Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BrengMe »

Dat is logisch, en dat begrijp ik. Maar als ze veolia willen verkopen moeten ze wel een aantal concessies in handen krijgen. Nu lijkt het een betere optie om alle concessies te verliezen, of in te schrijven als connexxion, omdat veolia nu alleen nog de veerdienst, Haaglanden en Limburg in handen heeft. Deze verlopen binnenkort ook.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

custermans schreef:Het CvE maakt iig duidelijk dat men totaal geen idee heeft van het OV buiten de spits en in het weekend. In de spits trouwens ook niet, voorbeeld, een buslijn mag straks nog maar max 4x per uur rijden. lijn 132 (Goes-Zierikzee) rijdt nu 's middags 6x per uur en dat is maar net voldoende...
waarschijnlijk gaan ze dan met meerdere bussen achter elkaar rijden in de spits,dit systeem wordt in meerdere regio's toegepast. Ben wel van mening dat zierikzee-goes ook in de avonduren en op zondag 2x per uur kan rijden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

BrengMe schreef:Dat is logisch, en dat begrijp ik. Maar als ze veolia willen verkopen moeten ze wel een aantal concessies in handen krijgen. Nu lijkt het een betere optie om alle concessies te verliezen, of in te schrijven als connexxion, omdat veolia nu alleen nog de veerdienst, Haaglanden en Limburg in handen heeft. Deze verlopen binnenkort ook.
Nou ja, ze hebben nu ook nog Zeeuws-Vlaanderen en Midden- en West Brabant in handen. Maar die verliezen ze pas eind 2014. Tenminste Midden-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen sowieso en West-Brabant pas als de Provincie Brabant hun oordeel herziet en Arriva als winnaar aanwijzen.

Persoonlijk vind ik zelf dat Veolia Transport zich had kunnen inschrijven in de concessie Zeeland, al dan niet in competitie met Connexxion als zijnde 2 aparte bedrijven los van elkaar. Of Veolia Transport moet nu als een gek nog gaan inschrijven in de andere concessies die de komende paar jaar verlopen. Namelijk de concessies kleinschalig vervoer GD (2016), Vlieland (2016), Ameland (2016), Terschelling (2016), ZO Friesland (2016), treindienst Zwolle - Enschede (al zie ik daar eerder NS, Syntus en Arriva erop inschrijven), Kamperlijntje (2015) en HWGO (2015). Er zijn er nog wel een paar meer, maar dit zijn de concessies waarvan dit jaar of volgend jaar de aanbesteding van begint.

Het allerergste geval zal zijn als Keolis na het debacle van de provincie Brabant, Veolia Transport langzaamaan uit Nederland laat verdwijnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Off-topic: de bovenstaande concessies in Friesland (Vlieland, Ameland, Terschelling en ZO-Friesland) worden als het goed is samengevoegd tot 1 nieuwe concessie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael »

Michael 1988 schreef:Het allerergste geval zal zijn als Keolis na het debacle van de provincie Brabant, Veolia Transport langzaamaan uit Nederland laat verdwijnen.
Ter info: Keolis is het moederbedrijf van Syntus. VeoliaTransdev in het moederbedrijf van Veolia.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gekko123 »

Michael 1988 schreef: Persoonlijk vind ik zelf dat Veolia Transport zich had kunnen inschrijven in de concessie Zeeland, al dan niet in competitie met Connexxion als zijnde 2 aparte bedrijven los van elkaar.
Als ik het goed heb is het niet toegestaan om onder twee verschillende namen in te schrijven. Dus VeoliaTransdev mag zich niet inschrijven voor dezelfde concessie onder zowel de naam Veolia als Connexxion.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Idd, twee bedrijven uit hetzelfde concern mogen elkaar 'niet bijten'.

Zou mij ook niets verbazen als VeoliaTransdev voor Nederland heeft besloten Veolia te laten 'doodbloeden'. Het bedrijf raken ze aan de straatstenen niet kwijt, dus heeft het weinig zin om daar nog in te investeren. Als ze echt hadden gewild dat Veolia-tak actief zou blijven in Nederland, dan was er wel ingeschreven onder de vlag van Veolia en niet onder de naam van Connexxion.

Het zal mij niets verbazen als uiteindelijk ook besloten wordt onder de naam van Connexxion in te schrijven op Haaglanden, aangezien CXX daar van oudsher al reed. Ik verwacht dat enkel in Limburg nog onder de Veolia-vlag zal worden ingeschreven omdat Connexxion daar in principe nooit gereden heeft. Maar uiteindelijk zie ik het gerust gebeuren dat Qbuzz, Arriva of Syntus er met de prijs vandoor gaat en Veolia enkel inschrijft voor de vorm.
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Idd, twee bedrijven uit hetzelfde concern mogen elkaar 'niet bijten'.

Het zal mij niets verbazen als uiteindelijk ook besloten wordt onder de naam van Connexxion in te schrijven op Haaglanden, aangezien CXX daar van oudsher al reed. Ik verwacht dat enkel in Limburg nog onder de Veolia-vlag zal worden ingeschreven omdat Connexxion daar in principe nooit gereden heeft. Maar uiteindelijk zie ik het gerust gebeuren dat Qbuzz, Arriva of Syntus er met de prijs vandoor gaat en Veolia enkel inschrijft voor de vorm.
Connexxion heeft inderdaad geen band met Limburg. Dochterbedrijf Hermes wel, maar hoop vanwege efficiëncy zowel in Limburg als in de SRE dat ze zich als Connexxion zelf inschrijven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Lijkt mij eerder dat ze in SRE en Limburg inschrijven onder Hermes (als de provincie Limburg inmiddels al haar aandelen Hermes verkocht heeft tenminste). Die naam 'hoort' daar en is ook logischer gezien het uitvoeren van Breng door Hermes.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Mr-W schreef:
custermans schreef:Het CvE maakt iig duidelijk dat men totaal geen idee heeft van het OV buiten de spits en in het weekend. In de spits trouwens ook niet, voorbeeld, een buslijn mag straks nog maar max 4x per uur rijden. lijn 132 (Goes-Zierikzee) rijdt nu 's middags 6x per uur en dat is maar net voldoende...
waarschijnlijk gaan ze dan met meerdere bussen achter elkaar rijden in de spits,dit systeem wordt in meerdere regio's toegepast. Ben wel van mening dat zierikzee-goes ook in de avonduren en op zondag 2x per uur kan rijden.
Of er worden gelede bussen ingezet wat personeelskosten bespaard.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door cassie127 »

Zou syntus als ze daar gaan rijden de kaartjes die nu worden gebruikt in oost nederland ook in zeeland gaan gebruiken?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:
Mr-W schreef:
custermans schreef:Het CvE maakt iig duidelijk dat men totaal geen idee heeft van het OV buiten de spits en in het weekend. In de spits trouwens ook niet, voorbeeld, een buslijn mag straks nog maar max 4x per uur rijden. lijn 132 (Goes-Zierikzee) rijdt nu 's middags 6x per uur en dat is maar net voldoende...
waarschijnlijk gaan ze dan met meerdere bussen achter elkaar rijden in de spits,dit systeem wordt in meerdere regio's toegepast. Ben wel van mening dat zierikzee-goes ook in de avonduren en op zondag 2x per uur kan rijden.
Of er worden gelede bussen ingezet wat personeelskosten bespaard.
Aantal ritten in de spitsuren op Lijn 132 Goes Station - Zierikzee Haringvlietstraat wordt al gereden met gelede bussen,dus er zullen met 4x per uur in de spits echt ritten met 2 bussen gereden moeten worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Lekker inefficiënt
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Lekker inefficiënt
Volgens mij begrijp je mijn punt niet. Als er nu bij 6x per uur al geleed materieel ingezet moet worden dan moet er bij een frequentie verlaging extra capaciteit gecreëerd worden. Vraag me af hoe jij die dan wilt creëren op lijn 132 ?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Men kan dan beter in een hogere frequentie rijden en 2 bussen achter elkaar. Kosten zijn hetzelfde.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BR628 »

Voor de vervoerder niet natuurlijk. Kijk bij een max frequentie van 4x/uur betaald de provincie niet een vijfde en zesde rit. Als je die als vervoerder toch moet rijden, want vervoersplicht, dan worden dat bijna automatisch versterkingsritten en die worden meestal niet vergoed.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

Van mijn middelbare schooltijd herinner ik me dat er op meerdere lijnen (Goes-Kruiningen/Krabbendijke/Rilland/Bath, Goes-Noord-Beveland) twee bussen achter elkaar reden in de ochtendspits. Omdat je in de dorpen dan vrijwel alleen maar uitstappers heb, namen die bussen dan om en om een dorp omdat de dienstregeling anders niet te halen was. Zo ging ik van Krabbendijke naar Goes en pakte die bus ook de bushalte bij Waarde mee en Kruiningen en het station maar niet die bij Oostdijk en Biezelinge en Kapelle, die werden meegenomen door de bus uit Rilland. Zou me niets verbazen als zoiets er nog is en ook op andere lijnen komt.

Dit speelde overigens met name in de wintermaanden (herfstvakantie t/m voorjaarsvakantie) omdat er buiten die maanden veel meer gefietst werd ook vanuit de verdere dorpen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

BR628 schreef:Voor de vervoerder niet natuurlijk. Kijk bij een max frequentie van 4x/uur betaald de provincie niet een vijfde en zesde rit. Als je die als vervoerder toch moet rijden, want vervoersplicht, dan worden dat bijna automatisch versterkingsritten en die worden meestal niet vergoed.
Kun je als vervoerder net zo goed 6x per uur rijden.
In mijn eigen regio zie ik dan ook in de ochtendspits naast de reguliere bus een versterkingsbus achter elkaar rijden. Ishet toch klantvriendelijker om de versterkingsbus een kwartier eerder of later te laten rijden
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

Dat ligt eraan. Niet als het om scholieren gaat die allemaal om dezelfde tijd op school willen zijn. Volgens de methode die ik schets kan je met versterkingsritten ook nog sneller de route afleggen doordat je niet door alle dorpen moet en overal moet stoppen en passagiers moet laten instappen. De bus waar ik het over had zat altijd tjokvol maar de bus van een kwartier later was nagenoeg leeg (want dan kwam je te laat) en de bus van een kwartier eerder ook (want wie wil er nou een kwartier eerder opstaan dan nodig is als je 13 bent).
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

Michael schreef:
Michael 1988 schreef:Het allerergste geval zal zijn als Keolis na het debacle van de provincie Brabant, Veolia Transport langzaamaan uit Nederland laat verdwijnen.
Ter info: Keolis is het moederbedrijf van Syntus. VeoliaTransdev in het moederbedrijf van Veolia.
Klopt zit even in de war. Maar wat wel fout is in wat jij zegt is dan het geen VeoliaTransdev meer heet. Maar gewoon Transdev. Veolia had er de stekker uitgetrokken. Nou ja Veolia Environment doet niet meer mee. Hierbij is Transdev alleen verder gegaan. De aandelen van Veolia Environment bij Transdev zijn naar mijn weten toen weer verkocht. Maar in dat laatste kan ik me vergissen (over de verkoop van aandelen dan).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:
BR628 schreef:Voor de vervoerder niet natuurlijk. Kijk bij een max frequentie van 4x/uur betaald de provincie niet een vijfde en zesde rit. Als je die als vervoerder toch moet rijden, want vervoersplicht, dan worden dat bijna automatisch versterkingsritten en die worden meestal niet vergoed.
Kun je als vervoerder net zo goed 6x per uur rijden.
In mijn eigen regio zie ik dan ook in de ochtendspits naast de reguliere bus een versterkingsbus achter elkaar rijden. Ishet toch klantvriendelijker om de versterkingsbus een kwartier eerder of later te laten rijden
Nee, want als je die versterkingsbus een kwartier eerder laat rijden, zit hij achter de voorgaande bus. :P (We hadden het hier immers over een bus die 4x/uur rijdt.)
7,5 minuut eerder is wel een optie, maar zoals Daantje ook al aangeeft, hebben weinig scholieren zin om een bus eerder te nemen, zodat die bus eerder bijna leeg is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Je kunt beter sommige ritten met twee bussen rijden omdat je dan de tweede bus in de stillere perioden, bijv. na maart-april kunt laten vervallen omdat er dan veel minder reizigers zijn. Vroeger was het heel gebruikelijk dat busmaatschappijen ritten alleen in de wintermaanden dubbel reden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

Frans F schreef:Vroeger was het heel gebruikelijk dat busmaatschappijen ritten alleen in de wintermaanden dubbel reden.
Is tegenwoordig nog steeds hoor. Nou ja, de versterkingsbus op lijn 156 (tweede rit richting Eindhoven vanaf Schijndel Boschweg) zit nu wel in de dienstregeling, maar is nog steeds een versterkingsbus (wordt door Fassbender gereden als ik me niet vergis). Maar andere lijnen hebben nog wel een versterkingsbus achter de gewone bus aan rijden. Of ze moeten nu allemaal in de dienstregeling zitten (bij Arriva Oost-Brabant dan). Maar bij Veolia Midden Brabant is dat volgens mij niet het geval. Al kan ik me daar in vergissen
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Je verhaal over Brabant klopt. Dat dat zo georganiseerd is heeft ook een reden en dat is de vervoerder daar ook voor versterkingsbussen nu nog per DRU betaald wordt. Versterkingsbussen moeten daarom altijd gereden worden, ook in periodes dat ze eigenlijk helemaal niet nodig zijn. In de nieuwe concessies in Brabant wordt de vervoerder zelf verantwoordelijk voor inkomsten en uitgaven en kan dan naar eigen inzicht (en op eigen kosten) versterkingsbussen inzetten of weglaten. Versterkingsritten als aparte rit in de dienstregeling zetten (zoals nu op lijn 156) is in de toekomst verboden tenzij ze gereden worden met een normale OV-bus.

Ik weet niet hoe het in Zeeland zit met de opbrengstverantwoordelijkheid in de nieuwe concessie, of die dus bij de vervoerder of bij de Provincie ligt. Met name voor versterking kan dat een flink verschil maken.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Frans F schreef:Je verhaal over Brabant klopt. Dat dat zo georganiseerd is heeft ook een reden en dat is de vervoerder daar ook voor versterkingsbussen nu nog per DRU betaald wordt. Versterkingsbussen moeten daarom altijd gereden worden, ook in periodes dat ze eigenlijk helemaal niet nodig zijn. In de nieuwe concessies in Brabant wordt de vervoerder zelf verantwoordelijk voor inkomsten en uitgaven en kan dan naar eigen inzicht (en op eigen kosten) versterkingsbussen inzetten of weglaten. Versterkingsritten als aparte rit in de dienstregeling zetten (zoals nu op lijn 156) is in de toekomst verboden tenzij ze gereden worden met een normale OV-bus.

Ik weet niet hoe het in Zeeland zit met de opbrengstverantwoordelijkheid in de nieuwe concessie, of die dus bij de vervoerder of bij de Provincie ligt. Met name voor versterking kan dat een flink verschil maken.
oftewel, er komen geen extra DRU's bij omdat er dan meer materieel gekocht moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten