Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gekko123 »

Zoals ik het lees is dat een onomgelijke optie om dat te kunnen gaan controleren. Allereerst betekent dit dat er dus een incheckpaal moet komen te staan in Antwerpen die ook kijkt naar de locatie-details van de vorige transactie op de betreffende chipkaart. Dat is juist niet direct mogelijk of het zou gaan betekenen dat er in Antwerpen en Breda een nieuw paaltje moet komen indien er straks na een aanbesteding ineens een andere vervoerder dan Connexxion in Zeeland rijdt. Vervoerder A heeft namelijk per definitie geen toegang tot de locatie-details van transacties bij vervoerder B.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Yanaike »

Het gaat zeker niet makkelijk worden, maar ik denk wel dat je in deze richting moet gaan denken i.p.v. domweg een extra (totaal overbodige, veel tragere en onbetrouwbare) buslijn rijden naast de treinverbinding.
Gekko123 schreef:Vervoerder A heeft namelijk per definitie geen toegang tot de locatie-details van transacties bij vervoerder B.
Voor het systeem zou er maar één vervoerder zijn. Het traject Antwerpen - Breda wordt door de OV-chipkaart apparatuur gewoon gezien als "Connexxion-verbinding". Wat je dan wel krijgt is dat reizigers in Breda dan weer opnieuw in- en uit moeten checken om op NS over te stappen. Het enige grote probleem dat ik zie is dat NMBS-conducteurs een mogelijkheid moeten hebben om de OV-chipkaart uit te lezen.

Misschien een iets praktischere oplossing is dat reizigers uit Zeeuws-Vlaanderen een soort (papieren) abonnement kunnen kopen (tegen OV-Chipkaart tarieven), dat ook geldig is op het traject Antwerpen - Breda?
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Iets zoals een zichtkaart bij een OVC abonnement?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ICE11 »

En ook in Zeeland kan ik vanaf volgend jaar niet meer met contant geld (en dus anoniem) maar alleen nog met pinpas (en dus achtervolgbaar) in de bus betalen:

http://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/connexx ... ~a3daad6f/

:neg: :neg: :neg:

En, sorry, maar als ik lees (citaat): "Daarnaast krijgt Connexxion veel meer inzicht in de verkoop van losse buskaartjes, omdat de ticketbox die registreert".... daar moet ik toch even hard lachen. Wij Duitsers worden ja veelal als "ouderwets" beschouwd, maar een soort ticketbox, die de verkoop registreert hebben wij al sinds 25 jaar op de bus......
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Heel Nederland gaat het contant betalen uit de bus bannen. Dat is zo afgesproken. Duitsers zullen zich moeten aanpassen, hetzelfde is andersom. Ik wil het liefst pinnen in Duitsland maar dat kan ook niet op de bus.

Over die ticketbox is inderdaad wel grappig. In Duitsland worden die al vele jaren gebruikt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gekko123 »

Klopt. En hier in Nederland wordt die ticketbox gezien als iets wat alleen ingevoerd kan worden tegelijkertijd met pinnen. Maar strikt genomen is dat niet het geval en had dit net zo goed gecombineerd kunnen worden met contante betalingen (genoeg voorbeelden in het buitenland).

Verder zijn wij wat mij betreft ook wel doorgeschoten in het volledig afschaffen van contant geld in de bus. Als je hier in Nederland het mogelijk maakt om betalingen met plastic (dus pinnen, maar ook credit cards) te voldoen zal je al veel minder contant geld nodig hebben op de bus.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ICE11 »

regenmaker schreef:Heel Nederland gaat het contant betalen uit de bus bannen. Dat is zo afgesproken. Duitsers zullen zich moeten aanpassen, hetzelfde is andersom. Ik wil het liefst pinnen in Duitsland maar dat kan ook niet op de bus.
1:1 :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

Ik was vorige week mijn OV chipkaart vergeten en moest noodgedwongen een kaartje kopen in de tram, met contant geld wat ik ook al bijna nooit heb. Als ik had kunnen pinnen, had ik dat gedaan.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door nvdw »

Er is geen enkel technisch bezwaar tegen contante afrekeningen in zo'n ticketbox. Echter: door alleen pinpassen en creditcards toe te staan, ben je meteen van die administratie tussen chauffeur en bedrijf af die je met contant geld wel hebt. Daar zijn natuurlijk wel oplossingen voor (uitdraaien van afschriften, unieke insteekkaarten voor elke chauffeur, etc) maar wat een gedoe. Laat bij mij op de zaak het woord 'Wayfarer' vallen en het hele kantoor schiet in een stretch.

Is natuurlijk puur in het belang van de bedrijven gerekend maar what else is new 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ICE11 »

nvdw schreef:Daar zijn natuurlijk wel oplossingen voor (uitdraaien van afschriften, unieke insteekkaarten voor elke chauffeur, etc) maar wat een gedoe.
En? Probleem? Bij ons in Aken hebben ruim 500 chauffeurs zo een unieke insteekkaart! :wink:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frank93 »

Weer een nieuwtje over lijn 19. Op de website van Connexxion kun je nu meedenken over de route die de lijn moet gaan rijden. Je kunt kiezen uit 4 varianten. Deze zijn:

- Ongewijzigde route maar langere reistijd en lagere frequentie
- Naar Roosendaal i.p.v. Breda met aansluiting op trein en hogere frequentie
- Niet meer via Antwerpen rijden met lagere frequentie
- Naar Goes i.p.v. Breda met aansluiting op trein en hogere frequentie

Complete info met vragenlijst hier >>
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Chrysa »

"- Ongewijzigde route maar langere reistijd en lagere frequentie"
Nog lagere frequentie? 1x/2 uur is al zo weinig...

"- Naar Roosendaal i.p.v. Breda met aansluiting op trein en hogere frequentie"
Lijkt mij het beste, ook al wordt de reistijd langer omdat je niet meer op de IC direct aan kan sluiten. Dat wordt aardig gecompenseerd als er meer reismogelijkheden komen.

"- Niet meer via Antwerpen rijden met lagere frequentie"
Hoe dan? Door de havens?

"- Naar Goes i.p.v. Breda met aansluiting op trein en hogere frequentie"
Lijn 20 rijdt toch al Hulst - Goes? Wat is het verschil?

Wel opvallend dat de route Lijn 19 Hulst - Antwerpen + trein Antwerpen - NL verdwenen is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:"- Naar Roosendaal i.p.v. Breda met aansluiting op trein en hogere frequentie"
Lijkt mij het beste, ook al wordt de reistijd langer omdat je niet meer op de IC direct aan kan sluiten. Dat wordt aardig gecompenseerd als er meer reismogelijkheden komen.
Bij deze optie vervalt de bediening van Antwerpen ook. Er wordt dan via de Liefkenshoektunnel en de A4/A58 gereden.
Chrysa schreef:"- Niet meer via Antwerpen rijden met lagere frequentie"
Hoe dan? Door de havens?
Route via A4 en A58 naar Breda. Dus idem aan de variant naar Roosendaal.
Chrysa schreef:"- Naar Goes i.p.v. Breda met aansluiting op trein en hogere frequentie"
Lijn 20 rijdt toch al Hulst - Goes? Wat is het verschil?
Vanaf Axel rijdt de bus, zonder te stoppen, direct door naar Goes.

Het staat allemaal gewoon in die link. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Durashift »

Wat ik dan wel mis in die link (de informatie) is een specificatie van 'bus zal minder vaak / vaker rijde' en 'vertrektijden wijzigen ook'.

Als men wel de extra rijtijd kan specificeren.. lijkt mij een specificatie van frequenties ook wel nuttig om een goede keuze te kunnen maken.

Natuurlijk, ik zie een tabel met het aantal reismogelijkheden per week, waarin per optie een toe- of afname wordt vermeld. Maar ja, 13% afname.. is dat gelijk verdeeld over de weekdagen OF ligt het accent op de dagen dat de reisbehoefte minder is (midden in de week wellicht omdat aan begin en einde week veel studentenverkeer aanwezig zal zijn?)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Wat biedt de optie vaan het rijden naar Roosendaal in plaats van Breda eigenlijk voor voordelen?

De optie van rijden via de A4 en A58 is op zich niet slecht, maar ik zou dan wel een klein ommetje via Zwijndrecht P+R Melsele willen voorstellen, zodat reizigers daar op de tram naar Antwerpen kunnen overstappen.

Maar zoals de vraag nu gesteld wordt, zou ik het heel raar vinden als optie 1 niet met een ruime meerderheid van stemmen zou winnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Connexxion heeft inmiddels een conceptdienstregeling voor lijn 19 uitgewerkt.

https://www.connexxion.nl/data/upload/Z ... 5082240005

De beste optie is meer geld voor lijn 19 om het serviceniveau te behouden zoals deze nu is ook al kost
dat bijv. 2 bussen extra. Lijn 19 is overigens een kernnetlijn waar Connexxion niet van af kan omdat deze
in het PvE staat vermeldt.

