Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: zo 02 okt 2016, 14:42
Ja excuus, gekoppeld Hulst moet er staan ipv Terneuzen! Scherp opgelet, thanks! :DDaniel schreef:@BusFreakRotterdam: Je bedoelt gekoppeld in Hulst neem ik aan?
Ja excuus, gekoppeld Hulst moet er staan ipv Terneuzen! Scherp opgelet, thanks! :DDaniel schreef:@BusFreakRotterdam: Je bedoelt gekoppeld in Hulst neem ik aan?
Station van Roosendaal is best vlot te bereiken via de A17, afslag bij Rosada. Verkeerslichten bij de Roselaar springen redelijk snel op wit voor de bussen. In Breda moet Lijn 19 ook nog half Breda door om uiteindelijk bij het station te komen.Suus schreef:De bus zal wel niet door de Liefkenshoektunnel gaan vanwege de tol, die is voor een bus 19 euro.
Roosendaal ligt niet handig ten opzichte van de snelwegen. Dan is Bergen op Zoom nog praktischer maar dan ben je nog steeds nergens.
Als we toch gaan fantaseren trouwens: Heropen de spoorlijn Terneuzen - Sint-Niklaas en maak Breda, Hulst en Terneuzen onderdeel van het Belgische tariefsysteem, dan kan je campuskaarten aan die studenten geven zodra de Benelux via Breda gaat rijden.
In de Westerscheldetunnel hebben die bussen toch soort abbo? Maar als studenten naar Tilburg moeten zullen zij ook te maken hebben met de 3600. Alleen voor Eindhoven is de kans groter dat ze de ICMm hebben. Alleen qua ruimte ook geen pretje voor veel bagage denk ik?Chrysa schreef:Antwerpen kan je schrappen, dat zijn misschien 10 mensen per dag die daar gebruik van maken, door de week waarschijnlijk nog minder.
Hulst - Liefkenshoektunnel - Roosendaal - Breda. Evt kan je nog stoppen in Bergen op Zoom, maar denk niet dat dat veel nut heeft. Roosendaal - Breda kan je ook schrappen, maar dat geklungel met al die baggage die studenten bij zich hebben wat dan de 3600 in en uit moet lijkt me ook niet zo geweldig, zeker op vrijdagmiddag.
Kan je voor de Liefkenshoek geen vrijstelling krijgen oid? De Westerscheldetunnel rijden ook zat bussen door.
Nu ken ik lijn 19 niet, maar ik heb regelmatig gelezen dat hij erg druk is/kan zijn. Maar toch wil ik even mijn inbreng doen als dat mag. Punten 2 en 4 kun je vrij gemakkelijk verhelpen. Als er in Breda genoeg plaats is om te kunnen bufferen, staat de bus niet gauw in de weg lijkt mij. Daarnaast kan de koppeling met lijn 20 gewoon verbroken worden, dan kan lijn 20 in ieder geval wel weer op tijd rijden.BusFreakRotterdam schreef:Er zijn 4 redenen waarom men lijn 19 wil opheffen;
1) de bus is door de lange route vaak veelste laat, 73% van de ritten is meer dan 900 seconden (15 minute) te laat in Breda!
2) na de verbouwing van station Breda staat de bus te lang op de geimproviseerde bufferplaats, dit komt door de lange wettelijk verplichte pauze
van de chauffeur
3) de treinverbinding tussen Antwerpen-Breda v.v. wordt een stuk beter dan nu het geval is.
4) Lijn 20 heeft ook last van de vertragingen op de route van lijn 19, is lijn 19 te laat, vertrekt lijn 20 ook weer te laat.
De Westerscheldetunnel is 100% eigendom van de provincie Zeeland die tevens ook de concessieverlener is van het openbaar vervoer in Zeeland.Chrysa schreef: Kan je voor de Liefkenshoek geen vrijstelling krijgen oid? De Westerscheldetunnel rijden ook zat bussen door.
En die ruimte is er dus niet. Officieel heeft Breda maar 1 bufferplaats waar 1 bus kan staan. Er is namelijk in de bouwplannen geen rekening mee gehouden dat er bussen moeten bufferen waardoor er dus geen bufferplaats is aangelegd. Dit is nu creatief opgelost door te bufferen op de hellingbaan aan de westzijde. De diensten zijn zo gemaakt dat een bus zo min mogelijk stil hoeft te staan en een chauffeur dus vaak meerdere keren van bus moet wisselen. Er zijn maar een paar diensten waarbij je de hele dienst dezelfde bus hebt.Milco schreef:Als er in Breda genoeg plaats is om te kunnen bufferen, staat de bus niet gauw in de weg lijkt mij
Het trajectdeel Breda-Antwerpen gaat de Provincie Noord Brabant niet rijden met een parallel lopende spoorlijn, dan zouden ze nog eerder investeren in Bergen op Zoom- Antwerpen. Lijn 19 is vooral aan Lijn 20 gekoppeld omdat die lijn de enige lijn is die op zondag naar Hulst rijdt. Hierdoor worden lange mat-ritten voorkomen vanaf Terneuzen. Doordeweeks zijn er ook enkele omlopen gekoppeld aan lijn 10Milco schreef:Zou het niet beter zijn om lijn 19 te knippen in Antwerpen en vanuit beide uiteindes tot de rand van de stad te rijden, waar een andere bus of tram snel naar het centrum rijdt? Dan krijg je een deel Breda - rand Antwerpen en een deel Hulst - rand Antwerpen. Desnoods komen beide lijndelen wel op één locatie aan de rand van Antwerpen, zodat doorgaande reizigers tussen Breda en Hulst over kunnen stappen, al dan niet met een wat langere overstaptijd.
De binnendoorroute is zeker tot Brasschaat onzinnig. Binnen Antwerpen zijn er enkele sluiproutes om het fileleed te beperken zoals via de N129, N1 en de IJzerlaan naar de Noorderplaats.Milco schreef:[Verder weet ik wel dat de E19 regelmatig druk is en dan snap ik dat dat voor lijn 19 tot vertraging kan leiden, maar is het dan niet een idee om lijn 19 (of het traject Breda - Antwerpen zoals ik hierboven beschrijf) binnendoor te leiden, via de N1 in België en de N263 in Nederland? Of loopt dat dan ook vast?
Ook vanaf Zuidplein wel eens forse vertraging opgelopen richting Zierikzee dankzij de files rond Rotterdam en de N59. (+10 of meer)Chrysa schreef:Nederland wel dan? De ring van Antwerpen is een ramp, maar Rotterdam is net zo erg in de avondspits.
Gekko123 schreef:Klinkt als een leuk idee, maar ik zie alleen een praktisch probleempje: lijn 19 wordt gereden door Connexxion en die stalling in Breda is naar ik mag aannemen niet meer van Veolia (of een andere merknaam onder Transdev).
Dit inderdaad, tegen een kleine vergoeding zullen ze bij Arriva echt niet moeilijk doen.busfanNL schreef:Nee die is van Arriva. Maar als cxx geld betaalt dan is het in een keer goed.
Een incheckpaal plaatsen in Antwerpen is niet nodig. De conducteur kan zien of er op de ov-chipkaart een geldig (studenten) abonnement op staat. Voor de overige reizigers kan men een extra toeslagzuil plaatsen in Breda voor de trein naar Antwerpen. Die toeslag is dan een retourtje Antwerpen wat op de ov-chipkaart wordt geladen. Reizigers die van Antwerpen naar Breda willen reizen kunnen de toeslag opladen bij de NS automaat die al op Antwerpen Centraal staat.Hainje schreef:Verder, zodra de IC tussen Breda en Antwerpen gaat rijden een (mobiele) incheckpaal plaatsen op het Antwerpse station. Dat is niet alleen in het voordeel van de studenten, ook andere Nederlandse reizigers kunnen dan eenvoudiger een tripje naar Antwerpen betalen.
Lijn 19 is van de Concessie Zeeland, Brabant betaalt geen cent.Michael schreef:Hij zegt dat de Provincie Brabant niet meer wilt betalen om lijn 19 te laten rijden. Maar het is een lijn van de Provincie Zeeland dus ik neem aan dat hun dit betalen. Of betaald Brabant ook een deel?
Dan is het dus geen pauzelocatie.datm schreef:Lijkt mij een goed plan en ik zie er ook geen probleem in. In Lisse en Schoonhoven deelt Connexxion ook de stalling met Arriva.
Eventueel kan Connexxion ook de stalling gebruiken van TCR in Breda die zit aan het Spinveld ook niet verweg van het station en daar is zeeën van ruimte voor een gelede bus. Een nadeel er is daar geen enkele voorziening voor de chauffeurs.