Pagina 38 van 169

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 11:53
door deadlock
huibe schreef:Ja. Dat is zeker te simpel.

Hoe zou jij het vinden als je probeert een huis te kopen en je hypotheek adviseur geeft al jouw gegevens aan de concurent, zodat zij op basis van jouw gegevens een net iets scherper bod te kunnen doen?

Sorry ik heb ff geen betere vergelijking, maar het gaat hier om pure diefstal van privé gegevens, die uit uit eigen gewin (van R. de B.) worden doorgegeven.
Met dientenverstande en dat is ook al eerder opgemerkt, dat het dan raar is dat Veolia zelf zo'n slecht bod deed dus of de cijfers daadwerkelijk geholpen hebben is nog maar de vraag.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 12:03
door Meltrain
huibe schreef:Ja. Dat is zeker te simpel.

Hoe zou jij het vinden als je probeert een huis te kopen en je hypotheek adviseur geeft al jouw gegevens aan de concurent, zodat zij op basis van jouw gegevens een net iets scherper bod te kunnen doen?

Sorry ik heb ff geen betere vergelijking, maar het gaat hier om pure diefstal van privé gegevens, die uit uit eigen gewin (van R. de B.) worden doorgegeven.
De diefstal zelf is ook zeker niet goed te praten, maar als het informatie was over de concessie zelf, had Veolia die sowieso al moeten delen om een level playing field te creëren. Anders heeft Veolia nog altijd meer info dan de overige kanshebbers.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 12:15
door Suus
deadlock schreef:
huibe schreef:Ja. Dat is zeker te simpel.

Hoe zou jij het vinden als je probeert een huis te kopen en je hypotheek adviseur geeft al jouw gegevens aan de concurent, zodat zij op basis van jouw gegevens een net iets scherper bod te kunnen doen?

Sorry ik heb ff geen betere vergelijking, maar het gaat hier om pure diefstal van privé gegevens, die uit uit eigen gewin (van R. de B.) worden doorgegeven.
Met dientenverstande en dat is ook al eerder opgemerkt, dat het dan raar is dat Veolia zelf zo'n slecht bod deed dus of de cijfers daadwerkelijk geholpen hebben is nog maar de vraag.
Maar over Veolia is gezegd dat last-minute het bod op financieel vlak is aangepast door het hoofdkantoor in Frankrijk, waardoor het Nederlands kantoor wist dat het bod waardeloos zou worden.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 12:19
door deadlock
Ik vraag me af of die ingreep zo ongelofelijk spectaculair was.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 12:22
door Daniel
Die ingreep hoefde ook helemaal niet spectaculair te zijn om te verliezen, dat gaat nog net niet om centen tegenwoordig.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 12:24
door BR628
Het is volgens mij toch vrij bekend dat ze daar in Frankrijk af willen van het OV-deel van Veolia. Dus dan ga je niet je best doen om Limburg te winnen. Naar buiten zeg je natuurlijk wat anders, maar dat is logisch.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 14:41
door CamilleKreemers
Ik lees net hier dat NS zijn rol op de regionale spoormarkt gaat herzien. Moet ik dit lezen als dat de NS nu de FMN zijn zin geeft en zich alleen op het Hoofdrailnet gaat focussen? Hierbij komt direct een einde aan alle dochterbedrijven waar NS 100% aandeelhouder van is?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 14:42
door Suus
Nee.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 15:28
door CamilleKreemers
Hoe moet ik dit dan lezen?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 15:30
door BR628
CamilleKreemers schreef:Hoe moet ik dit dan lezen?
Hoewel de vlag uiteraard uitgaat als NS/Qbuzz/Abellio niet meer meedoet met het regionale vervoer, denk ik dat we maar gewoon moeten afwachten wat de NS binnenkort bekend gaat maken. Zo staat het immers in dat bericht.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 15:39
door sirvinniei
Vlag uit gaat? Ik heb liever een Nederlands staatsbedrijf als vervoerder dan een Duits staatsbedrijf.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 15:41
door Statler Rail
NS gaat alle busactiviteiten afstoten en zich concentreren op spoorvervoer. Dat betekent dat Qbuzz verkocht wordt. Het lot van Abellio Nederland is mij nog onduidelijk. Door de verwevenheid met Qbuzz en doordat Abellio Limburg hun dochteronderneming is, gaat dat ook een moeilijk verhaal worden.

Voor de duidelijkheid: Qbuzz mag in de bestaande concessies gewoon doorrijden. Ze mogen alleen niet meedoen aan nieuwe aanbestedingen, zoals de nu lopende aanbesteding voor de provincie Utrecht. Hoe het zit met Zwolle-Kampen/Zwolle-Enschede is een twijfelgeval. Strikt genomen denk ik dat Abellio daar ook moet worden uitgesloten aangezien het gunningsbesluit nog niet genomen is.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 15:44
door Suus
CamilleKreemers schreef:Hoe moet ik dit dan lezen?
NS doet een herorientatie over toekomstige deelname aan OV-aanbestedingen. Daarbij zijn verschillende pistes mogelijk, zo wordt op Nu.nl dan weer gesproken over een mogelijkheid dat NS blijft deelnemen aan spoorconcessies maar niet aan bus- en multimodale concessies. Maar er is dus geen beslissing daarover. Daarnaast is er ook geen verbod dat Abellio niet meer aan andere concessies waarvan de aanbesteding loopt mee zou mogen, dat is allemaal geroeptoeter. De kans is onwaarschijnlijk dat er nog wordt ingeschreven, maar het is niet verboden.

Daarbij hoef je echt niet te verwachten dat lopende contracten pats-boem worden opgezegd, dat wil je niet en dat kan ook niet. Afspraak is ook in het OV afspraak.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 15:45
door BR628
Enig 'probleem' (voor zover dat een probleem is, maar daarvoor weet ik er te weinig van af), is dat niet Abellio maar NS Reizigers heeft ingeschreven op ZWENZWOKA.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:07
door CamilleKreemers
Statler Rail schreef:NS gaat alle busactiviteiten afstoten en zich concentreren op spoorvervoer. Dat betekent dat Qbuzz verkocht wordt. Het lot van Abellio Nederland is mij nog onduidelijk. Door de verwevenheid met Qbuzz en doordat Abellio Limburg hun dochteronderneming is, gaat dat ook een moeilijk verhaal worden.

Voor de duidelijkheid: Qbuzz mag in de bestaande concessies gewoon doorrijden. Ze mogen alleen niet meedoen aan nieuwe aanbestedingen, zoals de nu lopende aanbesteding voor de provincie Utrecht. Hoe het zit met Zwolle-Kampen/Zwolle-Enschede is een twijfelgeval. Strikt genomen denk ik dat Abellio daar ook moet worden uitgesloten aangezien het gunningsbesluit nog niet genomen is.
Is dat ook al zo gezegd dat ze niet mogen inschrijven? Ik vraag me daarnaast af wie/wat er precies is gedaan door wie/wat. Ik snap nog steeds niet waarom Qbuzz niet gewoon een semi-onafhankelijk bedrijf is gebleven. Dit is de eerste multi-modale concessie waarom is ingeschreven door Abellio. Wie heeft hier trouwens ingeschreven: Qbuzz of Abellio?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:09
door Statler Rail
Bij ZwEnZwoKa komt NS dan waarschijnlijk nog goed weg; het is inderdaad onder de vlag van NS Reizigers gedaan.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:10
door Abracadabram
Statler Rail schreef: Strikt genomen denk ik dat Abellio daar ook moet worden uitgesloten aangezien het gunningsbesluit nog niet genomen is.
Hoezo? Abellio is officieel nog niet op de vingers getikt, dus waarom zouden ze al wel overal moeten worden uitgesloten?. Het is enkel een intern onderzoek wat door de NS is uitgebracht.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:11
door AppleMoose
CamilleKreemers schreef: Wie heeft hier trouwens ingeschreven: Qbuzz of Abellio?
Als ik me niet vergis Abellio met Qbuzz als onderaannemer voor het busvervoer.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:14
door Statler Rail
CamilleKreemers schreef: Is dat ook al zo gezegd dat ze niet mogen inschrijven?
Nee, maar dat volgt uit het aanbestedingsrecht.
CamilleKreemers schreef:Ik vraag me daarnaast af wie/wat er precies is gedaan door wie/wat. Ik snap nog steeds niet waarom Qbuzz niet gewoon een semi-onafhankelijk bedrijf is gebleven. Dit is de eerste multi-modale concessie waarom is ingeschreven door Abellio. Wie heeft hier trouwens ingeschreven: Qbuzz of Abellio?
Abellio Limburg. Dat dan weer een dochterbedrijf is van Abellio Nederland en een zusterbedrijf van Qbuzz. Abellio Nederland is dan weer een dochter van NS. Het wordt zo complex omdat de bieding van Abellio Limburg door Qbuzz is gemaakt.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:18
door CamilleKreemers
Misschien moet er over dit enorme fraudegeval een apart topic komen.
Stel dat NS aantoont dat alle medewerkers van het hoofdkantoor van de verantwoordelijke instantie en de tenderteams heeft vervangen, Is het dan volgens de aanbestedingswet toegestaan weer in te schrijven op concessies?

Daarnaast: Officieel heeft Abellio NL ingeschreven, zijn zij dan niet de pineut door deze fraude?

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:20
door Statler Rail
Abracadabram schreef:Hoezo? Abellio is officieel nog niet op de vingers getikt, dus waarom zouden ze al wel overal moeten worden uitgesloten?. Het is enkel een intern onderzoek wat door de NS is uitgebracht.
Op grond van artikel 2.87 van de Aanbestedingswet kunnen Abellio en Qbuzz nu worden uitgesloten, aangezien zij een "ernstige beroepsfout" hebben gemaakt. Dat zij nog niet zijn veroordeeld maakt daarvoor niet uit, vooral nu NS zelf gepubliceerd heeft dat haar dochterbedrijven gefraudeerd hebben. Dat er is gefraudeerd staat daardoor niet ter discussie.

Zodra er een veroordeling is MOETEN beide bedrijven worden uitgesloten. Zover is het nog niet. Maar aangezien NS zelf erkent dat er gesjoemeld is door Qbuzz kan je er eigenlijk niet omheen om Qbuzz uit te sluiten van deelname.

Maar bij Zwolle-Kampen/Zwolle-Enschede speelt het dus niet, omdat daar niet door Abellio maar door NS Reizigers is ingeschreven. NS Reizigers en Abellio zijn zusterbedrijven, die allebei onder de NS-holding vallen.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:23
door CamilleKreemers
DE NS-organogram met de lijntjes van directeuren is vast een DRAMA.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:24
door Suus

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:30
door CamilleKreemers
Hier zitten de directeuren en zo ook niet bij. De financieel directrice van Qbuzz is namelijk ook van Abellio NL de directrice.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:33
door Statler Rail
CamilleKreemers schreef:Stel dat NS aantoont dat alle medewerkers van het hoofdkantoor van de verantwoordelijke instantie en de tenderteams heeft vervangen, Is het dan volgens de aanbestedingswet toegestaan weer in te schrijven op concessies?
Inschrijven kan altijd, alleen zal hun bod terzijde moeten worden gelegd omdat de wettelijke uitsluitingscriteria van toepassing zijn.

Qbuzz B.V. is een rechtspersoon. Dat betekent dat Qbuzz B.V. strafbare feiten kan plegen. En dat is nu gebeurd, zeker nu de directie zelf opdracht heeft gegeven voor de gewraakte gedragingen. Dus Qbuzz B.V. is de pineut.

De oplossing zou zijn om een nieuwe B.V. op te richten, bijvoorbeeld Xbuzz B.V., die vervolgens alle concessies, medewerkers, etc. overneemt van Qbuzz. Xbuzz B.V. kan dan gewoon op concessies inschrijven.