Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - Een defecte Phileas bus heeft dinsdagochtend de kruising Mathildelaan - Emmasingel - Boschdijktunnel,terhoogte van de mediamarkt en het 18 Septemberplein een tijdlang geblokkeerd.
bron : http://www.ed.nl/regio/eindhoven/defect ... -1.3964981
Afbeelding
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door fogeltje »

"Busland, het onderhoudsbedrijf van touringcars van producent VDL/APTS, heeft het gestrande HOV-voertuig inmiddels weggesleept naar de garage op bedrijventerrein Acht."

Waar ligt dat precies? Rond 14:00 uur kwam in ik aan in Eindhoven met de trein uit Utrecht en had kort daarvoor, tussen Best en Beukenlaan ergens, links een Phileas op een weg zien staan. Kan goed deze bus dan geweest zijn.

EDIT: Als ik zo op Maps kijk kan dat best de Leemkuil zijn geweest en dat lijkt ligt wel bij het industrieterrein.
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door Raymond »

Niet echt op een lekkere plek defect gegaan die bus.
Busland ligt wel vlakbij de Leemkuil (Steenoven 17). Phileassen staan daar sowieso wel regelmatig.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door fogeltje »

Raymond schreef:Niet echt op een lekkere plek defect gegaan die bus.
Busland ligt wel vlakbij de Leemkuil (Steenoven 17). Phileassen staan daar sowieso wel regelmatig.
Ik ga alleen vrij weinig met de trein, dus als daar opeens een Phileas staat en ik kijk toevallig die kant uit het raam, dan valt mij dat meteen op ;)
"Een touringcar is geen bus"
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door STF »

Raymond schreef:Niet echt op een lekkere plek defect gegaan die bus.
Dat is toch altijd met storingen zo? Die gebeuren op de meest ongunstige momenten of locaties. :wink:
Heel soms (2 à 3 keer per jaar) blokkeren alle versnellingen van onze auto, nou zoiets is natuurlijk altijd precies midden op een druk kruispunt, rotonde of tijdens het inhalen van een tractor o.i.d. Nooit op een rustig weggetje in de velden.
Een tijdje terug raakte van een Luxemburgse bus de sensor die controleert of het motorluik goed gesloten is defect, ook dat precies midden op een ontzettend druk kruispunt. (Zolang die sensor denkt dat het motorluik geopend is, krijg je de motor met geen mogelijkheid gestart.)
Of wat dacht je van die keer dat uitgerekend de allerlaatste busrit van een klein Luxemburgs vervoersbedrijf met pech kwam te staan, iedereen al naar huis; monteurs, collega's, directie en andere kantoormedewerkers.
Wie wil je bellen als chauffeur? Je kunt leuk de knop van de mobilofoon indrukken maar er neemt echt niemand op.
Wat doe je met de reizigers? Met een latere rit of andere lijn meesturen ging niet want het was de allerlaatste van welke lijn dan ook in die regio. Nooit is er iets met de bussen van dat vervoersbedrijf aan de hand, behalve op het meest ongelukkige tijdstip en midden op een slecht verlichte weg. Omdat de chauffeur en ik de elektronica hebben gereset stond de bus enige tijd zonder stroom dus de koplampen en achterlichten of alarmlichten konden ook niet aan.
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door zone2000 »

Een tijdje terug raakte van een Luxemburgse bus de sensor die controleert of het motorluik goed gesloten is defect, ook dat precies midden op een ontzettend druk kruispunt. (Zolang die sensor denkt dat het motorluik geopend is, krijg je de motor met geen mogelijkheid gestart.)
vaag verhaal. waarom zou de chauffeur de motor uit doen op een druk kruispunt? en nee, de motor slaat niet ineens af als een sensor iets detecteerd.
Of wat dacht je van die keer dat uitgerekend de allerlaatste busrit van een klein Luxemburgs vervoersbedrijf met pech kwam te staan, iedereen al naar huis; monteurs, collega's, directie en andere kantoormedewerkers.
Wie wil je bellen als chauffeur? Je kunt leuk de knop van de mobilofoon indrukken maar er neemt echt niemand op.
Wat doe je met de reizigers? Met een latere rit of andere lijn meesturen ging niet want het was de allerlaatste van welke lijn dan ook in die regio. Nooit is er iets met de bussen van dat vervoersbedrijf aan de hand, behalve op het meest ongelukkige tijdstip en midden op een slecht verlichte weg. Omdat de chauffeur en ik de elektronica hebben gereset stond de bus enige tijd zonder stroom dus de koplampen en achterlichten of alarmlichten konden ook niet aan.
en dan vertel je de afloop niet? :lol:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door fogeltje »

STF schreef:Je kunt leuk de knop van de mobilofoon indrukken maar er neemt echt niemand op.
Mag dat eigenlijk wel? Moet er niet altijd iemand te bereiken zijn tot de laatste bus binnen is? Wat als er een noodgeval is, agressie of brand bijvoorbeeld?
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door Michael 1988 »

Het hoeft niet altijd een defect te zijn waarbij een bus een druk kruispunt blokkeert. Het kan ook zo zijn dat een verkeersongeluk met een bus een druk punt blokkeert. Ik weet niet of iemand dit zich nog kan herinneren, maar in 's-Hertogenbosch was een paar jaar geleden een ongeluk met een bus in de tunnel onder de "rotonde" (lees "de draak") voor het centraal station. Daar blokkeerde de bus ook de gehele doorgang. Nou is er wel een mogelijkheid om toch van de ene kant van die rotonde naar de andere kant te komen, maar het is daar altijd erg druk met voetgangers en overig verkeer dat van de zijstraten afkomt. Zelf heb ik maar een keer een "defect" meegemaakt waarbij de bus een kruispunt blokkeerde. Maar het was niet echt een defect te noemen. In Schijndel op de kruising Hoofdstraat en Mgr. Zwijssenstraat stond een aantal jaar geleden een gelede bus te wachten om de draai te maken om op de Hoofdstraat te komen. Het had toen net gesneeuwd en de bus stond half op een drempel en half al in de draai toen hij plots niet meer verder kon. Hij kon moeilijk achteruit omdat achter de bus al een andere bus en een aantal auto's stonden. Met veel moeite was het uiteindelijk wel gelukt, maar er stond wel veel verkeer te wachten op die bus, die al flink wat vertraging had.

Maar wel klote dat het defect nou net daar moet gebeuren. Ik kan me nog goed herinneren dat met name in de spits die kruispunt erg druk was voor het verkeer dat vanaf de noordkant kwam. Dat geldt overigens ook voor de andere kant van het 18 septemberplein. Dat was ook altijd een druk kruispunt voor het verkeer dat vanaf de zuidkant kwam.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Defecte Phileas blokkeert kruising Eindhoven

Bericht door STF »

zone2000 schreef: vaag verhaal. waarom zou de chauffeur de motor uit doen op een druk kruispunt? en nee, de motor slaat niet ineens af als een sensor iets detecteerd.

De motor van dat model bus kan zowel niet starten als draaien op het moment dat het motorluik geopend open is. Je hebt daar zoveel varianten in; het ene model bus kan wel draaien maar niet starten met het luik open, een ander model bus kan zowel starten als draaien met het luik open. Ook komt het wel voor dat er tevens een sensor in het klepje van de dieseltank zit, etc.
zone2000 schreef:en dan vertel je de afloop niet? :lol:
Die bus hebben we met redelijk wat vertraging toch zijn rit weten uit te rijden en daarna naar de stalling toe gekregen; dubbele sirene aan, allerlei storingslampen aan, motortoerental geregeld (kortdurend) tot maximaal in het rood.
En maar zorgen dat je zo min mogelijk onder de 5 km/u kwam want dan schakelde de halterem gelijk weer in, die je er met zeer veel moeite weer af kreeg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten