Maarheeze krijgt in 2009 weer een station
MAARHEEZE/WEERT - Bijna zeventig jaar moest Maarheeze het zonder station stellen nadat de NS het stationnetje op de lijn Weert-Eindhoven opdoekten, maar treinreizigers kunnen waarschijnlijk volgend voorjaar al in Maarheeze op de trein richting Eindhoven of Weert stappen.
De Samenwerkende Regio Eindhoven (SRE), de gemeente Cranendonk, de Provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en ProRail zijn het eens over deze nieuwe halte op de spoorlijn Eindhoven-Weert. Ook minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft 1,25 miljoen euro voor station Maarheeze toegezegd.
Volgens wethouder verkeerszaken Frank Walkate (VVD) van de gemeente Cranendonk krijgt ProRail binnenkort de definitieve opdracht om het stationnetje in Maarheeze te bouwen. “We trekken er binnen de SRE hard aan dat Maarheeze in 2009 kan opengaan. Als duidelijk is wanneer ProRail gaat bouwen, zal ook NS in de nieuwe dienstregeling voor 2009 met de nieuwe halte rekening houden”, verwacht Walkate. Het is de bedoeling dat er volgend jaar twee treinen per uur richting Eindhoven en richting Weert in Maarheeze zullen stoppen.
De halte Maarheeze gaat 4,6 miljoen euro kosten. Het nieuwe station komt aan de Driebos aan de zuidelijke rand van het dorp, dichtbij de afrit Budel van de A2. Met deze plek gokt NS vooral op automobilisten die de dagelijkse verkeersproblemen rond Eindhoven zat zijn. Zij kunnen in Maarheeze makkelijk vanuit de auto op de trein overstappen. Daarvoor worden bij het nieuwe stationnetje honderd tijdelijke gratis parkeerplaatsen aangelegd. Deze plaatsen blijven in ieder geval de komende jaren bestaan. “Tot alle werkzaamheden aan het wegennet rond Eindhoven en voor de verbreding van de A2 klaar zijn”, zegt Walkate. Bovendien komen er 75 permanente parkeerplaatsen bij het station.
De gemeente Cranendonk verwacht dat station Maarheeze, naast veel scholieren en forensen, ook reizigers uit de Belgische grensgemeente Hamont zal trekken. De gemeente Weert reageert via wethouder verkeerszaken Anton Kirkels (VVD) positief op de aan-staande heropening van station Maarheeze. „Dit is goed voor het Land van Weert en Cranendonk” aldus Kirkels.
Bron: De Limburger, 9 juli 2008 via OV Nieuwsbrief 705
Maarheeze krijgt in 2009 weer een station
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Maarheeze krijgt in 2009 weer een station
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Maarheeze krijgt in 2009 weer een station
Busverbinding Weert-Eindhoven verdwijnt
LEENDE - Buslijn 173 tussen Leende en Eindhoven Centraal Station verdwijnt zodra de Nederlandse Spoorwegen (NS) het nieuwe station Maarheeze in gebruik nemen. Dat gebeurt volgens een woordvoerder van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) in 2010.
De Dorpsraad Leende is teleurgesteld over de nu definitieve beslissing van het SRE, verantwoordelijk voor het busvervoer in de streek. Het SRE komt met de beslissing tegemoet aan een eis van NS. De spoorwegmaatschappij wil een nieuw station openen in Maarheeze, maar stelt als voorwaarde dat een bus dertig minuten langer over dezelfde route (Maarheeze-Eindhoven) doet.
"In het belang van de streek hebben we ingestemd", zegt een SRE-woordvoerder. "Het station in Maarheeze is een flinke verbetering voor reizigers uit de gemeente Cranendonck."
Volgens voorzitter André Verhees van de Dorpsraad Leende worden de circa driehonderd reizigers uit Leende de dupe van deze overeenkomst. Nu rijden om het halfuur bussen tussen Leende en Eindhoven. Verhees: "De race is wat ons betreft nog niet gelopen. We houden in september een enquête. Wanneer er draagvlak voor is, gaan we over tot actie. We hebben nog even, want het station gaat over twee jaar open."
De gemeente Heeze-Leende steunt de dorpsraad in haar strijd voor het behoud van de directe verbinding met Eindhoven.
Buslijn 173 wordt in het SRE-plan verdeeld in drie verbindingen: Maarheeze-Weert, Maarheeze-Leende-Heeze en Maarheeze-Valkenswaard. Volgens de SRE-zegsman gaan Leendenaren erop vooruit. "De reis naar Eindhoven duurt nu 29 minuten. Straks, met de bus naar Heeze en vervolgens met de trein van Heeze naar Eindhoven, nog maar 22 minuten."
Volgens de Dorpsraad Leende is dat een verslechtering. "Reizigers uit Leende zijn duurder uit als ze zowel een bus- als een trein-kaartje moeten kopen", zegt voorzitter Verhees. " Bovendien moeten ze straks in Eindhoven van het centraal station vaak nog naar elders in de stad."
Omdat veel scholieren uit Leende met lijn 173 naar school gaan in Eindhoven, rijdt vanaf 2010 's ochtends en 's middags twee keer een scholierenbus tussen het dorp en Eindhoven-Zuid heen en weer.
Daarover is de dorpsraad ook niet te spreken. Verhees: " Die bus rijdt tot Eindhoven-Zuid. Dat is mooi voor leerlingen van het Plein-college Sint Joris, maar er gaan ook kinderen naar het Van Maerlant. En die zijn straks de dupe."
Bron: Eindhovens Dagblad, 9 juli 2008 via OV Nieuwsbrief 705
LEENDE - Buslijn 173 tussen Leende en Eindhoven Centraal Station verdwijnt zodra de Nederlandse Spoorwegen (NS) het nieuwe station Maarheeze in gebruik nemen. Dat gebeurt volgens een woordvoerder van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) in 2010.
De Dorpsraad Leende is teleurgesteld over de nu definitieve beslissing van het SRE, verantwoordelijk voor het busvervoer in de streek. Het SRE komt met de beslissing tegemoet aan een eis van NS. De spoorwegmaatschappij wil een nieuw station openen in Maarheeze, maar stelt als voorwaarde dat een bus dertig minuten langer over dezelfde route (Maarheeze-Eindhoven) doet.
"In het belang van de streek hebben we ingestemd", zegt een SRE-woordvoerder. "Het station in Maarheeze is een flinke verbetering voor reizigers uit de gemeente Cranendonck."
Volgens voorzitter André Verhees van de Dorpsraad Leende worden de circa driehonderd reizigers uit Leende de dupe van deze overeenkomst. Nu rijden om het halfuur bussen tussen Leende en Eindhoven. Verhees: "De race is wat ons betreft nog niet gelopen. We houden in september een enquête. Wanneer er draagvlak voor is, gaan we over tot actie. We hebben nog even, want het station gaat over twee jaar open."
De gemeente Heeze-Leende steunt de dorpsraad in haar strijd voor het behoud van de directe verbinding met Eindhoven.
Buslijn 173 wordt in het SRE-plan verdeeld in drie verbindingen: Maarheeze-Weert, Maarheeze-Leende-Heeze en Maarheeze-Valkenswaard. Volgens de SRE-zegsman gaan Leendenaren erop vooruit. "De reis naar Eindhoven duurt nu 29 minuten. Straks, met de bus naar Heeze en vervolgens met de trein van Heeze naar Eindhoven, nog maar 22 minuten."
Volgens de Dorpsraad Leende is dat een verslechtering. "Reizigers uit Leende zijn duurder uit als ze zowel een bus- als een trein-kaartje moeten kopen", zegt voorzitter Verhees. " Bovendien moeten ze straks in Eindhoven van het centraal station vaak nog naar elders in de stad."
Omdat veel scholieren uit Leende met lijn 173 naar school gaan in Eindhoven, rijdt vanaf 2010 's ochtends en 's middags twee keer een scholierenbus tussen het dorp en Eindhoven-Zuid heen en weer.
Daarover is de dorpsraad ook niet te spreken. Verhees: " Die bus rijdt tot Eindhoven-Zuid. Dat is mooi voor leerlingen van het Plein-college Sint Joris, maar er gaan ook kinderen naar het Van Maerlant. En die zijn straks de dupe."
Bron: Eindhovens Dagblad, 9 juli 2008 via OV Nieuwsbrief 705
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Maarheeze krijgt in 2009 weer een station
Het is de bedoeling dat er volgend jaar twee treinen per uur richting Eindhoven en richting Weert in Maarheeze zullen stoppen.
Wanneer gaat dat station nou open? :?We hebben nog even, want het station gaat over twee jaar open.
Re: Maarheeze krijgt in 2009 weer een station
Wat heeft dit met de opening van een station in Maarheeze te maken? Je kunt nu al vanuit Leende via Heeze naar Eindhoven reizenVolgens de SRE-zegsman gaan Leendenaren erop vooruit. "De reis naar Eindhoven duurt nu 29 minuten. Straks, met de bus naar Heeze en vervolgens met de trein van Heeze naar Eindhoven, nog maar 22 minuten."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten