Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

In concessies waar vervoerders opbrengstverantwoordelijk worden bestaat het begrip DRU's in de contracten niet meer. Er moeten bepaalde diensten worden verleend, hoe de vervoerder dat organiseert en hoeveel DRU's hij daarvoor gebruikt is zijn eigen interne zaak.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Klaasje »

Dat hangt helemaal van de voorwaarden in het contract af. Er zijn heel veel contracten met opbrengstverantwoordelijkheid voor de vervoerder maar waarin wel over DRU's gesproken wordt.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Rick Vlodrop »

Etienne schreef:Drie bedrijven geïnteresseerd in busvervoer

MIDDELBURG - Drie vervoersbedrijven hebben zich bij de provincie gemeld voor het verzorgen van het busvervoer in Zeeland. Het gaat om de vervoersbedrijven Connexxion, Arriva en Syntus.

Aanbesteding
Bij deze aanbesteding gaat het om al het openbaar vervoer per bus in Zeeland vanaf 14 december 2014, voor een periode van tien jaar. Op dit moment is het busvervoer in Noord- en Midden-Zeeland in handen van Connexxion, terwijl Veolia verantwoordelijk is voor het busvervoer in Zeeuws-Vlaanderen.

Busvervoer
De provincie Zeeland hoopt binnen zes weken bekend te maken aan welk vervoersbedrijf het busvervoer in Zeeland wordt gegund. Voor het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens is een aparte aanbesteding opgesteld.

Bron
Als Arriva wint, en West-Brabant gaat ook naar Arriva dan rijdt Arriva dus van Domburg naar Gennep! Die zijn dan lekker bezig en hebben optimalisatiemogelijkheden: Lijn 19 exploiteren vanuit Hulst en Breda, Werkpakketten Tholen en Bergen op Zoom (deels) integreren, lijn 121 exploiteren vanuit Gorinchem

Smaakt misschien naar meer: Limburg, SRE
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Het is momenteel al mogelijk om met uitsluitend Arriva van Ouddorp naar Enschede te gaan. :P
Als je een klein beetje smokkelt (bus van Syntus tussen Neede en Almelo) kun je zelfs in Groningen komen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door flipje »

De vraag is of je dan nog wel een gezonde marktwerking over houdt in OV land..
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Die echte marktwerking bestaat al niet vanwege het automatisch gunnen van het hoofdrailnet aan de NS......
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Plan-V444 »

NS houdt alles voor zichzelf, zoals als voorbeeld:

Lijn 120 Asten Plutostraat - Eindhoven Station mag in Helmond Brandevoort géén halte hebben omdat het de trein tekort zou doen

Lijn 173 Eindhoven Station - Weert Station is nu een afstervende lijn geworden vanwege dat hij niet direct van Maarheeze naar Eindhoven mag maar eerst een kwartier moet omrijden door Soerendonk

Dit zijn dingen die de NS Hermes oplegt, dat zegt naar mijn mening genoeg
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door mijack1985 »

Legt de NS deze eisen op, of misschien eerder de concessie verlener. Lijkt me sterk dat NS dit oplegt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 19 mar 2014, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daniel »

flipje schreef:De vraag is of je dan nog wel een gezonde marktwerking over houdt in OV land..
Nouja, dat je dan ver kan komen met alleen Arriva komt ook vooral doordat ze toevallig veel aan elkaar grenzende concessies hebben.
Rick Vlodrop schreef:Als Arriva wint, en West-Brabant gaat ook naar Arriva dan rijdt Arriva dus van Domburg naar Gennep!
West-Brabant is daarvoor nieteens nodig, Arriva heeft nu al een aaneengesloten vervoergebied vanaf de west- naar de oostgrens van ons land.
Die zijn dan lekker bezig en hebben optimalisatiemogelijkheden: Lijn 19 exploiteren vanuit Hulst en Breda, Werkpakketten Tholen en Bergen op Zoom (deels) integreren, lijn 121 exploiteren vanuit Gorinchem
De oude lijn 133 zou dan trouwens ook weer mogelijk zijn, al is Rotterdam - Middelburg wel erg lang.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Geert »

mijack1985 schreef:Legt de NS deze eisen op, of misschien eerder de concessie verlener. Lijkt me sterk dat NS dit oplegt.
Ongetwijfeld afspraken tussen overheid (concessieverlener) en NS. Kan me eerlijk gezegd ook wel voorstellen dat NS alleen meewerkt aan een station als het alternatief (buslijn) niet al te aantrekkelijk is en daar zal wel een deal over gemaakt zijn tussen NS en de regionale concessieverlener.
Mr-W schreef:Die echte marktwerking bestaat al niet vanwege het automatisch gunnen van het hoofdrailnet aan de NS......
De onderhandse gunning van HRN verstoort niet automatisch de marktwerking in andere gebieden...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Lijkt me stiekem wel geinig om een keer met één vervoerder van Brugge/Zelzate naar Enschede te reizen.
Het kon vroeger ook met Connexxion van Groningen naar Brugge, maar dat is inmiddels al wel even verleden tijd.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:
Rick Vlodrop schreef:Als Arriva wint, en West-Brabant gaat ook naar Arriva dan rijdt Arriva dus van Domburg naar Gennep!
West-Brabant is daarvoor nieteens nodig, Arriva heeft nu al een aaneengesloten vervoergebied vanaf de west- naar de oostgrens van ons land.
Misschien met bepaalde lijnen, maar ik ben het er niet helemaal mee eens met wat je nu zegt. SAN is nu net een doorn in het oog voor mij, omdat het tussen Rivierenland en Achterhoek in ligt en die twee gebieden doorsnijdt. Als Arriva dadelijk Zeeland en West-Brabant wint (laatste zal waarschijnlijk wel gebeuren) heb je wel mooi een groot gebied wat Arriva kleurt op de landkaart van Nederland (afgezien van een aantal Connexxion, RET, HTM en Veolia symbolen in Zuid-Holland). Maar als Arriva nu ook SAN en/of Limburg had, had Arriva naar mijn mening wel een mooi groot vervoersgebied dat van Oost naar west reikt en niet zoals nu enkele dunne lijntjes die door andere concessiegebieden gaan (lees met name SAN).

Overigens vind ik dit nu ook wel jammer dat het trajectdeel Geldermalsen - Tiel in handen is van NS en het traject Tiel - Arnhem dadelijk wordt opgeknipt in Elst. Anders had Arriva ook een mooi (voor een groot deel) treintraject dan van Oost naar West reikt (nou ja tot Dordrecht dan). Maar dat is allemaal off topic. Ik ben wel benieuwd naar wie er dadelijk daar het vervoer gaat verzorgen. Hoop stiekem wel op Syntus, maar ik gun het Arriva ook. Connexxion nu even niet zo gauw, omdat ik dan liever Veolia Transport had die zich inschreef. Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:Misschien met bepaalde lijnen, maar ik ben het er niet helemaal mee eens met wat je nu zegt. SAN is nu net een doorn in het oog voor mij, omdat het tussen Rivierenland en Achterhoek in ligt en die twee gebieden doorsnijdt. Als Arriva dadelijk Zeeland en West-Brabant wint (laatste zal waarschijnlijk wel gebeuren) heb je wel mooi een groot gebied wat Arriva kleurt op de landkaart van Nederland
Mwoh, de westgrens hebben ze al bij Ouddorp en aan de oostkant is het maar een heel mini-stukje wat niet bij Arriva zit: Cuijk is nog Oost-Brabant, aan de andere kant van de Maas is Nederland nou niet echt heel breed meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:
Michael 1988 schreef:Misschien met bepaalde lijnen, maar ik ben het er niet helemaal mee eens met wat je nu zegt. SAN is nu net een doorn in het oog voor mij, omdat het tussen Rivierenland en Achterhoek in ligt en die twee gebieden doorsnijdt. Als Arriva dadelijk Zeeland en West-Brabant wint (laatste zal waarschijnlijk wel gebeuren) heb je wel mooi een groot gebied wat Arriva kleurt op de landkaart van Nederland
Mwoh, de westgrens hebben ze al bij Ouddorp en aan de oostkant is het maar een heel mini-stukje wat niet bij Arriva zit: Cuijk is nog Oost-Brabant, aan de andere kant van de Maas is Nederland nou niet echt heel breed meer.
Ik weet hoe breed Limburg is ten noorden van Venlo en ik weet dat Arriva al aan de kust zit, maar je snapt hopelijk wel dat ik liever gewoon zie dat Arriva met aaneengesloten concessies van oost (de Duitse grens) tot west rijdt.

Nou ja, ik zeg wel Duitse grens, maar af en toe vraag ik me af of Limburg wel bij Nederland hoort. Vind dat gebied meer Duitsland dan Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Michael 1988 schreef:Hoop stiekem wel op Syntus, maar ik gun het Arriva ook. Connexxion nu even niet zo gauw, omdat ik dan liever Veolia Transport had die zich inschreef. Maar dat is mijn mening.
Tja, dat laatste zie ik toch echt compleet anders: Veolia rijdt sinds 2006 in een klein deel van Zeeland, terwijl Connexxion (en haar voorgangers) al van oudsher het vervoer in Zeeland verzorgen.
Syntus mag van mij best winnen, maar Arriva vind ik wel erg groot worden, dus die liever niet. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Hainje schreef:Lijkt me stiekem wel geinig om een keer met één vervoerder van Brugge/Zelzate naar Enschede te reizen.
Het kon vroeger ook met Connexxion van Groningen naar Brugge, maar dat is inmiddels al wel even verleden tijd.
Wauw, doe mij toch maar liever Syntus. Die bussen die in Twente, Overijssel en de Veluwe rijden zitten vele male beter dan de bussen van Arriva in de Achterhoek.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Michael 1988 schreef:
Daniel schreef:
Michael 1988 schreef:Misschien met bepaalde lijnen, maar ik ben het er niet helemaal mee eens met wat je nu zegt. SAN is nu net een doorn in het oog voor mij, omdat het tussen Rivierenland en Achterhoek in ligt en die twee gebieden doorsnijdt. Als Arriva dadelijk Zeeland en West-Brabant wint (laatste zal waarschijnlijk wel gebeuren) heb je wel mooi een groot gebied wat Arriva kleurt op de landkaart van Nederland
Mwoh, de westgrens hebben ze al bij Ouddorp en aan de oostkant is het maar een heel mini-stukje wat niet bij Arriva zit: Cuijk is nog Oost-Brabant, aan de andere kant van de Maas is Nederland nou niet echt heel breed meer.
Ik weet hoe breed Limburg is ten noorden van Venlo en ik weet dat Arriva al aan de kust zit, maar je snapt hopelijk wel dat ik liever gewoon zie dat Arriva met aaneengesloten concessies van oost (de Duitse grens) tot west rijdt.

Nou ja, ik zeg wel Duitse grens, maar af en toe vraag ik me af of Limburg wel bij Nederland hoort. Vind dat gebied meer Duitsland dan Nederland.
Als je de trein meepakt kun je in Winterswijk komen (en zelfs Enschede maar Haaksbergen-Enschede is officieel van Syntus maar wordt vanwege doorgaande karakter gereden door Activa. Dus je kunt al van de kust tot d Duitse grens komen met Activa-only. Als je alleen met de bus wilt doen moet je van Wageningen naar Arnhem (eigenlijk Doesburg) fietsen. En Noord-Limburg is erg smal, 8 kilometer ofzo tussen Brabantse en Duitse grens.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:
Hainje schreef:Lijkt me stiekem wel geinig om een keer met één vervoerder van Brugge/Zelzate naar Enschede te reizen.
Het kon vroeger ook met Connexxion van Groningen naar Brugge, maar dat is inmiddels al wel even verleden tijd.
Wauw, doe mij toch maar liever Syntus. Die bussen die in Twente, Overijssel en de Veluwe rijden zitten vele male beter dan de bussen van Arriva in de Achterhoek.
Mee eens, veel beter dan de stoelen hier in SRAN.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

BrengMe schreef:
Erno-BE schreef:
Hainje schreef:Lijkt me stiekem wel geinig om een keer met één vervoerder van Brugge/Zelzate naar Enschede te reizen.
Het kon vroeger ook met Connexxion van Groningen naar Brugge, maar dat is inmiddels al wel even verleden tijd.
Wauw, doe mij toch maar liever Syntus. Die bussen die in Twente, Overijssel en de Veluwe rijden zitten vele male beter dan de bussen van Arriva in de Achterhoek.
Mee eens, veel beter dan de stoelen hier in SRAN.
Ik vind de Brengbussen al beter zitten dan die van Arriva. Ook heb ik het gevoel dat Breng beter altijd rijdt dan Arriva (lijn 27/29 die ze gezamelijk rijden)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

Zeeland?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Het pve eist een minimum aan geeeiste dru (dacht 170.000) . Over het comfort van de bussen op lijnen over autowegen en snelwegen worden bussen geeist met een hoger comfort dan standaard bussen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Mr-W schreef:Het pve eist een minimum aan geeeiste dru (dacht 170.000) . Over het comfort van de bussen op lijnen over autowegen en snelwegen worden bussen geeist met een hoger comfort dan standaard bussen.
Ok, maar ik vind sowieso dat op buslijnen waar een significant deel van de reizigers meer dan een uur inzit, comfortabele bussen moeten worden ingezet met meer beenruimte en wifi. De BrengDirect bussen zijn een goed voorbeeld, maar worden naar mijn inziens op de verkeerde lijnen ingezet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

Maar zijn er dan buslijnen, binnen of van en naar Zeeland, waar een flink deel van de reizigers meer dan een uur inzit :?:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Geen flauw idee eigenlijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

Misschien geen uur maar zeker wel een half uur. Van de omliggende dorpen (maar ook eilanden als Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland (bijv. Zierikzee) naar Goes of Middelburg/Vlissingen is vaak wel een half uur (anders is het fietsafstand), in Zeeuws-Vlaanderen zijn er ook flinke afstanden en natuurlijk interliner 395 en vroeger de 133 waar veel mensen toch zeker een uur inzaten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten