Wikipedia zegt dat de baanvaksnelheid op 90 ligt. Wikipedia heeft toch altijd gelijk? ;)Wubbo schreef:De baanvaksnelheid op het spoor in Zeeuws-Vlaanderen ligt zeker niet op 90 km/h (dat haalt een beetje goederentrein met een diesellocomotief namelijk helemaal niet), ik zou eerder gaan voor 40 km/h. Daarnaast is er intensief goederenverkeer wat van dag tot dag verschilt, het is nog een uitdaging om daar een uurdienst op vaste tijdstippen tussendoor te halen.
Ik zou ook niet weten waarom niet, mits je niet achter een goederentrein zit (en die rijden echt maar incidenteel). Op de moeilijke punten kun je wel maar langamer.
Intensief goederenvervoer zou ik niet zeggen, hooguit incidenteel. Je kunt bij de stations een passeermogelijkheid aanleggen voor het goederenvervoer (bv bij sluiskil, waar de spoorlijn naar DOW Chemical aftakt, en die spoorlijn zal toch één van de drukkere zijn hier qua goederenvervoer). Op het Belgische stuk is er wel wat meer goederenvervoer maar zijn er ook meer aftakkingen.
Ik zie ongeveer één keer per jaar één van de overwegen in ZVL sluiten, zo incidenteel is het goederenvervoer (niet dat er maar één keer per jaar iets rijdt, maar dat je het dus maar zelden ziet als je er langs komt). Ik heb ook vaak zat gewoon over de spoorweg gelopen, bijvoorbeeld om bramen te plukken of om naar de werkzaamheden bij de Sluiskiltunnel te kijken, de kans dat er een trein overdag komt is nihil. Misschien dat ze 's avonds iets vaker rijden of in de vroege ochtend.
Het is zegmaar iets dat mensen op facebook zetten, als er een overweg sluit. 'Mao stond ik veu de trein te wahhtn !', en dan een paar likes. Opmerkelijk dus, maar ook weer niet once-in-a-lifetime.