Wel goed dat er serieus over lijn 19 wordt nagedacht, hier uit kan je concluderen dat de Breda bus in welke
vorm dan ook behouden blijft voor Zeeuws-Vlaanderen. Deze buslijn is van groot belang voor de leefbaarheid
in deze krimpregio.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Raymond »

Variant 1 is wel een hele behoorlijke uitkleding, dat is geen aantrekkelijk product meer. Variant 3 is nauwelijks sneller, terwijl Antwerpen niet meer wordt aangedaan. Variant 4 kent weliswaar best veel ritten en is ook een half uur sneller dan de huidige lijn 20 op Hulst - Terneuzen, maar is nog steeds niet de verbinding met de buitenwereld. Ik denk dat van deze vier opties variant 2 naar Roosendaal wel eens het gunstigst kan gaan uitpakken.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door dylanwild94 »

Ik snap ook niet waarom er geen variant is om naar Antwerpen centraal te rijden aansluitend op de Beneluxtrein die via Breda gaat rijden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Die is er niet omdat Antwerpen een grote verkeerschaos is die CXX het liefst vermijdt door via de Liefkenshoek of naar Goes te rijden. En daarbij, verreweg het grootste deel van de reizigers op de 19 reist met SOV. Die zouden dan elke dag een kaartje moeten gaan kopen, of er moet een deal met de Belgen worden gesloten.
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door thejay »

Van die vier voorstellen kies ik ook voor Roosendaal. Biedt nog enige zekerheid dat er ook in een verdere toekomst een verbinding met Noord-Brabant blijft bestaan.

Een langere reistijd (die er in de praktijk al wel is natuurlijk) en nog lager aanbod aan ritten betekent m.i. een sterfhuisconstructie. Die ken ik van CXX wel meer.
Doordeweeks zijn er nog wel redelijk wat De Lijn-bussen tussen Hulst en Antwerpen via Sint-Niklaas of Sint-Gillis-Waas, dat is een vorm van alternatief (ja, niet op SOV natuurlijk). Antwerpen-Breda is natuurlijk met de trein te doen... en vanaf de zomerdienst 2018 hopelijk rechtstreeks. Wat zou die haltetaxi precies voor verbinding zijn?

Wat ik nergens lees is dat in het weekend "niets" verandert: krijgen we dan een lijn 19A en lijn 19B? Hetzelfde lijnnummer gebruiken is onduidelijk.
Het aantal ritten in het weekend is nu ook al niet dat ik zeg dat ik er wild van ben.

In een (ver) verleden gebruikte ik de bus toch wel meerdere keren per jaar tussen Breda en Antwerpen, maar de laatste keer dat ik zelf lijn 19 heb gebruikt was zelfs nog in de Veolia-tijd...
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Raymond schreef:. Variant 4 kent weliswaar best veel ritten en is ook een half uur sneller dan de huidige lijn 20 op Hulst - Terneuzen, maar is nog steeds niet de verbinding met de buitenwereld. Ik denk dat van deze vier opties variant 2 naar Roosendaal wel eens het gunstigst kan gaan uitpakken.
Variant 4 vind ik meer wat voor het lokale scholierennet, waarbij er dan wel een stop op het busstation in Terneuzen of het tolplein nodig is voor de overstap naar Middelburg.
thejay schreef:Van die vier voorstellen kies ik ook voor Roosendaal. Biedt nog enige zekerheid dat er ook in een verdere toekomst een verbinding met Noord-Brabant blijft bestaan.

Een langere reistijd (die er in de praktijk al wel is natuurlijk) en nog lager aanbod aan ritten betekent m.i. een sterfhuisconstructie. Die ken ik van CXX wel meer.
Doordeweeks zijn er nog wel redelijk wat De Lijn-bussen tussen Hulst en Antwerpen via Sint-Niklaas of Sint-Gillis-Waas, dat is een vorm van alternatief (ja, niet op SOV natuurlijk).
De route via de lijn is momenteel een mijl op zeven zonder een avondverbinding en een basale dienstregeling, ondanks dat er steeds meer Vlamingen verhuizen naar Zeeuws Vlaanderen.
De route via Roosendaal lijkt mij het beste alternatief, zelf hoop ik dat de provincie Noord-Brabant ook wat budget beschikbaar stelt voor deze verbinding om daarmee lokaal vervoer mogelijk te maken.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Dienstregeling en route blijft op zaterdag en zondag hetzelfde voor lijn 19 in de nieuwe dienstregeling die half December ingaat.
Zie zojuist een bericht voorbij komen op facebook met de bevestiging van de provincie Zeeland.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Het Zeeuwse wagenverkoopassortiment verandert per 1-10, zie deze pagina,
verstopt op de site van CXX.
Praktisch het hele huidige assortiment vervalt en wordt vervangen door dit nieuwe assortiment.

Tevens is het vanaf 22-10 mogelijk om met de OVC op de complete lijn 19 te reizen, dus ook naar Antwerpen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ICE11 »

Wat heb ik een geluk dat de enige busreis die ik in Zeeland af en toe maak net onder de 30 minuten is..... :shock:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Belachelijk dure dagkaarten overigens.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten