Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

huibf schreef:Was het dan niet logischer geweest om ook gewoon te stoppen aan de halte Albertlaan aan de Ring (R4) Daar stoppen namelijk heel veel andere lijnen van De Lijn.
Stel het voor bij De Lijn en CXX, zoveel moeite is het niet om dat door te voeren immers. Alleen bij het inrijden van de Emiel Caluslaan zou er wellicht een haltepaaltje geplaatst moeten worden aangezien je dan makkelijker over kunt stappen op de richting Zelzate Busstation, maar dat kan eventueel ook bij de halte Debbauthoek, dus perse noodzakelijk is het ook weer niet.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibf »

Mr-W schreef: Onzin om lijn 3/4 daarvoor in het leven te houden,overstapmogelijkheden genoeg.
In de zomer ben ik er twee keer geweest en lijn 3 en 4 kunnen in de zomer best in meedraaien.
Ik denk dat ze zich vergissen in de waarde van deze lijnen in de zomervakantie.
Mr-W schreef: Naar boven afgerond zijn dit zo'n 4000 reizigers over heel Zeeland :') . Hoop dat de treinreizigers en scholieren niet zijn meegeteld anders wordt het nog dramatischer.
Een gemiddelde is altijd erg lastig. Want er zijn korte perioden en tijdstippen dat er juist wel behoefte is. dat maakt het scenario buiten deze perioden nog rampzaliger (minder reizigers).
In de spits en met name winters en zomerperioden (vakantie en vooral aan de kustdeel) is de grote bups.
Vandaar lijn 3 en 4 behouden in de zomerperiode samen met de Zomerbus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Mr-W schreef: hetzelfde verhaal bij de overstap 133/132 in de avonduren.Het is zonde dat die is komen te vervallen en gaat ze veel reizigers kosten. :neg:
Hoe kom je erbij dat die overstap in de avonduren vervalt? Er is gewoon elk heel uur een knoop bij Sas.
Alleen staat de halte Sas vreemd genoeg niet in de dienstregeling van lijn 133 richting Middelburg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibf »

Maar heeft er iemand de digitale lijnfolders van zeeuws vlaanderen van Veolia vanaf de concessiewisseling en eventueel de kaart.
Ik wil best de wiki hiermee gaan vullen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BrengMe »

wat bedoel je?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BR628 »

huibf schreef:Maar heeft er iemand de digitale lijnfolders van zeeuws vlaanderen van Veolia vanaf de concessiewisseling en eventueel de kaart.
Ik wil best de wiki hiermee gaan vullen.
Veolia rijdt daar niet meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Huibf is waarschijnlijk op zoek naar historische informatie over Zeeuws-Vlaanderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibf »

Vanaf Dec 2006 uiteraard...
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

huibf schreef:Vanaf Dec 2006 uiteraard...
Neem eens contact op met deze website:
http://www.verganezeeuwseglorie.nl/

Ik denk dat zij je wel kunnen helpen.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Rdaalwil »

Door de Poel in Goes gaat zeker tegen die tijd ook geen bus rijden? Al was het maar zo kleine busje..
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Wanneer men massaal de haltetaxi bestelt wordt 't allemaal snel weer teruggedraaid hoor :P
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door flipje »

Ik heb het eens even aangezien, maar zal nu ook mijn mening hier over delen. Allereerst er gaat veel veranderen en veranderingen (lees: inkrimpen van de dienstverlening) is nooit leuk als je daar zelf hinder van zal ondervinden. Maar, deze veranderingen zaten er al een hele tijd aan te komen. En als ik heel eerlijk ben valt het me (afgezien van enkele lijnen/dorpen) nog wel mee. De echt belangrijke lijnen blijven bestaan of krijgen zelfs een uitbreiding van het aantal ritten. Kortom behoudt van de hoofdlijnen, met als gevolg krimp op de nevenlijnen. Naar mijn idee een verstandige keus van de provincie en Connexxion.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ja, behalve dat je lijn 50 eigenlijk nooit als hoofdlijn hebt kunnen zien omdat dit één van de weinige lijnen in Zeeland is die in de spits nooit een halfuurfrequentie nodig heeft gehad en het natuurlijk wel heel stom is om met dusdanig schaarse middelen twee bussen op precies dezelfde tijd op een relatief rustig traject te laten rijden - de hele dag door.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

flipje schreef:Ik heb het eens even aangezien, maar zal nu ook mijn mening hier over delen. Allereerst er gaat veel veranderen en veranderingen (lees: inkrimpen van de dienstverlening) is nooit leuk als je daar zelf hinder van zal ondervinden. Maar, deze veranderingen zaten er al een hele tijd aan te komen. En als ik heel eerlijk ben valt het me (afgezien van enkele lijnen/dorpen) nog wel mee. De echt belangrijke lijnen blijven bestaan of krijgen zelfs een uitbreiding van het aantal ritten. Kortom behoudt van de hoofdlijnen, met als gevolg krimp op de nevenlijnen. Naar mijn idee een verstandige keus van de provincie en Connexxion.
Daar zijn de meningen dan toch over verdeeld flipje.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door TheRoy-t »

Ik ben wel benieuwd naar wat voor mensen de nieuwe dienstregeling hebben opgesteld. Ze hebben in ieder geval zeker geen verstand van openbaar vervoer. Ik heb ook mijn twijfels over de zorgvuldigheid waarmee de dienstregeling is opgesteld.
Het openbaar vervoer in Nederland is er verspitst, dus ik kan me voorstellen dat als er slecht gebruik gemaakt wordt van de bussen dat je in de dal- en avonduren gaat schrappen, maar ze hebben in zeeland zelf in de spits zitten schrappen. Als je in bijvoorbeeld Hoofdplaat woont en in Terneuzen op school zit dan kun je nu met lijn 15 naar Biervliet en daar overstappen op lijn 618. Met de nieuwe dienstregeling zul je moeten fietsen of zelf vervoer moeten regelen. Lijn 515 rijdt niet voor 9 uur 's ochtends en lijn 604 rijdt de verkeerde kant op (als je wel met lijn 604 reist ben je pas om 9 uur bij je school in Terneuzen, te laat dus). Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld Hoedekenskerke, De eerste buurtbus uit Hoedekenskerke komt pas om 8:54 in Goes aan. Er rijden verder ook geen scholierenlijnen, dus ook scholieren uit Hoedekenskerke moeten alternatief vervoer regelen. En zo kun je nog wel even doorgaan. Natuurlijk kun je niet alles in stand houden, maar dit gaat wel heel erg ver vind ik. In de zak van Zuid-Beverland rijden straks alleen nog maar een paar buurtbusjes. Als men de reizigers de bus uit wil jagen dan is men zo goed bezig.

Hoe het dan wel moet? (voor Zeeuws-Vlaanderen)
Lijn 1: is de daluren elk uur ipv elk half uur
Lijn 3: in de spits elk uur met een grote bus, daarbuiten met een 8 persoonsbusje eens in de twee uur, in de daluren gekoppeld aan lijn 15. Lijn 3 en 15 rijden op zaterdag eens in de twee uur met een 8 persoonsbusje. (kan eventueel als buurtbus in de daluren en op zaterdag)
lijn 4: vervalt op de route Sluis - Aardenburg - Oostburg, rijdt eens in de twee uur in de daluren. Lijn 12 wordt een dagdekkende lijn, en rijdt in de daluren eens in de twee uur. Zo blijft Aardenburg ook in de daluren bereikbaar.
Buurtbussen 507,511 en 513 beginnen eerder met rijden.
Lijn 589 krijgt extra ritten in de vroege ochtend, zo kunnen scholieren (en eventuele forenzen) makkelijke naar Terneuzen reizen.
(niet genoemde lijnen veranderen niet ten opzichte van het plan van Connexxion)
Ik denk dat je op deze manier ook wel aardig kunt bezuinigen zonder dat hele dorpen zonder fatsoenlijke busverbinding komen te zitten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Z2N »

Moet je alleen wel de buurtbuschauffeurs zo ver krijgen om voor dag en dauw het bed uit te komen om voor nop een (mogelijk veels te volle) buurtbus te rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BR628 »

Het is juist slim als je in de spits ritten kan schrappen. Pas dán bespaar je bussen. Het schrappen van ritten in de dalperiode heeft minder effect omdat er dan genoeg bussen stilstaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

En extern ritten inhuren voor schoolritten bij tourbedrijven is geen optie?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BR628 »

Tuurlijk, maar in de spits betaal je aan hun ook de hoofdprijs natuurlijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

De dorpen tussen Kloosterzande en Terneuzen op de route van lijn 10 kennen aldus telcijfers gegeven door de Provincie tijdens de aanbesteding een bezetting onder de 5 reizigers per rit, terwijl de kosten hoger liggen voor de vervoerder. Ik denk dat daarom deze dorpen niet meer bediend worden door Connexxion. Ik vraag me af of het in de avonduren bedienen, terwijl er maximaal 5 reizigers in de bus zitten weleens een goed plan is.

In Tholen zitten op zondag gemiddeld 11 reizigers op lijn 107 en 108. Ik zou persoonlijk een twee-uursdienst in stand houden in Tholen.

Ik vraag me af of deze dienstregeling wel pasbaar is qua aantallen reizigers. Ik zie dat aardig wat spitslijnen met meer dan 25 reizigers worden opgeheven, terwijl het alternatief al met meer dan 40 reizigers gemiddeld rijdt. Dan worden de overige ritten nog voller gemaakt. Ik las dat het OV in Zeeland in de lift zat en ben bang dat deze wijzigingen ervoor zorgen dat de groei omslaat naar krimp.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Ronald »

Zolang het busvervoer niet winstgevend is, is dat alleen maar goed nieuws natuurlijk. Dat is de enige manier om de bezuinigingen te halen. Reizigersgroei is dat dan zeker niet. (Ik laat het reizigersbelang natuurlijk even buiten beschouwing...)
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

TheRoy-t schreef:
Hoe het dan wel moet? (voor Zeeuws-Vlaanderen)
Lijn 1: is de daluren elk uur ipv elk half uur
Lijn 3: in de spits elk uur met een grote bus, daarbuiten met een 8 persoonsbusje eens in de twee uur, in de daluren gekoppeld aan lijn 15. Lijn 3 en 15 rijden op zaterdag eens in de twee uur met een 8 persoonsbusje. (kan eventueel als buurtbus in de daluren en op zaterdag)
lijn 4: vervalt op de route Sluis - Aardenburg - Oostburg, rijdt eens in de twee uur in de daluren. Lijn 12 wordt een dagdekkende lijn, en rijdt in de daluren eens in de twee uur. Zo blijft Aardenburg ook in de daluren bereikbaar.
Buurtbussen 507,511 en 513 beginnen eerder met rijden.
Lijn 589 krijgt extra ritten in de vroege ochtend, zo kunnen scholieren (en eventuele forenzen) makkelijke naar Terneuzen reizen.
(niet genoemde lijnen veranderen niet ten opzichte van het plan van Connexxion)
Ik denk dat je op deze manier ook wel aardig kunt bezuinigen zonder dat hele dorpen zonder fatsoenlijke busverbinding komen te zitten.
Uursdienst lijkt me op lijn1 juist niet handig vanwege het om en om bedienen van Schoondijke en Waterlandkerkje.De keuze om niet meer in 2 uursdiensten te rijden sta ik wel achter,2 uursdiensten bieden veel te weinig flexibiliteit en leveren lage bezettingsgraden op. Dat is ook de reden dat die lijnen in Brabant zijn verdwenen.
De enige lijnen waar ik een 2 uursdienst aceptabel vind zijn de 107/108 &19. De frequentieverhoging van 133 tussen Middelburg en Renesse op zondag zie ik wel zitten vanwege het toerisme.
@onderaannemers als versterking/schoolvervoer dat wordt in Zeeland al op vrij grote schaal gedaan dus daar valt niet zoveel meer te halen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Ronald »

Mr-W schreef:De frequentieverhoging van 133 tussen Middelburg en Renesse op zondag zie ik wel zitten vanwege het toerisme.
Ik zou liever zien dat die extra bus(sen) gebruikt worden voor een zondagse bediening van de Walcherse dorpen (lijn 52/53). Als tijdens de zomerperiode dan toeristenbus 864 rijdt, kan die zondagsdienst vervallen en kunnen deze bussen gebruikt worden voor een verdichting van lijn 133 tussen Middelburg en Renesse (nu geldt die twee-uursdienst op lijn 133 ook alleen maar buiten de zomer, tijdens de zomer is dit nu ook al een uursdienst).
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door TheRoy-t »

Mr-W schreef: Uursdienst lijkt me op lijn1 juist niet handig vanwege het om en om bedienen van Schoondijke en Waterlandkerkje.De keuze om niet meer in 2 uursdiensten te rijden sta ik wel achter,2 uursdiensten bieden veel te weinig flexibiliteit en leveren lage bezettingsgraden op.
In de daluren bedien je Schoondijke en Waterlandkerkje dan eens in de twee uur. Eens in de twee uur rijden is beter dan niks, en zo hou je plaatsen ook buiten de spits bereikbaar. Wat je nu ziet is dat veel plaatsen buiten de spits helemaal niet meer bereikbaar zijn.
Z2N schreef:Moet je alleen wel de buurtbuschauffeurs zo ver krijgen om voor dag en dauw het bed uit te komen om voor nop een (mogelijk veels te volle) buurtbus te rijden.
Dat lijkt mij heel normaal, de meeste buurtbussen beginnen rond een uur of 7 met rijden. Je krijgt dan mogelijk wel inderdaad veel te volle busjes, waarschijnlijk rijden ze daarom niet voor half 9.
BR628 schreef:Het is juist slim als je in de spits ritten kan schrappen. Pas dán bespaar je bussen. Het schrappen van ritten in de dalperiode heeft minder effect omdat er dan genoeg bussen stilstaan.
Er is nu ook al veel spitsverkeer met alle scholierenlijnen. Omdat je straks met name in Zeeuws-Vlaanderen alleen nog maar wat scholierenlijnen overhoudt blijft dat ook zo.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Op internet is er inmiddels een petitie gestart tegen de nieuwe dienstregeling van Connexxion in Zeeland.
http://petities.nl/petitie/zeg-nee-tege ... stregeling

Ook is er een facebook pagina gestart en inmiddels heeft deze pagina al ruim 1700 likes ontvangen.
https://www.facebook.com/zegneetegenzee ... stregeling

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015 ... LJ-tj90zIU
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten