Openbaar vervoer Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 606
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Statler Rail » Zo 13 Jul 2014, 19:27

Het kan in theorie nog maanden duren. We zitten nu in de bezwaarfase bij de Provincie. Daarna volgt nog de beroepsfase bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Er wordt nu, tijdens de bezwaarprocedure bij de provincie, aan het CBb gevraagd om de gunningsprocedure op te schorten in afwachting van de bezwaar- en beroepsprocedure.

Gino
Berichten: 17
Lid geworden op: Zo 29 Jun 2014, 14:48

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Gino » Ma 14 Jul 2014, 01:15

Even over die 1830 (de extra Amba), ik vind net een notitie op m'n iPhone, 665 dagen geleden aangemaakt om 16:03 op 17 september 2012: connexxion vervangingsbus gespot op Hulst busstation.
Nummerbord: BP-PH-97
Registratienummer: 1830
Ik dacht toen dat hij een Veolia Amba verving die wellicht naar de garage was gegaan voor langdurig onderhoud, later bleek dat de 1830 toen ook een extra bus was :)

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Wo 16 Jul 2014, 12:27

Het is nu alweer een tijdje zo dat de trein in Zeeland enkel nog als stoptrein rijdt. Het voordeel is dat de frequentie is verhoogd naar 2x per uur, het nadeel is dat daarmee voor verreweg de meeste mensen ook de reistijd is verhoogd (immers is het aantal opstappers op de IC stations echt vele malen hoger dan het aantal opstappers op alle stoptreinstationnetjes bij mekaar).

Zijn er nu inmiddels weer plannen om enkele stoptreinstationnetjes alsnog op te heffen? Mij lijkt dit te kunnen voor de volgende stations:

Arnemuiden: Dit dorpje heeft naast de trein geen OV, maar men zou ook een bus Arnemuiden-Middelburg kunnen instellen (en evt. deze koppelen aan eender welke andere bus) en evt. door naar Goes via nog wat andere dorpjes zodat deze ook beter ontsloten zijn, of lekker snel via de A58.
Kapelle-Biezelinge: Dit station heeft voor Zeeuwse begrippen nog relatief veel reizigers. Maar het ligt zo dicht bij andere stations, dat het beter is om dit vervoer gewoon per bus af te handelen. Dit levert nauwelijks extra reistijd op. Te denken valt aan Goes - Kapelle/Biezelinge - Kruiningen-Yerseke station. - Kruiningen Dorp (i.c.m. de huidige bus naar Yerseke).
Rilland-Bath: Dit dorp ligt erg afgelegen, maar het station ligt ook nogal ver van het dorp. Wat dat betreft zou men een bus kunnen instellen naar Krabbendijke, die dus ook het 'centrum' van het dorp bedient. Dan is er weliswaar extra reistijd, maar ook weer niet dramatisch veel.

De volgende stations zou ik niet opheffen:

Kruiningen-Yerseke: Als je straks Kapelle opheft, dan wordt dit station des te belangrijker voor zowel Kapelle, Yerseke als Kruiningen. Als kapelle blijft bestaan dan zou je het station wel eventueel kunnen opheffen, maar dit ligt niet erg voor de hand.
Krabbendijke: Dit station ligt in een - voor Zeeuwse begrippen - relatief belangrijk dorp, het ligt ook mooi centraal ten opzichte van het dorp en men vindt hier bijvoorbeeld het Calvijncollege wat relatief veel reizigers trekt. Daarnaast kunnen hiervandaan ook diverse bussen gaan rijden als de stoptrein straks op minder plaatsen stopt.

Het voordeel is dat de A58 overal parallel aan het spoor loopt, en ook de provincialeweg Goes - Brabant. Daardoor zijn vervangende busverbindingen nooit veel langzamer dan de huidige trein.

Indien je weer terug wil naar de échte intercity zoals van vroeger, dan verdient het de aanbeveling om Kruiningen-Yerseke te sluiten in plaats van Krabbendijke. Krabbendijke ligt namelijk zoals gezegd dichter bij een echt dorp, en d.m.v. het aanleggen van een busstationnetje zouden de omliggende dorpen snel verbonden kunnen worden aan Krabbendijke.

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Roeland » Wo 16 Jul 2014, 13:31

@ Bakpapier
Hiermee haal je een trauma :oops: van zowel de Zeeuwen als van NS open.
Doordat NS een paar jaar geleden precies de verkeerde stations wilde opheffen (de in de bebouwde kom gelegen haltes Kapelle en Krabbendijke) en Rilland-Bath, in het niemandsland tussen Rilland-Bath en Krabbendijke, tot IC-station wilde upgraden, werd heel Zeeland zo boos op NS, dat er uiteindelijk de huidige dienstregeling uit is gekomen, tot ieders "tevredenheid".
Die discussie toen was zo verzuurd, dat iedereen die dit onderwerp de komende 10 jaar nog durft te agenderen, door de Zeeuwse politiek collectief in de Oosterschelde wordt gegooid, om vervolgens ergens ver weg buiten Zeeland af te druipen (dus wees gewaarschuwd).

Deze historische gevoeligheid neemt niet weg dat ook ik de huidige Zeeuwse dienstregeling verre van ideaal vind.
Interessant vind ik daarom de vraag, wat er sinds de introductie van de stop-IC in Zeeland gebeurd is met de reizigersaantallen op:
- de grotere stations (Goes, Middelburg, Vlissingen)
- de kleine stations
Wellicht dat die informatie kan leiden tot een goed onderbouwd alternatief (maar dan pas op het moment dat de Zeeuwse gemoederen voldoende bedaard zijn).

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4454
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Daantje » Wo 16 Jul 2014, 13:38

Ik heb jarenlang in Krabbendijke gewoond en reis nu af en toe naar Middelburg. Ondanks dat ik die langere reistijd natuurlijk ook niet alles vind heb ik liever dit dan al die stoptrein stations dicht omdat ik weet hoe beperkt het OV er al is.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Frans F » Wo 16 Jul 2014, 16:38

Sowieso is er geen geld voor vervangende busverbindingen, want de Provincie moet het huidige busvervoer al fors inkrimpen.

Verder is het overal maar opheffen van stations dat sommigen hier iedere week propageren niet de manier om meer mensen in de trein te krijgen. Daarnaast zijn Vlissingen, Middelburg en Goes zelf qua inwoners niet meer dan uit de kluiten gewassen dorpen die geen IC rechtvaardigen. Goes is biijv. maar half zo groot als Etten-Leur om een en ander even in het juiste perspectief te zetten.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Erno-BE » Wo 16 Jul 2014, 16:59

Voordeel van deze stations is dat er nauwelijks busvervoer nodig is omdat de trein de rol van bus op zich neemt. Ben vorige week in Zeeland geweest en vond het stoppen op de kleine stations niet vervelend. Desondanks boekt de trein nog wel een vrij hoge commerciële snelheid. Het is een beetje het concept van de Duitse RegionalExpress: in de periferie alle haltes bedienen en in de meer stedelijke gebieden alleen de meer belangrijke stations bedienen, waardoor er op een vrij goedkope manier toch een aantrekkelijke en snelle verbinding wordt gevormd. Overigens mag de NS dit model zo kopiëren naar de Friese lijn. Eerst even met Arriva overleggen over veranderende tijden voor aansluitingen.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Mr-W » Wo 16 Jul 2014, 18:23

Frans F schreef:Verder is het overal maar opheffen van stations dat sommigen hier iedere week propageren niet de manier om meer mensen in de trein te krijgen.
Tja,personeelkosten is er ook zo een.Verder kan er wel in het aantal stations gesnoeid worden wanneer ze hinderlijk worden in de dienstregeling.
Frans F schreef: Daarnaast zijn Vlissingen, Middelburg en Goes zelf qua inwoners niet meer dan uit de kluiten gewassen dorpen die geen IC rechtvaardigen. Goes is biijv. maar half zo groot als Etten-Leur om een en ander even in het juiste perspectief te zetten.
Goes heeft een veel belangrijkere regionale functie dan Etten-Leur...
Erno-BE schreef:Voordeel van deze stations is dat er nauwelijks busvervoer nodig is omdat de trein de rol van bus op zich neemt. Ben vorige week in Zeeland geweest en vond het stoppen op de kleine stations niet vervelend. Desondanks boekt de trein nog wel een vrij hoge commerciële snelheid.
Ik vind het vele stoppen met VIRM materieel zeer irritant en vertragingsgevoelig.ICMm,DDZ of zelfs ICR zijn geschikter voor de Zeeuwse lijn.Verder lijkt het me voor de leefbaarheid beter om alle stations open te houden/stations op afroep bedienen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Erno-BE » Wo 16 Jul 2014, 18:29

Het is een kwestie van gewenning. Op lijnen als Roosendaal-Vlissingen en Meppel-Leeuwarden is een RE-concept, dus vanaf Roosendaal, respectievelijk Meppel overal stoppen en daarna snel door naar de Randstad het beste. En VIRM past goed bij het RE-concept.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Wubbo » Wo 16 Jul 2014, 19:04

Mr-W schreef:Ik vind het vele stoppen met VIRM materieel zeer irritant en vertragingsgevoelig.ICMm,DDZ of zelfs ICR zijn geschikter voor de Zeeuwse lijn.
In welk opzicht is VIRM irritant en vertragingsgevoelig? ICR is gegarandeerd trager in zo'n stoptreindienst (dat scheelt minuten schat ik in), DDZ-6 is ook niet alles voor stoptreinen, dat is trager dan VIRM. ICM zou kunnen, maar dat is op het vervolgtraject weer veel te kort. Dan blijven er twee opties over: knippen in Roosendaal of VIRM accepteren.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4454
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Daantje » Wo 16 Jul 2014, 20:01

Ik vind VIRM prima geschikt voor dat traject. En op bepaalde tijdstippen heb je dat qua drukte ook echt wel nodig. Ik dacht dat er bewust voor dat materiaal gekozen was omdat ander materiaal problemen had met de vele wind op het traject.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Do 17 Jul 2014, 00:33

Roeland schreef:@ Bakpapier
Hiermee haal je een trauma :oops: van zowel de Zeeuwen als van NS open.
Doordat NS een paar jaar geleden precies de verkeerde stations wilde opheffen (de in de bebouwde kom gelegen haltes Kapelle en Krabbendijke) en Rilland-Bath, in het niemandsland tussen Rilland-Bath en Krabbendijke, tot IC-station wilde upgraden, werd heel Zeeland zo boos op NS, dat er uiteindelijk de huidige dienstregeling uit is gekomen, tot ieders "tevredenheid".
Die discussie toen was zo verzuurd, dat iedereen die dit onderwerp de komende 10 jaar nog durft te agenderen, door de Zeeuwse politiek collectief in de Oosterschelde wordt gegooid, om vervolgens ergens ver weg buiten Zeeland af te druipen (dus wees gewaarschuwd).

Deze historische gevoeligheid neemt niet weg dat ook ik de huidige Zeeuwse dienstregeling verre van ideaal vind.
Interessant vind ik daarom de vraag, wat er sinds de introductie van de stop-IC in Zeeland gebeurd is met de reizigersaantallen op:
- de grotere stations (Goes, Middelburg, Vlissingen)
- de kleine stations
Wellicht dat die informatie kan leiden tot een goed onderbouwd alternatief (maar dan pas op het moment dat de Zeeuwse gemoederen voldoende bedaard zijn).

Dit is wel heel overdreven zeg, ik ben zelf ook een Zeeuw, mensen moeten maar niet zo op hun teentjes getrapt zijn.

Ik weet niet waar je recente reizigersaantallen kan vinden. Ik denk dat er een heel keine verschuiving naar de kleinere stationnetjes is, maar niet echt significant. Vooral kapelle zal denk ik wat meer reizigers trekken nu (vroeger was het meestal sneller om gewoon naar Goes te gaan met bus/fiets/auto en dan de IC te pakken). Maar voor de andere stations zal het weinig uitmaken simpelweg omdat je zowel vroeger als nu slechts één alternatief hebt.


Dat de gescheiden IC en Stoptrein niet meer kunnen, is jammer maar kan ik wel begrijpen. Maar je hoeft toch niet bij elk gehucht te stoppen? En geen geld voor vervangend busvervoer? Een dorp als Rilland is het echt wel waard om met een busje te bedienen hoor (eventueel met een buurtbus). Zó klein is het nu ook weer niet. Sowieso lijkt 1x per uur, net als vroeger bij de stoptrein, frequent genoeg voor het dorp, en ook niet te laat 's avonds/ te veel ritten op zondag rijden (bijvoorbeeld 1x per 2 uur in het weekend).
Als je Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Rilland-Bath schrapt heb je toch al weer winst voor het overgrote deel va nde reizigers. Voor Kapelle is het nauwelijks een verslechtering. Vooral Arnemuiden en Rilland worden getroffen, maar beide dorpen zijn zo klein dat dat valt onder de categorie 'jammer maar helaas'. Er zijn genoeg dorpen van gelijke grootte die véé'l slechter af zijn qua OV (en ook qua autoverbinding, want deze dorpen liggen ook nog eens pal aan de snelweg).

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Z2N » Do 17 Jul 2014, 00:50

Ik denk persoonlijk dat het minder moeite is om een derde trein in te leggen over de lijn, en zo twee IC's en één stoptrein over de lijn te gooien. IC laten stoppen in Goes, Middelburg en Vlissingen, en de stopper goed op de IC's aan laten sluiten in Roosendaal. Vlissingen een kwartier dichter bij de Randstad, Arnemuiden kan gewoon zijn station behouden.

Misschien, maar dat kan ook aan het tijdstip liggen, is het een idee om de treinen in Zeeland (als er een stoptrein komt alleen de stoptreinen) open te stellen voor busabonees? Als trein en bus in een abonnement zitten, is het gelijk geen probleem meer dat half Zeeland de bus verliest, je kan altijd nog met de trein mee. :)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Roeland » Do 17 Jul 2014, 08:43

@ Bakpapier
Ik ben het helemaal met je eens dat het belachelijk is dat de IC in Rilland en Arnemuiden stopt, maar in de Zeeuwse politiek denkt men daar toch ietsje anders over.
De manier waarop de discussie een paar jaar geleden werd gevoerd :N , leidde ertoe dat de Middelburgers voorlopig een rechtstreekse IC verbinding houden met zo ongeveer alle Bevelandse dorpjes.

Ik ken de recente reizigersaantallen in Zeeland niet (op http://www.treinreiziger.nl staan alleen oudere cijfers), maar zelf denk ik dat alleen de stations Rilland en Arnemuiden in aanmerking komen voor sluiting, omdat voor deze stations het alternatief (resp. de stations Krabbendijke en Middelburg) nauwelijks langzamer is dan een eigen IC-stop. Station Kapelle moet je volgens mij juist wel openlaten omdat er best wel wat potentiële reizigers in de directe omgeving wonen (en dat kun je van station Rilland nou niet zeggen :) ), dus in Kapelle kan het aantal reizigers bij een halfuursdienst best nog wel groeien.

Een stoptrein die 1x per uur rijdt is helaas niet meer mogelijk onder de nieuwe HRN-concessie, hoe geschikt dat ook zou kunnen zijn voor de kleine Zeeuwse haltes.
Een voor NS betaalbaar (en voor Zeeland acceptabel) alternatief zou zijn:
* de IC stopt in Zeeland alleen nog maar op Goes, Middelburg, Souburg en Vlissingen en wordt hierdoor zo'n 10 minuten sneller; die versnelling bespaart voor NS ook weer een IC in de omloop
* er rijdt ma-vrij overdag 2x per uur (avond/weekend 1x) een sprinter Roosendaal - Goes; de tijdligging verspringt halverwege de dag, zodat de sprinter 's ochtends in Roosendaal en Goes goed aansluit op de IC's naar de Randstad en naar Vlissingen, en 's middags andersom
* station Arnemuiden wordt opgeheven (het is niet rendabel om die Beveland-sprinter voor één nauwelijks gebruikte halte na Goes nog eens door te laten rijden naar Vlissingen)

Met dit model blijven de exploitatiekosten voor NS behapbaar, wordt de verbinding voor de grote stations 10 minuten sneller en blijven alle stations (op één na) bediend. Arnemuiden wordt dan nog redelijk gecompenseerd doordat het omreizen via Middelburg weliswaar langer voor/natransport betekent, maar dat de IC vanaf Middelburg wel veel sneller wordt.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Erno-BE » Do 17 Jul 2014, 11:05

Sommigen kunnen zo zeuren. Feit is dat Zeeland vroeger maar 1 rechtstreekse trein had richting de Randstad en nu twee. De keerzijde is dat deze iets trager is, maar dat lijkt me echt niet onoverkomelijk. Dit model is gewoon het beste compromis voor die regio en mag ook in Friesland ingevoerd worden. Deal with it, Bakpapier

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Frans F » Do 17 Jul 2014, 14:40

@Roeland
NS gaat echt niet op eigen kosten drie of vier keer per uur rijden, er is buiten de spits maar weinig vervoer. Wellicht is het beter de lijn uit het HRN te halen en aan te besteden. Dan kun je een dienstregeling organiseren als op Zwolle-Emmen, die lijn is redelijk vergelijkbaar met de Zeeuwse lijn.

Wat betreft VIRM, dat is voor 80% van de treinen te groot. Knippen in Roosendaal zou daarom uit efficiency oogpunt sowieso verstandig zijn.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Erno-BE » Do 17 Jul 2014, 18:43

Vergelijk de plaatsen langs de Zeeuwse lijn met die van de Emmerlijn en je zult concluderen dat de plaatsen langs de Zeeuwse lijn een stuk groter zijn dan die langs de Emmerlijn. Het is eerder te vergelijken met de Friese lijn, ook een HRN-lijn. Probleem van knippen van de Zeeuwse lijn is dat je veruit de grootste en belangrijkste plaats het eerst aandoet, namelijk Bergen op Zoom. Bergen op Zoom heeft, meer dan de Zeeuwse steden baat bij een rechtstreekse verbinding met Rotterdam (en eigenlijk ook Breda en Tilburg) en die wil je niet opheffen.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor MdJ » Do 17 Jul 2014, 23:13

De dienstregeling op de Emmerlijn is nog iets complexer dan de Zeeuweselijn door het enkelspoor en dat het net niet lekker past. die sneltrein rijdt er niet "omdat een sneltrein", maar omdat het anders niet past.

Overigens is dat (het niet passen) het geval sinds er een tweede trein per uur rijdt die verder rijdt dan Hardenberg/Gramsbergen. Ja, of je krijgt een dusdanige trage dienstregeling dat je dat ook niet wil. (reizigers niet, vervoerder niet, overheid niet)
Bij twijfel: gebruik beton.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Do 17 Jul 2014, 23:32

Erno-BE schreef:Sommigen kunnen zo zeuren. Feit is dat Zeeland vroeger maar 1 rechtstreekse trein had richting de Randstad en nu twee. De keerzijde is dat deze iets trager is, maar dat lijkt me echt niet onoverkomelijk. Dit model is gewoon het beste compromis voor die regio en mag ook in Friesland ingevoerd worden. Deal with it, Bakpapier

Wat een dooddoener weer zeg, op die manier kun je het hele forum wel opdoeken...

Zoals ik zei, dat we niet langer de stoptrein + IC hebben is jammer, maar dat betekent niet dat de IC meteen bij elk gehucht hoeft te stoppen, en er zijn zeker haltes die kunnen sluiten. De Vissekoppen (bijnaam voor inwoners van Arnemuiden) en Rillanders kunnen heus wel met de bus *bus*

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Z2N » Do 17 Jul 2014, 23:40

Die binnenkort wordt opgeheven.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor verfmeer » Do 17 Jul 2014, 23:52

Op zich vindt ik dit wel een mooi systeem. Het rails ligt er al en de trein rijdt er al lang, dus heb je geen busvervoer meer nodig. Zuid-Beveland is erg smal en lang, waardoor je met 1 vervoersas alle mensen kan bereiken. Parallelle buslijnen zijn dus eigenlijk weggegooid geld. Zonder de verandering die de NS een aantal jaar geleden heeft doorgevoerd, had dit nooit gekunt, dus *O*

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Z2N » Vr 18 Jul 2014, 00:43

Het enige wat dan nog beter zou kunnen is (zoals ik hier eerder voorstelde) om de trein open te stellen voor busabonees, dan is deze gelijk niet meer zo duur voor de zuunige Zeeuwen
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Vr 18 Jul 2014, 01:16

Frans F schreef:@Roeland
NS gaat echt niet op eigen kosten drie of vier keer per uur rijden, er is buiten de spits maar weinig vervoer. Wellicht is het beter de lijn uit het HRN te halen en aan te besteden. Dan kun je een dienstregeling organiseren als op Zwolle-Emmen, die lijn is redelijk vergelijkbaar met de Zeeuwse lijn.

Wat betreft VIRM, dat is voor 80% van de treinen te groot. Knippen in Roosendaal zou daarom uit efficiency oogpunt sowieso verstandig zijn.


Heb je daadwerkelijk alle treinen daar bekeken? Mijn ervaring is namelijk heel anders.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Busfoto.nl » Vr 18 Jul 2014, 07:17

Z2N schreef:Het enige wat dan nog beter zou kunnen is (zoals ik hier eerder voorstelde) om de trein open te stellen voor busabonees, dan is deze gelijk niet meer zo duur voor de zuunige Zeeuwen


Inderdaad, tariefintegratie en visgraatmodel met busnet en aanbesteden. De Intercity blijft Amsterdam - Bergen op Zoom, tussen Roosendaal en Vlissingen elk halfuur een snelle Connexxion GTW die de rit een paar minuten sneller doet dan de dubbeldekker nu. Of zelfde reistijd met extra stations in Wouw en Bergen op Zoom zuid. Overal goede fietsparkeervoorzieningen en OV-fiets om de first en last-mile van de reis goed te faciliteren.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Erno-BE » Vr 18 Jul 2014, 14:07

Z2N schreef:Het enige wat dan nog beter zou kunnen is (zoals ik hier eerder voorstelde) om de trein open te stellen voor busabonees, dan is deze gelijk niet meer zo duur voor de zuunige Zeeuwen

Dit kan toch ook zonder de s2600 te knippen. Busabbonomenten geldig tot Bergen op Zoom of Roosendaal. Zet er desnoods een extra chipkaartpaal neer op de Zeeuwse stations die Busabbonomenten kunnen lezen.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast