flipje
Onderzoekrapport staat ook online bij de NOS: Klik Hier

De vraag is of de provincie akkoord wil gaan met het bod van Arriva: kost meer, je krijgt minder..

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:17
door Thom91
Dat is helaas het gevolg van aanbesteden..

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:27
door flipje
Overzicht van gedeelde informatie vanuit de medewerker van Veolia naar Abellio:
  • - Een brief van FMN naar I&M en een kamerstuk over de aanbesteding
    - Gegeven m.b.t. ziekteverzuim bij Veolia
    - Reactie Veolia op marktconsultatie
    - USB stick met verschillende soorten data van Veolia
    - Huurcontracten waarbij Veolia betrokken is
    - Omzetgegevens van Veolia 2013; Personeelsopgave van Veolia
    - Gegevens m.b.t. problemen van de Stadler treinen van Veolia; kostenoverzicht 2014 m.b.t. Stadler treinen
    - Kosten Volvo stadsbus en VDL CItea streekbus
    - Verslag gesprek met een medewerker van Veolia Limburg
    - PowerPointpresentatie "sociale veiligheid" van Veolia
    - Een e-mail met betrekking tot de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij aan Medewerker X van 24 maart 2014 m.b.t. de mogelijkheden van een samenwerking tussen de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij en Veolia
    - Input op variabelen financieel model; informatie ziet mede op Veolia
    - Commentaar op pricing besluiten; meerdere verwijzingen naar omzet en pricing cijfers van Veolia
    - Vergelijking P&L Veolia – NS
    - Overgangsregeling cao's; Appendix bij overeenkomst harmonisatie cao van Veolia; getekende onderhandelingsakkoord winstdelingsregeling Veolia Transport Limburg
    - Vergelijking productiviteit NS-Veolia machinisten
    - Commentaar op tarieven van een onderaannemer
    - Personeelskosten; verwijzing naar Veolia cijfers opgenomen in e-mail van Bestuurder 2
    - Kosten t.a.v. het inrichten van de verkeersleiding voor de trein; Medewerker X verstrekt o.m. cijfermatige informatie over de kosten en het personeel bij Veolia
    - Productiviteit machinisten van Veolia
    - Kerngetallen bussen van Veolia
    - Locatie op de server van informatie m.b.t. station voorzieningen
    - Subsidiederving bij rituitval bij Veolia
Het is behoorlijk veel...

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:29
door Buzzer
En het moddergooien is begonnen...
Geschorste directie Qbuzz: NS wilde medewerker Veolia

De NS wist van de inzet van een voormalig medewerker van Veolia door Abellio Nederland en Qbuzz, zegt de geschorste directie van Qbuzz. De man pleegde volgens intern onderzoek van NS fraude door vertrouwelijke informatie van concurrent Veolia aan Qbuzz te geven.
Volgens de geschorste directie van Qbuzz/Abellio is de inzet van de voormalige Veolia-medewerker getoetst door de afdeling juridische zaken van de NS. Ook was volgens het bedrijf de hoogste leiding van de NS volledig op de hoogte van de inzet van deze medewerker tijdens de aanbesteding. De NS ontkent dat, volgens hen was alleen bekend dat op termijn wellicht een voormalige Veolia-medewerker in dienst zou treden.
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/g ... ker-veolia

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:31
door Hendrik
flipje schreef:Onderzoekrapport staat ook online bij de NOS: Klik Hier
Die directe link mag niet van de NOS... :cry: Maar is dit niet hetzelfde document als op de website van de NS zelf?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:34
door Blablagedoe
Uit het rapport;
"Medewerker X was destijds concessiedirecteur bij Veolia in Limburg"

Zoveel concessiedirecteuren heeft Limburg toch niet gekend? Een naampje plakken lijkt me extreem makkelijk? Sterker nog, tijdens de duur van het onderzoek "Het Onderzoek omvat het tijdvak 1 juli 2013 tot en met 10 maart 2015" was er maar 1. Waarom staat die naam er niet gewoon in?

EDIT;
Als ik op de LinkedIn pagina van de beste man kijk komt dat ook compleet overeen met het tijdsvak.

Eerst;
Managing director Veolia Transport Limburg
Veolia Transport
augustus 2005 – april 2014 (8 jaar 9 maanden)

Daarna;
ondernemer / adviseur
[een bedrijf]
mei 2014 – heden (1 jaar)Rotterdam en omgeving, Nederland

Uit het rapport; "Uiteindelijk is Medewerker X per 1 mei 2014 bij een extern adviesbureau in dienst getreden. Qbuzz en het Externe Adviesbureau hebben voor de periode 1 mei 2014 tot 1 mei 2015 een overeenkomst van opdracht afgesloten."

Edit; Namen verwijderd dan maar

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:43
door Suus
Eh, privacy?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:48
door Hendrik
Fijne eerste post... :N

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:49
door AppleMoose
De persoon in kwestie is (nog) niet door de rechter schuldig bevonden. Het lijkt mij dan ook niet gepast zijn volledige naam te noemen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:52
door waldo79
Het lijkt me voor de discussie op dit forum ook geen relevant gegeven wie het is geweest.

Wat mij betreft onhandig om op een openbaar kanaal te delen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:53
door Blablagedoe
Jullie je zin. Namen verwijderd. Maar dit is toch evident?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:54
door waldo79
We gaan hier niemand zwart maken! Het feit dat het gebeurt zou zijn levert genoeg discussie op.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:55
door Hendrik
Blablagedoe schreef:Jullie je zin. Namen verwijderd. Maar dit is toch evident?
Maar het doet niet ter zake hier.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:57
door AppleMoose
Blablagedoe schreef:Jullie je zin. Namen verwijderd. Maar dit is toch evident?
Het is niet aan jou, noch aan mij, noch aan ieder willekeurig forumlid/burger om iemand schuldig te verklaren. Dat kan en mag enkel een daartoe bevoegd iemand zijn. Dat is een belangrijk principe in onze rechtsstaat.
Tot die tijd heeft de persoon in kwestie alle recht op privacy, net zoals wij daar recht op hebben.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 16:03
door Somoht
Fwiw, 1limburg.nl geeft naam en toenaam in artikelen over de affaire.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 16:07
door waldo79
Wat daarvan ook zijn mag, laten we hier bij de inhoud blijven.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 16:15
door patat
De gegevens die gelekt zijn, in hoeverre kunnen de mannen en vrouwen van fora zoals deze, die te weten komen? Ik bedoel, er staat wat over mat-ritten, ik heb het idee dat hier genoeg mensen zijn die daar hun vrije tijd aan besteden :)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 16:45
door sirvinniei
Nu vraag ik me af, wat zou het de provincie boeien dat de bieding fraudeleus is verlopen. Abellio heeft een veel betere bieding. Uitsluiting heeft ook gevolgen voor de provincie zelf.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: di 28 apr 2015, 16:50
door AppleMoose
Een rechtszaak die door bijvoorbeeld Arriva gewonnen wordt ook.