Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Ja, voor de 19 een verhoging van meer dan 100%.

Je betaalt nu €20 voor een CK plus. Als je die maximaal gebruikt zou dat vanaf 1-10 €43 (!) gaan kosten..

Maar op sommige trajecten (Oude-Tonge-Oosterland (alleen de Oud Heiligeweg, de andere twee zijn net te lang)) snijdt CXX zichzelf in de vingers, want daar is een los kaartje goedkoper dan OVC.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Chrysa »

OV-chip geldig naar Antwerpen? Wat betekent dat voor de abonnementen zoals studenten-ov?
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Ik denk dat die ook geldig worden, maar ga het voor de zekerheid even navragen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Belachelijk dure dagkaarten overigens.
Maar ik kan het ook wel begrijpen als je ziet wat sommige afstanden per chipkaart kosten. De geografie van Zeeland werkt lange afstanden en dure kaartjes erg in de hand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Lokaal vervoer in Breda is tegenwoordig toegestaan op lijn 19.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Maar ik kan het ook wel begrijpen als je ziet wat sommige afstanden per chipkaart kosten. De geografie van Zeeland werkt lange afstanden en dure kaartjes erg in de hand.
Dat is geen reden waarom de prijzen zo hoog moeten zijn. In Overijssel, Gelderland en Flevoland kan je met een dagkaartje van 10 euro drie provincies doorkruisen. Dan kan je veel langere afstanden overbruggen. 20 euro is belachelijk, zeker voor het droevige aanbod met name in het weekend.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Hangt er heel erg vanaf wat je beleid is. Als je beleid is nieuwe reizigers naar de bus te trekken, dan is de verkoop van goedkope kaartjes daarvoor een middel. Overigens wordt dat soms bekostigd door hogere kilometertarieven.

Als je kaartjes ziet als alternatief voor reizigers die echt niet met een chipkaart kunnen reizen, dan maak je kaartjes dus duurder dan een reis per chipkaart. Dat is het staande beleid in de meeste concessiegebieden, en dat zal voor Zeeland niet anders zijn. Alleen zit je in Zeeland al snel voor een lange afstand in een bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Dat is het staande beleid in de meeste concessiegebieden.
Dat ben ik niet met je eens. De meeste concessiegebieden zijn er juist goedkope dagkaartjes, denk aan: Brabant, Limburg, Overijssel, Flevoland en Gelderland. Ook in de grote steden als Amsterdam bestaan er relatief goedkope dagkaartjes. Zeeland vormt dus eerder een uitzondering op de regel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

In grote steden kan je dagkaarten ook niet in de voertuigen kopen. Waarmee we weer terug zijn bij mijn punt dat wagenverkoop op de meeste plekken wordt gezien als duurdere terugvaloptie als je niet op saldo kan reizen. Voor een enkeltje leg je in Limburg ook al 4,80 neer trouwens, dat is ook niet echt een aanmoedigingsprijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

In Limburg kan je dan weer wel een dagkaart van 6 euro op de bus kopen, die loopt extreem goed. Dan zit het verschil hem toch tussen het randstadgebied (+ Zeeland) en de rest van Nederland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje een smerige streek van CXX vind. De dagkaart er op 1/1 uithalen en hem op 1/10 €4,- duurder terug in het assortiment zetten, het lijkt erop of ze het van tevoren zo uitgedacht hebben..

OPOV heeft voor de zomer een advies gegeven over het tariefplan, waarna CXX met een nieuw, beter voorstel kwam. Dat wordt nu ook uitgevoerd.

Maar ja, officieel is de communicatie ook nog niet gestart terwijl de wijzigingen over 2 weken ingaan. Lekker bezig Connexxion...
regenmaker schreef:In Limburg kan je dan weer wel een dagkaart van 6 euro op de bus kopen, die loopt extreem goed. Dan zit het verschil hem toch tussen het randstadgebied (+ Zeeland) en de rest van Nederland.
In Zeeland zijn er twee groepen reizigers: scholieren en toeristen. Scholieren hebben een abonnement, toeristen kun je uitmelken omdat ze geen OVC hebben en over het algemeen weinig om de kostprijs van het kaartje geven. Simpel verdienmodel toch?
(En tuurlijk, er zijn ook andere reizigers (saldo en incidenteel), maar dat is bijna verwaarloosbaar tov de eerste twee.)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Precies de randstadsmentaliteit, lekker de klant zoveel mogelijk geld afhandig maken...

Nouja, misschien is dat ook wel de Nederlandse mentaliteit. :mrgreen: Koopkracht stijgt volgens het CBS, dus kunnen we meer vragen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Zeelandmentaliteit is dan nog erger, ik kan in heel Z-holland voor €13,50 per dag reizen. Dat heb ik er met een retourtje Flakkee-Rotterdam met gemak uit.

€20,- in Zeeland opreizen is echter lastig, dat lukt alleen met Bruinisse-Middelburg retour oid. De combikaart was met €8.- pp nog wel te betalen, maar de daldagkaart is gewoon duur.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door busfanNL »

Weet iemand of TCR nog meer lijnen rijdt dan 602 en 102? Ze hebben vrij veel bussen in Zeeuwse kleuren.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

BusFreakRotterdam schreef:Connexxion heeft inmiddels een conceptdienstregeling voor lijn 19 uitgewerkt.

https://www.connexxion.nl/data/upload/Z ... 5082240005

De beste optie is meer geld voor lijn 19 om het serviceniveau te behouden zoals deze nu is ook al kost
dat bijv. 2 bussen extra. Lijn 19 is overigens een kernnetlijn waar Connexxion niet van af kan omdat deze
in het PvE staat vermeldt.

Wel goed dat er serieus over lijn 19 wordt nagedacht, hier uit kan je concluderen dat de Breda bus in welke
vorm dan ook behouden blijft voor Zeeuws-Vlaanderen. Deze buslijn is van groot belang voor de leefbaarheid
in deze krimpregio.
In de variant naar Goes komt de eerste bus daar natuurlijk veel te laat aan om een serieus alternatief te zijn voor studenten in Breda...
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

busfanNL schreef:Weet iemand of TCR nog meer lijnen rijdt dan 602 en 102? Ze hebben vrij veel bussen in Zeeuwse kleuren.
Volgens mij rijden ze ook de 617, en natuurlijk de 830. Voor de rest weet ik 't ook niet allemaal.

Ohja, ze rijden nog wat lijnen (1,2,3,4) rond Middelburg. Volgens mij voor de sociale werkplaats, maar zeker weten doe ik het niet.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gekko123 »

Discussie over dagkaarten in Duitsland afgesplitst, daar kan hier verder over gediscussieerd worden. Hier graag weer terug naar Zeeland.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door busfanNL »

PatrickM schreef:
busfanNL schreef:Weet iemand of TCR nog meer lijnen rijdt dan 602 en 102? Ze hebben vrij veel bussen in Zeeuwse kleuren.
Volgens mij rijden ze ook de 617, en natuurlijk de 830. Voor de rest weet ik 't ook niet allemaal.

Ohja, ze rijden nog wat lijnen (1,2,3,4) rond Middelburg. Volgens mij voor de sociale werkplaats, maar zeker weten doe ik het niet.
Is er een 617 in Zeeland??
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Oeps, 619 bedoel ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Lijn 2 kwam ik zojuist in Serooskerke tegen, TCR reed deze met bus 478, een rood-witte diesel-MAN afkomstig uit Haaglanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door busfanNL »

Okee. Dan bedoel je lijn 2 van de besloten vervoer lijnen voor die sociale werkplaats?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Dat denk ik. Er stond een bordje lijn 2 achter de voorruit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 2 is een Transferiumpendel vanuit Renesse. Deze concessie is altijd al in handen geweest van TCR.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

In Serooskerke? Flink eindje voor een Transferiumpendel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Deze pendels zouden echter volgens de wiki niet meer rijden. Omloopnummer van Connexxion misschien?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten