Pagina 1 van 139

Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 30 sep 2013, 15:38
door Busfoto.nl
In dit topic staan de alledaagse belevenissen van het openbaar vervoer in Zeeland.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Zeeland (Forum | Wiki)

-------------------------------------------

Enkele dagen geleden heeft de Provincie Zeeland op Tenderned.nl het Programma van Eisen gepubliceerd voor de nieuwe concessie Zeeland, looptijd december 2014-december 2024.

In tegenstelling tot de huidige situatie, waarin de concessie opgesplitst is in twee delen (Zeeuws-Vlaanderen (Veolia) & de overige Zeeuwse eilanden (Connexxion)), wordt nu het gebied als een geheel gegund.

Het lijkt er op dat er niet bijzonder spectaculaire zaken gaan veranderen. De Interliner Rotterdam - Zierikzee blijft, mogelijk onder een andere naam, behouden.

De 43 witte MAN aardgasbussen die nu in Midden-Zeeland rijden, dienen van Connexxion te worden overgenomen. Verder worden geen nieuwe bussen voorgeschreven, als ze maar wel aan de EEV-norm voldoen. Wel mogen de bussen op geen enkel moment ouder dan 12 jaar zijn en gemiddeld niet ouder dan 8 jaar.

Meer informatie is te vinden op Tenderned.nl. Ik verwacht daar binnenkort nog meer informatie te vinden.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 30 sep 2013, 17:07
door Meltrain
Op dit moment is de provincie verdeeld in drie concessies: Noord-Zeeland (Schouwen-Duiveland en Tholen), Midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 01 okt 2013, 08:27
door BrengMe
Wel goed (en begrijpelijk) dat ze de concessies samenvoegen :pos: . Veolia en Connexxion werken in het grensgebied al samen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 10:51
door Hans
Men begint het te leren! In het begin telde we meer dan 60 gebieden geloof ik.
Gelukkig ziet men voordelen als ze een groter gebied aanbesteden en dat is ook voor de reiziger beter volgens mij.
Ook Limburg gaat als pakket de markt op!

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 18:08
door fogeltje
Wellicht hebben we over 20 jaar gewoon de concessie "Nederland". :mrgreen:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 02 okt 2013, 18:52
door Michael 1988
En dan geen aanbesteding door de Nederlandse overheid, maar door de EU zeker?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 03 okt 2013, 00:06
door fogeltje
Michael 1988 schreef:En dan geen aanbesteding door de Nederlandse overheid, maar door de EU zeker?
Door Duitsland :P

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 03 okt 2013, 19:33
door Statler Rail
Hoe groter de concessies, hoe kleiner het aantal inschrijvingen. En hoe kleiner de marktwerking.

De grote vervoerders kennen elkaar goed, al was het maar omdat ze bij elke concessiewisseling een deel van elkaars personeel moeten overnemen. Het gevaar voor een oligopolie en prijsopdrijving is reëel. Niet verstandig dus.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:24
door Statler Rail
De aanbesteding gaat kennelijk iets later van start: -o-

Start aanbesteding busvervoer Zeeland uitgesteld

De aanbesteding van het busvervoer in de Zeeland zal ruim drie weken later van start gaan dan gepland. Dat laat de provincie Zeeland als concessieverlener weten. Oorspronkelijk zou de gunningsprocedure op 30 oktober 2013 starten.

In verband met een gewijzigde planning rondom de vaststelling van de aanbestedingsdocumenten is de aanbestedingsplanning aangepast. De besluitvorming rondom het vaststellen van de aanbestedingsdocumenten is voorzien op 19 november, waarna enkele dagen later de aanbesteding zal worden gepubliceerd.

Lees verder: http://news.ovtenders.nl/?p=105

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 19:30
door greyhound
Hans schreef:Men begint het te leren! In het begin telde we meer dan 60 gebieden geloof ik.
Gelukkig ziet men voordelen als ze een groter gebied aanbesteden en dat is ook voor de reiziger beter volgens mij.
Ook Limburg gaat als pakket de markt op!
Met kleine concessies ben je juist veel flexibeler, maken kleine lokale bedrijven ook een kans en kan je als opdrachtgever veel makkelijker een contract met een slecht presterende vervoerder ontbinden. Je zorgt ook voor evenwichtiger wagenparken qua opbouw en voorkomt enorm kapitaal verlies bij het verlies van een concessie. In Londen werkt dit systeem goed.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 23:00
door Michael 1988
Niet alleen Londen, ook in België en Luxemburg zijn er kleine concessies van een paar lijnen. Daar zie je veel (lokale) bedrijven rondrijden. In België zitten sommige bedrijven dan wel in een holding, maar er zijn ook een aantal zelfstandige bedrijven. Heel veel meer dan in Nederland, terwijl die landen veel kleiner zijn. Maar goed, we zijn hier in Nederland, waar alle aanbestedingen worden gedaan door de provincie's en plusregio's (op het HRN, HSL en enkele veerdiensten na dan).

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 23:44
door STF
In Luxemburg gaat het per rit, dus niet per lijn of per gebied!
Komt vaak genoeg voor dat een busbedrijf dat in het noorden van het land gevestigd is, twee ritten per dag in het zuidelijkste puntje van het land moet rijden waar een bus dus helemaal leeg voor naar toe moet komen en later weer terug.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 23:59
door Michael 1988
Oke per rit dan, maar het heeft een heel ander structuur dan hier in Nederland waar hele gebieden/regio's/provincies (in het geval van het onderwerp van provincie) worden aanbesteed.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 02 nov 2013, 01:49
door STF
Ja klopt, op het gemiddelde Luxemburgse busstation staan bussen van vijftien verschillende vervoersbedrijven naast/achter elkaar.
Zul je in Nederland niet snel tegenkomen...

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 02 nov 2013, 20:42
door Michael 1988
Zal ook nooit gebeuren als Nederland maar 10 openbaar vervoersbedrijven (incl. TCR) heeft.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 25 nov 2013, 21:40
door Anne
De aanbesteding is op 21 nov. van start gegaan.
Zie bericht op OV-Tenders

Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 21 februari 2014 de tijd om een bieding in te leveren bij de provincie Zeeland. In de tussentijd zijn er een viertal vragenrondes waarin vervoerders via internet vragen kunnen stellen aan de concessieverlener

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 17:45
door Busfoto.nl
Arriva HWGO (deels Zuid-Holland) biedt vandaag gratis OV aan met afgeplakte chipkaartlezers. Waarom het met kerst opeens gratis moet zijn weet ik niet, maar het komt goed uit!

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 21:54
door Michael 1988
Busfoto.nl schreef:Arriva HWGO (deels Zuid-Holland) biedt vandaag gratis OV aan met afgeplakte chipkaartlezers.
Volgens mij is het alleen provincie Zuid-Holland ;). Maar goed, een deel van de lijnen gaat ook richting Zeeland.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 26 dec 2013, 11:05
door Meltrain
Inderdaad, alleen lijn 104 (en 802 en 805) komen op Zeeuws grondgebied.
Verkeerde topic dus. ;)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 20:47
door ICE105
avl schreef:De aanbesteding is op 21 nov. van start gegaan.
Zie bericht op OV-Tenders

Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 21 februari 2014 de tijd om een bieding in te leveren bij de provincie Zeeland. In de tussentijd zijn er een viertal vragenrondes waarin vervoerders via internet vragen kunnen stellen aan de concessieverlener
De deadline om een een bieding in te leveren bij de provincie Zeeland is verschoven naar donderdag 13 maart 11:59 uur.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 23:27
door Hainje
Natuurlijk ook tot 11:59u, want ja, een minuut later begint wel de lunchpauze. Stel je voor dat je die met een paar minuten in moet korten hierdoor. :')

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 14:08
door Nitein-Repart
ICE105 schreef:
avl schreef:De aanbesteding is op 21 nov. van start gegaan.
Zie bericht op OV-Tenders

Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 21 februari 2014 de tijd om een bieding in te leveren bij de provincie Zeeland. In de tussentijd zijn er een viertal vragenrondes waarin vervoerders via internet vragen kunnen stellen aan de concessieverlener
De deadline om een een bieding in te leveren bij de provincie Zeeland is verschoven naar donderdag 13 maart 11:59 uur.
Zou dat betekenen dat er te weinig bieders zijn?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 00:33
door huibe
Nee hoor. Er zal op het laatste moment weer nieuwe informatie gegeven zijn en dan willen vervoerders graag tijd om het door te rekenen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 13 mar 2014, 16:43
door Etienne
Drie bedrijven geïnteresseerd in busvervoer

MIDDELBURG - Drie vervoersbedrijven hebben zich bij de provincie gemeld voor het verzorgen van het busvervoer in Zeeland. Het gaat om de vervoersbedrijven Connexxion, Arriva en Syntus.

Aanbesteding
Bij deze aanbesteding gaat het om al het openbaar vervoer per bus in Zeeland vanaf 14 december 2014, voor een periode van tien jaar. Op dit moment is het busvervoer in Noord- en Midden-Zeeland in handen van Connexxion, terwijl Veolia verantwoordelijk is voor het busvervoer in Zeeuws-Vlaanderen.

Busvervoer
De provincie Zeeland hoopt binnen zes weken bekend te maken aan welk vervoersbedrijf het busvervoer in Zeeland wordt gegund. Voor het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens is een aparte aanbesteding opgesteld.

Bron

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 13 mar 2014, 16:46
door BrengMe
Geen Veolia dus...