Pagina 37 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 19:01
door CamilleKreemers
Weet iemand wat de inkomsten zijn voor de treintrajecten die nieuw zijn in deze concessie?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 19:09
door BR628
Ik vermoed dat dat soort detailinformatie logischerwijs nooit naar buiten zal komen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 19:18
door CamilleKreemers
Er zijn concessies die het wel melden in PvE of NvU.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 20:07
door wouter15
NS-dochter Abellio niet meer de winnaar van OV-concessie Limburg

29 april 2015

De provincie Limburg heeft het contract met NS-dochter Abellio opgezegd. Daarmee komt de enige overgebleven kandidaat Arriva weer in beeld. Het bod van Veolia is namelijk ongeldig verklaart. Mogelijk moet ook de hele aanbesteding overnieuw. In dat geval mag NS weer meedoen. Dat blijkt uit antwoorden van de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) woensdag op vragen uit Provinciale Staten (PS) van Limburg.


Zie ook: NS-dochter Abellio blijkt vals gespeeld te hebben bij OV-concessie Limburg
Het gaat om de aanbesteding voor het openbaar vervoer in de provincie vanaf eind 2016 tot en met 2031. Afgelopen maart kreeg Abellio Limburg de concessie. De waarde van de opdracht komt neer op 2 miljard euro. De aanbesteding in Limburg is uniek, omdat het om zowel bussen als stoptreinen gaat. Lees verder

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 20:17
door fogeltje
Berk-24 schreef:Optie D (niet voor de hand liggend): de deelnemende partijen (Arriva, NS, Veolia) worden uitgesloten en de aanbesteding gaat opnieuw voor andere partijen (bv Connexxion en Syntus). Hoeven ze ook niet de hele tijd zitten moddergooien naar elkaar.
Waarom Arriva uitsluiten? Wat hebben die gedaan?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 20:32
door Statler Rail
Volgens de gedeputeerde zijn het dus precies de twee opties die ik gisteren ook voor ogen had:
Statler Rail schreef:Er zijn eigenlijk twee opties:
A) de provincie kan het voorlopige gunningsbesluit inttrekken en de aanbesteding staken wegens ernstige onregelmatigheden.
B) de provincie kan de bieding van Abellio Limburg ongeldig verklaren en gunnen aan de volgende inschrijver (Arriva).
Waar ik gisteren nog overtuigd was dat het optie A zou worden, denk ik inmiddels dat optie B voor de provincie wellicht aantrekkelijker is. De aanbesteding opnieuw onder dezelfde voorwaarden leidt er waarschijnlijk toe dat er dan maar één geldige inschrijving wordt gegaan, door Arriva. Voor Veolia kan het nog steeds niet uit en NS zal niet meer meedoen. Grote kans dat die bieding dan slechter zal zijn dan het huidige bod, dat nog onder concurrentie tot stand is gekomen.

Om voornoemde reden zou ik indien de aanbesteding overnieuw moet, de concessie opsplitsen in één of meer kleinere concessies zodat meer partijen een bieding kunnen doen. Dat betekent wel dat veel uitgangspunten opnieuw moeten worden vastgesteld en dat je minimaal één jaar vertraging hebt ten opzichte van de huidige aanbesteding.

Ik ken de inhoud van het Arriva-bod niet, maar als de provincie daar niet erg van onder de indruk is kan dat een aanleiding zijn om juist wél voor een nieuwe aanbesteding te kiezen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 21:10
door Thom91
wouter15 schreef:NS-dochter Abellio niet meer de winnaar van OV-concessie Limburg

29 april 2015

De provincie Limburg heeft het contract met NS-dochter Abellio opgezegd. Daarmee komt de enige overgebleven kandidaat Arriva weer in beeld. Het bod van Veolia is namelijk ongeldig verklaart. Mogelijk moet ook de hele aanbesteding overnieuw. In dat geval mag NS weer meedoen. Dat blijkt uit antwoorden van de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) woensdag op vragen uit Provinciale Staten (PS) van Limburg.


Zie ook: NS-dochter Abellio blijkt vals gespeeld te hebben bij OV-concessie Limburg
Het gaat om de aanbesteding voor het openbaar vervoer in de provincie vanaf eind 2016 tot en met 2031. Afgelopen maart kreeg Abellio Limburg de concessie. De waarde van de opdracht komt neer op 2 miljard euro. De aanbesteding in Limburg is uniek, omdat het om zowel bussen als stoptreinen gaat. Lees verder
Journalist is verkeerd ingelicht, zie: http://twitter.com/PatrickvdBroeck/stat ... 2713765889

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 21:55
door CamilleKreemers
Wat zijn nu precies de mogelijke gevolgen voor Abellio (de inschrijver en exploitant Alphen-Gouda) en Qbuzz (de dochteronderneming die exploitant in ZOF, GD en Utrecht is)? Als ik OVtenders moet geloven, zou een gevolg kunnen zijn dat de vervoervergunningen van Qbuzz, Abellio EN de NS opgeheven kunnen worden. Hierdoor zijn we ineens een nieuwe vervoerder nodig voor tig concessies in recordtijd.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:08
door Daniel
Wat ik elders langs zag komen is dat deze openbaring door NS een geval van het zogenoemde Stealing Thunder kan zijn geweest.
Op zich een interessante theorie en het komt op mij best logisch over dat zelf vooraf melden dat je fout bent geweest kan helpen om er minder zwaar voor gestraft te worden.
Wat dat betreft lijkt het mij niet heel waarschijnlijk dat andere concessies ingetrokken worden. Zou eerder verwachten dat, gezien de fraude voornamelijk plaatsvond toen Qbuzz nog een zelfstandig dochterbedrijf van NS was, de naam Qbuzz nu sneller uit het straatbeeld verdwijnt en vervangen wordt door Abellio. Dat ondanks dat die naam nu ook wel besmet geraakt is.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:16
door CamilleKreemers
Laten ze de concessies van Qbuzz maar uitrijden als Qbuzz ALS dit mag.

Amerika is nog geen Nederland, dus ben benieuwd wat onze wetten hiervan zeggen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:27
door fogeltje
Statler Rail schreef: Ik ken de inhoud van het Arriva-bod niet, maar als de provincie daar niet erg van onder de indruk is kan dat een aanleiding zijn om juist wél voor een nieuwe aanbesteding te kiezen.
Dat vind ik dan weer een verkeerde reden, een aanbesteding opnieuw doen omdat het enige overgebleven bod je niet aanstaat. Zolang het geen onrealistisch bod is (zoals Veolia in 2006) dan mag dat geen rijden. Dat je minder krijgt voor je dubbeltje dat je wilt uitgeven mag geen reden zijn.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:36
door Berk-24
fogeltje schreef:
Berk-24 schreef:Optie D (niet voor de hand liggend): de deelnemende partijen (Arriva, NS, Veolia) worden uitgesloten en de aanbesteding gaat opnieuw voor andere partijen (bv Connexxion en Syntus). Hoeven ze ook niet de hele tijd zitten moddergooien naar elkaar.
Waarom Arriva uitsluiten? Wat hebben die gedaan?
Eigenlijk niks, maar die willen volgens mij de kaasschaaf in het vervoer zetten. Vind het een beetje raar voor de Limburger dat ze echt blij zijn gemaakt met een dode mus. Maar ik denk dat Arriva en Syntus en misschien een andere vervoerder erbij opnieuw een bod laten doen er niet in zit.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:39
door starx
Dat hele verhaal van OVTenders vind ik nogal stemmingmakerij. Een bedrijf opdoeken als sanctie is echt niet zomaar iets. Dat zou betekenen dat de provincies waar Qbuzz nu rijdt zonder OV komen te zitten en dat alle werknemers zonder baan komen te zitten.
Qbuzz heeft dat misschien de regels overtreden. Daarvoor kunnen uiteraard sancties worden uitgedeeld, maar het is verder geen bedrijf dat doelen heeft die strijdig zijn met de wet. NS toont aan dat het ze menens door de top naar huis te sturen.

Het is wel duidelijk nu dat het intern behoorlijk rammelt bij Veolia. Eerder kwam er ook al een nieuwsbericht naar buiten dat ze deze concessie zo lang mogelijk wilde rekken.

Een nieuwe aanbesteding lijkt me alleen noodzakelijk als de provincie ergens verzaakt heeft. Voor zover de berichten die er nu zijn, lijkt me dat niet het geval. Arriva kan dus waarschijnlijk gewoon de concessie krijgen. Daar zal Veolia waarschijnlijk bezwaar tegen maken. Dan is het aan de rechter om te beoordelen of dat bezwaar gegrond is (en dat lijkt me niet het geval, want Arriva noch de provincie hebben onjuist gehandeld).

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:43
door Geert
Zugführer schreef:Interessante kwestie, in feite zijn er nu 2 biedingen ongeldig. Maar wat doet men normaal als er maar één geldige bieding binnen komt? Wordt het dan automatisch die? Mijn gevoel zegt van niet :lol:
Dat is vaker gebeurd toch? Ik herinner me twee gevallen waarin Qbuzz volgens mij de enige inschrijver was: concessie Zuid-Oost Friesland en Rotterdam Streek (beiden rond 2009, zeg ik zo uit mijn hoofd). (Of
BR628 schreef:
Zugführer schreef:Interessante kwestie, in feite zijn er nu 2 biedingen ongeldig. Maar wat doet men normaal als er maar één geldige bieding binnen komt? Wordt het dan automatisch die? Mijn gevoel zegt van niet :lol:
Ehhm, als er maar 1 geldige inschrijver is dan heeft de aanbestedende overheid geen keus. Dan wordt het automatisch die. Nogal oneerlijk als ze de boel dan afblazen.
Ik weet niet of het gebruikelijk is in de ov-markt maar aanbestedingen worden wel eens afgeblazen. Gebeurt niet vaak, want de boel wordt tenslotte niet voor niets aanbesteed.
JWM schreef:Ergens vind ik het ook wel een beetje doorslaan. Wat de betrokken medewerker heeft gedaan vind ik eigenlijk vooral een zaak tussen Veolia en die ex-medewerker. En Veolia kan zich ook achter de oren krabben hoe het mogelijk is dat een medewerker die jarenlang in dienst is geweest zo weinig sympathie en respect toont voor z'n ex-werkgever.
Vergeet niet dat Abellio de man moedwillig ingehuurd heeft en men wist van het concurrentiebeding. Terecht dat de aanbieding van Abellio ongeldig wordt verklaard door de provincie.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:50
door BR628
En laten we aub niet vergeten dat het bod op Limburg van Veolia terzijde is gelegd ivm ongeldigheid. Ik vermoed daarom dan ook dat Veolia geen poot heeft om op te staan bij een gang naar de rechter indien Arriva de concessie gegund krijgt.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:57
door Somoht
starx schreef:Dat hele verhaal van OVTenders vind ik nogal stemmingmakerij. Een bedrijf opdoeken als sanctie is echt niet zomaar iets. Dat zou betekenen dat de provincies waar Qbuzz nu rijdt zonder OV komen te zitten en dat alle werknemers zonder baan komen te zitten.
Qbuzz heeft dat misschien de regels overtreden. Daarvoor kunnen uiteraard sancties worden uitgedeeld, maar het is verder geen bedrijf dat doelen heeft die strijdig zijn met de wet. NS toont aan dat het ze menens door de top naar huis te sturen.

Het is wel duidelijk nu dat het intern behoorlijk rammelt bij Veolia. Eerder kwam er ook al een nieuwsbericht naar buiten dat ze deze concessie zo lang mogelijk wilde rekken.

Een nieuwe aanbesteding lijkt me alleen noodzakelijk als de provincie ergens verzaakt heeft. Voor zover de berichten die er nu zijn, lijkt me dat niet het geval. Arriva kan dus waarschijnlijk gewoon de concessie krijgen. Daar zal Veolia waarschijnlijk bezwaar tegen maken. Dan is het aan de rechter om te beoordelen of dat bezwaar gegrond is (en dat lijkt me niet het geval, want Arriva noch de provincie hebben onjuist gehandeld).
Intern rammelt het ja bij Veolia, maar dat komt voornamelijk door wat bulldozers in CXX-groen die voor de poort staan :P
Door de overname van Connexxion door Transdev zeker nu icm de verloren concessies door Veolia Transport NL, is de organisatie Veolia Transport NL overbodig geworden en het is al eigenlijk een jaar duidelijk dat Veolia onder CXX geveegd ging worden. In dat licht moet je denk ik ook het vertrek van wat hoge piefen bij VTN zien vermoed ik.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 23:00
door deadlock
Daniel schreef:Wat ik elders langs zag komen is dat deze openbaring door NS een geval van het zogenoemde Stealing Thunder kan zijn geweest.
Op zich een interessante theorie en het komt op mij best logisch over dat zelf vooraf melden dat je fout bent geweest kan helpen om er minder zwaar voor gestraft te worden.
Wat dat betreft lijkt het mij niet heel waarschijnlijk dat andere concessies ingetrokken worden. Zou eerder verwachten dat, gezien de fraude voornamelijk plaatsvond toen Qbuzz nog een zelfstandig dochterbedrijf van NS was, de naam Qbuzz nu sneller uit het straatbeeld verdwijnt en vervangen wordt door Abellio. Dat ondanks dat die naam nu ook wel besmet geraakt is.
Ja kan allemaal maar ik vind het hmmmwoah. Kan er op dit moment geen betere term voor verzinnen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 23:21
door Jonkervoort
Hm ik weet het niet. Lijkt me het beste voor NS om zich even terug te trekken uit het OV (behalve natuurlijk de trein), maar dat kan nu natuurlijk nu hun Duitse tegenhanger DB via Arriva de Nederlandse OV-marktt aan het veroveren is. Lijkt me op dit moment logischer om door te gaan met Qbuzz. Abellio kreeg in het begin de meeste (negatieve) media-aandacht, terwijl Qbuzz vooral in Groningen en Utrecht een best aardige naam heeft opgebouwd.

Mij lijkt het echter het best voor NS om beide bedrijven te dumpen en Connexxion over te nemen van Transdev. Transdev heeft nu twee slecht draaiende merken (CXX & Syntus), waarvan CXX de meeste bekendheid heeft, en CXX heeft volgens mij geen echt slechte naam maar is een beetje anoniem. Met een impuls van de NS is CXX denk ikklaar voor de strijd met Arriva.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 23:24
door Suus
Syntus is niet van Transdev maar van Keolis.

Transdev is 50% Veolia, 50% Franse overheid.
Keolis is 70% SNCF, 30% Pensioenfonds Canadeese provincie Québec.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 23:51
door AppleMoose
Oftewel, het zijn bijna allemaal oud-staatsbedrijven die, via allerlei constructies, nog altijd de dienst uitmaken in OV-land.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 07:27
door CamilleKreemers
Jonkervoort schreef:Hm ik weet het niet. Lijkt me het beste voor NS om zich even terug te trekken uit het OV (behalve natuurlijk de trein), maar dat kan nu natuurlijk nu hun Duitse tegenhanger DB via Arriva de Nederlandse OV-marktt aan het veroveren is. Lijkt me op dit moment logischer om door te gaan met Qbuzz. Abellio kreeg in het begin de meeste (negatieve) media-aandacht, terwijl Qbuzz vooral in Groningen en Utrecht een best aardige naam heeft opgebouwd.

Mij lijkt het echter het best voor NS om beide bedrijven te dumpen en Connexxion over te nemen van Transdev. Transdev heeft nu twee slecht draaiende merken (CXX & Syntus), waarvan CXX de meeste bekendheid heeft, en CXX heeft volgens mij geen echt slechte naam maar is een beetje anoniem. Met een impuls van de NS is CXX denk ik klaar voor de strijd met Arriva.
CXX is niet van NS en zal dit ook nooit worden. De inschrijving heb ik even opgezocht, Abellio is de officiële inschrijver. Echter heeft de NS de dochterbedrijven Qbuzz en Abellio nogal ingewikkeld verweven. NS had er misschien beter aan gedaan als beide dochterbedrijven compleet gescheiden waren, want nu zijn de effecten voor Qbuzz zelf niet duidelijk, net als de effecten voor reizigers in de gebieden waar Qbuzz rijdt.

Ik vraag me af of Huges de waarheid gesproken heeft over dat ie niet wist waarom de Veoliamedewerker werd aangetrokken. De belangen van de NS zijn veel groter. Mocht uiteindelijk blijken dat Huges meer weet van deze fraude, zijn alle poppetjes aan het dansen.

Tegenwoordig moet je een staatsbedrijf zijn om eventueel overlevingskans te hebben in dit OV-land. Alleen dan krijg je kapitaal genoeg om concessies te winnen. De meeste concessies hebben al een omzet- , minimale bedrijfsgrootte- en ervaringseis in het PvE staan. Nieuwe bedrijven die net opgericht worden, zijn dan per direct uitgesloten.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 07:41
door deadlock
Jij vindt het ingewikkeld maar dat is het natuurlijk niet. Vrij simpel allemaal.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 08:23
door Meltrain
Dan nodig ik je uit om het uit te leggen. :)
Ronaldussen schreef:De zittende vervoerder heeft toch altijd
al meer kennis van het concessiegebied dan de andere bieders? Dus lijkt me nogal duidelijk dat Veolia meer wist dan Arriva.
Maar is dat dan niet ook oneerlijk?
Het enige dat Abellio dus gedaan heeft, is ervoor zorgen dat ze evenveel kennis heeft als Veolia.
Of denk ik nu te simpel? (Indien ja, met uitleg graag.)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 09:54
door huibe
Ja. Dat is zeker te simpel.

Hoe zou jij het vinden als je probeert een huis te kopen en je hypotheek adviseur geeft al jouw gegevens aan de concurent, zodat zij op basis van jouw gegevens een net iets scherper bod te kunnen doen?

Sorry ik heb ff geen betere vergelijking, maar het gaat hier om pure diefstal van privé gegevens, die uit uit eigen gewin (van R. de B.) worden doorgegeven.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 10:22
door CamilleKreemers
Wat ik me nu afvraag: Stel dat NS alle bestuurders van Qbuzz/Abellio ontslaat + een zware boete geven via een rechterlijke gang, is dan de bedrijfvoering gered? Ik neem namelijk aan dat er in de top grove fouten zijn gemaakt waar de bedrijfsvloer in de concessies zelf geen invloed op hebben. Ik zou het zonde vinden als al het concessiepersoneel de problemen krijgen en de leiding ermee weg komt.